AnonymDiskusjon Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Hei! Lurer litt på hva som gjelder ved beordring på jobb. Hadde eksamen i går (torsdag). Dagen før eksamen (onsdag) rundt 13.00 ringer sjefen å beordrer meg til å dra på jobb fra 16.00 til 23.00 da 3 stykker hadde meldt seg syk. Dette avslo jeg selvfølgelig blank da jeg hadde eksamen dagen etter. Sjefen beklaget virkelig, men sa hun ikke hadde noe annen utvei og refererte til AML 10-6. Jeg beklaget igjen og sa det ikke var aktuelt. Jeg ser at under paragraf 10-6 kan denne reglen unngås hvis det ligger "vektig sosial karakter". Går eksamen dagen etter under "sosial karakter"? Hva hender videre? Anonymous poster hash: 4931c...53f Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Hvilken del av 10-6 refererte hun itl? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Kunne ikke sjefen jobbet selv? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Sikkert tiende ledd: § 10-6.Overtid(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 50 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 25 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene, jf. tredje ledd, skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den samlede arbeidstiden etter § 10-5 andre ledd og § 10-6 femte ledd ikke overstiger 69 timer i noen enkelt uke.(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-6 Forarbeidene er ikke så hjelpsomme. Som sosiale fritakelsesgrunner må regnes hensynet til f.eks. pass av mindre barn, deltakelse i større familiebegivenheter o.l. -- Ot.prp. nr. 41 (1975-1976) s. 66 (til en tidligere versjon av regelen, men fortsatt relevant) 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 Er du medlem av et fagforbund? Anonymous poster hash: d189a...288 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Handler dette nødvendigvis om overtid da? Spørsmålet er jo hvor stor makt arbeidsgiver har til å forlange at folk tar vakter de ikke er satt opp på. All fornuft tilsier at eksamen dagen etter er gyldig grunn til å si nei, spørsmålet er hvor i loven man finner støtte for det. Jeg lurer på om det egentlig står noe sted, det er vel heller sånn at den eventuelle retten man har til å tvinge folk på jobb må være lovfestet. Retten til å si nei til vakter man ikke er satt opp på sier egentlig seg selv. Hvis tre stykker er syke og fjerdemann har eksamen, ja, da får sjefen ta vakten selv. Det er litt av greia med å være sjef. Lenke til kommentar
Orbis Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Vi snakket om dette når jeg var på verneombudskurs i fjor. Var kursleder som tok det opp etter en tilsvarende diskusjon på et annet kurs i samme selskap. Hun sa at sjefen kan "kommandere" arbeidstakeren på jobb hvis det virkelig er krise, men at sjefen måtte se på hvilke av de arbeidstakerene som var "tilgjengelige" det ville være minst ulempe for. Hun sa ikke noe om hvor i loven eller kontrakten dette står Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Jeg ser at under paragraf 10-6 kan denne reglen unngås hvis det ligger "vektig sosial karakter". Går eksamen dagen etter under "sosial karakter"? Basert på det veg husker fra den tiden jeg var tillitsvalgt(og håndterte lignende saker) vil jeg svare et ubetinget ja!! Lenke til kommentar
PavilionI7 Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 (endret) Tror eksamen er gyldig grunn ja Endret 6. mai 2016 av PavilionI7 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 Hei igjen, takk for svar! Det som skurrer litt etter mitt bilde er at det er to ansatte (meg og ei annen) som har blitt beordret på jobb. Hun hadde også eksamen samme dag og kunne heller ikke stille. Likevel valgte de oss. Vi er ca. 15 arbeidstakere, og det var kun halvparten som ble kontaktet. Er de ikke tvunget til å ta kontakt med alle før de begynner å beordre enkelte på jobb? Uansett har vi begge blitt fortalt at våres framtid innad for xxx skal diskuteres neste onsdag. Nei, ingen av oss er dessverre organisert. Kan være at jeg er organisert gjennom Econa. Sjefen var på hytten, og "nestlederen" kunne ikke stille da vedkommende hadde jobbet de siste 5 dagene og var sliten...!? "Nestlederen" er i slekt med sjefen og har kalt seg nestleder selv (ekstremt arrogant).... Forøvrig er det dårlig arbeidsmiljø, og ekstremt turbulent med mye utskiftning av arbeidstakerne da de finner seg noe bedre enn denne dritten. Meg forøvrig liker vakt-tidene og folket - men tror jeg må begynne å leite etter noe nytt nå. Anonymous poster hash: 4931c...53f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 Kan vel kanskje være aktuelt å kjøre en sak på usaklig oppsigelse snart da? Om du ikke har tilgang på juridisk hjelp via fagforbund eller studentorganisasjon så pleier vel de fleste studiesteder/samskipnader å tilby i alle fall rådgivning. Sjekk ut det? Anonymous poster hash: d189a...288 