Gå til innhold

Rapport: Elbiler vil ha samme rekkevidde som bensinbiler innen 30 år


Anbefalte innlegg

Jeg pleier å ta med mat og drikke i en kjølebag som kobles til 12V uttaket og tar rastepausene på severdigheter langs turen. Om jeg kan unngå urbane steder og bensinstasjoner så gjør jeg naturligvis det. Tissepauser tar jeg når jeg vil langs veien, det er ikke noe problem. Jeg ser ikke for meg hvordan jeg kunne tatt turen med en elbil, eneste unntak er Tesla med lengste rekkevidde. Selv Leaf med 250 km rekkevidde blir for lite. Og så må man vite hvor man har hurtigladere langs ruten. Nesten alle veier har bensinstasjoner. Nesten ingen veier har hurtigladestasjoner som passer alle elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å ta med mat og drikke i en kjølebag som kobles til 12V uttaket og tar rastepausene på severdigheter langs turen.

 

For litt sidan køyrde du 600 km i slengen. På motorveg.

 

Om jeg kan unngå urbane steder og bensinstasjoner så gjør jeg naturligvis det.

 

Sjølvsagt, men korleis kan du unngå bensinstasjonar med ein eksosbil?

 

Jeg ser ikke for meg hvordan jeg kunne tatt turen med en elbil, eneste unntak er Tesla med lengste rekkevidde. Selv Leaf med 250 km rekkevidde blir for lite. Og så må man vite hvor man har hurtigladere langs ruten.

 

Navigasjonen i bilen veit kvar hurtigladarane er. Eg veit ikkje kva slags tur det er snakk om, men det finst mange langturar som er vanskelege med Leaf, ja. Dei fleste ville nok ta fly i staden når dei skal so langt.

 

Nesten alle veier har bensinstasjoner. Nesten ingen veier har hurtigladestasjoner som passer alle elbiler.

 

Kva skal du med ein som passar alle elbilar? Det held i massevis med ein som passar din.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke tatt kjemi eller fysikk som studier på skolen? Hydrogen er ikke en form for energi, det er en form for transport og sløsing av energi og krever enorme mengder med tilført energi (som oftest naturgass som grunnkilde) og er en katastrofe for miljøet om det blir mainstream. Da kan man like godt lage alle elbiler med kuilkraftverk som grunnkilde. Olje og gassindustrien gnir seg i hendene om hydrogenbiler blir en realitet.

 

Og jo, fossile brennstoff vil bli mye brukt om 30 år også, mest sannsynlig mer enn i dag om ikke verdensøkonomien går under. Lykke til med å frakte nesten 900 passasjerer i 950 km/t hele 15 000 km (Airbus A380) med noe annet en flybensin. Eller 400m lange kontainerskip på 170 000 tonn i 26 knop (Emma Mærsk) med noe annet enn tungolje. Og det kommer til å bli enda flere millioner mennesker de neste få årene som vil karre seg ut av fattigdom og kreve alt det vi i vesten vil ha, som air condition eller ting made in china.

 

Både diesel og bensinbiler eksisterer om 30 år, men med mye mindre drivstofforbruk og utslipp. Bare de siste 20 årene har bilindustrien gjort en fantastisk jobb med å få ned forbruket. Jeg husker godt min bestefars Volvo 240 med en 2.3l bensinmotor som slukte bensin og spydde ut alt mulig rart. I dag får man motorer med samme slagvolum men med helt andre tall på ytelse og utslipp.

 

Altså jo, jeg sa ikke det var bra men det er ett alternativ. Jeg er fult klar over at det er en dårlig energibærer, men bedre enn å bensin/diesel er det absolutt. 

Lenke til kommentar

 

Jeg pleier å ta med mat og drikke i en kjølebag som kobles til 12V uttaket og tar rastepausene på severdigheter langs turen.

For litt sidan køyrde du 600 km i slengen. På motorveg.

 

Om jeg kan unngå urbane steder og bensinstasjoner så gjør jeg naturligvis det.

Sjølvsagt, men korleis kan du unngå bensinstasjonar med ein eksosbil?

 

Jeg ser ikke for meg hvordan jeg kunne tatt turen med en elbil, eneste unntak er Tesla med lengste rekkevidde. Selv Leaf med 250 km rekkevidde blir for lite. Og så må man vite hvor man har hurtigladere langs ruten.

Navigasjonen i bilen veit kvar hurtigladarane er. Eg veit ikkje kva slags tur det er snakk om, men det finst mange langturar som er vanskelege med Leaf, ja. Dei fleste ville nok ta fly i staden når dei skal so langt.

 

Nesten alle veier har bensinstasjoner. Nesten ingen veier har hurtigladestasjoner som passer alle elbiler.

Kva skal du med ein som passar alle elbilar? Det held i massevis med ein som passar din.

 

 

Jeg kjører minst 600 km når jeg først kjører ja. Det er ikke ren motorvei i hele Europa, det er blandet kvalitet og fart. På autobahn gjør jeg unna 600 km på tre timer. I Norge og andre land med helt latterlige fartsgrenser tar det mye lenger. Jeg unngår ikke bensinstasjoner når jeg skal fylle. Derimot tar det bare et par minutter sammenlignet med en kullbil som må lade i mye lenger tid. Og fly tar jeg når jeg ikke ønsker å kjøre bil. Jeg er bilglad, og nyter kjøreturen. Sist jeg sjekket så kunne man ikke bruke Teslas hurtigladere med elbiler fra andre merker.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kjører minst 600 km når jeg først kjører ja. Det er ikke ren motorvei i hele Europa, det er blandet kvalitet og fart. På autobahn gjør jeg unna 600 km på tre timer. I Norge og andre land med helt latterlige fartsgrenser tar det mye lenger. Jeg unngår ikke bensinstasjoner når jeg skal fylle. Derimot tar det bare et par minutter sammenlignet med en kullbil som må lade i mye lenger tid. Og fly tar jeg når jeg ikke ønsker å kjøre bil. Jeg er bilglad, og nyter kjøreturen. Sist jeg sjekket så kunne man ikke bruke Teslas hurtigladere med elbiler fra andre merker.

 

 

I går kjørte jeg ca 500 km, tur retur åmot. Slo av en prat med personen jeg møtte der oppe og så var bilen klar til å gå igjen. Men ja, det er dessverre kun Tesla som har slike muligheter pr i dag, selv om det begynner å komme seg med hurtigstasjoner for "de andre" så er det ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg kjører minst 600 km når jeg først kjører ja. Det er ikke ren motorvei i hele Europa, det er blandet kvalitet og fart. På autobahn gjør jeg unna 600 km på tre timer.

 

Sei meg, har du nokon gong køyrt på Autobahn? Fortell meg gjerne kva strekk av Autobahn på 600 km som er praktisk mogeleg å køyre på tre timar. Utan vegarbeid, kø, nedsette fartsgrenser og trailerar som køyrer tre i breidda (der det er so mange som tre felt i breidda) i 100 km/t.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overskriften er fullstendig tull. Jeg har nå en mitsubishi outlander som går max 500 km (50 mil), hvis jeg hadde hatt en Tesla, ville den også har gått 500 km (50 mil).

Innen 10 år har e-biler i hvert fall samme rekkevidde en bensinbiler, men uansett, hvorfor er det egentlig så viktig at en bil må ha en voldsom lang rekkevidde.

Er 1000 km eller 100 mil ikke mer en nok? Innen 10 år kan du kjøpe e-biler som har dette.

 

Enig. Det er ikke rekkevidden som er problemet, det er ladetiden. Dersom vi fikk en bil med Tesla rekkevidde som lot seg lade på 10 minutter... Game over for fossilbilene.

Lenke til kommentar

 

 

Enig. Det er ikke rekkevidden som er problemet, det er ladetiden. Dersom vi fikk en bil med Tesla rekkevidde som lot seg lade på 10 minutter... Game over for fossilbilene.

 

 

I realiteten er det ikke ett problem, om en ikke kjører 1000km pr dag, da kan ladingen kanskje by på ett problem, men en må spise og gjøre andre ting enn å kjøre uansett. I går kjørte jeg tur retur åmot, det er rundt 500km, jeg ladet i åmot men ventet aldri på bilen, jeg hadde en prat med en jeg møtte der oppe og når vi var ferdige var bilen klar for lengst. Skulle jeg bare snudd og kjørt tilbake hadde jeg kanskje trengt å lade 15 minutt for å komme tilbake eller noe slik. 

 

I det daglige liv er bilen full hver morgen, langt mer enn jeg klarer å kjøre opp. 

 

Jeg venter mindre på å "fylle" drivstoff nå enn når jeg hadde diesel/bensinbil. 

 

Men klart, på langturer nedover europa eller lignende kan det bli ett problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke tatt kjemi eller fysikk som studier på skolen? Hydrogen er ikke en form for energi, det er en form for transport og sløsing av energi og krever enorme mengder med tilført energi (som oftest naturgass som grunnkilde) og er en katastrofe for miljøet om det blir mainstream. Da kan man like godt lage alle elbiler med kuilkraftverk som grunnkilde. Olje og gassindustrien gnir seg i hendene om hydrogenbiler blir en realitet.

 

Og jo, fossile brennstoff vil bli mye brukt om 30 år også, mest sannsynlig mer enn i dag om ikke verdensøkonomien går under. Lykke til med å frakte nesten 900 passasjerer i 950 km/t hele 15 000 km (Airbus A380) med noe annet en flybensin. Eller 400m lange kontainerskip på 170 000 tonn i 26 knop (Emma Mærsk) med noe annet enn tungolje. Og det kommer til å bli enda flere millioner mennesker de neste få årene som vil karre seg ut av fattigdom og kreve alt det vi i vesten vil ha, som air condition eller ting made in china.

 

Både diesel og bensinbiler eksisterer om 30 år, men med mye mindre drivstofforbruk og utslipp. Bare de siste 20 årene har bilindustrien gjort en fantastisk jobb med å få ned forbruket. Jeg husker godt min bestefars Volvo 240 med en 2.3l bensinmotor som slukte bensin og spydde ut alt mulig rart. I dag får man motorer med samme slagvolum men med helt andre tall på ytelse og utslipp.

 

En A380 bruker ikke flybensin, for å være pirkete. Jetmotorer bruker parafin.
Lenke til kommentar

 

Hydrogen er eksplosjonsfarlig, ellers er det en foretrukket metode fremfor både fossile brennstoff og lithiumbatteribil.

 

Du tenker på hydrogenbomber? ;-)

 

Hydrogen er ikke mer eksplosjonsfarlig enn bensindamp, i praksis mindre,. Det er lite sannsynlig at hydrogen som slipper ut av en lekk hydrogentank blander seg med oksygenet i lufta i knallgassforhold og antennes. Faktisk vil hydrogenet forsvinne oppover i en tynn stråle og raskt forsvinne fra en eventuell bilbrann. Bensin er verrre, den flyter utover bakken og over vil lufta bli fyllt av en blanding av bensindamp og luft, en virkelig eksplosiv blanding. Hydrogenbiler regnes derfor som vesentlig sikrere enn bensinbiler.

 

 

Vanligvis reagererer hydrogen med oksygen for å skape energien. Hydrogen lagres under voldsomt trykk fordi energi per volum er så lite.

 

Lekker/sprekker denne tanken skjønner ikke jeg hvordan det ikke vil skape eksplosjon når hydrogenet reagerer med luften. Hydrogen er problematisk å lagre og "lekker" enklere enn andre gasser. Den kan dessuten antenne veldig enkelt.

 

Dog sies det at hvis man tar de riktige forhåndsreglene kan hele tanken på en hydrogenbil brenne ut ved lekkasje uten at det skader bilen.

 

 

Men men, jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar

Jeg vil sjelden trenge mer enn 25 mil rekkevidde på en oppladning, eneste unntaket er langturer da man gjerne kjører over 50 mil om dagen.

Halverer man batterivekten får man en lettere elbil, dette vil være viktigere enn ekstrem rekkevidde for folk flest.

 

Ikke helt enig, "ekstrem" rekkevidde på elbil kan bety forskjellen på kun en elbil eller en vanlig bil i tillegg... så om noen kilo ekstra på batteriet betyr at du ikke kjøper enda en bil så er miljøbesparelsen relativ høy.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjører minst 600 km når jeg først kjører ja. Det er ikke ren motorvei i hele Europa, det er blandet kvalitet og fart. På autobahn gjør jeg unna 600 km på tre timer.

Sei meg, har du nokon gong køyrt på Autobahn? Fortell meg gjerne kva strekk av Autobahn på 600 km som er praktisk mogeleg å køyre på tre timar. Utan vegarbeid, kø, nedsette fartsgrenser og trailerar som køyrer tre i breidda (der det er so mange som tre felt i breidda) i 100 km/t.

 

 

Om man kjører smart og unngår tider med mye trafikk så er det sjelden et problem. Tyskerne er også mye bedre enn nordmenn til å respektere regler og ruger ikke på venstrefila i lusefart slik man gjør i dette landet.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjører minst 600 km når jeg først kjører ja. Det er ikke ren motorvei i hele Europa, det er blandet kvalitet og fart. På autobahn gjør jeg unna 600 km på tre timer.

Sei meg, har du nokon gong køyrt på Autobahn? Fortell meg gjerne kva strekk av Autobahn på 600 km som er praktisk mogeleg å køyre på tre timar. Utan vegarbeid, kø, nedsette fartsgrenser og trailerar som køyrer tre i breidda (der det er so mange som tre felt i breidda) i 100 km/t.

 

Om man kjører smart og unngår tider med mye trafikk så er det sjelden et problem.

Eg trur deg ikkje. Fortell meg kva rute du vil køyre. Eg har prøvd mange på Google Maps, og har ikkje klart å finne nokon på 600 km med færre enn 5 strekningar med vegarbeid.

 

Tyskerne er også mye bedre enn nordmenn til å respektere regler og ruger ikke på venstrefila i lusefart slik man gjør i dette landet.

 

Tungtrafikken kjem frå heile Europa. Dei køyrer ikkje over 100 km/t, for politiet sjekkar skiva.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kjører minst 600 km når jeg først kjører ja. Det er ikke ren motorvei i hele Europa, det er blandet kvalitet og fart. På autobahn gjør jeg unna 600 km på tre timer.

Sei meg, har du nokon gong køyrt på Autobahn? Fortell meg gjerne kva strekk av Autobahn på 600 km som er praktisk mogeleg å køyre på tre timar. Utan vegarbeid, kø, nedsette fartsgrenser og trailerar som køyrer tre i breidda (der det er so mange som tre felt i breidda) i 100 km/t.

 

Om man kjører smart og unngår tider med mye trafikk så er det sjelden et problem.
Eg trur deg ikkje. Fortell meg kva rute du vil køyre. Eg har prøvd mange på Google Maps, og har ikkje klart å finne nokon på 600 km med færre enn 5 strekningar med vegarbeid.

 

Tyskerne er også mye bedre enn nordmenn til å respektere regler og ruger ikke på venstrefila i lusefart slik man gjør i dette landet.

Tungtrafikken kjem frå heile Europa. Dei køyrer ikkje over 100 km/t, for politiet sjekkar skiva.

