Gå til innhold

Musikkproduksjon + Spill 144hz. 20k

Anbefalte innlegg

Hei,

Har planer om å bygge et studio for musikkproduksjon og trenger derfor litt hjelp til å sette opp en stasjonær pc. Jeg vurderer sterkt en iMac eller Macbook Pro, men ønsker å se på muligheten for en windows. I utgangspunktet liker jeg bedre å jobbe på en windows kontra mac i tillegg til at jeg tror jeg vil få mer for pengene. Selvom jeg har produsert en liten stund, anser jeg meg selv som relativt nybegynner. Jeg vil anta at prossessor -> RAM -> og lagringsplass er viktigst og at jeg derfor kan nedprioritere skjermkort. Jeg ønsker også muligheten for å oppgradere senere ved behov. 

Ønsker selvsagt så billig som mulig, rundt 10k - men jeg er ikke helt låst til budsjettet. Dvs. er det verdt å slenge på noen tusenlapper er jeg villig til det. 

Har noen lyst til å sette opp et forslag? 

Takker så mye på forhånd!

Endret av diesto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer langt med en i5-prosessor, 16/32 GB RAM (avhengig av hvor mye addons etc du bruker),

I tillegg ville jeg hatt en 256 eller 500 GB SSD slik at du kan har plass til arbeidsfiler og Windows. I tillegg ville jeg hatt en eller to større harddisker hvor du kan langtidslagre arbeidet ditt.

Har du noe krav til størrelse, formfaktor, utseende eller annet?

Lenke til kommentar

en kompis av meg driver med musikkproduksjon, og hadde i utgangspungtet en 1ste generasjon i7 med 8 gig ram, og denne klarte ikke å henge med i svingene, han maxet FL-studio, og spurte meg som var litt mer oppdatert på hva han burde kjøpe, siden han ikke hadde fulgt med på noen år.

Jeg skulle på ferie noen dager rett etter dette, og da fikk han låne min i7-3770k, SSD + 8gig ram-maskin (@4.3ghz) for å se hvordan denne oppførte seg.

Den var bedre, men han klarte lett å maxe den også.

Det ble da til at han kjøpte et asus 2011-3 hovedkort og en i7-5820k som han OC'er til 4.6ghz og 16 gig ram (4x4). Han maxer denne også, men det tok VESENTLIG lengre tid.

Så alt ettersom hva du skal lage, og hva slags program du skal bruke, så vil sansynligvis en "entusiast"-grad platform og CPU ikke være så dumt å vurdere i alle fall.

Prisforskjellen for et 6700k- vs 5820k-system er ikke så voldsom som man skal tro.

https://www.komplett.no/product/822371/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-5820k-socket-lga2011-3 CPU

https://www.komplett.no/product/779015/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-u14s-cpu-kjoeler CPU-kjøler
https://www.komplett.no/product/839628/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-x99-ausb-31-socket-2011-3 hovedkort

https://www.komplett.no/product/822977/datautstyr/minnebrikker/crucial-ddr4-2133mhz-16gb-4x4gb minnebrikker (evt 2400mhz ballistix sport, men de har høyere CL, så er i praksis like raske)
https://www.komplett.no/product/824390/datautstyr/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-r5-sort kabinett

https://www.komplett.no/product/857461/datautstyr/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-950-pro-256gb-m2-pcie-ssd# 256gig SSD, mulig dette blir knapt, og du må til med en 500/512 gig, men dette må du se ann litt selv

https://www.komplett.no/product/799876/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-35/wd-desktop-black-2tb 2TB HDD som "lager", 1TB holder nok også antar jeg, men fant denne i farta

Totalpris: knappe 12k (komplett)

Du bør også ha deg et firewire-kort og et firewire lydkort, men dette må du nesten se på selv, med tanke på behov av inn-og-utganger etc. Finnes også USB-lydkort som støtter ASIO, men de krever som oftest (u)betydelig mer CPU, og da kan jeg glatt anbefale Steinberg CI1 eller CI2 om de har nok av det du trenger. prismessis er de på knappe 1000-lappen og drøye 1000-lappen

Lykke til! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Faller: Har i utgangspunktet ingen store krav. Eneste er at det må være praktisk. Liker ikke masse flashy neon lys og dill dall på kabinettet, så det må være nøytralt og minimalistisk. Syntes Calibreeze over her hadde valgt ut et fint et. 

