Alest96 Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Er nå I dag lærling som elektriker, og kommer til å jobbe noen år som elektriker. Men er svært usikker på hvilken vei jeg vil ta videre. Hva er mulighetene mine? Hva er lurt I forhold til lønn,type arbeid og diverse sånt? Vil tro vanlig elektriker vil slite ganske mye på helsen etterhvert.. Også, hvordan gjorde dere det når det gjelder skole? Man har jo gjerne leilighet, bil og sånt. Tenker litt på hvordan dere gjorde det økonomisk sett. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Typisk er teknisk fagskole eller ingeniørhøgskole. Flere høgskoler tilbyr "Y-veien" for yrkesfag-utdannede slik at de kan starte rett på studiene uten å ta forkurs eller allmennfaglig påbygging. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 (endret) Mulighetene er jo ganske mange: -Påbygg, etter læretiden kan du ta påbygg og få generell studiekompetanse. Så kan du bygge på med realfag feks og få spesiell studiekompetanse. Med dette "innabords" kan du studere "alt" på høyere nivå. -Teknisk fagskole, dette kan du ta etter fagbrev og blir da tekniker/ingeniør -Ingeniør Y-veien, da starter du på høgskole/universitet på bakgrunn av fagbrev og kompetanse -Forkurs til ingeniør, litt som påbygg men dette kvalifiserer kun til ingeniør utdanning. Ang økonomi må du jo kjenne på det selv. Noen slutter helt å jobbe og lever på studielån, andre jobber deltid mens noen jobber fulltid. Personlig er jeg i siste rekke. Jobber 100% og studerer 100%, går Y-veien innen industriell automasjon. Endret 9. mai 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
Alest96 Skrevet 9. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2016 Hvordan er det å jobbe fulltid kombinert med studier? Noen med erfaring som er elektriker, men som gikk videre til høyere utdanning? Hva Gjør dere? Også, er det noen som har blitt noe helt annet enn elektriker relatert? Trenger så mange erfaringer som mulig Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Hvordan er det å jobbe fulltid kombinert med studier? Noen med erfaring som er elektriker, men som gikk videre til høyere utdanning? Hva Gjør dere? Også, er det noen som har blitt noe helt annet enn elektriker relatert? Trenger så mange erfaringer som mulig Det er travelt, bare de siste 4 månedene har jeg hatt 17 innleveringer og 5 labøvelser, jeg har i tillegg jobbet mellom ca 150 og 270 timer pr måned. Kvelder og helger går med til lesing, men det er fortsatt tid til kos også. Så en er ikke helt robot, men ikke langt i fra. Personlig er jeg automatiker men har ikke jobbet som det siden jeg tok fagbrevet, startet rett i en service ing. stilling og har samme stilling nå bare i ett annet firma. Typisk sitter jeg mest på kontoret og tegner/programmerer/planlegger, når jeg er ute på reis er det somregel feilsøking eller installasjon/test av utstyr. Lenke til kommentar
Alest96 Skrevet 9. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2016 Har vurdert å først gå teknisk fagskole, for å så bli installatør. Noen som vet om hvilken muligheter man har videre? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Det neste naturlige steget fra installatør blir jo å starte for deg selv, men da hjelper det å ha litt økonomiutdannelse også. Selv har jeg gått fra elektriker til ingeniør til sivilingeniør mens jeg har vært i jobb. Det har vært tungt, men definitivt verdt det. Lenke til kommentar
Alest96 Skrevet 9. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2016 Kan jeg spørre hvor mye du har i lønn ca som sivilingeniør? Lenke til kommentar
Alest96 Skrevet 9. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2016 (endret) Jobbet du fulltid som elektriker mens du tokk ingeniør studiet? Endret 9. mai 2016 av Alest96 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Jeg har en spesiell jobb, reiser mye osv. Lønnen min er ikke sammenliknbar med vanlige sivilingeniører. For nyutdannede siving er er lønnen mellom 500 og 600k innen elektro. For erfarne ligger den mellom 700 og 800. For spesielle innen R&D+ledelse etc ligger det over millionen. Det samme gjelder oss som reiser mye. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Kan jeg spørre hvor mye du har i lønn ca som sivilingeniør? Ikke tenk så mye på lønn, i dette faget får man nok betalt. Alt kommer an på hvor mye og hva du ønsker å jobbe med. Fokuser heller på trivselen, da kommer lønnen av seg selv. Men som sagt, en blir ikke fattig. Lenke til kommentar
Alest96 Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 Tenker ikke bare på lønnen, men som elektriker havner man vell fort på 500k ca i året? Og om jeg skulle ta 3-5års utdanning så har jeg jo lyst å få litt mer igjen for det. Hvordan er det egentlig å være Elektroingeniør på oljeplattform? Har vurdert olje en god stund, men er litt nysgjerrig på hva slags typiske jobber man gjør, og hvor vanskelig det er å få jobb som "nyutdannet". Er det vanskelig å ha et familieliv når man jobber på oljeplattform? Har vurdert båt opptil flere ganger, men synes 3-4 uker blir mye når man har samboer, og en gang i tiden også skal få en unge. Takker for svar er ganske hjelpsomt Lenke til kommentar
Alest96 Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 Tenker ikke bare på lønnen, men som elektriker havner man vell fort på 500k ca i året? Og om jeg skulle ta 3-5års utdanning så har jeg jo lyst å få litt mer igjen for det. Hvordan er det egentlig å være Elektroingeniør på oljeplattform? Har vurdert olje en god stund, men er litt nysgjerrig på hva slags typiske jobber man gjør, og hvor vanskelig det er å få jobb som "nyutdannet". Er det vanskelig å ha et familieliv når man jobber på oljeplattform? Har vurdert båt opptil flere ganger, men synes 3-4 uker blir mye når man har samboer, og en gang i tiden også skal få en unge. Takker for svar er ganske hjelpsomt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Tenker ikke bare på lønnen, men som elektriker havner man vell fort på 500k ca i året? Og om jeg skulle ta 3-5års utdanning så har jeg jo lyst å få litt mer igjen for det. Hvordan er det egentlig å være Elektroingeniør på oljeplattform? Har vurdert olje en god stund, men er litt nysgjerrig på hva slags typiske jobber man gjør, og hvor vanskelig det er å få jobb som "nyutdannet". Er det vanskelig å ha et familieliv når man jobber på oljeplattform? Har vurdert båt opptil flere ganger, men synes 3-4 uker blir mye når man har samboer, og en gang i tiden også skal få en unge. Takker for svar er ganske hjelpsomt ift til lønn trenger det ikke være bedre med høyere utdanning, men arbeidsmengden med høyere utdanning ift lønn kan være både mindre og mer behagelig. Så i bunn og grunn bør du vurdere hva du ønsker å jobbe med, god lønn kan du ha i begge tilfeller. I tillegg til gjennomsnittlig lønn. Det er lite elektroingeniører som går på plattform i rotasjon, da er det enten som service ingeniør(da har en gjerne ikke noe rotasjon) eller under prosjekter der en er felt ingeniør eller innenfor test/commissioning. Som "vanlig" ingeniør sitter en som regel på ett kontor på land. Klart unntak forekommer. Om en ønsker å gå i fast rotasjon på båt/plattform er nok fagbrev veien å gå. Ang familieliv har jeg ikke mye å tilføye, jeg har verken familie eller har gått i noen fast rotasjon. Jeg som flere i denne tråden reiser sporadisk. Lenke til kommentar
Alest96 Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 Er det ikke fryktelig vanskelig å få jobb på oljeplattform som elektriker med kun gruppe L? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Er det ikke fryktelig vanskelig å få jobb på oljeplattform som elektriker med kun gruppe L? Det korte svaret er, ja. Å få jobb med fast rotasjon på en rigg/plattform er tøft, en må stå på, mase og slikke mye ræv. Eller bare være heldig. Men generelt sett krever det en del av deg. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Teknisk fagskole deltid er jo en fin mulighet for deg, etter dette kan du jobbe som elektroingeniør i mange forskjellige bransjer, sjøl har jeg jobbet som prosjektingeniør, sertifiseringsingeniør og designingeniør i oljebransjen, nå begynner jeg straks som prosjektleder innenfor fiber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå