Gå til innhold

NÅ: Nvidia har avduket GTX 1080!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ser allerede 5-10 980ti kort på finn.no etter artikkelen her haha :p

Og mange idiotiske priser :)  over 6000 for nesten alle :)

Reell verdi er i mine øyne 4500kr for et brukt 980ti. Det hadde jeg betalt for et 980ti. Ville ikkje betalt over 5000kr etter 1080 kommer.

Lenke til kommentar

At du lukker øyner for alt som ikke passer deg sier mer om deg enn de du prøver beskrive.  Her er noen benchmarks der 7970 ligger godt forbi 680 eller likt som 780/960 i nyere spill, et kort fra 2012 som holder følge enda.

I så og si  alle nyere benchmars ligger 390X godt forbi 980 og likt som 980ti stock. Og trenden vil ikke forandre seg fremover.

Vulkan er mantle mer er det ikke si om det, er bare til å søke om du orker:

Vulkan is derived from and built upon components of amd mantle API, which was donated by AMD to Khronos with the intent of giving Khronos a foundation on which to begin developing a low-level API that they could standardize across the industry, much like OpenGL.

Directx12 er bygd på samme prinsipp som mantle med "low-level API" noe som AMD pushed frem med mantle. Bare til å søke litt etter det så finner mann mye om det.

Her er noen:

http://www.pcworld.com/article/2894036/mantle-is-a-vulkan-amds-dead-graphics-api-rises-from-the-ashes-as-opengls-successor.html

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/amd-vulkan-absorbed-best-and-brightest-parts-of-mantle/

http://www.guru3d.com/news-story/amd-mantle-might-end-up-in-the-next-revision-of-opengl.html

http://www.tomshardware.com/news/khronos-group-vulkan-graphics-api,28678.html

Noen sitat: 

Today, the Khronos Group, the organization behind the OpenGL, OpenCL, WebGL and other open standards, announced the next-generation graphics API meant to replace OpenGL. The new API will be called Vulkan and is arising as an evolution of AMD's Mantle API, just like Apple's Metal and Microsoft's DirectX 12.

attachicon.gif1080p.png

attachicon.gif1080_Medium.png

attachicon.gif2560_VeryHigh.png

attachicon.gifr1920.png

attachicon.gifUltra_1920.png

Jeg lukker ikke øynene for noe, jeg sier jeg ikke har sett noe bevis for påstandene dine. Du viser her benchmarks der 7970 havner over 680 i de fleste tilfeller. I noen tilfeller med mye. 7970 var jo alltid bedre enn 680. Så ytelsen er forskjellig fra 2012 benchmarks. Det er ikke bevis for at Nvidia ikke bryr seg om gamle kort. Det kan like godt bety at AMD har hatt dårlig utnyttelse av sine kort. Noe som egentlig er litt klart av deres rebrand strategi. Det å fikse på de gamle kortene har gjort at de har klart å holde følge.

Så hvis du ser tilbake til 2012 og du skulle kjøpe et toppkort som du skal ha i 4 år, så burde du ha kjøpt 7970, men om du skulle ha mest ytelse for pengene, burde du ikke kjøpt 7970 uansett? Det hjelper og lite i dag å vite det nå. 7970 selges ikke lengre, eller jo vent, det gjør det jo faktisk.... navnet er bare nytt.

Se på sitatet over. Nvidia støtter fortsatt eldgamle grafikkort med nye drivere, mens AMD kort fra samme tid ikke har blitt oppdatert på 3 år. Ta din Vulkan som du mener er så AMD. Hvor er støtten i Linux for gamle AMD kort? 7000-serien er ikke støttet, men Nvidia støtter sin 600-serie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)

AMD sine drivere for Windows virker å ha blitt veldig gode nå, og klarer å utnytte AMD kortene skikkelig, som Nvidia alltid har gjort. Likevel, Nvidia støtter fortsatt kort lengst, støtter mest mulig forskjellige ting, er best på Linux osv. AMD har ikke sjanse der.

Det at DX12 har samme prinsipp som Mantle betyr ikke at DX12 har noe med Mantle å gjøre. Derimot kan det bety at AMD har sett på prinsippene for DX12 og laget Mantle etter det.

Hjelper AMD lite at de har gitt fra Mantle til de som lagde Vulkan. Vulkan er Vulkan, det er ikke Mantle. AMD hadde ingen fordel når det gjaldt drivere der. De sparte Khronos group muligens noe tid, men det betyr ikke at AMD tjente noe på det. Mantle var jo uansett ubrukelig på det tidspunktet.

Ellers viser dine egne benchmarks at påstanden om 390X er feil. Den er og totalt irrelevant. Hvis du bare har lyst å få frem at AMD er bedre enn Nvidia, som er klart med å ta med slik irrelevant informasjon som det, som og er feil med eget bevis, så ser jeg ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

"Raskere enn 980SLI" betyr jo implisitt: "Raskere enn 100% raskere".

Jeg gjorde en sammenligning en gang på GTX 660 kort. Prøvde å finne becnhmarks som viste single og SLI for dette kortet. Fant vel rundt 10 spill, ikke mange testet 660 SLI. Det Excel fant da var en gjennomsnittlig ytelsesøkning på 80% over single 660. Noen spill var 20%, andre var 100%. Noen spill blir aldri bra i SLI, og for mange tar det litt tid før de er på 80%. Så raskere enn 980 SLI kan bety 20% raskere enn GTX 980 :) Eller 100%. Derfor er det en ganske ubrukelig sammenligning. Som forventet selvsagt.

Hvordan er denne Vaporkjølingen til NVIDIA sett opp imot aftermarket kjølere fra EVGA osv..?

Ingen som vet enda, da den er helt ny. Den skal være bedre, så kan være et godt valg for SLI, da den dytter luft ut på baksiden. Vil den være bedre enn greie/gode aftermarketkjølere? Tvilsomt. Vil den være bedre i SLI? Mye mulig. Likevel, de som trenger kjølingen i SLI vil nok bare sette på vannkjøling uansett. Vanlige kjølere er nok godt nok for SLI  uten OC. Ikke verdt å betale 100 USD ekstra. Eller 200 USD i dette tilfellet. Da bruker du jo bare de 200 USD til å kjøpe vannkjøling til GPUen, istedenfor å bruke dem på Vaporkjøling fra Nvidia.

Lenke til kommentar

Ingen info om pris? Visst GTX 1080 skal yte bedre en 2stk 980, så havner vel prisen over 10K?

"Fra 600 dollar for kort fra tredjepartsprodusenter, med eller uten spesialkjølere (Vi tipper fra omtrent 6000 kroner i norske butikker)"

Lenke til kommentar

ser allerede 5-10 980ti kort på finn.no etter artikkelen her haha :p

Og mange idiotiske priser :)  over 6000 for nesten alle :)

du har kanskje rett i det, men 5000 for et kort som koster minst 7000 er jo ikke ille egentlig hvis det er brukt i 6 månder f.eks. men ser at generelt sett så går det i kraftige overpriser på alt av skjermkort der og andre komponenter. til de grader at man like gjerne kan kjøpe nytt. har kikka mye på komponenter der og grusomme priser egentlig. tilogmed veldig gamle og utdaterte deler kreves jo nesten nypris.

Lenke til kommentar

tror jeg venter kanskje litt til eller selger. det ville jo vært en revolusjon om kortene faktisk yter det dobbelte. noe jeg tviler sterkt på. de kunne sikkert laget kort som er dobbelt så bra, men de pacer det for profitt.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker ryktene så slipper AMD TI ytelse for 300 usd, mens 1080 leverer 25% over det for 700 usd?

noe som ikke stemmer helt.

vi trenger noen benchmarks ASAP.....

Vi aner ikke hva slags ytelse AMD-kortene vil ha, men slik JEG tolker det, så vil 1070 ha ytelse omtrent lik 970SLI, som er omtrent 980TI ytelse. Så omtrent 4000 for den ytelsen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...