Gå til innhold

Overgang til dab radio, vil varslinger ikke lengere komme på FM i krise?

Anbefalte innlegg

Vi har ikke flere forskjellige kablede nett i forsvaret nei, i beste fall ett, som i stor grad er avhengig av Telenor sin infrastruktur. Når jeg snakker om nett, så snakker jeg radionett, som opprettes på kort tid ved behov, på forskjellige typer radio og frekvenser (HF, VHF, UHF, SHF), hvorav TADKOM er det mest kjente.

Det er iallefall bombesikkert at de trådløse nettene er de som er minst bærekraftige ved en krise, foruten selvsagt radio som folk kan sende/ta imot med enkelt utstyr (FM-radio).

Poenget mitt er egentlig ikke at vi kun burde bygge et nytt nødnett, men vi må bygge et helt nytt backbone i Norge, hvor nødnettet står sentralt og hvor det er kostnadsposten i budsjettet.

Har vi bare ett kablet nett i Norge? Da står jeg jo enda mer bastant på min påstand om at et nødnett er akkurat hva vi trenger i Norge. Vi har vel to kablede nett i deler av landet iallefall. "Kabel TV" har vel egentlig alltid gått over et eget nett, har det ikke?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har mange nett. Telenor har tre alene.

Det er ikke det at jeg tviler på utsagnet ditt, jeg spør egentlig kun fordi jeg er interessert og ønsker å lese meg opp på området. Men har du noen solide kilder med mye og teknisk bra informasjon om hva vi egentlig har av tråd & trådløse nett i Norge idag?

Litt samlet liksom...

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

I teorien er jo dette sentralisert hos NKOM, men noen enkel oversikt som går over alle typene vet jeg ikke om. 

Hvis du lurte tenkte jeg på Telefonnettet, Kabelnettet og Mobilnettet til Telenor. 

Det er jo litt juks, for alle tre er jo basert på det nøyaktig samme fibernettet i bånn, men likevel er det nok forskjeller i de tre nettverkene til at de kan skilles fra hverandre konseptuelt. 

Men hvis du skulle skille ut f.eks. Kabelnettet til Canal Digital og selge det i en pakke til Get eller noe, så hadde de nok hatt store problemer.

Lenke til kommentar

Det ble nevnt i tråden her, men er veldig underkommunisert... 

Selv om man slukker ned FM-nettet, så kan man jo bruke AM-nettet? Og vil ikke AM-nettet ha noen viktige fordeler over selv FM, når det gjelder avstander og tilgjengelighet? 

Lenke til kommentar

I teorien er jo dette sentralisert hos NKOM, men noen enkel oversikt som går over alle typene vet jeg ikke om. 

Hvis du lurte tenkte jeg på Telefonnettet, Kabelnettet og Mobilnettet til Telenor. 

Det er jo litt juks, for alle tre er jo basert på det nøyaktig samme fibernettet i bånn, men likevel er det nok forskjeller i de tre nettverkene til at de kan skilles fra hverandre konseptuelt. 

Men hvis du skulle skille ut f.eks. Kabelnettet til Canal Digital og selge det i en pakke til Get eller noe, så hadde de nok hatt store problemer.

Er de basert på det samme fibernettet?

Jeg er meget interessert i emnet, men det er vanskelig å finne informasjon. Selv har jeg gått rundt og trodd at telenors nett mest var kobbernett og at kun deler hadde blitt oppgradert til fiber. Slik at backbonet til det Norske nettet i praksis består av delvis fiber, delvis kobbernett. Men jeg kan da ta feil.

Som sagt. OM NOEN HER har teknisk bra og detaljer informasjon om norsk nettinfrastruktur hadde jeg vært evig takknemmlig for å få lov å lese det.

Uansett vil jeg påstå at det nettet er rent kommersielt, og at et Norsk infrastruktur nett skal være statlig/folkelig eid og driftes på vegne av folket, og inkorporere flere andre nett, blant annet nødnettet, og sikre hele infrastukturen slik at alle de viktigste tjenestene i det Norske samfunn fortsatt kan holdes oppe, selv i krisetid. Det inkluderer alt fra autentifisering (eks altinn sin infrastruktur) til militær kommunikasjon.

Det finnes heller ingen hinder for at et slikt backbone også kan bære en del annen type trafikk som f.eks internetttrafikk gjennom tuneller osv, eller øke atteratktiviteten til visse type protokoller ved å sikre og bære disse istedenfor at de blir båret over det "åpne" nettet.

Hvis Google har god dekrypteringsteknologi har de en forferdelig makt over det Norske folk siden mye trafikk går gjennom deres servere. Da kan de overvåke det Norske folk. Det gjelder selvsagt ikke bare Google, men alle som har mange servere hvor nett trafikken går igjennom fra start til mål og tilbake.

