Countryman Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Jeg vurderer den nye BMW i3 nå som rekkevidden begynner å bli god. Lurer fælt på om jeg skal lease eller kjøpe den, og eventuelt hvor mye vil jeg tape på å leasing kontra kjøp nå som mva er fjernet fra Elbil-leasing? Jeg ser jeg kan få den komplette utstyrspakken til 349k (mener jeg å huske), mens en leasingavtale vil koste meg 195k (mener jeg også å huske) over en 3års periode.. Ville satt stor pris på litt informasjon om fordeler og ulemper ved disse løsningene Eventuelt også om dere vet om noen som har helt spesielle kampanjer i disse dager Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Etter å ha sett sluttregningen til arbeidsbilene i mitt tidligere firma har leasing aldri vært noe alternativ for meg. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2016 (endret) Jeg vurderer leasing av Elbil grunnet i at jeg har for meg at et videresalg om 3-5år kan være generelt "vanskelig".? Jeg kunne ihvertfall aldri tenke meg å kjøpt en 3-5år gammel Elbil, og vet det er mange som tenker på samme måte. Videresalg av Elbiler er vel ikke like "enkelt" som ved en bensin/dieselbil? Er usikker på dette - derfor jeg spør Endret 8. mai 2016 av Countryman Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Jeg vurderer leasing av Elbil grunnet i at jeg har for meg at et videresalg om 3-5år kan være generelt "vanskelig".? Jeg kunne ihvertfall aldri tenke meg å kjøpt en 3-5år gammel Elbil, og vet det er mange som tenker på samme måte. Videresalg av Elbiler er vel ikke like "enkelt" som ved en bensin/dieselbil? Er usikker på dette - derfor jeg spør Jeg vill si det er omvendt, å selge en diesel bil i dag er tøft! Jeg har nettopp solgt en. Og i dag tyder mer å mer på at bekymringen for bytte av batterier i elbil er ubetinget. Alt tyder på at de vill bare ut bilens levetid. Garantien går jo bare opp og opp og, leaf m.m. Har jo 8 år nå, så å selge innenfor 3-5 år blir ikke noe problem tenker jeg. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2016 Interessant - takk for innspill Lenke til kommentar
3irik Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 (endret) Jeg vurderer leasing av Elbil grunnet i at jeg har for meg at et videresalg om 3-5år kan være generelt "vanskelig".? Jeg kunne ihvertfall aldri tenke meg å kjøpt en 3-5år gammel Elbil, og vet det er mange som tenker på samme måte. Videresalg av Elbiler er vel ikke like "enkelt" som ved en bensin/dieselbil? Er usikker på dette - derfor jeg spør Jeg vill si det er omvendt, å selge en diesel bil i dag er tøft! Jeg har nettopp solgt en. Og i dag tyder mer å mer på at bekymringen for bytte av batterier i elbil er ubetinget. Alt tyder på at de vill bare ut bilens levetid. Garantien går jo bare opp og opp og, leaf m.m. Har jo 8 år nå, så å selge innenfor 3-5 år blir ikke noe problem tenker jeg. Ubegrunnet. Jeg er enig, det ser ut som at elbiler holder seg godt, og vil selge bedre og bedre. Eneste grunn til at BMW i3 skulle falle i verdi i fremtiden må være at det kommer biler med større batteripakker, men det ser også ut som at BMW vil tilby oppgradering av pakkene i i3 etterhvert som de utvikler bedre batterier. Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe en i3 hvis den passer ditt bruksmønster i dag! Edit: Jeg klarte ikke selv å stave ubegrunnet riktig. Endret 8. mai 2016 av 3irik Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Alle el-biler vil "falle i verdi" i løpet av 2017 når de mister mange av sine fordeler Så en bør spørre seg, kjøper en el-bil for miljøet eller for å snike i bommen? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 kjøper en el-bil for miljøet eller for å snike i bommen? Så det er de eneste grunnene for å kjøre elbil? Nei dette med bom er bare en greie for de få, jeg kjøpte ikke elbil pga bom/ferje/parkering, klart det vill koste meg noen kroner mer når jeg skal betale bom, driftkostnadene er fortsatt langt lavere enn min tidligere bil. For de som bor på finnøy og andre plasser med enorme utgifter til bom blir det ett problem, men de får jo ikke full takst slik det ser ut til uansett, i tillegg er det jo mange forslag om å øke tilsvarende for bensin/diesel ved samme endring. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Tesla har avtale som kan inngås om tilbakekjøp etter 3 år og 75000km. De garanterer 50 % av nybilprisen. Da har man et utgangspunkt. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 9. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2016 Enstemmig mot leasing her altså, hittils Har vurdert dette så lenge nå at det er vel bare å klinke til tenker jeg ...angre kan jeg gjøre etterpå Dere som har elbil og eksempelvis drar på besøk til "folk" som bor litt langt unna - må dere da trygle og "tigge" om å få bruke strømtilkobling i hjemmet dems? Dette er vel heller ikke gratis, for dem? Det er en del slike enkle, men trøttsomme situasjoner, som gjør at jeg holder litt igjen ennå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Enstemmig mot leasing her altså, hittils Har vurdert dette så lenge nå at det er vel bare å klinke til tenker jeg ...angre kan jeg gjøre etterpå Dere som har elbil og eksempelvis drar på besøk til "folk" som bor litt langt unna - må dere da trygle og "tigge" om å få bruke strømtilkobling i hjemmet dems? Dette er vel heller ikke gratis, for dem? Det er en del slike enkle, men trøttsomme situasjoner, som gjør at jeg holder litt igjen ennå. Dette har jeg aldri opplevd og tviler på at det skal skje. Men så har jeg ett stort batteri. Det finnes jo offentlige stasjoner en kan lade på, eller hjemme oss noen. Det koster. Noen tikroninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 (endret) Jeg vurderer leasing av Elbil grunnet i at jeg har for meg at et videresalg om 3-5år kan være generelt "vanskelig".? Dette tar også forhandlere med i regningen, så de regner som regel langt mer tap på elbil enn en "vanlig" bil etter endt leasingperiode. Så det gjør jo leasingen betraktelig dyrere. Du får nok solgt bilen for mer selv etter 3 år, enn hva forhandler regner som restverdi. Så oppsummert, så vil kjøp være mest gunstig, men leasing ha minst risiko. Edit: Kan vel nevne at en kollega ble ikke anbefalt leasing på Leaf av forhandler mtp. hva de kalkulerte som restverdi. Endret 9. mai 2016 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 En kan jo sammenligne litt med nissan leaf ift tap, de billigste som ligger ute nå er fra 11/12, de koster fra ca 120 000 og oppover og ble i utgangspunktet solgt for rett over 250 000, så litt over 50% på 5 år. Noe som ser ut til å være helt normalt ift denne artikkelen: http://www.smartepenger.no/bilokonomi/98-bil/2230-bilkostnader-verdifall Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 En kan jo sammenligne litt med nissan leaf ift tap, de billigste som ligger ute nå er fra 11/12, de koster fra ca 120 000 og oppover og ble i utgangspunktet solgt for rett over 250 000, så litt over 50% på 5 år. Noe som ser ut til å være helt normalt ift denne artikkelen: http://www.smartepenger.no/bilokonomi/98-bil/2230-bilkostnader-verdifall Er forskjell på hva en forhandler regner som restverdi, og hva som faktisk er verdien etter 3 år. Restverdien er sådan en slags spådom, som gjerne også har god margin. Sjekket forøvrig med kollegaen min igjen, og han sa at de regnet restverdi til 50% etter 3 år på elbiler (gjaldt også e-Golf samt Zoe). