Gå til innhold

Overgang til dab radio, vil varslinger ikke lengere komme på FM i krise?

Anbefalte innlegg

Er bare litt nysgjerrige om overgangen til dab vil gjøre at mange kan bli utelatt visst det oppstår en krise og varslingsanlegget sender ut "Viktig melding, lytt til radio" Tenker da siden radio er nok det mest robuste medie i en krise.

Noen som har svaret på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meldingene vil komme på norsk radio – på det radionettet som til enhver tid fins. Idag på FM, DAB og AM, i framtida DAB og AM.

Og for bare å ha sagt det: telefonnettet og internettet er ikke et fullgodt alternativ i en krisesituasjon, begge overbelastes ganske kjapt når "alle" skal bruke det. Radio, derimot, kan ha et ubegrenset antall lyttere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meldingene vil komme på norsk radio – på det radionettet som til enhver tid fins. Idag på FM, DAB og AM, i framtida DAB og AM.

Og for bare å ha sagt det: telefonnettet og internettet er ikke et fullgodt alternativ i en krisesituasjon, begge overbelastes ganske kjapt når "alle" skal bruke det. Radio, derimot, kan ha et ubegrenset antall lyttere.

Interessant nok har Internet og mobilnett teknisk sett mulighet til å sende på samme måte som radio, altså en-til-mange, men dette har aldri blitt prioritert. 

Jeg husker for eksempel på TG for mange år siden når vi måtte bruke VLC for å koble oss på en Multicast videostrøm. Dette tok like stor kapasitet på det interne nettverket uansett hvor mange som så på. 

Men som sagt, dette har aldri blitt utforsket noe særlig fordi det er utrolig mye mer penger å tjene på at vi ser på hver vår videosnutt på Youtube :(

Edit: "Mange-til-en"  :eek:  :wallbash:

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Interessant nok har Internet og mobilnett teknisk sett mulighet til å sende på samme måte som radio, altså en-til-mange, men dette har aldri blitt prioritert. 

Jeg husker for eksempel på TG for mange år siden når vi måtte bruke VLC for å koble oss på en Multicast videostrøm. Dette tok like stor kapasitet på det interne nettverket uansett hvor mange som så på. 

Men som sagt, dette har aldri blitt utforsket noe særlig fordi det er utrolig mye mer penger å tjene på at vi ser på hver vår videosnutt på Youtube :(

Jeg tror nok "noen" har regna på akkurat det, og funnet internet og mobilnettet en "dårligere" løsning.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok "noen" har regna på akkurat det, og funnet internet og mobilnettet en "dårligere" løsning.

Godt mulig. Men til nødadvarsler tenker jo jeg at ALLE løsningene burde taes i bruk. Holder ikke å sende nødvarsel på P1 i dag, vet du...

Lenke til kommentar

Nei. Det vil ikke komme noe varsling.

Det norske nødnettet blir lagt på internett og styrt gjennom "skylapper" som ligger andre plasser enn i Norge. Om det blir nød i Norge er nødnettet det første som går ned.

Vi har rett og slett ikke tenkt igjennom ting før vi implementerer de. Men ikke klag til meg, klag til bonden som var teknominister eller presten som var infrastrukturminister.

:green:

Lenke til kommentar

Her er det forskjellige ting en må tenke over samtidig :)

Ved en katastrofe eller krise hvor Sivilforsvaret sender alarmen "Viktig melding - Lytt på radio" så betyr det ikke at en skal utelukkende kun slå på den gamle nedstøvede FM-radioen en såvidt har husket å bytte batterier i. Det betyr i praksis at det er noe viktig på gang, og at en selv skal søke informasjon via de mulighetene en har.

For en generasjon og to siden var det via naboer og radio, og da AM/FM radio. Men det er ingenting i prosedyren som utelukker DAB :)

I dagens samfunn har man mange måter å skaffe seg informasjon på, selv i en katastrofe/krise. Det er liten risiko for at all kommunikasjonsinfrastruktur blir slått ut på en gang og tidlig i en katastrofe/krise. "Normalt sett" vil en både være forberedt og være i stand til å planlegge for eventualiteter som oppstår, og evnt kunne ta i bruk alternativer som finnes. Som da fortsatt inkluderer naboer og bekjente, og ikke minst DAB og mye annet :)

Lenke til kommentar

Problemet blir vel om den tenkte hendelsen medfører ett strømbrudd.

Er vel langt fra alle som har batteridrevet dab-radio. Og store deler av bilparken mangler vel også dab.

For ikke å snakke om batteridrevne radiosendere, det er det ingen som har.

