Gå til innhold

NÅ: Nvidia har avduket GTX 1080!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin sammenligning med kort fra steinalderen btw.

7970 er uten tvil det beste kortet som noen gang er laget ang. leve tiden og ytelse. Ligger nesten likt med 780ti i Star Wars/fallout 4/Far Cry 4/battlefield 4/Witcher 3  osv og 780ti kostet 400$ mer enn 7970/280X. Men nvidia bryr seg ikke om kepler lenger. Og samme kommer desverre til å skje med Maxwell når Pascal kommer. Drivere er det mere tull på Nvidia  de siste 2-8mnd enn det har vert før. Amd har komt seg veldig siden Crimson kom og er stort sett på samme nivå eller bedre enn Nvidia for tiden.

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

7970 er uten tvil det beste kortet som noen gang er laget ang. leve tiden og ytelse. Drivere er det mere tull på Nvidia  de siste 2-8mnd enn det har vert før. Amd har komt seg veldig siden Crimson kom og er stort sett på samme nivå eller bedre enn Nvidia for tiden.

2x7970 hadde jeg til GTX 680sli kom i heimen. Siden AMD ikkje hadde framepacing på den tiden, så lugget/stuttret det i Battlefield og andre spill. GTX 680 var helt konge i sli fra starten. Ultrasmooth :p

Helt enig at 7970 har gjort det veldig bra ytelsesmessig, særlig om man fikk noen av de tidelige eksemplarene som klarte 1300mhz+ på vann. Desverre så ble det ikkje mye av 1300mhz+ kort etterhvert. Det tok bare 2.5år eller.no før det kom framepacing til crossfire, så btw :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

7970 er uten tvil det beste kortet som noen gang er laget ang. leve tiden og ytelse. Drivere er det mere tull på Nvidia  de siste 2-8mnd enn det har vert før. Amd har komt seg veldig siden Crimson kom og er stort sett på samme nivå eller bedre enn Nvidia for tiden.

2x7970 hadde jeg til GTX 680sli kom i heimen. Siden AMD ikkje hadde framepacing på den tiden, så lugget/stuttret det i Battlefield og andre spill. GTX 680 var helt konge i sli fra starten. Ultrasmooth :p

Helt enig at 7970 har gjort det veldig bra ytelsesmessig, særlig om man fikk noen av de tidelige eksemplarene som klarte 1300mhz+ på vann. Desverre så ble det ikkje mye av 1300mhz+ kort etterhvert. Det tok bare 2.5år eller.no før det kom framepacing til crossfire, så btw :D

Ja det kom de vel ikke med før i 2013 om eg ikke husker feil. Men det forandrer ikke på at 7970 har greid seg så lenge, er mange som sitter på de enda som ikke har hatt behov for å oppgradere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg betalte blod for mitt 980ti i august, så dette kommer litt for tidlig :(

Kanskje vente på Ti-versjonen?

Jeg håper det kommer en 0db passive silent mode-versjon av 1080 også, som det gjorde med 970, 980 og 980Ti

Men Displayport-støtte med 120Hz? Er ikke det 144hz vi liker for gaming nå?

Tar vel uansett en stund før det kommer IPS-panel med 4K og 144hz

Hadde også et lite håp om at Nvidia ville ta Freesync inn i varmen nå, slik at de blir lettere å velge skjermer. Eller kan denne støtten ordnes kun med software i etterkant?

Vi får vite mer 17. mai, da er anmelder-"embargoen" på de nye kortene over.

Endret av Dal
Lenke til kommentar

Ta en titt på dette kommentarfeltet først. Tror du disse personene bryr seg om å ha det beste produktet? Nei, image er viktigere. Jeg har merket dette selv når jeg snakker med IT folk om skjermkort. De har ikke peiling på AMD sine grafikkort. De vet ikke hva en steamprosessor er (kanskje hvis du sier CUDA). Også ler de av folk som sier de kjører AMD. Det eneste de vet om skjermkort er informasjonen som står på Nvidia sine nettsider (altså Gameworks, Physx, g-sync). Alt de vet om skjermkort er det de blir servert igjennom reklame.

Dette gjelder mange inkludert journalister på de store tek-nettstedene og sikkert en del på dette forumet. Du ser de diskuterer gimmicks som day one drivers, shadowplay siden dette er alt de vet om skjermkort.

Dette er grunnen til at AMD vil selge dårlig nesten uansett hvor mye bedre produkt de tilbyr. Det samme gjelder politikk eks. de som stemmer FRP som tror de kjemper for middelklassen. Det er rett og slett uinformerte mennesker (innen et tema som eks. politikk, skjermkort.)

cool-story-bro.jpg

Det viser seg gang på gang at de som favoriserer AMD jevnt over har mindre erfaring med PC.

Jeg har bygd PC-er i 15 år og prøvd mye forskjellig. Noen ganger har ATI vært best, men de siste årene har det vært ganske klart hva som har fungert best.

De som velger AMD er mer prisbeviste, og det har ikke snakk om erfaring! Jeg har bygget pc lenger enn det du har, og det er kun nå de siste årene nvidia har vunnet ufortjent mye... Det er snakk om en ny tid nå, og forhåpentligvis vil DX11 dritten dø ut løpet 2017! AMD har heller ikke plaget sine kunder med dårlige drivere det siste året, som det nvidia har gjort. De som har valgt et Radeon for mange år siden, vil neppe angre nå som DX12-spillene ser dagen lys.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg betalte blod for mitt 980ti i august, så dette kommer litt for tidlig :(

Kanskje vente på Ti-versjonen?

Selv om jeg synes 1080 ser ut til kunne bli imponerende, så ser jeg personlig ingen grunn til å oppgradere.  For min del yter 980 Ti godt nok i 1440p til at det er lite å hente på å kjøpe nytt allerede nå.  Siden jeg er fullstendig uinteressert i å bruke SLI er også 4K uinteressant minst inntil 1080 Ti ankommer.  I tillegg har jeg ingen intensjoner om å kjøpe enda et GDDR5(x)-basert kort nå som HBM2 er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

De som velger AMD er mer prisbeviste, og det har ikke snakk om erfaring! Jeg har bygget pc lenger enn det du har, og det er kun nå de siste årene nvidia har vunnet ufortjent mye... Det er snakk om en ny tid nå, og forhåpentligvis vil DX11 dritten dø ut løpet 2017! AMD har heller ikke plaget sine kunder med dårlige drivere det siste året, som det nvidia har gjort. De som har valgt et Radeon for mange år siden, vil neppe angre nå som DX12-spillene ser dagen lys.

Mantle anyone?

Død og begravet.

DX12 vil ta mange år før blir noe stort. Det er her og nå som gjelder, på kjøpstidspunktet!

Lenke til kommentar

Mantle anyone?

Død og begravet.

DX12 vil ta mange år før blir noe stort. Det er her og nå som gjelder, på kjøpstidspunktet!

Vel med mantle fikk AMD microsoft til å pushe frem directx12 som er bygd rundt  samme prinsipp. Vulkan er bygd på mantle. Directx12 er her og nå, og det som gjelder fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mantle anyone?

Død og begravet.

Har du i det hele tatt hørt om Vulkan? Du vet den nye grafikk API'en som er sagt til å erstatte OpenGL og skal brukes i flere store spill platformer? Den er etterfølgeren til mantle og bruker mye av dem samme teknologien. Og å si at DX12 eller da Vulkan er irrelevant er dumt når mange av de nyeste titlene som allerede er ut eller skal komme snart har støtte for DX12...

Overasker meg alltid hvor kortsiktige Nvidia fans virker å være...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når trur dere gtx 1080 vil ankomme hos komplett.no? Og hvor lenge etter nvidia's tidligere annonserte datoer kommer korta hos komplett?

For skal selge titan X kortet mitt for å oppgradere til 2x 1080.

• Verdenslansering 27. mai

Komplett.no har nesten alltid kort klare for utsending på lanseringsdagen :) Fra ca kl 15.30  :xmas: 

Lenke til kommentar

Jeg ser mange folk som hele tiden sier AMD kort holder seg best og Nvidia ikke bryr seg om eldre generasjoner, men ingen har så langt bevist det. Hvis dere vil prøve å komme med noe, kom med bevis for det. Hva en forum bruker føler om sitt 7970 kort er ganske irrelevant. Selv om et bildet der folk sover med et 7970 på en hjertepute sikkert hadde vært interessant. Det gjør likevel ikke 7970 til et bedre kort over tid enn 680.

Hverken DX12 eller Vulkan er bygget på Mantle. Hvis noen mener det, så prøv å bevise det. Egentlig er det bare AMD som prøvde å lage noe av dette på forhånd. Både AMD og Nvidia begynte derimot på scratch når Vulkan kom ut. AMD har ingen fordel der.

Men ja, både 7970 og resten av 7000 og 200 serien (samme kort....) var veldig gode. De ga veldig god value og slo ut Nvidia på så godt som alt. Det siste året derimot har de byttet på det. AMD er ikke for den prisbeviste når det kommer til GPU.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mantle anyone?

Død og begravet.

Har du i det hele tatt hørt om Vulkan? Du vet den nye grafikk API'en som er sagt til å erstatte OpenGL og skal brukes i flere store spill platformer? Den er etterfølgeren til mantle og bruker mye av dem samme teknologien. Og å si at DX12 eller da Vulkan er irrelevant er dumt når mange av de nyeste titlene som allerede er ut eller skal komme snart har støtte for DX12...

Overasker meg alltid hvor kortsiktige Nvidia fans virker å være...

Mantle anyone?

Død og begravet.

Vel med mantle fikk AMD microsoft til å pushe frem directx12 som er bygd rundt  samme prinsipp. Vulkan er bygd på mantle. Directx12 er her og nå, og det som gjelder fremover.

Mantle anyone?

Død og begravet.

Du har ikke fulgt med i historietimene!

Lenke til kommentar

Jeg ser mange folk som hele tiden sier AMD kort holder seg best og Nvidia ikke bryr seg om eldre generasjoner, men ingen har så langt bevist det. Hvis dere vil prøve å komme med noe, kom med bevis for det. Hva en forum bruker føler om sitt 7970 kort er ganske irrelevant. Selv om et bildet der folk sover med et 7970 på en hjertepute sikkert hadde vært interessant. Det gjør likevel ikke 7970 til et bedre kort over tid enn 680.

Hverken DX12 eller Vulkan er bygget på Mantle. Hvis noen mener det, så prøv å bevise det. Egentlig er det bare AMD som prøvde å lage noe av dette på forhånd. Både AMD og Nvidia begynte derimot på scratch når Vulkan kom ut. AMD har ingen fordel der.

Men ja, både 7970 og resten av 7000 og 200 serien (samme kort....) var veldig gode. De ga veldig god value og slo ut Nvidia på så godt som alt. Det siste året derimot har de byttet på det. AMD er ikke for den prisbeviste når det kommer til GPU.

At du lukker øyner for alt som ikke passer deg sier mer om deg enn de du prøver beskrive.  Her er noen benchmarks der 7970 ligger godt forbi 680 eller likt som 780/960 i nyere spill, et kort fra 2012 som holder følge enda.

I så og si  alle nyere benchmars ligger 390X godt forbi 980 og likt som 980ti stock. Og trenden vil ikke forandre seg fremover.

Vulkan er mantle mer er det ikke si om det, er bare til å søke om du orker:

Vulkan is derived from and built upon components of amd mantle API, which was donated by AMD to Khronos with the intent of giving Khronos a foundation on which to begin developing a low-level API that they could standardize across the industry, much like OpenGL.

Directx12 er bygd på samme prinsipp som mantle med "low-level API" noe som AMD pushed frem med mantle. Bare til å søke litt etter det så finner mann mye om det.

Her er noen:

http://www.pcworld.com/article/2894036/mantle-is-a-vulkan-amds-dead-graphics-api-rises-from-the-ashes-as-opengls-successor.html

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/amd-vulkan-absorbed-best-and-brightest-parts-of-mantle/

http://www.guru3d.com/news-story/amd-mantle-might-end-up-in-the-next-revision-of-opengl.html

http://www.tomshardware.com/news/khronos-group-vulkan-graphics-api,28678.html

Noen sitat: 

Today, the Khronos Group, the organization behind the OpenGL, OpenCL, WebGL and other open standards, announced the next-generation graphics API meant to replace OpenGL. The new API will be called Vulkan and is arising as an evolution of AMD's Mantle API, just like Apple's Metal and Microsoft's DirectX 12.

post-11312-0-72354200-1462745461_thumb.png

post-11312-0-24725300-1462745453_thumb.png

post-11312-0-05036200-1462745469_thumb.png

post-11312-0-29214200-1462745475_thumb.png

post-11312-0-53397500-1462745490_thumb.png

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

1+ Nizzen! Skal ikke si mine personlige meninger, får vel en ferie fra forumet. ^^

On-topic: 1080 FE er ikke noe spesielt.

Takk til @Gralle, jeg bare copy-paster"

NVIDIA Founders Edition = Reference Edition

"Well to put this as short as possible, Founders Edition is nothing more than typical reference edition. It is not using higher quality components, it is not overclocked nor does it use higher binned chips. It simply is reference edition that will ship before custom solutions."

http://videocardz.co...ition-explained

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...