Gå til innhold

[Løst] Hvilke valgmuligheter har dere blant internettoppkoblinger?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Denne tråden er bare for diskusjonens skyld, ikke fordi jeg lurer på hva jeg skal velge.

Hvilke oppkoblingsmuligheter til internett har dere? Her har jeg valget mellom disse:

Fiber/coax, ca. 800 kr./måned, bindingstid 12 måneder, oppsigelsestid ytterligere tre måneder etter bindingstid. Så hvis man ikke blir fornøyd så sitter man i saksa for 12 000 kroner minimum.

A-/V-DSL, ca. 400 kr./måned, bindingstid 12 måneder, har ikke funnet oppsigelsestid. Misfornøyd = 4800 kroner minimum.

Tooway satelittbredbånd, ca. 400 kr./måned for laveste datamengde (10 GB) klarer ikke å finne ut om det er bindingstid eller oppsigelsestid.

Mobilt bredbånd, som regel ingen binding eller oppsigelsestid. Pris fra 79 kr. i måneden.

Sjekket også Breiband.no men de leverer ikke der jeg bor. Men de har ubegrenset data trådløst, i distriktene, for 299 kr. i måneden med sitt "5G" abonnement. (5 Ghz står det for.)

Som en kuriositet så kan jeg også nevne Outernet, som er multicast internett over satelitt til parabol, gratis å bruke men krever innkjøp av utstyr, og man får ikke velge fritt blant nettsteder man vil se, for det meste er det wikipedia og de sidene som vises er det avstemming om hvilke som skal multicastes, så stort sett uinteressant.

Vet også at det går an å få e-post over kortbølgeradio, riktignok ikke fullverdig internett, men også lite interessant, bare nevner det som en type internett siden jeg er i slaget... ;)

Finnes det noen flere alternativer der dere bor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde små muligheter til annet enn 3 mbit adsl når jeg kjøpte huset mitt. 

I en stor enebolig med en svært teknologiinteressert familie + en utleieenhet så sier det seg selv at det fungerer dårlig. 

Jeg klarte å grine meg til å få lagt inn fiber fra min lokale altiboxleverandør selv om de ikke ville så klarte jeg det og fiberbasert bredbånd er ABSOLUTT eneste valg dersom man kan få det. 

Deretter må coax være neste på listen. 

Så finnes det jo flere typer *DSL enda, men ville muligens valgt en 4G løsning framfor det om ikke behovet for datamengde er så veldig stor. Her får man i det minste god hastighet om forholdene er gode. 

Ville absolutt ikke gått for satelittbasert bredbånd. 

Selvfølgelig kommer alt an på bruken, men du har minimum 600ms latency på det og avhengig av forhold - Været kan spille inn her så kan du faktisk få opp mot 3-4000ms latency + endel pakketap. 

Og å velge fiber så kan du ikke bli misfornøyd å tape de 12000, for blir du ikke fornøyd med en fiberlink så blir du vel neppe fornøyd med noe annet heller. 

Hadde lett bundet meg i 5 år jeg for fiberen jeg har i dag. 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg leilighet basert på linjelengde, så sitter med VDSL som yter ca. 75/22 Mbit. Det er også eneste alternativ, siden det ikke er fiber i området jeg bor (de prioriterer nye felt og områder som ikke er så sentrumsnære).

Mobil- satellitt og andre trådløs-"bredbånd" ser jeg ikke på som reelle alternativer til en fast linje.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg burde kanskje uttrykt meg annerledes om fiber...  :) hvis man finner ut at man trenger de 12000 mer enn man trenger raskt internett...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Nei ;) jeg skal rapportere tilbake om en måned hvis det funker. Eller kanskje jeg holder kjeft så det ikke blir endret... :)

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet hos fire operatører siden 2009 og jeg velger å rangere kvaliteten på produktene slik:

1: Fibernett

2: COAX

3: vDSL

4: aDSL

5: LTE/4G, 3G (mobilt bredbånd)

6: Wimax

7: ISDN

8: Løsninger over parabol

9: Analog oppringt internett

Har selv fibernett fra canal digital nå, veldig fornøyd med stabiliteten.

Har hatt COAX fra Canal digital og GET, Funket greit med modemene operatørene tilbyr er ikke mer enn ok.

vDSL er ok, men da er man avhengig av at trådparene fra sentralen er 0.6 mm og minst mulig lappet på.

Alle har vel hatt aDSL? Uansett operatør så varierer kvaliteten på denne teknologien.

Mobilt bredbånd er så varierende at jeg syns uansett fortsatt det kun er et supplement, ikke er en erstatning for fastlinjebredbånd.

Wimax er et blindspor i teknologien syns jeg. Funker ok for dem som ikke har andre alternativer, men likevel..

ISDN håper jeg har dødd ut.

Internett via parabol osv funker om du sitter uti gokk og ikke har andre muligheter.

Analogt oppringt internett er for deg som fortsatt er ung når du skal på internett, og overlever en enkelt sidelast av vg.no med reklame før du må gå av med pensjon.

Valgene er enkle. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje uttrykt meg annerledes om fiber...  :) hvis man finner ut at man trenger de 12000 mer enn man trenger raskt internett...

Men hvis du trenger de 12000 til noe annet, har du da 5000 til tregt (og kanskje ustabilt) internett...? Eller er alternativet ikke noe internett?

Lenke til kommentar

5: LTE/4G, 3G (mobilt bredbånd)

https://nettbutikk.telia.no/4g-bredband det finnes vel 4g+ routere.

Men vet ikke hvor bra det er om det kan sammenlignet mot DSL\Coax i bestefall på god dekning.

Hvis man er kort unna antennen og har fri sikt, men tror man må betale mye å få over 25\50 mbit stabilt forbindelse et stykke unna.

Så er vel kun alternativ for de som har hytte og lite behov.

"Opplevd nedlastingshastighet med 4g+ er inntil 50 Mbit/s, og inntil 20 Mbit/s i opplastingshastighet. Hastigheten avhenger bl.a av dekningsforhold, frekvenstype, signalstyrke, avstand til sender, tid på døgnet og hvor mange som er koblet til basestasjonen." Den kan konkurere mot DSL hvis dekningen er god.

https://www.ice.no/private/mobile/?gclid=CKKj5s3gzMwCFecucgod0ccL5Q

Men mangelen på ipv6 er nok til stedet ennå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

De mulighetene jeg har hvor jeg bor nå.

Har uthevet det jeg har.

Hesbynett:

1. Fiber 100/100 - 350 kr/mnd

2. Fiber 500/500 - 450 kr/mnd

3. Fiber 1000/1000 - 750 kr/mnd

Canal Digital:

1. Coax 5/1 - inkl. i fellesavgift

2. Coax 30/10 - 269 kr/mnd

3. Coax 60/20 - 349 kr/mnd

4. Coax 100/20 - 449 kr/mnd

5. Coax 500/50 - 849 kr/mnd

Telenor:

1. ADSL/Coax 6/0.5 - 299 kr/mnd + 89 kr i linjeleie

NextGentel: 

1. ADSL/Coax 5-10/0,5-1 - 299 kr/mnd + 89 kr i linjeleie

2. ADSL/Coax 10-20/0,5-1 - 299 kr/mnd + 89 kr i linjeleie

3. ADSL/Coax 20-30/1-5 - 399 kr/mnd + 89 kr i linjeleie

Edit: Har jo også muligheter som ice.net og Tooway. Men uaktuelt.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Og det var heller ikke det jeg mente.

Det jeg mente var at jeg ikke vet hvordan Telenor og NGT leverer linja si. Det er kun CD som har kabler i bygget, coax.

Om Telenor og NGT leverer over disse (og derav linjeleie), eller om de trekker egne kabler for DSL er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Da kan jeg opplyse om at xDSL-linjer leveres på trådpar i en kobberkabel (parkabel), eventuelt nettverkskabel den siste biten inne i bygget. 2-pars telefonkabel hvis det er gamle kabler i bygget.

Det er ikke teknisk mulig å kjøre xDSL på en coax-kabel, da disse bare har en leder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...