Mål nr. 1 for fiender er energiforsyninga; uten slik er det det sivile samfunnet så godt som lammet. Derfor har vi sett eksempler på at de forsøker å infiltrere denne. Men Ola Dunk tenker at ingen vil ham noe vondt, og det er en menneskerett å være sikkerhetsklarert. Alle som ikke direkte er dømt for spionasje bør kunne arbeide med energiforsyningssystemet – alt annet er diskriminering.

Lenke til kommentar

Skumma denne her i dag: http://www.dagbladet.no/2016/03/23/kultur/dab_radio/medier/radio/43620595/

Det fyren egentlig mener er jo "Hva i huleste skal vi med DAB når vi har FM og Internett", men jeg regner med det er en del som tenker "å ja, vi trenger jo ikke radio lenger", og de tar feil. 

Med en gang en viktig nok ulykke skjer, så knekker mobilnettet sammen. Dette skjer internasjonalt hele tiden. Da hjelper det ikke at du sitter der med en iPhone 6S med unlimited data og så mange apper som kan hjelpe deg, hvis du ikke får signal! Plutselig har du ikke peilig på hva som skjer!

Her er det multicast kommer inn som kriseløsningen. Det finnes ingen grense for hvor mange som kan høre på radio samtidig i samme område. Du kunne samlet hele Norges befolkning innenfor Ring 1 med hver sin radio, og alle hadde fått perfekt signal med FM, AM, DAB, DAB+ og en teoretisk IP-basert Multicast løsning som ingen enda har laget, men som jeg mener bør inngå som standard i alle mobiltelefoner. 

Jeg er ikke så utrolig opptatt av FM kontra DAB, men jeg er utrolig opptatt av at radioer må være utbredt i befolkningen og tilgjengelig for alle slik at vi har kommunikasjon i krisesituasjoner. Eller en glimrende IP-multicast ordning som inngår som standard i alle mobilnett og rett og slett sitter som en liten kenguru-unge inne i mobilsignalet ditt i tilfelle ullfille.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Her er det multicast kommer inn som kriseløsningen. Det finnes ingen grense for hvor mange som kan høre på radio samtidig i samme område. Du kunne samlet hele Norges befolkning innenfor Ring 1 med hver sin radio, og alle hadde fått perfekt signal med FM, AM, DAB, DAB+ og en teoretisk IP-basert Multicast løsning som ingen enda har laget, men som jeg mener bør inngå som standard i alle mobiltelefoner.

https://www.qualcomm.com/invention/technologies/lte/broadcast

http://www.ericsson.com/ourportfolio/telecom-operators/lte-broadcast?nav=marketcategory002

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Den store fordelen med FM-radio i krisesituasjonar er jo at sida radioen består av eldre teknologi så kan ein med rellativt få ressursar bygge ein radio som kan ta imot radiosendingar.

Sjølv med dårlig dekning vil det være mulig å tyde tale med ein FM-radio.

Med DAB-radio så er einlangt meir avhengig av at alt fungerer og ein har god dekning.

I dag er det store problem med at det er dårleg DAB-dekning utanfor tettbygde strøk slik som på fjellovergangar. Så der ein før med FM-radio kunne få inn trafikkmeldingar vil ein med kun DAB-radio ikkje få noke informasjon.

Så sjølv om DAB er ein langt betre teknologi, så er den store utfordringa at det kun blir bygd ut dekning der det bur folk, og ikkje nødvendigvis overalt der folk oppheld seg.

Lenke til kommentar

Så sjølv om DAB er ein langt betre teknologi, så er den store utfordringa at det kun blir bygd ut dekning der det bur folk, og ikkje nødvendigvis overalt der folk oppheld seg.

Nå synes jeg faktisk at NRK har mye bedre dekning på dab enn på FM her i nord i de områdene jeg ferdes i. Men det er vel store lokale variasjoner der ute.

Lenke til kommentar

Dekningskartene er ikke akkurat statshemmeligheter. http://radio.no/dekning/

De karta er ikke å stole på, de kan anses som partsinnlegg. Signalbortfall nede i dype daler er underslått. Legg forresten merke til at 

1. Dekningprosent gjelder for der folk bor, ikke hvor de til enhver tid oppholder seg.

2. Dekningskartet skal angivelig gjelde NRK-multipleksen. Den andre multipleksen har mye dårligere dekning, men det kommer selvfølgelig ikke frem på propagandakartet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

2. Dekningskartet skal angivelig gjelde NRK-multipleksen. Den andre multipleksen har mye dårligere dekning, men det kommer selvfølgelig ikke frem på propagandakartet.

Nei det kommersielle nettet er ikke verdt mye uten for byene. Forferdelig dekning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...