Gå til innhold

Merkurpassasjen

Anbefalte innlegg

I morgen kommer Merkur foran solen, tidspunktet fra første kontakt er kl13:12,

2. kontakt 13:15,

3dje kontakt: 20:37 og

4de kontakt er kl 20:41.

Så varer nesten litt over 7 timer, masse tid til å få med seg.

Trenger kikkert eller teleskop for å se, med solfilter.

Noen som skal se?

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD uten trykk? Kan man se gjennom CD? :O

Kun platen i floppy, hvor hører den?

Jeg har dessverre teleskop med solfilter på hytten, en time vekke da. Usikker på om jeg kjører ut for å se eller hva ...

Vil UV filter fungere som 'solfilter'?

Lenke til kommentar

Selvsagt. Fikk gravd frem noe gammel film jeg kan se den gjennom. CD uten trykk eller en gammel floppy (kun platen - ikke cover) vil også kunne funke.

Problemet er bare at du må ha noe du kan sette foran kikkert/teleskop/teleobjektiv for å se noe fornuftig uansett, og da ville jeg ikke brukt noe dårligere enn et skikkelig solfilter. Merkur er alt for liten til at du kan se den foran solskiven uten forstørrelse.

Vil UV filter fungere som 'solfilter'?

Nei, det er langt ifra godt nok. Et UV-filter er omtrent like effektivt som en vindusrute i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Fikk gravd frem noe gammel film jeg kan se den gjennom. CD uten trykk eller en gammel floppy (kun platen - ikke cover) vil også kunne funke.

Problemet er bare at du må ha noe du kan sette foran kikkert/teleskop/teleobjektiv for å se noe fornuftig uansett, og da ville jeg ikke brukt noe dårligere enn et skikkelig solfilter. Merkur er alt for liten til at du kan se den foran solskiven uten forstørrelse.

Stemmer det, men med stor nok film (mellomformat eller bladfilm) kan ufremkallt film fungere, evt dersom man bretter den i flere lag.

Lenke til kommentar

Sveiseglass kan også fungere som en reserveløsning, men de er såpass små at man ikke får satt de foran et teleskop med stor forstørrelse uten å maskere bort store deler av lysåpningen. De slipper også gjennom for mye lys (røffly en faktor 100 for mye) så det er å kun anse som en reserveløsning og må ikke brukes for lengre glaning på sola. Ei heller videoopptak eller lange eksponeringer.

Jeg hadde store planer for dagen men været ser ikke ut til å være på min side. Sjansene for et gløtt ser ikke nevneverdig bedre ut innen et par timers kjøretur så jeg får neppe noe mer ut av dagen enn det jeg finner på nett. :(

Lenke til kommentar

FAEN altså. Jeg kom ikke på passasjen før når jeg skrev dette i går. Dvs at all teleskop er på hytten sammen med objektiv jeg kan koble til PCen for bilder.

Eneste måte for å se er å gå ut og kjøpe et de selger på Teknik Magasinet med solfilter. Får ikke tatt bilde da men ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...