Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselbil gløder - ikke liv i starter

Anbefalte innlegg

Bil: Peugeot Partner 2003
Motor: Diesel 1.9 51HK

Problem:

Bil gløder i nøkkelens stilling nr 2 - ingenting hender i stilling nr 3. Bil starter visst jeg triller den i gang.

Litt forhistorie:
Bilen ble stående pga. defekt nøkkelemne og påvente av nytt emne. Jeg fikk byttet selve emnet men beholdt delen med fjernkontroll og til startsperren.
Dag 1. De første gangene jeg startet bilen med det nye emnet var den tregere enn med det gamle emnet. Jeg følte det var på grensen til at det var forsvarlig å bruke, men etter 3-4 forsiktige startforsøk gikk det bedre. Etter endel kjøring opplevde jeg lukten av noe brent i bilen. Dette samtidig som jeg brukte varmeapparatet på høy varme for første gang på lenge så jeg tenkte ikke mer over det.

Dag 2. Jeg var innom på en besøksrunde hos familie og slektninger som medførte noen runder med kaldstart. Før stopp nr 1 fikk jeg opp batteri ikon i displayet, jeg sjekket pluss-polen på batteriet som jeg hadde av en periode men jeg ventet på ny nøkkel. Jeg merket like før stopp nr 2. en merkelig lyd som jeg aldri har hørt før. Det hørtes ut som ei vifte som gikk i motorrommet, eller noe som ble tvunget rundt. Jeg tok en liten sjekk i motorrommet før jeg forlot bilen og følte igjen lukta av noe brent men kunne ikke se noe unormalt. 
Lyden fortsatte etter stopp 2 og forsvant før stopp 3. Etter stopp 3 ville ikke bil starte. Jeg konkluderte raskt at startmotor var defekt. Jeg så og hørte at bilen glødet så jeg tok sjansen på å rulle den i gang. Det fungerte greit og jeg fikk bilen med meg hjem. 

I ettertid har jeg måtte rullet den i gang for 2. gang for å få bilen inn i garasjen. 
Jeg oppdaget like etter bilkjøpet at brudd i en krets til lysene ved skifte av fjernlyskastere gjorde at bilen ikke dro startmotor i gang ved startforsøkt, problemet ble borte når jeg fikk sluttført kretsen. Jeg har sjekket at alt av lys fungerer. Det lukter heller ikke brent om jeg lar lysene stå på over en kort periode.

Ved nøkkelens stilling nr 2 er det ikke noe tegn til noe galt i displayet.

Kan dette ha noe med det nye nøkkelemnet, eller er det noe annet som kan ha gitt seg? Jeg har gått over alle sikringer i motor-rommet, men finner ingen som har gått. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan høres ut som om startmotor har takket for seg, men sjekk først om den får strøm. Det skal være en tykk og en tynn lending inn på starteren, den tykke skal ha strøm alltid, den tynne skal få strøm når når nøkkel står i posisjon 3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...