høytfungerende autist Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 På ungdomsskulen jeg gikk på tok jeg test med å ta en spessiell papirbit i munnen for å kjenne om jeg var smaker eller ikke-smaker. Jrg var ikke-smaker og kjente ingenting, mens lærerinnen min kjente en syrlig smak og da var hun en smaker. Betyr dette da at smakssansen min er dårligere enn en smaker sin smakssans? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Tenker at du kanskje her mener ikke-smaker og supersmaker. Og vil si at sistnevnte er et helvete, da jeg er dette selv. Jeg vil tro at en ikke-smaker kjenner maten mer slik den faktisk er, altså mer "riktig" i mangel på bedre ord. En liten snipp fra en nettside (http://nofima.no/nyhet/2013/08/er-du-en-supersmaker/) Ikke nødvendigvis en fordelGranli mener det ikke nødvendigvis er en fordel å være supersmaker.– I urtiden var det helt klart en fordel å kunne kjenne det som var bittert, fordi det ofte betød giftstoffer. På den måten fant man ut hva man ikke kunne spise. Hun mener det i dag er bedre å være normalsmaker.– De fleste er normalsmakere, og det er den smaken som får regjere. Når man utvikler ny mat, tester man på flest normalsmakere fordi det er flest av dem. Egentlig burde det ikke hete supersmakere, for det får det til å høres ut som om det er utelukkende positivt, sier Granli. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Er de som er veldig kresne som oftest supersmakere? Dama synes jeg krydrer maten mye når jeg ikke synes det er hakket for lite. Hun synes f.eks spagetti bolognese-saus på glass fra butikk osv er godt, jeg synes ikke det smaker NOE som helst. Jeg må som regel puste med nesa for å smake, alt av halvfabrikert mat som finnes på daglivarebutikk kjenner bare nyanser av og det føles ut som jeg ikke har smakssans av og til. Endret 25. mai 2016 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Man kan vel virke kresen ja, fordi vi enkelt og greit ikke kan fordra enkelte typer mat og drikke. Rett og slett fordi det på vår tunge smaker helt for jævli Jeg krydrer aldri mat med sterkt krydder selv, og det sterkeste jeg spiser er Kebaben fra Nesbru Kebab og det kjennes Jeg kan sånn sett også være ganske enkel i matveien, i forhold til at noe som fremstår som en helt enkel teit mat for noen smaker kjempegodt for meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå