bfisk Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 God aften godtfolk, Har nå lest en hel haug med poster i denne kategorien; og det er jo stort sett det samme hele tiden. Det handler om folk som bestiller ting over internett på oppkrav, skal sende det tilbake av en eller annen grunn. Så tar returen lang tid av en eller annen grunn, noen surrer litt, og begynner å kalle butikkene for "løgnere", "svindlere". Videre hevder folk at de "forsøker å lure deg", "pass på" osv. Noen av disse påstandene er sikkert rettmessige - det finnes uten tvil butikker som ser sitt snitt til å lure noen kroner ut av folk. Det folk tydeligvis ikke skjønner, er at det ikke er i butikkens interesse å ødelegge et kundeforhold - kunder er en hver butikks livsgrunnlag, og er verdifullt over alt annet. Mange skal også bytte eller sende ting i retur, og ergrer seg så over problemer som oppstår. Det er da ingen norsk lov som pålegger butikker å bytte salgsobjekter, f.eks.? Så skal man sende ting tilbake, som er "i stykker", som viser seg å være intakte. Så blir det mer hyl og gnål, og det som værre er. En annen ting som slår meg er at folk skal sende ting tilbake fordi det er inkompatibelt med eksisterende maskinvare. Hvorfor i huleste skal butikkene akseptere dette? At kunden på forhånd ikke har gjort den nødvendige research har da ingen ting med butikken å gjøre. Det som kanskje gjør meg mest pissed off, er at mange ser ut til å tro at en avtale med en nettbutikk er helt uforpliktende. Man bestiller, og tenker ikke helt på om man har råd til det - man står jo tross alt ikke med kontantene i hånda. Og om man skulle ombestemme seg, er det jo bare å sende det tilbake, eller la vær å hente det. Tøys og vås! Et kjøp i en nettbutikk er like forpliktende som et kjøp i en butikk! Enda værre blir det når folk sutrer over å motta en regning, etter at de ikke har hentet en pakke de har bestilt. Så er det i det hele tatt dette med å handle i nettbutikker. Jeg for min del liker å handle i en vanlig, konvensjonell butikk. Det er faktisk ikke mye dyrere, og ofte kan man få en god pris. Kan nevne et eksempel fra den lokale musikkforretningen; jeg skulle kjøpe en relativt dyr mikser, som har en veil. utsalgspris på ca 12.000,-. Så tar jeg turen ned i butikken for å forhøre meg; og jada, de kunne ta den inn og gi meg en god pris på den. 9.720,- betalte jeg - da kunne de i tillegg ta min gamle mikser (også kjøpt der) i innbytte. Poenget er at om det kommer til å skje noe galt med mikseren min - så kan jeg i ro og mak gå ned i butikken og prate hyggelig med folk, og forsøke å løse problemet. Man kommer lengre ved å samarbeide. Gode rettigheter har jeg uansett - forbrukerkjøpsloven gjelder jo, og den ivaretar mine interesser på en tilfredstillende måte. I en butikk har man også muligheten for å spørre - sammenlikne produkter på en helt annen måte, få råd og veiledning, bli gjort oppmerksom på evt feil man gjør med et oppsett, eller hva det måtte være. Så slipper man også frakt og papirarbeid og slike ting. Enkelt og greit, og i noen tilfeller billigere! Dette var bare mine fjorten øre (to cents, altså). Noen som har andre, gode poenger eller historier? Noen som er uenige? Fyr løs mvh bfisk (ps: mulig dette er i feil kategori sånn teknisk sett, men logisk sett passer det inn her - også med målgruppen min. Moderatorer: dere må gjerne flytte den dersom dere er uenige.) Lenke til kommentar
fondus Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Enig med deg der! Jeg har hentet alle pakker jeg har bestilt (45.000 kroner sammenlagt). Har sendt tilbake noen varer som faktisk var defekte, og det ble fikset på en meget grei måte, måtte vente 2-4 uker før jeg fikk ny vare, men det er ingenting å klage over når man ligger bakerst i køen og det er varer fra fjortisser som skal bytte inn rambrikka de har overklokka i hjel og få en ny... Jeg er ikke enig med deg at en konversiell butikk er billigere enn en webshop, ta deg en tur inn på elkjøp/ekspert. Jeg vet det er en elbutikk, men PC-utstyret som selges der kan ikke matche webshoper. Så på en Elkjøp butikk her om dagen en Maxtor 40GB 5400 RPM til 750,- Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 Hehe, er enig med at elkjøp og expert and the likes of them ikke er helt oppdatert når det gjelder elektronikk Men på mange områder lønner det seg å rote litt rundt - og det finnes plenty databutikker med gode priser. Og om de evt er 10% eller noe høyere, så betaler hvertfall jeg det gladelig, for å få den sikkerheten det er å handle i en butikk. bfisk Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Mange gode poeng i det første innlegget. Føler også at folk har en tendens til å sette seg til her og hakke på nettbutikkane uten at det alltid er like gjennomtenkt. Har sjølv delte erfaringar med nettbutikkar, men etterkvart lærer ein seg til å ikkje berre sjå på pris! Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Poenget er at om det kommer til å skje noe galt med mikseren min - så kan jeg i ro og mak gå ned i butikken og prate hyggelig med folk, og forsøke å løse problemet. Man kommer lengre ved å samarbeide. Gode rettigheter har jeg uansett - forbrukerkjøpsloven gjelder jo, og den ivaretar mine interesser på en tilfredstillende måte. Self.så har du dine rettigheter,men det er ikke alltid butikkene er så veldig samarbeidsvillig,samme som også skjer i en webshop. Har du feks 1 års garanti på en vare kjøpt på elkjøp/eller lignende,så er det et ****** når varen plutselig slutta å funka etter 1 1/2 år..prøve og overtale ekspiditøten om at du har 2/5 års reklamasjon.. å krangle til seg noe er bare tull..men når vanlig høflighet ikke funker da blir en jo litt oppitt da... Har selv opplevd dette og det er ikke like lett alltid.. Så å si at det er bedre å handel i butikk enn å på nett angåender reklamasjon er bare tull.. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 (endret) Så å si at det er bedre å handel i butikk enn å på nett angåender reklamasjon er bare tull.. Der er jeg uenig. Rettigheter er rettigheter, og det er null problem å bruke dem om man gidder å sette seg litt inn i dem. Får alltid vilja si når man har noe håndfast å vise til. Det jeg mener er at det er enklere i en vanlig butikk - folk blir tatt litt mer seriøst når man tropper opp har en samtale, face to face. Da slipper man slike ting som treg saksbehandling, vente på mailer, opptatte telefonnummere og folk som blir sendt videre. Ikke sant? bfisk ed: litt leifer Endret 23. november 2003 av hrichard Lenke til kommentar
Pin Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 hrichard: du er klar over at kjøpsloven sier at man har angrefrist på varer kjøpt i nettbutikk? Gidder ikke sjekke opp hvor mange dager det var, men om det var 10,20 eller 30 så har man uansett lov til og krav på og returnere varer kjøpt over inet (man må selv betale porto når man returnerer). På måten du formulerer deg i inlegget ditt virker det som du sier at dette ikke er et krav kunden har, eller en lov... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg må si at nettbutikk er herlig, man trykker på en knapp og får varene på døra. Liker dette jeg. Og jo man kan spare mye på nettbutikker, f.eks. så kan man spare noen hundringser på komplett.no i forhold til pchjelperen.no Men når det er dyre enkeltting så vil jeg jo si at en butikk er å foretrekke da man kan se varen på forhånd. Når man kjøper lcdskjermer er det jo også greit, mtp døde piksler Lenke til kommentar
Kjellrs Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Vel, nå har jeg holdt meg til de større nettbutikkene (som har lagervisning, uten det er de ikke aktuelle) og har stort sett vært veldig fornøyd.. de 3-4 reklamasjonssakene jeg har hatt har vært helt greie, med ca. 1 ukes behandlingstid i snitt + postfrakttid begge veier. Har heller ikke hatt noe problem med å returnere harddisk med 1 års garanti etter nesten 2 år ved reklamasjon. Men, det hjelper veldig å vite hva man har krav på, og ikke krav på. Så lenge jeg viser til en klar rettighet etter kjøpsloven (Og ikke bare "dere må gjøre sånn og sånn og sende meg x og y fordi jeg sier det") så holder de seg til den. Problemet er vel alt køddet de må tåle av folk som knoter/statisk elektrisitet/overklokking/ødelegger ting og som overhodet ikke skulle vært erstattet av butikken. Er vel egentlig skyldig i det selv, men da var det et hovedkort som ble kverka av PSUen. Skjønte at HK var dødt (prøvde med annen PSU), bare ikke at PSUen hadde skylda... Så nye kortet jeg kjøpte gikk også *poff*, men siden det ikke var *min* feil (ingen sin, egentlig.. bare uflaks), så returnerte jeg det som dødt ved ankomst. Kjella Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå