Gå til innhold

Båtpromille - også for robåt uten motor?

Anbefalte innlegg

Hei, nettroll og andre diskusjon.no-brukere.

Nå er sommern snart her, og noen har kanskje allerede gjort trebåten istand for rekreativt virke i speilblank sjø.

Hva tenker Dere om at det er promillegrense også for de som smått bruker jolla si, en uten motor? Sett at du er møkk dritings, i en lun vik vel utenfor skipslei. Møkk dritings altså. Er det vel autoritært av staten å bøtelegge deg, ta fra deg robåt-beviset (hehehehe) eller i verste fall fengsle deg for 'udåden'?

Spent på hva folk tenker om dette. Alle innspill velkommen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-360061

Drukner du i fylla, så drukner du i fylla. For sent å angre etterpå. Husk også at du er pliktig som eier av båten å ha vester til alle ombord.

Endret av Bruker-360061
Lenke til kommentar

Dersom du har fortøyd båten kan du være så dritings som du bare vil. Men om du faktisk fører båten så vil du bli bøtelagt, i væreste fall fengslet, dersom du blir kontrollert.

Eg synes det er helt ok. Er du påvirket så er du ikke skikket til å vurdere risiko eller farene du utsetter deg selv eller andre for ved å navigere båten din.

• Liker 4
Lenke til kommentar

I praksis så vil jeg ikke tro at en person som er iført en redningsvest og ligger og flyter sørpe full i sin robåt med årene godt bevart vil få en bot om han / hun skulle bli tatt av politiet. Har i alle fall aldri hørt om det og kjenner en del som fisker og drikker sent om kvelden. Er vel en første gang for alt antar jeg ( eller de har ikke ønsket å fortelle om de har blitt tatt).

Har faktisk sovnet på båt med en kamerat for en god del år siden og det var mens vi fisket ,den var forankret så ikke et stort problem egentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det samme som å si at bare du kjører bil i drittfylla på en avsides landevei er det vel ingen som burde bry seg?

Det var å dra den langt. Ville heller sammenlignet det med å sykle i fylla. Hvor man faktisk må bruke egenkraft som fremdrift, på sykkel kan man faktisk miste serfikatet. Det har noe med vegtrafikkloven. En robåt har ikke motor å går heller ikke under vegtrafikkloven så der kan du fint å ha promille uten å bli tatt.

Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du har fortøyd båten kan du være så dritings som du bare vil. Men om du faktisk fører båten så vil du bli bøtelagt, i væreste fall fengslet, dersom du blir kontrollert.

Eg synes det er helt ok. Er du påvirket så er du ikke skikket til å vurdere risiko eller farene du utsetter deg selv eller andre for ved å navigere båten din.

Han skader ingen i robåten sin. Staten har andre ting å bry seg om enn å barnesitte fulle folk som ikke plager noen andre.

Edit: men så husker jeg at Norge er en barnehage stat, så det overrasker meg ikke at folk mener vi skal ha en politimann/kvinne på hvert hjørne til å barnesitte folk gjennom hele livet.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at det er promillegrense på motorbåter, men i en liten robåt er du ingen større fare for andre enn du i alminnelighet er under alkoholpåvirkning. Jeg bifaller derfor ingen promillegrense for å bruke en robåt. Men den siste lenken her tyder vel på at det er noe uklart om det faktisk er en promillegrense når båten ikke har motor?

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en robåt som virrer rundt i skipsleia er ikke til fare for seg selv eller andre? Hva med en robåt en prøver å legge til blandt andre båter på ett kaianlegg, ingen risiko i det hele tatt ovenfor skader på de andre båtene? Eller hva med en robåt i nærheten av badestrender, utsatt garn, fiskeoppdrett eller dykkere? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si at man da er sørpe dritings i en robåt uten motor, fortøyd lovlig til en brygge. Da har man i mine øyne allerede gjort en feilvurdering flere ganger. 

1. Ja.. man er sørpe dritings.

2. Man er sørpe dritings i en båt som ligger på vannet.

3. Man glemmer at man også er pappa, bror, sønn, kjæreste til en eller annen der ute som kanskje også ønsker å tilbringe flere år samens med deg, i stede for å finne deg sørpe full og druknet inne i fjæra.

Så personlig så mener jeg at politiet burde gripe inn i slike tillfeller. Man MÅ jo ikke på død og liv "straffe" vedkommede med en bot. Ofte holder det med en telefon til noen i familien så kommer dem og tar hånd om situasjonen selv.

Det handler ikke alltid om å gi bøter og rette pekefinger, men også om medmenneskelighet samt det å berge liv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han skader ingen i robåten sin. Staten har andre ting å bry seg om enn å barnesitte fulle folk som ikke plager noen andre.

Staten har ikkje akkurat uvesentlige utgifter dersom det må arrangerast rednings-/leiteaksjon etter den fulle båtføraren. Er fort 2-3 helikopter og minst like mange båtar innvolvert i tillegg til fort over 100 mann.

Hadde folk kunne dø utandørs utan behov for at det offentlige må rydde opp eller leite etter liket så hadde folk kunne gjort som dei ville, men så lenge slike ting er dyrt så er det heilt greit at dei som må betale rekninga også legger restriksjonar for å minimere utgiftene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Staten har ikkje akkurat uvesentlige utgifter dersom det må arrangerast rednings-/leiteaksjon etter den fulle båtføraren. Er fort 2-3 helikopter og minst like mange båtar innvolvert i tillegg til fort over 100 mann.

(...) heilt greit at dei som må betale rekninga også legger restriksjonar for å minimere utgiftene.

Et veldig godt poeng. Jeg er ganske enig med deg på dette. 

Lenke til kommentar

Så personlig så mener jeg at politiet burde gripe inn i slike tillfeller. Man MÅ jo ikke på død og liv "straffe" vedkommede med en bot. Ofte holder det med en telefon til noen i familien så kommer dem og tar hånd om situasjonen selv.

Wow, so true! Ute i distriktene er kanskje denslags mer vanlig. Lensmannen tar en kameratslig telefon til rette vedkommende, det høres bra ut. Trenger ikke bøtelegge alt nei;D

Lenke til kommentar

Høres gøy ut men også risikabelt, altså, å ta 4-5 pils er en ting, å være MØKK DRITINGS er noe annet. I en robåt tror jeg ikke det er særlig gøy å være møkk dritings.... ikke kan du stå fordi båten er så ustabil.... tror jeg ville tatt med 5 pils maks jeg... ingen grunn til å dø.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så en robåt som virrer rundt i skipsleia er ikke til fare for seg selv eller andre? Hva med en robåt en prøver å legge til blandt andre båter på ett kaianlegg, ingen risiko i det hele tatt ovenfor skader på de andre båtene? Eller hva med en robåt i nærheten av badestrender, utsatt garn, fiskeoppdrett eller dykkere? :)

Til fare for seg selv - absolutt. Til fare for andre og materielle verdier - i noen grad, ja, men ikke mer enn ellers i beruset tilstand. Nå snakker vi altså om en liten robåt. Den største risikoen er nok at en åre svinges dårlig kontrollert gjennom lufta og treffer noen i umiddelbar nærhet. Og det er rimelig mange steder langs kysten man kan unngå både badestrender, garn, oppdrettsanlegg og mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...