@Calibreeze: Takk så mye! :D Du har åpenbart mer peiling en meg, men syntes det virker rart at kompisen din maxer FL med det setupet. Ser maange profesjonelle produsenter som kun bruker Macbook Pro / iMac's til å produsere på, som har vesentlig dårligere specs en hva du nevner over her. Kan det være noe med OS'et til Apple som krever mindre? Bare lurer :) 

CPU: VIl en i7 6700 4ghz med 8mb være en nedgradering fra den du nevner over? Ser at den er billigere så burde være det.

Tror 256 SSD vil holde, men jeg vet ikke. Denne vil vel i utgangspunktet kun brukt til å kjøre OS'et, mens jeg lagrer alt på HDD. Eller har jeg misforstått? 

Jeg kommer til å bruke denne som en "starter" og heller oppgradere senere ved behov. Jeg vil anta at det er mulig å oppgradere til 32 GB ram senere og kanskje sette inn et skjermkort? Eller burde jeg investere i et annet kabinett/hovedkort for å ha plass til å oppgradere mye senere? 

Kommer til å starte med et MIDI-keyboard og et par høytallere, kanskje en drum machine. Etterhvert vil jeg nok ha behov for å koble inn mer utstyr som et miksebord +++ Tenker derfor at et eksternt lydkort er greit, men jeg vet ikke. 

PS! Jeg bruker Ableton Live, hvis det har noen betydning :)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Nå har jeg gått litt bananas og økt budsjettet mitt til 20k. Se her: 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1697707&su=B9A4D786-DB9C-44B3-B2D3-7518C9A28ED1

Jeg ønsker å ha muligheten til å spille litt CS med 144hz skjerm. Med utgangspunkt i Calibreeze sitt oppsett har jeg oppgradert vifte, økt til 32 GB ram, lagt til skjermkort og strømforsyning. Har noen spørsmål rundt oppsettet: 

1. Passer alt dette sammen?

2. Kan jeg gjøre noen endringer? F.eks oppgradere til 500 GB SSD og nedgradere til 1TB HDD e.l. 

3. Finnes det rimeligere alternativer til skjermkort som støtter 144hz?

4. Trenger jeg ekstra strømforsyning? Kan jeg i såfall nedgradere den jeg har valgt? 

Setter stor pris på all hjelp! 

Lenke til kommentar

1)

GTX 980Ti er way way overkill for CS, selv med 144hz monitor. Nvidia har også lansert Pascal, som gjør at 980ti ikke er tidenes smarteste investering i dag.

http://www.tek.no/artikler/rykte-bekrefter-nvidias-gtx-1080-og-gtx-1070/346607

Hvis CS er prioritet så ville jeg maks gått for et GTX 960 denne gangen, og heller oppgradert senere dersom behovet melder seg. CS er mest opptatt av CPU ytelse, ikke GPU.

2)

Har du virkelig behov for en såpass high end SSD? Vil tro du klarer deg helt utmerket med en standard 850 EVO på 500gb. 

Kan også være smart å vurdere 2x8gb DIMMS, og heller oppgradere til 32gb senere eventuelt. 

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Du sier noe der. Så lenge GTX 960 drar stabilt 144 FPS uten noe form for graph spikes / motion sickness e.l og at jeg får utnyttet 144 skjermen så ser jeg ingen grunn til å velge GTX 980ti. Jeg leste kun på spesifikasjonene og ut i fra hva jeg leste var 980ti det rimeligste alternativet for 144 HZ, men mulig jeg har misforstått. Hva tenker du om nedenstående? 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1697761&su=21E1C6FF-7842-459E-BC20-2DB7F266B0E5

Ref. artikkelen over. Vil det da kanskje lønne seg å vente en måneds tid med å bestille PC? Mtp at skjermkort blir billigere? Vil også anta at det kommer nye CPU over sommeren? 

Hva med hovedkort? Ser det greit ut?

Burde jeg velge andre type RAM-brikker? 

Kan jeg nedgradere strømforsyning?

Hva er best av Intel Core i7-5820K 3,3 GHZ15 MB // kontra Intel Core i7-6700K 4.0 GHZ 8MB?

Leser her: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-6700K-vs-Intel-Core-i7-5820K at 4790k er best??

