Gå til innhold

Båtpromille - også for robåt uten motor?


Anbefalte innlegg

Selv drivved kan lage større materielle skader på andre båter. Poenget er i stor grad at vedkommende selv er beruset og ikke i stand til å vurdere sin egen sikkerhet eller sin egen adferd og risiko for andre på sjøen. Derav forbud mot å føre båt når en er under påvirking av alkohol.

 

Eg kan tenkte meg langt større risikoer enn ei ukontrollert åre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Han skader ingen i robåten sin. Staten har andre ting å bry seg om enn å barnesitte fulle folk som ikke plager noen andre.

Staten har ikkje akkurat uvesentlige utgifter dersom det må arrangerast rednings-/leiteaksjon etter den fulle båtføraren. Er fort 2-3 helikopter og minst like mange båtar innvolvert i tillegg til fort over 100 mann.

 

Hadde folk kunne dø utandørs utan behov for at det offentlige må rydde opp eller leite etter liket så hadde folk kunne gjort som dei ville, men så lenge slike ting er dyrt så er det heilt greit at dei som må betale rekninga også legger restriksjonar for å minimere utgiftene.

 

Så vi skal ha politifolk i hvert hjørne av kyst og fjellandskap for å passe på folk som ikke sitter inne i et polstra rom med overvåkning for å hindre at noe utenom det A4 livet du lever ikke skal komme til skade? Dette er ikke bare ideologisk råttent, men også umulig i praksis og svært dyrt. Det er på tide at staten slapper litt av og lar folk få litt mer frihet. Staten bør faktisk krympes kraftig og folks muligheter til å gjøre hva de vil bør beskyttes, ikke valgene de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Han skader ingen i robåten sin. Staten har andre ting å bry seg om enn å barnesitte fulle folk som ikke plager noen andre.

Staten har ikkje akkurat uvesentlige utgifter dersom det må arrangerast rednings-/leiteaksjon etter den fulle båtføraren. Er fort 2-3 helikopter og minst like mange båtar innvolvert i tillegg til fort over 100 mann.

 

Hadde folk kunne dø utandørs utan behov for at det offentlige må rydde opp eller leite etter liket så hadde folk kunne gjort som dei ville, men så lenge slike ting er dyrt så er det heilt greit at dei som må betale rekninga også legger restriksjonar for å minimere utgiftene.

 

Så vi skal ha politifolk i hvert hjørne av kyst og fjellandskap for å passe på folk som ikke sitter inne i et polstra rom med overvåkning for å hindre at noe utenom det A4 livet du lever ikke skal komme til skade? Dette er ikke bare ideologisk råttent, men også umulig i praksis og svært dyrt. Det er på tide at staten slapper litt av og lar folk få litt mer frihet. Staten bør faktisk krympes kraftig og folks muligheter til å gjøre hva de vil bør beskyttes, ikke valgene de gjør.

 

 

Det er fortsatt billegare å gjere det forbudt, og innimellom dra inn litt inntekter i form av bøter dersom lovbrytaren tilfeldigvis skulle bli oppdaga.

Mesteparten av befolkninga vil følge reglane som er satt sjølv om sannsynlegheita for å bli tatt er svært liten (det er for eksempel heilt sikkert ikkje meir enn eit par håndfuller med sjåførar som heilt ærlig kan påstå at dei aldri har brutt fartsgrensa).

Og for dei som er igjen som velger å bryte lova så er risikoen for å bli tatt svært liten, men til gjengjeld er bota så høg at den svir.

Så kan folk sjølv vurdere om dei vil ta sjangsen på å ein gong i blant bli tatt i kontroll og betale bota som dei då får.

 

Så lenge folk er så lite sjølvstendige at dei kjem springande til mamma Staten for å få hjelp kvar gong dei gjer noke dumt så er det heilt på sin plass å ha reglar som i alle fall begrenser antallet tullingar som reiser på sjøen, høgfjeller, antarktis eller Malaysia og forventer at staten skal sette himmel og jord i bevegelse for å hente dei heim om det skjer noke uventa.

 

Kvifor skal folk stå fritt til å gjere akkurat slik som dei vil så lenge det går bra, men så fort f.eks. ein basehoppar setter seg fast i fjellveggen, ja då må staten ut og redde vedkommande. Og det skal sjølvsagt være heilt gratis for idioten som utan tanke for andre enn seg sjølv driv med litt farlige aktivitetar for morroskuld. Og ikkje berre kostar det staten mykje pengar å drive redningsaksjonar, men det er også ofte farlig for redningsmannskapet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er det også, det kalles grov uaktsomhet. Om jeg drar på sjøen og sier jeg er ute i tre fire timer for så å gå på en fest istedenfor, uten å si ifra, blir borte hele natten, og redningstjenester blir satt inn, og ingen får tak i meg, så er det jeg som skal betale regningen for redningen. Men å forby alt og gå rundt å overvåke og dele ut bøter i hytt og pine er ikke det mye mening i og en stor sløsing av ressurser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Vi betaler jo skatt som skal dekke redningstjenester for alle så da må man jo forvente å få hjelp når man virkelig er i nød og det var tatt gode forholdsregler. Jeg går f.eks. aldri ut i båt uten redningsvest, årer og dødmansknapp på svitsen og grunding sjekk av været før jeg reiser ut. jeg tar meg også en pils eller to, med god samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du blir straffet på noen måte med mindre du kommer i en ulykke eller no sånn

 

For noen år siden tok jeg og dama en gummibåt ned en elv og skulle stoppe å bli henta endel km nede, men vi ble for drita glemte å stoppe så fant vi ut at vi var langt vekk, skulle ringe å bli henta men mobilen var død, den hadde fått vann på seg og bare jeg hadde tlf..kjedelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det samme som å si at bare du kjører bil i drittfylla på en avsides landevei er det vel ingen som burde bry seg?

 

En bil har motor, så nei det blir ikke det samme i det hele tatt.

 

Synes det å være møkkdritings i en liten robåt høres ut som en utrolig idiotisk ide. Men synes ikke man skal bli straffet for det. Vil man gjøre dumme valg som bare går utover en selv, så bør man få lov til det synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv drivved kan lage større materielle skader på andre båter. Poenget er i stor grad at vedkommende selv er beruset og ikke i stand til å vurdere sin egen sikkerhet eller sin egen adferd og risiko for andre på sjøen. Derav forbud mot å føre båt når en er under påvirking av alkohol.

 

Eg kan tenkte meg langt større risikoer enn ei ukontrollert åre. :)

 

Som lenken i innlegg #11 er inne på, gjelder promillegrensen båter med motor eller seil og en lengde på 4,5 meter.

 

Jeg kan tenke meg verre ulykker uten at risikoen nødvendigvis er større. Lover baseres som regel ikke på worst case scenario.

 

Redigert: Rettet skrivefeil.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en robåt som virrer rundt i skipsleia er ikke til fare for seg selv eller andre? Hva med en robåt en prøver å legge til blandt andre båter på ett kaianlegg, ingen risiko i det hele tatt ovenfor skader på de andre båtene? Eller hva med en robåt i nærheten av badestrender, utsatt garn, fiskeoppdrett eller dykkere? :)

Jøss, hvor mye skade tror du en robåt av plast eller treverk kan gjøre?

Er faen ikke snakk om å ro 20 knop rett inn i skroget på en annen båt.

 

Hva med en svær flytende tømmerstokk som flyter rundt og er til fare for dykkere og oppdrettslaks? Sett den i fengsel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...