Horten Market Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 (endret) Frigjøringsdagen het denne dagen før. Til minne om frigjøringen 8. mai 1945. Merkedagen ble endret av regjeringen i 2010, til Frigjøringsdagen og veterandagen. Fra da av hedrer dagen militært personell som i fredstid har utkjempet folkerettsstridige kriger på vegne av regjeringen, og som konsekvens har tråkket på menneskerettighetene, som er deres fremste plikt å forsvare. Når krigens larm legger seg, kan vi høre mantraet: Vi fulgte bare ordre. Norske soldater og offiserer er like ryggløse som de tyske under naziregimet. Ikke en eneste gang har militæret satt ned foten. Hvor langt er de villige til å gå? Hva skal til for at militært personell skal følge sin egen samvittighet når regjeringens pålegg strider mot folkeretten? Det er åpenbart ingen god begrunnelse at beslutningen om å delta i fremmede kriger har forankring i en demokratisk prosess. Nazistenes ugjerninger hadde ikke stått seg bedre i historiens lys hvis Det tredje riket var et moderne demokrati. Nürnbergprosessen knesatte prinsippet om personlig ansvar. Ingen kunne skylde på at man bare fulgte ordre. Resultatet av at ryggløse soldater og offiserer "bare fulgte ordre", er at Europa og Norge destabiliseres av enorme flyktningestrømmer som søker seg bort fra krig og terror. Samtidig har vi selv blitt et mål for terrorisme. Den militære institusjonen som skulle trygge vår hverdag, blir brukt på en slik måte at Norge har blitt utrygg. Ikke siden nettopp andre verdenskrig har riksrett vært så berettiget som i dag. Når riksrett ikke blir åpnet mot de ansvarlige, er det fordi alle er skjønt enige om å svike Norge og det norske folk. Edit: Endret link til kommentar i DB: Som tidligere går vi i krigen uten politisk debatt eller noen tydelig plan Endret 8. mai 2016 av Horten Market 4 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Hva i helvete prater du om? 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg lesles Skrevet 8. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 8. mai 2016 Hva i helvete prater du om? Har du hørt om folkeskikk? Det finnes over alt, og ikke bare når du møter mennesker face to face. Vet det er lett å tøffe seg litt når man er bak skjermen, men du kan oppføre deg og spørre på en litt finere på. Og trådstarter skriver ganske tydelig om hva han snakker om. Hvis du ikke skjønner det,så bør du få i deg litt mer kunnskap. 19 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 (endret) Frigjøringsdagen het denne dagen før. Til minne om frigjøringen 8. mai 1945. Merkedagen ble endret av regjeringen i 2010, til Frigjøringsdagen og veterandagen. Fra da av hedrer dagen militært personell som i fredstid har utkjempet folkerettsstridige kriger på vegne av regjeringen, og som konsekvens har tråkket på menneskerettighetene, som er deres fremste plikt å forsvare. Når krigens larm legger seg, kan vi høre mantraet: Vi fulgte bare ordre. Norske soldater og offiserer er like ryggløse som de tyske under naziregimet. Ikke en eneste gang har militæret satt ned foten. Hvor langt er de villige til å gå? Hva skal til for at militært personell skal følge sin egen samvittighet når regjeringens pålegg strider mot folkeretten? Det er åpenbart ingen god begrunnelse at beslutningen om å delta i fremmede kriger har forankring i en demokratisk prosess. Nazistenes ugjerninger hadde ikke stått seg bedre i historiens lys hvis Det tredje riket var et moderne demokrati. Nürnbergprosessen knesatte prinsippet om personlig ansvar. Ingen kunne skylde på at man bare fulgte ordre. Resultatet av at ryggløse soldater og offiserer "bare fulgte ordre", er at Europa og Norge destabiliseres av enorme flyktningestrømmer som søker seg bort fra krig og terror. Samtidig har vi selv blitt et mål for terrorisme. Den militære institusjonen som skulle trygge vår hverdag, blir brukt på en slik måte at Norge har blitt utrygg. Ikke siden nettopp andre verdenskrig har riksrett vært så berettiget som i dag. Når riksrett ikke blir åpnet mot de ansvarlige, er det fordi alle er skjønt enige om å svike Norge og det norske folk. Edit: Endret link til kommentar i DB: Som tidligere går vi i krigen uten politisk debatt eller noen tydelig plan Det er harde ord du bruker og kanskje litt lite realistisk i dagens politiske situasjon. Men jeg er vel egentlig helt enig med deg. La meg minne forsamlingen om at det ble vedtatt å bombe Libya over telefon mellom et knippe partiledere. Norske flygere ble sendt inn over store landområder, med ordre om å "finne målene sine selv". Dette førte trolig til betydelige sivile tap. Angrepet destabiliserte et legitimt regime, blant de mest progressive i den arabiske verden. Måten dette ble legitimisert på var et hylekor av aviser og tv-kanaler som framla grunnløse og spekulative påstander om at Gaddafi var i ferd med å begå folkemord, som om det var fakta. Gaddafi var kompis med alle vestlige ledere det ene året og forhatt det neste, akkurat som Assad og Hussein. Dette viser hvor pragmatisk og psykopatisk realpolitik er, ypper man seg mot Vestens maktdominans og diktater, så går man under ljåen (om man ikke er en supermakt som Kina). Generelt er det nokså underlig at de mest sekulære og moderne islamske regimene ryker, mens vi er alliert med det fundamentalistiske kongedømmet Saudi-Arabia, et regime