Endret av diesto
Lenke til kommentar

Minimumskravet for SW til musikkprod er minimal, men om man flere virtuelle instrumenter oppe om gangen og jobber med store prosjekter krever det mye av pcen. Etter å ha lest litt rundt kommer det etter all sannsynlighet nye GPU fra NVidia rundt 27.mai. Tror jeg venter til da. Vil anta at selv gtx 960 vil gå ned i pris da. Leste at 1070 kom på rundt 4.000 kr i Norge og at den yter bedre enn Titan X til 10.000 kr. 

Lenke til kommentar

Hvilken skjerm du skal ha og er viktig å vite :)

Ett Geforce 770 kjører CS:GO i 144 hertz på 1920-1080/1200 hele dagen med litt tweaking.

Jeg testa den integrerte grafikken i 6700k i cs og vil si det ikke var vakkert men akkurat spillbart :)

Vi venter spent på tester men det som er lovd er ca att Geforce 1070 yter det dobbelte av dagens Titan X i VR per brukt watt og at kortene går ned til 1 strømplugg( max 180w forbruk) så ikke hold pusten :)

Liker denne tråden, artig å følge med på noe litt annerledes.

Håper du blir fornøyd, flott om du oppdaterer med dine inntrykk etterhvert som den blir tatt i bruk

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Har ikke skjekket denne tråden siden jeg skreiv den, men her er mine kommentarer:

1. Ser jeg glemte å ta med PSU på forslaget mitt, men vil anbefale AX-serien til Corsair. De er veldig stillegående, og har komponenter av høyeste kvalitet, som fører til mindre varme, og ved lav last går heller ikke kjølevifta i PSU'n. AX760 (ikke i) er å anbefale. Har selv AX750, men den er ute av produksjon til fordel for 760.

2. Som du sikkert har fått med deg, nvidia har nye GPU'er på trappene, så enten vil du få et billig 960, eller så ville jeg ventet til 1070 kommer.

3. At han borti maxer CPU'n har vel med at han lager trance med borti 140 linjer/tracks, og med mye automasjon, filter, etc etc etc. Når han lager "vanlig musikk" (kygo-ish etc), så går det ikke så hardt utover CPU'n.

Hvordan ableton er i CPU-bruk kontra FL-studio vet jeg ikke noe om for å være helt ærlig.

4. Forskjellene mellom U14S og D15 er minimale temperaturmessig, men D15 kan muligens ha dårligere klaring over RAM, men se på noctua sine sider om den "støtter" hovedkortet. De har ganske omfattende lister der.

5. Jeg ville nok hatt programmet + samples på SSD'n, da dette antagligvis vil føre til bedre respons, så om du trenger 250 eller 500 gig SSD må du nesten bestemme selv. Selv har jeg en 500gig'er jeg kjøpte for, etterhvert en del år siden, og da har jeg en 150gig partisjon til OS, og en 350gig partisjon til spill, og den har en "lei tendens" til å fylle seg opp. Alt "rusk og rask" ligger på en 1TB WD black. Da tenker jeg på MP3'er, videofiler osv.

6. Det var det for denne gang?

Lenke til kommentar

Hvilken skjerm du skal ha og er viktig å vite :)

Ett Geforce 770 kjører CS:GO i 144 hertz på 1920-1080/1200 hele dagen med litt tweaking.

Jeg testa den integrerte grafikken i 6700k i cs og vil si det ikke var vakkert men akkurat spillbart :)

Vi venter spent på tester men det som er lovd er ca att Geforce 1070 yter det dobbelte av dagens Titan X i VR per brukt watt og at kortene går ned til 1 strømplugg( max 180w forbruk) så ikke hold pusten :)

Liker denne tråden, artig å følge med på noe litt annerledes.

Håper du blir fornøyd, flott om du oppdaterer med dine inntrykk etterhvert som den blir tatt i bruk

Jeg ser for meg denne som hovedskjerm: https://www.komplett.no/product/825036/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-vs278h

Vet ikke om andre har bedre forslag i samme prisklasse. 

Kommer til å kjøre dual monitors ettersom jeg liker best å jobbe med to skjermer. Har en annen 24" stående som jeg kommer til å bruke i første omgang, og heller gå for en ny 27" senere. Jeg skal absolutt oppdatere tråden! 

Har ikke skjekket denne tråden siden jeg skreiv den, men her er mine kommentarer:

1. Ser jeg glemte å ta med PSU på forslaget mitt, men vil anbefale AX-serien til Corsair. De er veldig stillegående, og har komponenter av høyeste kvalitet, som fører til mindre varme, og ved lav last går heller ikke kjølevifta i PSU'n. AX760 (ikke i) er å anbefale. Har selv AX750, men den er ute av produksjon til fordel for 760.

2. Som du sikkert har fått med deg, nvidia har nye GPU'er på trappene, så enten vil du få et billig 960, eller så ville jeg ventet til 1070 kommer.

3. At han borti maxer CPU'n har vel med at han lager trance med borti 140 linjer/tracks, og med mye automasjon, filter, etc etc etc. Når han lager "vanlig musikk" (kygo-ish etc), så går det ikke så hardt utover CPU'n.

Hvordan ableton er i CPU-bruk kontra FL-studio vet jeg ikke noe om for å være helt ærlig.

4. Forskjellene mellom U14S og D15 er minimale temperaturmessig, men D15 kan muligens ha dårligere klaring over RAM, men se på noctua sine sider om den "støtter" hovedkortet. De har ganske omfattende lister der.

5. Jeg ville nok hatt programmet + samples på SSD'n, da dette antagligvis vil føre til bedre respons, så om du trenger 250 eller 500 gig SSD må du nesten bestemme selv. Selv har jeg en 500gig'er jeg kjøpte for, etterhvert en del år siden, og da har jeg en 150gig partisjon til OS, og en 350gig partisjon til spill, og den har en "lei tendens" til å fylle seg opp. Alt "rusk og rask" ligger på en 1TB WD black. Da tenker jeg på MP3'er, videofiler osv.

6. Det var det for denne gang?

Jeg venter uansett til nvidia lanserer nye GPU'er. Men med tanke på at CPU kommer til å være viktigst for meg, spesielt for musikkproduksjon, men også for spilling - burde jeg vente til over sommeren? Vet dere om det ryktes om noen nye CPU fra Intel?

Hvis ikke jeg velger å vente. Finnes det bedre alternativer enn 5820k rundt samme prisklasse? F.eks 4790k?

D15 til Noctura er kompatibel med: LGA1156 Socket, Socket AM2, Socket AM2+, Socket AM3, LGA1155 Socket, Socket AM3+, LGA2011 Socket, Socket FM1, Socket FM2, LGA1150 Socket, Socket FM2+.

Noe som sier meg veldig lite. Oppgraderte viften ettersom det var 100,- forskjell på de to. Av erfaring er varm PC ikke bra da det går på ytelsen. Burde jeg gå tilbake? Vannkjølere, er det noe som er verdt å investere i?

Har endret strømforsyning til den du anbefalte over: 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1697761&su=21E1C6FF-7842-459E-BC20-2DB7F266B0E5

Looking good? 

Jeg har aldri bygget en pc før, så anser meg selv som ganske noob! 

Setter veldig stor pris på all hjelp så langt :D Takk!

Endret av diesto
Lenke til kommentar

Har du sett på eller vurdert ultrawide ?:)

Det sies at det er meget fett til musikkproduksjon.

Skal du ha firekjerne så gå for skylake og I6700K, den er den firekjerne prosessoren som gir beste kombinasjon av ytelse og strømforbruk(varme)

I dette tilfellet har jeg tro på sekskjerne eller mer uten at jeg hvet helt hva krav din musikkproduksjon har men jeg antar det er krevende og at det suger balle å måtte vente og oppleve brudd mitt i en kreativ prosess.

Men mtp støy? Skal pc stå i samme rom ?

Spesielle krav her etc.

Liker som sagt godt denne tråden da det er noe jeg ikke driver med selv men lurer litt på.

post-6444-0-05464000-1462829725_thumb.jpg

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Det kommer ALLTID noe nytt snart, men hittil er det ikke kommet noe offesielt fra intel når arvtagern til dagens 2011-3 socket CPU'er kommer.

En 6700k er jo på sett og vis et reelt alternativ til 5820k, men husk på dette:
Socket 1151 er "forbruker"-platoformen til intel, og en 6700k er høyeste CPU du har der.

Socket 2011-3 er "entusialt"-platformen til intel, og en 5820k er den _laveste_ du har der, og er omtrent lik 6700k kjerne for kjerne, men du har 6 kjerner istedet for 4.

Og når man driver med musikkproduksjon så er faktisk CPU'n ganske betydningsfull, og da er det bedre, i mine øyne, å kjøpe en platform du kan oppgradere på, og ikke en der du allerede er på toppen, om du skjønner hva du mener.

