Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus Rampage V Q-code 00

Anbefalte innlegg

Mine spec:

Sapphire Radeon R9 295X2 8GB GDDR5

Asus Rampage V Extreme, Socket-2011-3

Intel Core i7-5930K, Socket-LGA2011-3

Crucial DDR4 Ballistix 2400MHz 16GB

AXI Corsair 1500i

Hei da jeg skrudde på min pc så fikk jeg q-code 00. 

den vil ikke komme seg inn på bios og skjermer responderer ikke.

Har opplevd code 79 flere ganger ved oppstart men den har alltid skrudd seg på etter 20 sek.

Før når jeg har fått 00 har jeg bare cmos og så har den starta igjen, gått inn i bios og tilbake stille innstillinger. Men nå er den helt vrang. Har sett på all kabling og alt skal være bra. Pcie slot 1 og 4 lyser ikke og 2-3 lyser vanlig. Cpu led lyser rødt. (Håper det ikke er cpu).

prøver å flashe bios via rog men ser ikke ut som det funker heller. 

Testet PSU men den er helt fin via selftester.

Prøvd å starte med en ram brikke men funker ikke. Cpu overoppheting er ikke ett problem siden jeg har phaze change. prøvd å bytte GPU slotts men det funker heller ikke. 

Håper noen har noen gode råd!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se i tabellen for gjeldende hovedkort. Har selv et P8Z77 og Z97, begge Asus-kort, og der er (00) oppført som ikke i bruk.

79 er CSM-initialisering

Det er skrevet en del om problemet her:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?34341-CSM-Error-79-on-BIOS-boot

Forøvrig kan du prøve å flashe opp til siste BIOS som er 3009:

http://www.asus.com/no/Motherboards/RAMPAGE_V_EXTREME/HelpDesk_Download/

Flash på vanlig vis ved å laste ned Bios til en stick og oppdater på vanlig vis fra BIOS.......

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om disk-oppsettet ditt og type... 

Har selv opplevd på samtlige ASUS kort, at maskinen henger i oppstart, være seg AMD eller Intel oppsett. 

I de aller fleste tilfeller hang den seg i område 32-3E (intel config), noe som er relatert til minne. I mitt tilfelles skjedde dette kun da jeg hadde brukt AI-suite til å overklokke (fast - ikke Extreme). Ved a å kjøre stock-verdier forsvant problemet. 

Hvis du kjører vanlig SSD i R0, ta en titt på denne guiden: - endel AHA opplevelser. litt baklengs satt opp, men da får du ihvertfall tid til å lese og forstå hva du driver med.

http://www.tweaktown.com/guides/6800/tweaktown-s-ultimate-windows-ssd-performance-installation-guide/index.html

Lenke til kommentar

Beklager vis det er noe uppklart her, har en SSD som hoved, der resten av standard HDD er raid.

Men problemet er at jeg ikke kommer inn til bios i det hele tatt. Pcie slot 1 og 4 lyser ikke og 2-3 lyser vanlig men Cpu led lyser rødt på mobo. Hadde jeg kommet til bios hadde det ikke vært så ille. den bare starter opp med code 00 og det er det. har testet ram, PSU og Gpu. for ikke testet CPu siden jeg ikke har en annen liggen eller en mobo med riktig shipsett.

Edit: 

code 79 har ikke kommet etter at den er stuck på 00, ingen av biosene fra 1302-3009 gir en annen kode enn 00, med de samme PCIe og cpu lysene.

Endret av jangi
Lenke til kommentar

Du har 1 stk SSD som OS-disk og X-antall snurredisker i Raid ?

Hvis så er tilfelle, napp ut strømmen til hver enkelt snurredisk (ikke SATA-kabel), Sett alle verdier i BIOS til default (eget valg i BIOS å resette alt til default) og prøv å boot opp fra SSD'en..  Må selvfølgelig sjekke at SSD er satt i Bios som primary.  Har du mulighet for å dumpe innholdet på snurrediskene dine over til en/flere andre enheter?

Napp ut alle komponenter du strengt ikke trenger bare for å få maskinen til å funke. M.a.o kun OS-disk, RAM og skjermkort. Som nevnt i tidligere post, (se link) så kan du sette selv en enkel disk som RAID i Bios.  Fordeler med det er bra beskrevet i linken.