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 En kan jo sammenligne litt med nissan leaf ift tap, de billigste som ligger ute nå er fra 11/12, de koster fra ca 120 000 og oppover og ble i utgangspunktet solgt for rett over 250 000, så litt over 50% på 5 år. Noe som ser ut til å være helt normalt ift denne artikkelen: http://www.smartepenger.no/bilokonomi/98-bil/2230-bilkostnader-verdifall Er forskjell på hva en forhandler regner som restverdi, og hva som faktisk er verdien etter 3 år. Restverdien er sådan en slags spådom, som gjerne også har god margin. Sjekket forøvrig med kollegaen min igjen, og han sa at de regnet restverdi til 50% etter 3 år på elbiler (gjaldt også e-Golf samt Zoe). Absolutt, jeg tenkte mer på det reelle verditapet. Ganske sykt egentlig, leasing selskapene gjør en god deal der. Tar i mot biler med restverdi på 100 000 og kan selge dem for 140+(leaf koster i dag 200') Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Iallefall enn så lenge, mulig at verdien synker mer de neste årene når fordelene etterhvert vil forsvinne + utviklingen vil hele tiden sette forrige generasjon i et dårlig lys. Konklusjonen i mitt hode er iallefall å kjøpe og eie i minst 5 år, ellers syns jeg det ser vanskelig ut med å argumentere med at elbil er veldig mye billigere. Da må man i så tilfellet ha et sterkt ønske om å være "grønn". Man får ganske mye drivstoff for 30-40k som man gjerne ikke taper i restverdi kontra en elbil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Konklusjonen i mitt hode er iallefall å kjøpe og eie i minst 5 år, ellers syns jeg det ser vanskelig ut med å argumentere med at elbil er veldig mye billigere. Da må man i så tilfellet ha et sterkt ønske om å være "grønn". Man får ganske mye drivstoff for 30-40k som man gjerne ikke taper i restverdi kontra en elbil. Hvordan kom du frem til det egentlig? Jeg har enda ikke sett noe som tyder på at elbiler faller mer i verdi enn normalbiler. Heller tvert i mot. Klart en kan si at det er sannsynlig at tapet blir større pga innstramminger i fordeler, men i tillegg vil både avgifter på bensin/diesel øke samtidig, ikke sikkert en kan kjøre de i byer osv. Tror nok dieselbiler er de som vill tape seg mest i årene som kommer. Men alt dette er jo bare spekulasjoner, en ting er sikkert bil koster flesk Lenke til kommentar
lesles Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Kan man lease en elbil i ett år bare, eller finnes det ikke noe slik ordning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Konklusjonen i mitt hode er iallefall å kjøpe og eie i minst 5 år, ellers syns jeg det ser vanskelig ut med å argumentere med at elbil er veldig mye billigere. Da må man i så tilfellet ha et sterkt ønske om å være "grønn". Man får ganske mye drivstoff for 30-40k som man gjerne ikke taper i restverdi kontra en elbil. Hvordan kom du frem til det egentlig? Jeg har enda ikke sett noe som tyder på at elbiler faller mer i verdi enn normalbiler. Heller tvert i mot. Klart en kan si at det er sannsynlig at tapet blir større pga innstramminger i fordeler, men i tillegg vil både avgifter på bensin/diesel øke samtidig, ikke sikkert en kan kjøre de i byer osv. Tror nok dieselbiler er de som vill tape seg mest i årene som kommer. Men alt dette er jo bare spekulasjoner, en ting er sikkert bil koster flesk Jeg som rotet litt mellom kjøp og leasing. Skulle kanskje spesifisert mer enn restverdi, men du sparer fort 30-40k i restverdi(leasing) på en bensin/diesel bil kontra en elbil. Restverdien på min bensinbil etter 3 år er 70% av kjøpsverdien. Angående avgiftsendringer, så gjør ikke det rare forskjellen om du sammenligner alternativene til elbiler med de som bruker fossilt brennstoff (max et par 1000 utifra det jeg kan se): http://avgiftskalkulator.bilnytt.no/budget.aspx?show=bilnyttcustomer Skal riktignok endres litt til over neste år. "Bensinforbud" er vi vel langt unna enn så lenge, diesel er det jo alt færre og færre som velger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Kan man lease en elbil i ett år bare, eller finnes det ikke noe slik ordning? Leasing i et år generelt er ingen god idé, biler taper seg desidert mest i verdi det første året. Da er det bedre å jevne det ut over 3 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå