Gå til innhold

GUIDE: Hvordan rengjøre / reparere tastatur.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå opp igjennom noen månder reparert en god del tastatur, og rengjort de, og har samtidig fått en god del spørsmål om hvordan man skal utføre dette. Jeg tenkte jeg kunne skrive en guide her i tilfelle noen andre har dette spørsmålet også.

For det første: Et tastatur BØR rengjøres minst en gang pr. år,da dette fanger opp mye skitt gjennom de 12 månedene du bruker det mellom hver gang.

Det jeg anbefaler å begynne med, er å ta bilde av tastaturet i forskjellige soner, og passe på at jeg har et detaljert bilde av hvor tastene skal være på tastaturet.

Neste steg er å fjerne alle tastene i tastaturet. Dette vil vise evt. skruer som er skjulte under tastene. MERK: ikke alle tastatur har skruer under tastene, men ta de av uansett. Du vil måtte gjøre dette senere om du ikke gjør det nå.
MERK 2: Noen taster kan ha Fjører / MetallPinner under seg. Pass på at desse ikke kommer bort / blir ødelagt, da du vil trenge desse når du setter sammen tastaturet igjen.

Neste steg er å fjerne alle skruene som holder tastaturet på plass. Her bør du være forsiktig, og ikke miste en eneste skrue. Jeg anbefaler at du legger alt i en boks.

Ta så av baksiden. Dette vil la deg stå igjen med en av to mulige ting, da det finnes både mekaniske og membran-tastatur i dag.

Har du et membran-tastatur vil du ha to lag med plastikk som ser ut som et kretskort. Her bør du være ekstra forsiktig, da desse har noen gummi-knotter festet til seg, som ekstremt lett faller av. Desse vil jeg anbefale at du legger i en skål / boks for seg selv. Når du setter sammen igjen tastaturert anbefaler jeg at du plasserer desse i toppdelen av tastaturet.

Vær i tillegg ekstremt forsiktig med plasten, da det er denne som registrerer, og sender til hovedkretsen alle tastetrykk.

Har du et mekanisk tastatur, skal du egentlig bare ha et kretskort som alle "switchene" er festet til. Pass på at du ikke legger noe press på desse / ødelegger de, da desse er; 1) ekstremt dyre å få tak i, og 2) noen er ekstremt vanskelige / nærmest umulig å finne.

Ta så ut hovedkretskortet, of legg dette på en trygg plass.

Videre, bør du ta alle tastene, og toppen / bunnen, å skylle over desse med såpevann. Jeg bruker å legge tastene i et varmtvannsbad m/ såpe i 10-20 minutter, slik at all skitt vaskes av, men man bør her være litt forsiktig å ikke bruke for mye såpe / ikke bruke noe såpe i det hele, da visse taster ikke tåler såpevann i det hele. Bruk da kun varmt vann. Tørk etterpå. Om du ikke tørr å legge tastene i vann, kan du bruke en boks med sprayluft for å fjerne det meste, forså og ta de siste restene med en klut / papir.

Neste og siste steg, er å sette sammen tastaturet igjen, og sette på plass tastene. Pass på å se nøye på evt. bilder du har tatt av hvor tastene skal være, og pass på at fjørene / MetallPinnene kommer på rett plass. Du vil se hakk i tasten, og på tastaturet hvor desse skal.
MERK: Ikke alle tastatur har Fjører / MetallPinner.

Et siste tips er å ta opp Notepad eller Word på PCen, og sjekke at alle tastene fungerer etter arbeidet du har gjort. Dette lar deg i tillegg sjekke at tastene fungerer som de skal, og har alle de rette funksjonene de skal ha.

Har du eventuelle spørsmål, ber jeg deg henvende deg i komentarfeltet, så skal jeg svare så fort som mulig :)

Endret av Isak Dombestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange gode tips her! Selv har jeg hatt noen sånne noen år både på jobb og hjemme og de funker aldeles fortreffelig! :-)

http://www.dinside.no/900849/logitech-lanserer-vaskbart-tastatur

Det der var ikke så dumt nei :)

Følger til og med en børste som er klipset fast på undersiden. Men av en eller grunn er det ikke så lett å få tak i lenger, så tipsene dine er gode uansett! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...