Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrisitet: Hvordan vi vet at spenningen over U1 minker?

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg å forstå dette.... 

Jeg har en krets bestående av to av lampene i parallell og en lampe i serie i den lukkede kretsen. Videre kaller jeg lampen i serie for L1 og lampene i paralellkoplingen for L2 og L3. Deretter kopler jeg ut den ene lampen i parallellkoplingen ( la oss si L3). Da får vi en seriekopling. 
Problemet mitt ligger i hvordan jeg skal forklare at L1 vil lyse svakere og L2 vil lyse sterke. 

Jeg har forstått at resistansen over parallellkoplingen vil øke. 
Vha omhs lov gir det U = R*I der resistansen øker og dermed må strømmen minke. 
Så bruker jeg Kir.2-lov til å forklare at U = U1 + U2 ( der U1 er spenningen over lampen L1 og U2 er spenningen over lampe L2) Fordi U vil være konstant; vil U1 minke og U2 øke. 
Og dette forklarer jo egentlig hvorfor L1 vil lyse svakere og L2 vil lyse sterkere. 

Men hva jeg ikke forstår, er hvordan vi vet at spenningen over U1 minker? Altså gitt at U er konstant og jeg dermed forstår at enten U1 eller U2 må minke/øke. Hvordan vet jeg hvem av de som minker/øker? Hva kan jeg begrunne med for å si at U over L1 minker? 

Håper noen forstår problemet, selvom det ble litt kronglete skrevet  :grin2:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar det er Kirchoffs spenningslov du refererer til (Kirchoff-lovene har ikke nummer slik Newton sine har, man refererer til Kirchoffs spenningslov eller Kirchoffs strømlov). Denne sier at summen av spenning rundt en lukket sløyfe er lik null.

I din sløyfe har du en spenningskilde på U volt, lampen L1 med spenningsfall på U1 volt og parallellkoblingen L2+L3 med spenningsfall U2 volt. Kirchoffs spenningslov gir oss da U + U1 + U2 = 0, som igjen gir U1 + U2 = -U, som du også kan skrive U = U1 + U2 om du tar det for å være implisitt at spenningene U1 og U2 er negative.

Hvis U er konstant både med lampe L3 innkoblet eller frakoblet (noe som forutsetter en spenningskilde med null indremotstand, men det er en annen sak) sier det seg selv at både U1 og U2 må forandre seg når du kobler til eller fra L3.

Gitt at U er konstant med L3 innkoblet eller utkoblet vil altså følgende skje når L3 fjernes:

- motstanden over parallellkoblingen L2+L3 øker

- Motstanden i hele kretsen øker

- Strømmen i hele kretsen går ned (fordi motstanden øker)

- Spenningen over L2 øker fordi forholdet mellom motstanden i L2+L#-koblingen og motstanden i L1 blir større

- Spenningen over L1 minker både fordi strømmen i hele kretsen går ned og fordi forholdet mellom motstanden i L1 og motstanden i L2+L3-koblingen blir mindre

- L1 kommer til å lyse svakere fordi avgitt effekt (spenning ganger strøm) synker

- L2 kan komme til å lyse sterkere, men det er ikke gitt at den kommer til å gjøre det. Spenningen over L2 øker, men ettersom vi vet at strømmen i hele kretsen har sunket, er det ikke gitt at avgitt effekt øker.

Lenke til kommentar

Jeg antar det er Kirchoffs spenningslov du refererer til (Kirchoff-lovene har ikke nummer slik Newton sine har, man refererer til Kirchoffs spenningslov eller Kirchoffs strømlov). Denne sier at summen av spenning rundt en lukket sløyfe er lik null.

I din sløyfe har du en spenningskilde på U volt, lampen L1 med spenningsfall på U1 volt og parallellkoblingen L2+L3 med spenningsfall U2 volt. Kirchoffs spenningslov gir oss da U + U1 + U2 = 0, som igjen gir U1 + U2 = -U, som du også kan skrive U = U1 + U2 om du tar det for å være implisitt at spenningene U1 og U2 er negative.

Hvis U er konstant både med lampe L3 innkoblet eller frakoblet (noe som forutsetter en spenningskilde med null indremotstand, men det er en annen sak) sier det seg selv at både U1 og U2 må forandre seg når du kobler til eller fra L3.

Gitt at U er konstant med L3 innkoblet eller utkoblet vil altså følgende skje når L3 fjernes:

- motstanden over parallellkoblingen L2+L3 øker

- Motstanden i hele kretsen øker

- Strømmen i hele kretsen går ned (fordi motstanden øker)

- Spenningen over L2 øker fordi forholdet mellom motstanden i L2+L#-koblingen og motstanden i L1 blir større

- Spenningen over L1 minker både fordi strømmen i hele kretsen går ned og fordi forholdet mellom motstanden i L1 og motstanden i L2+L3-koblingen blir mindre

- L1 kommer til å lyse svakere fordi avgitt effekt (spenning ganger strøm) synker

- L2 kan komme til å lyse sterkere, men det er ikke gitt at den kommer til å gjøre det. Spenningen over L2 øker, men ettersom vi vet at strømmen i hele kretsen har sunket, er det ikke gitt at avgitt effekt øker.

Tusen takk! Nå lærte jeg både noe nytt og forstod det jeg lurte på, så takk skal du ha  :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...