luffio Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Hei, Jeg har intill nylig brukt Hello som mobil operatør, jeg har hatt ett nummer som skulle slettes, derfor har ikke kundeforholdet mitt blitt avsluttet tidligere. Grunnel til at jeg lager denne tråden er fordi jeg nå har fått en faktura fra Hello som kun inneholder purregbeyr, da jeg tok kontakt med Hello idag fikk jeg vite at dette purregebyret gjelder 3 fakturaer, ene med betalingsfrist i februar, betalt i april, en med betalingsfrist 21.03, også betalt i april. Disse to husker jeg minst detaljer av, men jeg vet at noen regninger er betalt for sent. Og den siste som jeg husker alle detaljene fra, betalingsfrist 19.04, påminnelse fikk jeg tilsendt av moren min 03.05 (sendt til mine foreldres addresse), og denne ble betalt dagen etter jeg mottok informasjon om den, altså 04.05 Som sagt de to første husker jeg ikke helt detaljene, det jeg vet helt sikkert er at beløpet på regningen ble betalt i sin helhet. Den siste regningen som ble betalt, som er merket påminnelse har ingen informasjon om at det er lagt til purregebyr, eller gebyr pga for sen betaling på noen måte. Min forståelse av driften til Hello er dermed at når en regning blir betalt for sent, så beregnes det ett gebyr, som holdes skjult for brukeren, og de krever inn dette gebyret på ett tidspunkt som er gunstig for dem. For min del så er dette gebyrer jeg aldri har sett krav om før, og at det hele grenser til svindel. Mitt spørsmål er derfor, finnes det en eller flere lover/regler som sier at gebyrer må være på en påminnelse/purring for at det skal være gjeldene? Dersom noe er uklart eller mer informasjon trengs så skal jeg svare så godt jeg kan Jeg kan også laste opp den siste påminnelsen jeg fikk (uten persondetaljer selvfølgelig), samt den originale regningen, og siste faktura som jeg da stiller ett stort spørsmåltegn ved. Morten Endret 10. mai 2016 av luffio Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 På mine fakturaer fra Hello står det: Purregebyr kr. 64,00 og lovbestemt forsinkelsesrente påløper ved forsinket betalingDet samme står nok på din så du må nok betale. 1 Lenke til kommentar
luffio Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Har akkurat sjekket det opp, og det stemmer at dette står på den opprinnelige regningen ja. Dette er riktignok ikke noe som står oppført som en egen post når man får en påminnelse, og dermed i min logikk noe som gjør at man faktisk krever inn purregebyret. Det Hello gjør er derimot tydeligvis å skrive dette med liten skrift på den opprinnelige fakturaen, og ikke fremme noe annet krav om dette gebyret før ved en senere annledning, og jeg stiller derfor spørsmål om lover og regler rundt dette. Jeg skal innrømme jeg liker absolutt ikke måten Hello driver fakturering på, jeg har fått noen store overraskelser enkelte ganger, lest på sidene deres og de har desverre hatt det skriftlig der, noe som har gjort at jeg har betalt. Nå har jeg fått nok, og går så langt som nødvendig for å ikke betale. Endret 10. mai 2016 av luffio Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Retten til gebyrmessig erstatning følger av inkassoloven § 19 og inkassoforskriften kapittel 1. Retten til gebyr oppstår på det tidspunktet en purring sendes, ikke når et beløp er betalt etter forfall. Dersom beløpet betales etter forfall, men før purring sendes, er purregebyr ikke berettiget. 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Jeg skal innrømme jeg liker absolutt ikke måten Hello driver fakturering på, jeg har fått noen store overraskelser enkelte ganger, lest på sidene deres og de har desverre hatt det skriftlig der, noe som har gjort at jeg har betalt. Utover problemet med purregebyrer...har du eksempler på andre problemer med fakturering fra Hello? Lenke til kommentar
luffio Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 Retten til gebyrmessig erstatning følger av inkassoloven § 19 og inkassoforskriften kapittel 1. Retten til gebyr oppstår på det tidspunktet en purring sendes, ikke når et beløp er betalt etter forfall. Dersom beløpet betales etter forfall, men før purring sendes, er purregebyr ikke berettiget. Med andre ord, for at ett gebyr skal være gjeldene og lovlig bindene må ett purregebyr, eller gebyr ved for sen betaling fremmes sammen med en påminnelse/purring? Og siden det på min siste påminnelse ikke ble fremmet krav om gebyr, er heller ikke gebyret bindende, dersom jeg leser riktig? Lenke til kommentar