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Du har 1 stk SSD som OS-disk og X-antall snurredisker i Raid ?

Hvis så er tilfelle, napp ut strømmen til hver enkelt snurredisk (ikke SATA-kabel), Sett alle verdier i BIOS til default (eget valg i BIOS å resette alt til default) og prøv å boot opp fra SSD'en..  Må selvfølgelig sjekke at SSD er satt i Bios som primary.  Har du mulighet for å dumpe innholdet på snurrediskene dine over til en/flere andre enheter?

Napp ut alle komponenter du strengt ikke trenger bare for å få maskinen til å funke. M.a.o kun OS-disk, RAM og skjermkort. Som nevnt i tidligere post, (se link) så kan du sette selv en enkel disk som RAID i Bios.  Fordeler med det er bra beskrevet i linken.

jeg skal prøve å ta ut alle diskene uten om OS-SSD, men jeg for ikke sette den som primary eller satt bios til til default siden den ikke booter til bios.......

Lenke til kommentar

Jeg regner med du vet at du har to BIOS'er på HK ? En "default" og en for hva du måtte putta av info relatert til OC etc etc...

Egen bryter på HK for å bytte mellom BIOS'ene nederst til høyre under SATA kontaktene. En liten firkanta sak med rød gummiknapp.

I tillegg har du en knapp som heter Safe_Boot til høyre for RAM slot'ene, men under START og RESeT knappen.

Den siste er ment å true maskinen til å reboote inn i BIOS safe-mode. Herfra kan du gå over å endre alle instillinger på nytt også....

Manualen til HK ditt:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/Rampage_V_Extreme/E9550_rampage_v_extreme_ug_WEB.pdf?_ga=1.187842216.1839194517.1462652042

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Jeg regner med du vet at du har to BIOS'er på HK ? En "default" og en for hva du måtte putta av info relatert til OC etc etc...

Egen bryter på HK for å bytte mellom BIOS'ene nederst til høyre under SATA kontaktene. En liten firkanta sak med rød gummiknapp.

I tillegg har du en knapp som heter Safe_Boot til høyre for RAM slot'ene, men under START og RESeT knappen.

Den siste er ment å true maskinen til å reboote inn i BIOS safe-mode. Herfra kan du gå over å endre alle instillinger på nytt også....

Manualen til HK ditt:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/Rampage_V_Extreme/E9550_rampage_v_extreme_ug_WEB.pdf?_ga=1.187842216.1839194517.1462652042

bios_2 og safe_mode booter ikke, hjelper ikke å gjøre cmos. Prøve å ta ut alle hdd uten om OS men booter ikke til bios.

Endret av jangi
Lenke til kommentar

Asus Rampage IV Black Edition, Socket-2011 og har opplevde en hendelse som er lik den du beskriver. Husker ikke kodene.

Prøvde da alt som ble foreslått her.

Vet ingen bedre måte som amatør enn og si at ved og tømme HK helt for strøm fungerte.

Dvs, trykket Cmos knappen, slo av PSU, tok ut stikk kontakten til PSU, slo så på PSU og brukte av/på knapp noen ganger. Tok ut HK batteri og brukte av og på knappen igjenn noen ganger.

Lot HK hvile en times tid og brukte av/på knappen noen ganger til, lot det gå noe tid og satte i HK batteriet etc.

Startet så pc, dog restartet den 2-3 ganger før den gikk videre til bios.  Satte ønskede innstillingre og PC fungerte normalt igjenn. Reflashet så Bios, ikke opplevd slike problemer igjenn.

Vil presisere at jeg har ingen anelse om dette har noe for seg eller om det var tilfeldighetene som slo inn.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Asus Rampage IV Black Edition, Socket-2011 og har opplevde en hendelse som er lik den du beskriver. Husker ikke kodene.

Vet ingen bedre måte som amatør enn og si at ved og tømme HK helt for strøm fungerte.

Dvs, trykket Cmos knappen, slo av PSU, tok ut stikk kontakten til PSU, slo så på PSU og brukte av/på knapp noen ganger. Tok ut HK batteri og brukte av og på knappen igjenn noen ganger.