Jeg er også forkjemper for modernisering av internett, og oppussing av spesielle protokoller. Men da er vi avhengig av et annet backbone og forbedret internett teknologi. F.eks autentifisert oppkobling, kjørt kryptert over et kontrollert nettverk, i en moderne og forbedret protokoll som kan garantere at data flyter optimalt og kontrollert og at man dermed med 100% sikkerhet kan autentifisere brukere med relativt enkel teknologi, og garantere for brukeres sikkerhet når de bruker tjenester med høy sikkerhetsterskel.

Kanskje dårlig forklart dette her..

Lenke til kommentar

Selv om man slukker ned FM-nettet, så kan man jo bruke AM-nettet? Og vil ikke AM-nettet ha noen viktige fordeler over selv FM, når det gjelder avstander og tilgjengelighet? 

Grunnen til at vi har FM i Europa var at AM frekvensene var oppbrukt og i praksis ubrukelig i Europa etter implementeringen av AM i USA. Derfor gikk Europa for FM.

Lenke til kommentar

I den grad Forsvaret overhodet har noe eget kablet (stam-)nett (evt i flertall), så er det i tilfelle noe du (forhåpentligvis) ikke kan lese deg opp på noe sted, detaljer om det bør og skal være gradert info.

Joda. Seff. Det meste av forsvarets kommunikasjon går på radioprotokoller som ikke kan leses med normalt radioutstyr og jeg regner med det i tillegg er kryptert.

Men det finnes absolutt behov for et sikret kablet nettverk for forsvaret også, og derfor synes jeg det bør falle innenfor et moderne norsk nødnett-backbone.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Grunnen til at vi har FM i Europa var at AM frekvensene var oppbrukt og i praksis ubrukelig i Europa etter implementeringen av AM i USA. Derfor gikk Europa for FM.

Tull. I praksis når ikke lang- og mellombølgene over Atlanteren, så de forstyrrer ikke hverandre (Amerika har forresten ikke langbølgesendere). 

AM var overbefolket i Europa, men helt i det siste er mange sendere slukket ned og plassen er blitt god. I Nord-Europa er det bare Storbritannia som har mange AM-sendere, etter at Tyskland slokte dem ved årsskiftet. 

I Norge har vi kun to sendere, en lokal for Longyearbyen og en langbølgesender på Ingøy for havstrekningene..

Lenke til kommentar

Tull. I praksis når ikke lang- og mellombølgene over Atlanteren, så de forstyrrer ikke hverandre (Amerika har forresten ikke langbølgesendere). 

AM var overbefolket i Europa, men helt i det siste er mange sendere slukket ned og plassen er blitt god. I Nord-Europa er det bare Storbritannia som har mange AM-sendere, etter at Tyskland slokte dem ved årsskiftet. 

I Norge har vi kun to sendere, en lokal for Longyearbyen og en langbølgesender på Ingøy for havstrekningene..

Ahh. Ok. Vel, jeg mente å huske jeg hadde leste om dette når jeg leste om FM nettet for en stund tilbake. Og at noen frekvenser hopper over atlanteren fra AM nettet ved at de reflekteres av etterlannet i atmosfæren og sendes over Atlantern.

Vel, det kan hende jeg tok feil. Men jeg er rimelig sikkert på at jeg leste at ja, AM nettet var brukt opp. Men men. Jeg er rimelig fornøyd med din forklaring også.

Men vi kan ikke bare begynne å "bruke AM" nettet som tommyb sa. For AM nettet har jo en del svakheter.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at vi burde pushe så mange som mulig over til DAB så fort som mulig. Men å skru av FM-nettet neste år kan de jo bare glemme, det skjønner alle. Kan du tenke deg hvor mange folk som ikke kommer til å skjønne hvorfor radioen ble så stille før det er alt for sent?

Ikke for det, TV-nettet hadde en forholdsvis grei overgang.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Ahh. Ok. Vel, jeg mente å huske jeg hadde leste om dette når jeg leste om FM nettet for en stund tilbake. Og at noen frekvenser hopper over atlanteren fra AM nettet ved at de reflekteres av etterlannet i atmosfæren og sendes over Atlantern.

Vel, det kan hende jeg tok feil.

Det kan forekomme at en kan høre transatlantiske signaler, men jeg har aldri opplevd det, enda de utallige år jeg har tilbrakt ved mellombølgeradioen. Noe oftere skjer det, naturlig nok, i Irland, men heller ikke der spiller de noen praktisk rolle; ikke forstyrrer de europeiske stasjoner og kvaliteten er for dårlig til at det er verdt å høre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...