luffio Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 Jeg skal innrømme jeg liker absolutt ikke måten Hello driver fakturering på, jeg har fått noen store overraskelser enkelte ganger, lest på sidene deres og de har desverre hatt det skriftlig der, noe som har gjort at jeg har betalt. Utover problemet med purregebyrer...har du eksempler på andre problemer med fakturering fra Hello? Jeg hadde billigste abbonementet med 1Gb data i tilegg, så jeg hadde totalt 1,250 Gb pr. måned, i starten sendte de påminnelse når jeg hadde gått over grensen, så jeg kunne enten være mer forsiktig, eller bestille mer data for den aktuelle måneden. Disse meldingene ble det slutt på, jeg oppdaget det da jeg fikk regninger på rundt 600 i måneden, der ca. 400 var overforbruk, dette var ca. 1Gb overforbruk. Etter 2-3 måneder med overforbruk tok jeg kontakt med dem, og lurte på hva som skjedde med meldingene, og jeg nevnte også at de belastet dyrt for overforbruk, der fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne stole på, eller forholde meg til disse meldingene for å unngå overforbruk, jeg forventet aldri å få en melding med advarsel nøyaktig sekundet jeg gikk over, men samme dag, eller verste fall neste dag ja. Men meldingen kom aldri, jeg skiftet operatør, og trodde jeg var ferdig. jeg skal innrømme at jeg var uforsiktig ja, og burde hatt noe kontroll selv. Men syns likevel 400,- for 1Gb overforbruk er på grensen til ran. Kona skulle ha nytt nummer, så det nummeret ble derfor ikke portert når vi begge skiftet i mars om jeg husker riktig, kona ville beholde nummeret ut måneden, siden vi uansett måtte betale for hele måneden, jeg glemte midlertidig å sende oppsigelse før 31. mars, så vi måtte betale for april også, regningen i april ble betalt for sent, nummeret ble sperret, og på neste faktura så jeg det var lagt til sperregebyr på 200,- dette så jeg i prislistene deres, orket derfor ikke ta det noe videre, og betalte fakturaen. Dette er de to sakene jeg husker akkurat nå. Jeg valgte hello i sin tid, nettopp fordi jeg trodde de var billige, noe som viste seg å være helt feil. Har i ettertid sett at flere har samme oppfatning som meg, billig på papiret men veldig dyrt i praksis Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Ok, takk for advarselen. Jeg har hatt samme abonnement i 1 mnd, fikk advarsel på sms rett før jeg hadde brukt opp gratiskvoten. Selv bruker jeg appen ofte for å sjekke status. Lenke til kommentar
luffio Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 Jeg hadde få problemer med de i starten, jeg fikk melding når jeg hadde brukt opp kvoten og kunne få velge, enten bruke data som vanlig og få høy regning eller bestille ekstra data. Etter hvert sluttet meldingene å komme og da gikk også regningene opp. Jeg regnet aldri med å få melding nøyaktig det øyeblikket jeg gikk over, men samme dag eller verste fall neste dag syns jeg ikke er mye å forlange. Men selv om jeg så en gang jeg hadde gått over ganske tidlig i måneden fikk jeg aldri noen advarsel iløpet av hele måneden heller. Passer man nøye på dataen så skal det noe til at det blir noen store overraskelser der, bare pass på alle andre gebyrer. Lenke til kommentar
luffio Skrevet 11. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2016 (endret) Retten til gebyrmessig erstatning følger av inkassoloven § 19 og inkassoforskriften kapittel 1. Retten til gebyr oppstår på det tidspunktet en purring sendes, ikke når et beløp er betalt etter forfall. Dersom beløpet betales etter forfall, men før purring sendes, er purregebyr ikke berettiget. Ut ifra det jeg leser i inkassoloven §19 så står dette: § 19. Forskrift om erstatningsbeløp Kongen kan ved forskrift fastsette beløp som fordringshavere kan kreve av en erstatningsansvarlig skyldner a) når det etter kravets forfall er sendt skriftlig purring, eller inkassovarsel etter § 9, og b) når fordringshaveren selv har sendt en betalingsoppfordring som tilfredsstiller kravene i § 10. Videre leser jeg at kravene som er nevnt i §10 er disse: Betalingsoppfordringen skal angi a) fordringshaverens