Når det er sagt, så vil sansynligvis de nye CPU'ene intel kommer med til vintern (antar verden) på 2011-platformen kompatibel med eksisterende hovedkort, noe de har hatt sterk tradisjon på de siste årene. Så om du skulle ha behov for å oppgradere om et år, så vil du (sansynligvis) kunne bruke eksisterende HK og ny generasjon CPU.

Videre spør du om vannkjøling, og der er mye fint innen vannkjøling, men:
En god noctua kjøler er like god eller bedre enn de fleste "billige" all-in-one vannkjølinger du får til under 1500kr eller så.

Du kan f.eks google Noctua D15 vs Corsair h100i, så ser du hva jeg mener.

Det ser også ut til at det skal være god plass til å være god nok plass til å ha en D15 istedenfor en U14S som jeg anbefalte, men her er forskjellene på temperatur praktisk talt marginale (1-3 grader under load), men som du sier selv, er bare en 100ings i forskjell på de to, så why-the-hell-not. Eneste er som jeg nevnte tideligere, det _kan_ være problematisk med tanke på rambrikker, men jeg tror det skal gå bra, såframt du ikke kjøper rambrikker av denne typen: https://www.komplett.no/product/782910/datautstyr/minnebrikker/corsair-vengeance-pro-ddr3-1866mhz-16gb# (med tanke på de ubruklige høye kjøleribbene)

Du sprute innledningsvis også at folk lager musikk på (i)mac(book), og det gjør de nok. Men man får faktisk ganske så perverse specs på de også, om man legger pengene på bordet, men samtidig så har de også de begrensingene det fører med seg.

OSX er fint til sin bruk, men man får plutselig ikke en "dårlig" CPU til å yte bra, fordi om den står i en mac.

TL;DR:

Om du velger 2011-3 platformen og laveste CPU (5820k) så har du den "dårligste" i sitt segment, men som framdeles er bedre enn 1151platformen + 6700k, som er best i sitt segment.

Lenke til kommentar

Har du sett på eller vurdert ultrawide ? :)

Det sies at det er meget fett til musikkproduksjon.

Skal du ha firekjerne så gå for skylake og I6700K, den er den firekjerne prosessoren som gir beste kombinasjon av ytelse og strømforbruk(varme)

I dette tilfellet har jeg tro på sekskjerne eller mer uten at jeg hvet helt hva krav din musikkproduksjon har men jeg antar det er krevende og at det suger balle å måtte vente og oppleve brudd mitt i en kreativ prosess.

Men mtp støy? Skal pc stå i samme rom ?

Spesielle krav her etc.

Liker som sagt godt denne tråden da det er noe jeg ikke driver med selv men lurer litt på.

Har sett på ultrawide - veldig kult, og det ser digg ut dersom jeg bare skal bruke den til redigering. Med tanke på at jeg ønsker å bruke den til litt andre formål også så går jeg for en 27" 144hz og heller kjører dual:-) 

Jeg går for en 6-kjerner basert på prinsippet til Calibreeze under her. Med hovedkortet jeg velger har jeg mulighet til å oppgradere senere. 

Mtp støy så ønsker jeg jo selvfølgelig at den er stillegående, spesielt når jeg skal holde på med musikk. Den skal stå i samme rom :) Kommer for det meste til å produsere på et par Bose Quietcomfort 25 da jeg bor i kollektiv. Når jeg skal "mastere" musikken må jeg kjøre på forskjellige typer lydutganger. Høytallere, noen crappy øretelefoner m.m. 

Det kommer ALLTID noe nytt snart, men hittil er det ikke kommet noe offesielt fra intel når arvtagern til dagens 2011-3 socket CPU'er kommer.

En 6700k er jo på sett og vis et reelt alternativ til 5820k, men husk på dette:

Socket 1151 er "forbruker"-platoformen til intel, og en 6700k er høyeste CPU du har der.

Socket 2011-3 er "entusialt"-platformen til intel, og en 5820k er den _laveste_ du har der, og er omtrent lik 6700k kjerne for kjerne, men du har 6 kjerner istedet for 4.

Og når man driver med musikkproduksjon så er faktisk CPU'n ganske betydningsfull, og da er det bedre, i mine øyne, å kjøpe en platform du kan oppgradere på, og ikke en der du allerede er på toppen, om du skjønner hva du mener.

Når det er sagt, så vil sansynligvis de nye CPU'ene intel kommer med til vintern (antar verden) på 2011-platformen kompatibel med eksisterende hovedkort, noe de har hatt sterk tradisjon på de siste årene. Så om du skulle ha behov for å oppgradere om et år, så vil du (sansynligvis) kunne bruke eksisterende HK og ny generasjon CPU.

Videre spør du om vannkjøling, og der er mye fint innen vannkjøling, men:

En god noctua kjøler er like god eller bedre enn de fleste "billige" all-in-one vannkjølinger du får til under 1500kr eller så.

Du kan f.eks google Noctua D15 vs Corsair h100i, så ser du hva jeg mener.

Det ser også ut til at det skal være god plass til å være god nok plass til å ha en D15 istedenfor en U14S som jeg anbefalte, men her er forskjellene på temperatur praktisk talt marginale (1-3 grader under load), men som du sier selv, er bare en 100ings i forskjell på de to, så why-the-hell-not. Eneste er som jeg nevnte tideligere, det _kan_ være problematisk med tanke på rambrikker, men jeg tror det skal gå bra, såframt du ikke kjøper rambrikker av denne typen: https://www.komplett.no/product/782910/datautstyr/minnebrikker/corsair-vengeance-pro-ddr3-1866mhz-16gb# (med tanke på de ubruklige høye kjøleribbene)

Du sprute innledningsvis også at folk lager musikk på (i)mac(book), og det gjør de nok. Men man får faktisk ganske så perverse specs på de også, om man legger pengene på bordet, men samtidig så har de også de begrensingene det fører med seg.

OSX er fint til sin bruk, men man får plutselig ikke en "dårlig" CPU til å yte bra, fordi om den står i en mac.

TL;DR:

Om du velger 2011-3 platformen og laveste CPU (5820k) så har du den "dårligste" i sitt segment, men som framdeles er bedre enn 1151platformen + 6700k, som er best i sitt segment.

Akkurat det svaret jeg var ute etter! Takk :) 

Jeg har gjort noen endringer. Jeg oppgraderte SSD til 950 pro, satte inn annen type RAM brikke (Crucial Ballistix Sport 2400MHz 32GB) og satte inn ny vifte (Noctura NH-D15S).

Gammel setup: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1697761&su=21E1C6FF-7842-459E-BC20-2DB7F266B0E5

Ny setup: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1698549&su=BD6A478C-3574-4EC3-A913-720B35D74DD8

Som nevnt tidligere venter jeg på ny GPU. Om jeg skal gå for nye 1070 eller se hvor mye gtx 960 faller i pris må jeg se ann.

1. Hvordan er de nye RAM brikkene i forhold til de andre?

2. Jeg ble bare veldig fristet til ny SSD ettersom read/write-speeden er ganske så mye høyere. Spørsmålet mitt: Er det verdt det? Hvor stor er forskjellen mellom 850 EVO mot 950 PRO?

Lenke til kommentar

Ram har 2 viktige parametre:

xxxx MHz - høyere er bedre

CL xx - lavere er bedre

En sannhet med modifikasjoner sier at går man "opp et hakk" i MHz(f.eks 2133 til 2400), og opp et hakk i CL (fra f.eks 15 til 16) så er brikkene i praksis like raske. Men går man opp et hakk i MHz men beholder CL, så vil de være raskere, eller går "1" ned i mhz, og "2" ned i CL, så vil de være raskere. Er du med?

Skal være enig i at de brikkene jeg linka til ikke vinner mhz universe (tog' du an'?) 

850 evo vs 950 pro:
850 EVO er har SATA3 tilkobling med max 6gbit/sek (~500mb/sek les og skriv), og er "middle ground" når det kommer til samsung disker. 840 EVO'ene hadde en feil på seg som gjor at de "døde" litt for kjapt mange ganger, tipper de er fixet nå da...

950 PRO'en er "en chip", som du putter inn i rette plassen, og har ca 4x hastigheten til en SATA-disk. Det er _Der_ forskjellen ligger.

Prismessig så er det ikke så _Voldsom_ forskjell, mens ytelsesforskjellen er voldsom...

En ting er i alle fall sikkert, du får et HELT RÅTT system, som du antagligvis vil ha i MANGE ÅR. Spesielt med tanke på at denne platformen (socket 2011-3) bruker å være "framoverkompatibel" med en 2-3-4 generasjoner med CPU'er. Siste generasjon tror jeg hadde 4 generasjoner, i alle fall 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...