basert på prinsipper fra før demokratiet ble oppfunnet. Er Tyrkia neste land ut? Endret 8. mai 2016 av Aiven 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 (endret) Hva i helvete prater du om? Har du hørt om folkeskikk? Det finnes over alt, og ikke bare når du møter mennesker face to face. Vet det er lett å tøffe seg litt når man er bak skjermen, men du kan oppføre deg og spørre på en litt finere på. Og trådstarter skriver ganske tydelig om hva han snakker om. Hvis du ikke skjønner det,så bør du få i deg litt mer kunnskap. Vel, hvis jeg skal tolke det han sier, så sammenligner han soldater som blir sendt til Syria eller Libya med SS-soldater som drepte jøder under andre verdenskrig. Og det var så hårreisende at jeg faktisk lurte på hva i helvete han pratet om, for det kunne da VIRKELIG ikke være riktig at han kom med sånne påstander. Hvis han faktisk GJØR det, så syntes jeg denne tråden er så skamløs at jeg ikke vil ha noe med den å gjøre! Endret 8. mai 2016 av Shruggie 6 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Ikke heng TS som tror på dette. Heng heller DB . Jeg ser for meg følgende. Avisen skal i trykken, men det er litt ledig plass. "Er det noen som kan gi meg 800 ord om norsk militær deltagelse utenlands, men med en ny vri"? "Det haster"!!! 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 (endret) Hva i helvete prater du om? Har du hørt om folkeskikk? Det finnes over alt, og ikke bare når du møter mennesker face to face. Vet det er lett å tøffe seg litt når man er bak skjermen, men du kan oppføre deg og spørre på en litt finere på. Og trådstarter skriver ganske tydelig om hva han snakker om. Hvis du ikke skjønner det,så bør du få i deg litt mer kunnskap. Vel, hvis jeg skal tolke det han sier, så sammenligner han soldater som blir sendt til Syria eller Libya med SS-soldater som drepte jøder under andre verdenskrig. Og det var så hårreisende at jeg faktisk lurte på hva i helvete han pratet om, for det kunne da VIRKELIG ikke være riktig at han kom med sånne påstander. Hvis han faktisk GJØR det, så syntes jeg denne tråden er så skamløs at jeg ikke vil ha noe med den å gjøre! Det er nok et uttrykk for frustrasjon. Men Tysklands soldater var mennesker de også, som fulgte ordre. Slik sett er analogien en påminnelse om at det må være lov å tenke selv – også for soldater. Mange av dem innser at de er brikker i politiske spill, enten mens de er ute, eller etter at de kommer hjem. Det er ikke en god følelse. Endret 8. mai 2016 av Aiven Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Hva i helvete prater du om? Har du hørt om folkeskikk? Det finnes over alt, og ikke bare når du møter mennesker face to face. Vet det er lett å tøffe seg litt når man er bak skjermen, men du kan oppføre deg og spørre på en litt finere på. Og trådstarter skriver ganske tydelig om hva han snakker om. Hvis du ikke skjønner det,så bør du få i deg litt mer kunnskap. Vel, hvis jeg skal tolke det han sier, så sammenligner han soldater som blir sendt til Syria eller Libya med SS-soldater som drepte jøder under andre verdenskrig. Og det var så hårreisende at jeg faktisk lurte på hva i helvete han pratet om, for det kunne da VIRKELIG ikke være riktig at han kom med sånne påstander. Hvis han faktisk GJØR det, så syntes jeg denne tråden er så skamløs at jeg ikke vil ha noe med den å gjøre! Det er nok et uttrykk for frustrasjon. Men Tysklands soldater var mennesker de også, som fulgte ordre. Slik sett er analogien en påminnelse om at det må være lov å tenke selv – også for soldater. Mange av dem innser at de er brikker i politiske spill, enten mens de er ute, eller etter at de kommer hjem. Det er ikke en god følelse. Jeg tror det bare er den tapende parts soldater som skulle ha nektet å følge ordre. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Seierherrene skriver historien. Stanghelle har forøvrig en god kronikk om temaet en uke tilbake. Han holder seg selvsagt for god til å sammenligne med nazister, et uttrykk som er noe utslitt og dessuten kan sjokkere besteborgere. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Ordefølgere er ikke bra mennesker, inkludert de som "bare gjør jobben sin". En handling som skader andre er gal uansett hva man skjuler seg bak av ordrer, titler eller hjemler. Det er den utøvende parts andsvar å si "nei" og ikke "jeg utførte ordre/gjorde jobben min". 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Frigjøringsdagen het denne dagen før. Til minne om frigjøringen 8. mai 1945. Merkedagen ble endret av regjeringen i 2010, til Frigjøringsdagen og veterandagen. Fra da av hedrer dagen militært personell som i fredstid har utkjempet folkerettsstridige kriger på vegne av regjeringen, og som konsekvens har tråkket på menneskerettighetene, som er deres fremste plikt å forsvare... Egentlig ganske utrolig at AP&co bare kunne "kuppe" frigjøringsdagen på denne måten. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Jeg lot dagen passere i stillhet, og det er like greit. Like lite stolt over det militære bidraget vårt de senere år som mange andre her inne. Hva er egentlig poenget? Hylle alle som setter seg i en slags livsfare på oppdrag for arbeidsgiver? Foreslår 9 mai som den nasjonale høyspentmastmontørdagen i samme slengen, og 10 mai som snekkerdagen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå