Gå til innhold

Denne kan gjøre sykkelen din elektrisk på 60 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sykkelen min kan bli en elektrisk knallert for ca. 10.000?

Faktisk en artig tanke.

Men ulovlig?

 

Kan tenke meg hvordan gang/sykkelstien hjemme hadde blitt om det hadde blitt allemannseie med en sykkel som gjør 0-30 på 6 sekunder uten et tråkk.

 

Ulovlig hvorfor?

Elsykler er allerede i bruk.

Det er motorsykler, mopeder og segways også...

  • Liker 1

 

Så sykkelen min kan bli en elektrisk knallert for ca. 10.000?

Faktisk en artig tanke.

Men ulovlig?

 

Kan tenke meg hvordan gang/sykkelstien hjemme hadde blitt om det hadde blitt allemannseie med en sykkel som gjør 0-30 på 6 sekunder uten et tråkk.

 

Ulovlig hvorfor?

Elsykler er allerede i bruk.

Det er motorsykler, mopeder og segways også...

Som 1Dr.e sa så kan motoren bare gi hjelp når man trør, motoren kan ikke være større enn 250w og hjelpemotoren skal koble ut når sykkelen oppnår en hastighet på 25 km/t.

  • Liker 2

Som 1Dr.e sa så kan motoren bare gi hjelp når man trør, motoren kan ikke være større enn 250w og hjelpemotoren skal koble ut når sykkelen oppnår en hastighet på 25 km/t.

 

At motoren skal gi hjelp bare når man tråkker løser man med sensor på kranken. Man kan fortsatt ha tommelgass, men man må "være med rundt" med beina. Utkobling ved 25 km/t løses med speedometer. En eller annen form for fartsmåling er kanskje innebygd i enheten allerede, så da er det bare en softwareendring som må til. Maks effekt på motoren er verre, men det kommer an på om 300 W er nominell effekt eller toppeffekt, hvis det er sistnevnte så KAN denne være lovlig.

 

Som 1Dr.e sa så kan motoren bare gi hjelp når man trør, motoren kan ikke være større enn 250w og hjelpemotoren skal koble ut når sykkelen oppnår en hastighet på 25 km/t.

 

At motoren skal gi hjelp bare når man tråkker løser man med sensor på kranken. Man kan fortsatt ha tommelgass, men man må "være med rundt" med beina. Utkobling ved 25 km/t løses med speedometer. En eller annen form for fartsmåling er kanskje innebygd i enheten allerede, så da er det bare en softwareendring som må til. Maks effekt på motoren er verre, men det kommer an på om 300 W er nominell effekt eller toppeffekt, hvis det er sistnevnte så KAN denne være lovlig.

Hei. Vi har sendt en epost til produsenten for å sjekke dette med motoreffekt og lovligheten av denne. Kommer tilbake med svar så fort vi hører noe :)

  • Liker 3

Elsykler med større motoreffekt enn 250W og høyere toppfart enn 25km/t samt pedalfri drift er lovlige i Norge, så lenge de blir registrert som el-moped. Ikke lov å kjøre på fortau, og kan heller ikke kalles el-sykkel i forbindelse med markedsføring. Dermed er de altså lovlige som transportmiddel, men om det er lurt å befare seg på veien med biler i maks 30 km/t og i tillegg betale avgift og forsikring er en annen sak...

Klarer ikke å se hvordan dette skal være bedre enn Copenhagen Wheel, eller de utallige Bafang 8Fun klonene man allerede kan kjøpe fra alibaba og norske nettbutikker som har pedalsensorer og således er lovlige. Ser forsåvidt ut som en standard hub-motor plassert helt nederst i dekket hvor det finner veien ned i alt som er av søle og vann. Apropos vann, hvordan blir grepet mellom motor og felg når det blir vått... Noe annet enn 60 sekunder bytte tilbake til originalhjulet som kan hindre dette i å bli en Epic Fail?

Endret av Flippo
  • Liker 3

Hva med slitasje med pga den åpne løsningen rundt kraftoverføring? Sykler til daglig og vet hvor skittent et hjul kan bli bare på en tur. Virker som en smartere løsning som f.eks. copenhagen wheel har gjort med å integrere alt inn i en hub og holde dette helt lukket. Dessuten er det utrolig mye tryggere å ha et slik system på bakhjulet i stedet for forhjulet. Den dagen motor eller kraftoverføring feiler på forhjulet kan en bare håpe en ikke beveger seg i 20-40 km/t. Enklere hvis et bakhjul låser seg. Og snakker av smertefull erfaring selv her :) Men visuelt var dette et stilig konsept.

Endret av Happydaydreamer669

Hva med slitasje med pga den åpne løsningen rundt kraftoverføring? Sykler til daglig og vet hvor skittent et hjul kan bli bare på en tur. Virker som en smartere løsning som f.eks. copenhagen wheel har gjort med å integrere alt inn i en hub og holde dette helt lukket. Dessuten er det utrolig mye tryggere å ha et slik system på bakhjulet i stedet for forhjulet. Den dagen motor eller kraftoverføring feiler på forhjulet kan en bare håpe en ikke beveger seg i 20-40 km/t. Enklere hvis et bakhjul låser seg. Og snakker av smertefull erfaring selv her :) Men visuelt var dette et stilig konsept.

Tryggere på bakhjulet ja, men det blir nok vanskelig med kjede og kraftoverføring.

Klarer ikke å se hvordan dette skal være bedre enn Copenhagen Wheel, eller de utallige Bafang 8Fun klonene man allerede kan kjøpe fra alibaba og norske nettbutikker som har pedalsensorer og således er lovlige. Ser forsåvidt ut som en standard hub-motor plassert helt nederst i dekket hvor det finner veien ned i alt som er av søle og vann. Apropos vann, hvordan blir grepet mellom motor og felg når det blir vått... Noe annet enn 60 sekunder bytte tilbake til originalhjulet som kan hindre dette i å bli en Epic Fail?

 

Tenkte akkurat på det samme. Dette er funnet opp fra før i Danmark..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...