kremt Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Det tar lang tid å bli kvitt et dårlig rykte. Gjenspeiles også i prisen selvsagt, hvem vil vel ta i en 10 år gammel Opel med ildtang? Opel har lenge fått juling på bruktmarkedet, sammen med Ford og Pug/citroen. Er nok en grunn til dette likevel. Du har kanskje den famøse 1.9 cdti GM Opel/Saab motoren også, som vel satt i Alfa Romeo i tillegg? Når det er sagt er de nok IKKE betydelig verre på kvalitet enn mange andre som faktisk har et godt rykte. Her er forresten noen av feila på GM 1.9 diesel, legg merke til Timing Belt failure på 40k miles blant annet. On 1.9 JTDM timing belt drives waterpump and waterpump failure can fling it off in as little as 40k miles, wrecking the engine. Seems to be a braking problem on diesels, which have a vacuum pump for the brake servo assistance: can feel like total failure of brakes, but only happens intermittently. Replacing master cylinder has cured it in some cases. On 1.9 JTDM if the engine smokes or the car suddenly loses power, the secondary butterflies of the swirl actuator valve may have sooted up and seized. Possible to clean but this does not guarantee it won't happen again. Really requires the inlet manifold to be changed as the part where the actuator connects to jams and does not let the butterflies open. Job can take six hours as the fuel pump and cam belt have to be removed to get at it. A coincidental fault is sooting up of the EGR valve. 1.9 diesels can be delightful to drive, but give a lot of problems. Failed inlet manifold swirl flaps (and the flaps can beak and be ingested by the engine). Failed EGRs. Choked DPFs. Failed timing belts, often because the waterpump seized. Belt, tensioner, pulleys and waterpump need replacving every 40,000 miles. Failed oil pumps. Failed dual mass flywheels. Failed turbos. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 Kjører riskokere jeg, min første bil var kadett 71 mod, resten riskokere . Toyota/honda/honda/toyota/toyota/toyota/ og nå toyota 2015. Blir kanskje lexus neste. Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 13. mai 2016 Del Skrevet 13. mai 2016 Tusen takk for alle forslagene, er mange gode. Har tenkt på ombygd m3, men har hatt e46 før, og om jeg skal ha bmw vil jeg ha en litt nyere (e9x, e60, etc). Ang de mercedesene så er det sikkert kjempe gode biler. Men har kjørt automat alt for lenge og lengter bare etter manuell.. Sånn som minicooper og Ford focus er ikke heelt min smak, men er jo gode forslag. Har sett litt på Audi a5 2,0, og hva syntes dere om de bilene? VAG har mange flotte biler, men sliter dessverre med kvalitetsroblemer på bl.a motor. 1,8T/2,0T som sitter i denne kan utvikle en voldsom tørst for olje. Dette koster titusenvis å fikse. Tør man ta risken har man jo biler som A5, Scirocco, Golf 6 Gti og Octavia RS. Personlig er jeg veldig fan av BMW. 325d som du er inne på selv er jo en kjempebil. Er man åpen for omprogramering av ECU trenger man dog ikke så høyt opp på modellstigen for å få bra ytelse. Noen eksempler på nyere biler rundt ditt budsjett; F20/F30 x14i/16i/18i 218hk/365nm F30 316d 190hk/430nm F10 520d 230hk/480nm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå