Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen spørsmål om barnevernet.

Anbefalte innlegg

Hei

Barnevernet har opprettet en undersøkelsessak og derfor har jeg noen spørsmål.

Har de lov til å kreve å snakke med små barn alene, uten at jeg er til stede?

Hva hvis barna selv ikke vil/tør?

De er 5 og 6 år gamle.

Det er en vanlig undersøkelse, ikke av alvorlig grad, hvis det har noe å si.

Anonymous poster hash: 08965...a07

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i en slik undersøkelse for noen år siden. Var en physko lærer som trodde at jeg ble mishandlet av mine foreldre.. Pr dags dato snakker ikke denne læreren til meg, har fått forbud mot det. :p

Intervjuet var helt greit. Spurte normale spm og prøvde ikke å grave noe særlig ut av meg. Kan også være fordi jeg ikke hadde noe å gjemme, who knows.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg var med enn familie som hadde arbeidsinnvandret i en slik samtale, i funksjon som tolk.

Det var i utgangspunktet ikke mye å frykte, men barnevernet har plikt til å følge opp alle saker de blir tipset om. I dette tilfellet var det en tenåring som hadde skrytt på seg til venner at far ristet henne... 

Det ble for meg og familien en positiv opplevelse av barnevernet. De lyttet til hva man hadde å si, og saken ble lagt død etter samtalen. Jeg tror det er viktig å ikke være forutinntatt forut for slike møter, kanskje nekte å møte osv., da kan man fort grave sin egen grav.

Endret av skripis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Barnevernloven § 4-3 om rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser, kan svare på dette.

Der står det i femte ledd følgende og jeg siterer "Barneverntjenesten, og sakkyndige som den har engasjert, kan kreve å få samtale med barnet i enerom."

Men det står også i andre ledd at "Undersøkelsen skal gjennomføres slik at den minst mulig skader noen som den berører, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier."

Slik jeg da tolker det kan barnevernet kreve å ha en samtale med barnet alene, men at det forutsetter at samtalen er nødvendig for å tjene formålet. Men tviler på at du har mye å gå på her, uten at jeg er en jurist. Det vil jo selvfølgelig også avhenge av undersøkelsens formål. Som du av forståelige grunner ikke oppgir her. Men du kan ihvertfall motsette deg denne samtalen, ved at du mener det vil være en unødvendig belastning for barnet. Og at dette er mer omfattende enn hva undersøkelsen trenger å være. Du kan henvise til § 4-1 som handler om å ta hensyn til barnets beste. Ellers kan du jo håpe at forumjuristen krikkert kommer innom tråden din, og gir deg faktiske juridiske råd.

Fant en fagartikkel som mener det kan bryte med artikkel 12 i barnekonvensjonen. Du kan lese den, og se om den er til hjelp.

http://www.advokatsylte.no/barn/ulovlige-samtaler-i-enerom

Jeg er altså ingen jurist, så mine tolkninger av loven er ikke nødvendigvis riktig. ( ikke at jurister alltid har rett heller :) )

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Hovedinnlegger her.

Selvsagt jobber vi med de og ikke mot de.

Jeg stilte ikke spørsmålet utifra et ønske om å være vrang med de, men fordi jeg ser for meg at iallefall ett av barna mine vil ha store problemer med å bli sittende igjen i et rom med fremmede for å prate med de.

Derfor lurte jeg på om det er noe de kan kreve.

Jeg foreslo at de kunne komme hjem til oss og snakke med de her, men en sånn samtale måtte visst foregå på det samtalerommet de hadde der.

Det er ingen alvorlig sak, og jeg forstår at de undersøker.

Har ingenting imot barnevernet og frykter ingenting, men å vite sine rettigheter er aldri dumt :)

Anonymous poster hash: 08965...a07

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...