Lot HK hvile en times tid og brukte av/på knappen noen ganger til, lot det gå noe tid og satte i HK batteriet etc.

Startet så pc, dog restartet den 2-3 ganger før den gikk videre til bios.  Satte ønskede innstillingre og PC fungerte normalt igjenn. Reflashet så Bios, ikke opplevd slike problemer igjenn.

Vil presisere at jeg har ingen anelse om dette har noe for seg eller om det var tilfeldighetene som slo inn.

Jeg veit det er flere som har hatt samme problem med Asus rampage v og vi. 

Så du tok ut batteri og psu og trykket på start knappen noen ganger? Har prøvd å la den stå lenge uten psu men har jo glemt batteriet (noob).....

Lenke til kommentar

00 betyr vel som regel defekt CPU eller defekt HK.

Men prøv det Baggiebridges sier!

Jeg skrev at det lyser å cpu på mobo...

Problemet er at jeg kan ikke teste om det er HK eller cpu.

Lenke til kommentar

00 betyr vel som regel defekt CPU eller defekt HK.

Men prøv det Baggiebridges sier!

I et tilfelle som dette, forholder vi oss til manualen og ikke gjetter oss til hva  vi tror det kan bety.  Har referert til manualen flere plasser her oppe, men for døve ører ???

Her er et utklipp av koden fra den aktuelle manualen...1.jpg

Code 00 er ikke tatt i bruk.... Altså er dette ingen feilkode, mer å forstå som at maskinen ikke kommer til neste trinn. Og hva er neste trinn?? Et eller annet relatert til strøminstillinger....

Kan det være noe så banalt som at en reset/power-knapp har havnet i en litt uheldig posisjon - rusk, klem, i lås ???

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

@Tangent: I et tilfelle som dette, forholder vi oss til manualen og ikke gjetter oss til hva  vi tror det kan bety.  Har referert til manualen flere plasser her oppe, men for døve ører ???

http://www.tomshardw...7-pro-code.html

raja@asus said:

Code 00 is as you describe - CPU cannot be detected. Can also happen if EPS 12V cable is not plugged in or PSU issue.

For USB BIOS flashback to work, the USB flash drive MUST be FAT32 formatted with the UEFI file renamed accordingly for the motherboard (otherwise it won't work).

~Raja

Bare fordi det er lys, så betyr det ikke at det funker.   ;)

EDIT: Enda en link: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2679979/asus-x99-deluxe-code.html

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Kanskje ASUS bør redigere teksten for kode 00..

Det har du nok helt rett i.

Jeg har flashet bios opp og ned, både på bios 1 og  2 men til ingen nytte.

Nå har jeg også prøv det baggiebridges sa men det funket heller ikke.

Jeg er dessverre i troa at det er defekt CPU men det for man ikke vite før man kjøper en nye.

Men det forklarer ikke at PCIe 1og 4 ikke lyser på hk. 

Lenke til kommentar

Så du tok ut batteri og psu og trykket på start knappen noen ganger?

Ja.

Hos meg hørte jeg PC starta, ikke kontakt med skjerm, ei heller oppstarts "pip" var og høre.

Restartet ikke av seg selv, virket kanskje mer som den hadde "hengt" seg og ikke kom videre i oppstarts prosedyren.

Nyttet heller ikke og bruke restart knappen, måtte holde start knappen nede i noen sekund for og få stoppet den.

Husker ikke spesifikk kode, men husker jeg stusset på "koden" når jeg konfererte med manualen fordi det ga ingen svar, så det kan godt vært 00.

Jeg fikk heller ikke lys i OC panelet.

Når du har flyttet GPU har du da brukt bryterne for og stenga av de andre PCIe slottene? Sånn i till felle det er noe galt med de.

Nettbutikken der jeg handlet HK mente mine problemer skyldtest at jeg hadde en OC på CPU, og at man med OC på CPU før eller siden ville oppstå slike problemer  ved oppstart. Selv om min CPU aldri har vært "varm" spilte ingen rolle.

Edit: hmmmm..... ser nå mitt HK viser Kode 40, finner ikke noe om det i manual..... vel PC virker tilsynelatende som den skal

Edit 2: Kode 40 løst ved og fjerne  rask oppstart i windows kontroll panel

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...