Gå til innhold

Hvordan forhandle lønn som nyutdannet

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg blir ferdig på tannlegestudiet i juni, og har fått tilbud om fast jobb i det offentlige, med oppstart allerede i slutten av juni. Dette var en svært attraktiv jobb med mange søkere, og helt ærlig er jeg litt overrasket over at de valgte meg.

På intervjuet presenterte de lønna som "minstelønn, før forhandling", og de åpner altså ikke bare til lønnsforhandling, men inviterer til det. Så da er spørsmålet - hvordan bør jeg gå frem?

Med tanke på at det er mange kvalifiserte tannleger og tannlegestudenter som vil ha jobben, jeg kommer som nyutdannet, og minsteårslønna allerede er høyere enn alt jeg eier i dag sammenlagt, hvilke argumenter kan jeg bruke, og hvor mye høyere lønn går det an å forhandle seg til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et så yrkesspesifikt område at du bør forhøre deg med fagforeningen din. Det kan være de vil gi deg tips selv om du ikke er fagorganisert. 

På generelt grunnlag (fra min base som tillitsvalgt i Juristforbundet) kan nyutdannede som søker stillinger i offentlig sektor primært spille på karakterer og "extra-curriculars", altså det du har gjort ved siden av studiet. Det er lite å hente på å spille på at man er markedsutsatt for en nyutdannet, nettopp fordi det offentlige vet godt at de ikke kan konkurrere med det private på lønn. 

Men siden du allerede har fått tilbudet er du per definisjon den best kvalifiserte (ergo går det an å forhandle litt - si +5 %). Og det går an å forhandle lønn etter at man er ansatt også (selv om det ofte er litt vanskeligere). Som sagt, her må du sjekke ut hvordan tariffavtalene fungerer på din arbeidsplass, de kan fungere forskjellig avhengig av hvor du er organisert og om du er organisert. Den enkleste måten å få dette innblikket på er rett og slett ved å forhøre deg med fagforeningen din. Har du ingen, skaff deg en. 

Lenke til kommentar

Det som er greit når du har fått jobben og du blir presantert med minimumslønna og ei åpning for lønnsforhandling er at det skal ekstra mykje til for at du forhandler deg ut av jobben.

Vanligvis så vil det verste du gjer er å kome med eit mottilbud som er så høgt at du berre får til svar at du enten må godta det opprinnelige lønnstilbudet eller takke nei til stillinga.

Men når det er sagt så vil eg på generelt grunnlag anbefale at du "sitter rolig i båten" og ikkje krever alt for mange titusen ekstra i årslønn.

Sjølv om du vil bruke lang tid på å jobbe deg opp frå ei lav startlønn, så vil arbeidserfaringa være svært mykje verdt dersom du seinare heller vil søke jobb hos ein arbeidsgivar som er villig til å betale meir.

Ellers er eg enig i at du bør melde deg inn i ei fagforeining om du ikkje alt er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...