Gå til innhold

Skal bruke solceller til å unngå overbelastning fra elbil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Hvor stor må en batteripakke være for å bunkre opp nok på sommeren til å holde en enebolig og husstanden sine elbiler med energi vinteren gjennom?

Lenke til kommentar

Stor.

Jeg gjorde et overslag for min egen husstand for en tid tilbake. Med en typisk mild vinter bruker vi 18000kWh i året, bilbruk ikke inkludert. Det meste av dette, ca 12000kWh, er i de 4 vintermånedene hvor solceller ikke vil gi noe særlig bidrag. Bortsett fra isolering, så har jeg ikke noen enøk-tiltak å snakke om hjemme. Strøm er såpass billig at jeg ikke har brydd meg med varmpepumper og denslags men hvis jeg skal gå off-grid må jeg ta hensyn til batteriprisen og da er det plutselig mange tiltak som vil lønne seg. Jeg vill røft anta at tetting+omlegging til vannbåren varme fra en avtrekksvarmepumpe skal kunne redusere energibehovet med 50% og da er vi nede på 6000kWh batteripakke for å komme gjennom vinteren. Vi kjører ikke mye bil så jeg kan nøye meg med 500-1000kWh ekstra for lading over vinteren.

7000kWh batteripakke altså. Pluss installering av avtrekksvarmepumpe for vannbåren varme og tappevann. Vi har vedfyring i bakhånd for kalde vintre(skulle virke bra sammen med avtrekksvarmepumpa). Årlig strømbehov blir da 11000kWh, som krever ca 75m2 med solceller. Den batteripakka blir sykt dyr, ca dobbelt så dyr som huset, men bortsett fra det er dette er overkommelig prosjekt.

Jeg kommer nok til å installere solceller på taket en dag men om jeg gidder bry meg med batteripakke er avhengig av hva mitt lokale kraftlag finner på av effekttariffer. Hvis effekttariffene blir hissige, så vil det kanskje lønne seg med et lokalt batteri som er stort nok for å lagre 1 døgns bruk av strøm *pluss* fullading av en elbil. I den kalde årstiden kan batteriet også brukes for å utjevne ditt eget døgnforbruk så du unngår effekttariffsjokk når du lader bil *samtidig* som du lager middag på induksjonstoppen *og* panelovnene står på for fullt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...