 

Tungtrafikken kjører ikke i venstrefila, de holder seg til høyre. Om du hadde kjørt på autobahn så hadde du visst dette. En av de viktigste reglene på tyske motorveier er at man holder seg til høyre og passerer på venstre. Ser du en som kommer bak deg i stor fart og du holder lavere fart, så skifter du til høyre. Så om du "bare" kjører i 200 km/t og det kommer en sportsbil i 300 km/t bak deg, så skifter du fil. Man skal heller ikke kjøre forbi på høyre side. Dette er ganske enkle men viktige regler og det å kjøre fort og effektivt på tyske motorveier er ikke noe problem om man følger reglene.

Lenke til kommentar

 

 

Tyskerne er også mye bedre enn nordmenn til å respektere regler og ruger ikke på venstrefila i lusefart slik man gjør i dette landet.

Tungtrafikken kjem frå heile Europa. Dei køyrer ikkje over 100 km/t, for politiet sjekkar skiva.

 

Tungtrafikken kjører ikke i venstrefila, de holder seg til høyre. Om du hadde kjørt på autobahn så hadde du visst dette.

Ikkje prøv å vere vittig. Fortell meg i staden kva strekning på 600 km du har klart å køyre på tre timar.

 

Eg har hytte i Berlin, ferierer mykje i Tyskland og køyrer stadig på Autobahn. Store køyrety køyrer forbi kvarandre. Køyrer nokon i 95, legg traileren bak seg ut i venstrefila og køyrer forbi i 100. Er det tre felt, køyrer den i 95 forbi nokon som ligg i 92 heilt til høgre. Dei bryr seg ikkje nemneverdig om at nokon andre kjem i full fart bak dei i venstrefila, so lenge dei kjem seg ut til venstre først. Vogntoga aukar heller ikkje farten om det kjem nokon bak. Det kan koste dei både skjorta og lappen.

 

Og kva med vegarbeid? Susar dei tyskarane gjennom innsnevra felt med 60-sone i 200 km/t der du køyrer?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg tenker mer 3 år en 30 år. Eller er det bare meg....

 

personlig tror jeg ikke en vill se mange elbiler med 1000km+ i rekkevidde. Det er liksom ikke noe poeng for de aller fleste. Det er noe av det fine med elbilen, den står der klar hver morgen. Det eneste en trenger å gjøre er å plugge den inn før en drar inn i boligen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og hydrogen har energitetthet på rundt 120-150 Mj/kg.

 

Glem heller ikke at batterivekt som legges til på en batteribil kompenseres med mindre vekt i mekaniske deler for drivverket.

Ta heller med vekta av hele drivlinja. Det er mer relevant. Toyota Mirai sine brenselceller veier 37 kg + innkapsling og bærestrukturer. De to hydrogentankene veier til sammen 87,5 kg og kan inneholde inntil 5 kg hydrogen. I tillegg har den et 1,6 kWh NiMH-batteri som veier ca 50 kg.Totalt litt over 180 kg. 5 kg hydrogen ved 700 bar trykk inneholder 142 MJ/kg. 5 kg tilsvarer altså 200 kWh energi. Til sammenligning veier batteriet til en Leaf 292 kg. Kraftelektronikk og motorene i begge bilene tipper jeg veier omkring det samme, la oss si totalt 100 kg i mangel av tall. Mirai har 500 km (EPA) rekkevidde og Leaf har 120 km (EPA) rekkevidde. Leaf veier 1550 og og Mirai 1850 kg.

 

Så selv om hydrogengass har ca 100 ganger høyere energitetthet enn batterier så vil drivsystemet ha en forskjell i utnyttet energitetthet på rundt 10-15. Regner vi energitetthet på hele bilen så ser vi at Mirai med sine 500 km/1850 kg bare er 3,5 ganger tettere enn Leaf sine 120 km/1550 kg. Det kommer altså helt an på hvordan man regner.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...