navn, b) hva kravet gjelder, c) kravets størrelse med særskilt angivelse av hovedkrav og tilleggskrav som krav på forsinkelsesrente og erstatning for inndrivingskostnader, d) hvilken sats for forsinkelsesrente som i tilfelle er brukt og dato det er beregnet forsinkelsesrente fra, e) at unnlatt betaling kan føre til ytterligere kostnader for skyldneren og til rettslig inndriving, og f) retten til å kreve nemndsbehandling etter § 2for å slippe evt. gebyrer om denne ikke blir betalt 2, dersom kravet blir inndrevet av et foretak som driver inkassovirksomhet i medhold av bevilling etter § 5 første eller tredje ledd. Fullstendige opplysninger som nevnt i andre ledd bokstavene c og d er det ikke nødvendig å gi dersom beregningen av kravet er særdeles omfattende. Samlet krav må likevel alltid oppgis, og det må opplyses at en fullstendig oppstilling vil bli gitt ved forespørsel. Det er da spesielt det i uthevet tekst jeg lurer på om er gjeldende, dvs at i en purring/inkassovarsel for at ett firma skal kunne kreve inn gebyrer relatert til forsinket betaling må dette også være spesifisert, mao. at man ikke kan sende ut regning i etterkant med gebyrer relatert til en faktura som er for sent betalt. For og ta det punktvis: punkt b, hva kravet gjelder, jeg fikk påminnelse, som i praksis var den originale fakturaen, uten at det ble fremmet noe krav om ekstra gebyrer, jeg går for å slippe evt. gebyrer om denne ikke blir betalt dermed ut ifra at det kun er betalingsoppfordring uten gebyrer, og når denne er betalt i sin helhet, er også denne fakturaen innbetalt i sin helhet. punkt c, som nevnt i kommentar til punkt b, det er ikke spesifisert på noen som helst måte krav om gebyrer. punkt d, i den siste fakturen som jeg fikk, som forøvrig er spesifiset kun med gebyrer sier på ingen måte hvilken faktura(er) det er beregnet gebyrer på, ei heller perioden gebyrene faktisk gjelder for. På fakturaen står det at den gjelder for perioden 19.04 til 30.04. I denne perioden har jeg kun hatt en faktura hvor jeg fikk påminnelse, og som ble betalt dagen etter jeg fikk informasjon om den fra moren min. punkt e, i påminnelsen er det ikke nevnt noensted at gebyrer blir lagt til, ei heller krav om dette (da det står på den første fakturaen at ved for sen betaling blir det lagt til 64,- i gebyr). Jeg vet riktignok at det å lese lover er ikke bare rett frem, og det er mye tolkning som skal til, og derfor spør jeg her for sikkerhets skyld, for å sørge for at jeg har forstått/tolket denne loven riktig. I all hovedsak så er hovedspørsmålet mitt, holder det at hello skriver på den første fakturaen man får at det blir lagt til gebyr på 64,- ved for sen betaling, for så å kreve dette gebyret ved en senere anledning når det passer dem, uten å fremme krav om dette i en påminnelse evt. purring? For min del så er ikke dette logisk på noen måte, og jeg har aldri vært borti ett firma som operer med gebyrer på denne måten i tilfelle, det gjør det også svært vanskelig og vite om en faktura faktisk er innbetalt i sin helhet eller om man får en ny faktura relatert til en betalt faktura ved en senere annledning. /Morten Endret 11. mai 2016 av luffio Lenke til kommentar
luffio Skrevet 11. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2016 (endret) For og tydeliggjøre problemstillingen min legger jeg ut en av fakturene hello mener jeg skal betale gebyr for. Det eneste jeg har sensurert er tlf nummer, navnet mitt, samt adresse, og evt. annen informasjon som jeg ser på som sensitiv informasjon. Jeg legger de i den rekkefølgen de kom. Original faktura, motta per e-post 04.07.2016 Påminnelse til original faktura, mottat per melding av min mor, 03.05.2016 da den ble sendt pr. post til mine foreldres adresse (den addressen hello har registrert på meg som kunde), denne ble betalt 04.05.2016, dvs dagen etter. Siste faktura som kun inneholder purregebyrer, hvorav en av regningene er den som er lastet opp her. Legger her også med side 2 av denne, da jeg føler det er nødvendig for saken sin skyld: På de fakturaene det står side 1 av 2, på side 2 er det kun en spesifisering av hva beløpet er, f.eks hvor mye data som det er belastet på hvert enkelt nummer. Endret 11. mai 2016 av luffio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå