Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ble nesten drept uten grunn på byen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir du ranet på byen så er det utrolig kjedelig, det beste du kan gjøre er å gi tyven alt du har, lommebok, mobiltelefon, nøkler, sokker, sko. Absolutt alt, å bli ranet kan skje men det viktigste er at du overlever. Kan du leve videre uten eiendelene så er det ikke verdt å risikere livet for de.

Å slåss vil være lite lurt, det beste du kan gjøre er å unngå farlige steder, holde avstand til suspekte mennesker og hold deg i en gruppe. Hold avstand til større grupper du ikke kjenner. Når de er flere meter unna så er det vanskelig for de å ta deg igjen dersom du legger på spring eller bare går fortere.

 

Jeg husker et basketak jeg har vært i, selv om jeg var fysisk sterkere og ikke redd for slag så var jeg redd for kniv, som han heldigvis ikke hadde. I etterkant ble jeg truet, fyren visste hvor jeg og familien bodde og skulle sette fyr på huset mitt mens jeg sov. Jeg skadet ikke personen, hadde jeg gjort det hadde han kanskje blitt så sint og bært nok nag til å realisere truslene. Men det er sikkert andre mennesker han er mer sint på enn meg. Nå er det mange år siden og jeg tenker ikke over det når jeg legger meg lenger.

En annen gang var jeg i en bakgate på alarm og hørte noen ta ladegrep på pistol. Det kan ha vært en softgun men jeg hadde ikke tenkt å finne det ut.

En kniv er forresten like dødelig som en pistol, og du ser det ikke komme. Hvis vedkommende kan bruke kniven og vil skade deg er du sjanseløs.

Jeg har jobbet som vekter, alene på vakt og ofte først fremme når alarmen går. Politi og ambulanser kommer relativt raskt på plass men vanligvis etter at skaden er skjedd. Jeg har sett mye blod og trives ikke like godt på byen lenger, jeg speider alltid etter farer eller mennesker som kan trenge hjelp.

Jeg har blitt feigere dess mer jeg har sett og opplevd, det kan henge sammen med at jeg føler flaksen begynner å bli oppbrukt.



En til ting, om du skal slåss i selvforsvar risikerer du å skade motpart. Uansett hvor mye han fortjener det risikerer du å bli en dømt kriminell for å forsvare deg. Du kan komme uskadet fra angrepet men angriperen kan ødelegge livet ditt i rettsalen etterpå. 

Sats heller på å unngå situasjonen, om du mislykkes med det en gang eller to da løper du vekk, det tror jeg er det beste å gjøre :-)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Sånt skjer. Var selv ute å drakk forrige helg. Gikk inn i et smug for å pisse. Der står det jo så klart to karer som er mye større enn meg. Jeg gjør mitt å skal til å gå. Plutselig sier han ene "Du pissa på skoa mine". Begge disse stod sånn 10-15 meter unna så det er jo umulig. Endte med å gå bort til dem å spurte hva dem ville, sikkert ikke den beste ideen. Skulle til å snu meg å gå når han ene dytter til meg så jeg smeller inn i veggen. Bare rista på hodet å gikk. Når jeg kom ut av smuget stod 4-5 kompiser der å venta på meg. Sier til dem at to karer prøvde å bråke. Gikk tilbake dit å da stakk dem. Er så jævlig mye nisser ute på byen.

 

 

Absolutt ikke, men hvordan skulle du kunne vite det uten å ha kjent smerten først?

Du vet ikke at kokeplaten er varm før du har tatt på den :-)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Les deg litt opp om situational awareness. Lær deg å lese mennesker og situasjoner så unngår du å bli overrasket av bråkmakere. Stol på intuisjonen din. Ditt beste selvforsvar er hjenen din.

 

Slåssing ender som regel ikke bra for noen av partene selv om den ene kanskje "vinner" og kan eskalere langt utover det nødvendige.

 

Selv har jeg ofte måtte dra hjem fra byen alene da mine kompiser bor i andre retningen. Å ikke bli for full slik at du kan ta nogenlunde fornuftige valg og være mer bevisst er gull verdt!

Lenke til kommentar

Blir du ranet på byen så er det utrolig kjedelig, det beste du kan gjøre er å gi tyven alt du har, lommebok, mobiltelefon, nøkler, sokker, sko. Absolutt alt, å bli ranet kan skje men det viktigste er at du overlever. Kan du leve videre uten eiendelene så er det ikke vært å risikere livet for de.

 

Dette.

 

Hvis noen truer meg med pistol eller kniv og ber meg gi dem mobiltelefon, lommebok, klokke, whatever, så gjør jeg nøyaktig det de sier. Etterpå går jeg sporenstreks ned på nærmeste politikammer, anmelder saken, sperrer bankkort og SIM-kort, fjernwiper og låser telefonen, fyller ut skademelding til forsikringsselskapet og går videre med livet mitt. Uskadet.

Lenke til kommentar

Å slåss vil være lite lurt, det beste du kan gjøre er å unngå farlige steder, holde avstand til suspekte mennesker og hold deg i en gruppe. Hold avstand til større grupper du ikke kjenner. Når de er flere meter unna så er det vanskelig for de å ta deg igjen dersom du legger på spring eller bare går fortere.

(...)

 

Mange gode poenger. Unngå å slåss så godt det lar seg gjøre. Faktisk så føler jeg at siden jeg trener BJJ og "slåss" på gymmen annenhver dag, så hjelper det meg til å forholde meg rolig, ha hodet kaldt, og unngå å eskalere konfrontasjoner. Jeg vet også at, selv om jeg har trent en stund, så er det alltid noen som er bedre enn meg. Det er umulig å vite hva en tilfeldig fyr på byen kan.

 

Kniv er noe dritt. Selv om du vinner en konfrontasjon, er det nesten umulig å ikke bli skadet. Det er ikke sikkert du oppdaget at han hadde kniv før du har kommet deg hjem og er full av blod. Ditt eget.

 

Bra eksempel på en historie med kniv: http://www.cagepotato.com/awesome-story-of-the-day-guy-mezger-saved-a-woman-from-knife-wielding-scumbag-last-month/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...