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Vi snakket om dette når jeg var på verneombudskurs i fjor. Var kursleder som tok det opp etter en tilsvarende diskusjon på et annet kurs i samme selskap. Hun sa at sjefen kan "kommandere" arbeidstakeren på jobb hvis det virkelig er krise, men at sjefen måtte se på hvilke av de arbeidstakerene som var "tilgjengelige" det ville være minst ulempe for. Hun sa ikke noe om hvor i loven eller kontrakten dette står Dette stemmer. Det spørs hvilket yrke du er i. Jobber du i en restaurant så kan de nok ikke si at jobben er viktigere enn eksamen, men f.eks min mor, som jobber på ett hjem for psykisk og fysisk utviklingshemmede voksne, kan bli tvunget til å gå på jobb hvis alle andre er syke da beboerne vil være i livsfare hvis de ikke har noen som passer på dem (det må alltid være noen der 24/7, forståelig nok). Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 På jobben min er det sånn at hvis ingen kan/vil ta en vakt, gjør en i ledelsen det. Virker som ledelsen i denne bedriften vil ha ekstra betalt og ekstra status, men ikke ekstra ansvar. I tillegg til at de tror de eier sine ansatte. Kanskje like greit å finne seg noe annet da, men hvis TS gjør det uten å lage litt bråk, vil jo svina bare fortsette som før. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 På jobben min er det sånn at hvis ingen kan/vil ta en vakt, gjør en i ledelsen det. Virker som ledelsen i denne bedriften vil ha ekstra betalt og ekstra status, men ikke ekstra ansvar. I tillegg til at de tror de eier sine ansatte. Kanskje like greit å finne seg noe annet da, men hvis TS gjør det uten å lage litt bråk, vil jo svina bare fortsette som før. Ledelsen på denne jobben er en gjeng med drittsekker. Penger er alt. Noen tips til hva jeg kan gjør for å lage litt bråk? Anonymous poster hash: 4931c...53f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 Takk så mye for støtten. Heldigvis er dette bare en deltidsjobb for meg til jeg er ferdig med studiene. Uansett, er det noen som har noen paragrafer å vise til? Anonymous poster hash: 4931c...53f Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Uansett, er det noen som har noen paragrafer å vise til? Alt du er ute etter er dekket i AML, se innlegget til Ståle Nordlie rett over her. Du finner selvsagt aldri en paragraf som sier at "Den som skal ha eksamen i morgen skal være fritatt for å måtte ta ekstravakter selv om det er krise og sjefen er en drittsekk" Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Hei! Lurer litt på hva som gjelder ved beordring på jobb. Hadde eksamen i går (torsdag). Dagen før eksamen (onsdag) rundt 13.00 ringer sjefen å beordrer meg til å dra på jobb fra 16.00 til 23.00 da 3 stykker hadde meldt seg syk. Dette avslo jeg selvfølgelig blank da jeg hadde eksamen dagen etter. Sjefen beklaget virkelig, men sa hun ikke hadde noe annen utvei og refererte til AML 10-6. Jeg beklaget igjen og sa det ikke var aktuelt. Jeg ser at under paragraf 10-6 kan denne reglen unngås hvis det ligger "vektig sosial karakter". Går eksamen dagen etter under "sosial karakter"? Hva hender videre? Anonymous poster hash: 4931c...53f Som Ståle Nordlie har funnet i forarbeidene til en tidligere versjon er det en vanlig tolkning av dette leddet at "vektige sosiale grunner" begrenser seg til omsorg for barn/mindreårige, eller en livssituasjon som gjør arbeid ut over normal arbeidstid til en umulighet. Ofte er dette også ordninger man ber om før man kommer i en situasjon hvor man blir satt opp på overtid. Hei igjen, takk for svar! Det som skurrer litt etter mitt bilde er at det er to ansatte (meg og ei annen) som har blitt beordret på jobb. Hun hadde også eksamen samme dag og kunne heller ikke stille. Likevel valgte de oss. Vi er ca. 15 arbeidstakere, og det var kun halvparten som ble kontaktet. Er de ikke tvunget til å ta kontakt med alle før de begynner å beordre enkelte på jobb? ...... Nei, ingen av oss er dessverre organisert. Kan være at jeg er organisert gjennom Econa. Sjefen var på hytten, og "nestlederen" kunne ikke stille da vedkommende hadde jobbet de siste 5 dagene og var sliten...!? "Nestlederen" er i slekt med sjefen og har kalt seg nestleder selv (ekstremt arrogant).... ..... Anonymous poster hash: 4931c...53f Det ingen hensikt å kontakte noen som har uttømt overtidskvoten sin for døgn, uke, periode eller år da det er et klart brudd på AML å sette disse i arbeid. Kan det være grunnen til at alle ikke har blitt kontaktet? Kanskje andre har reservasjoner mot OT pga vektige sosiale grunner. Det er ikke nødvendigvis alle andre arbeidstakeres rett å vite om dette. Fagforening er noe man bør melde seg inn i når en får jobb. Ikke når en trenger hjelp! Finn ut om du er organisert i Econa og bruk dem i den varslede saken om din fremtid i firmaet. (Hvis du ikke er organisert kan du jo føre din egen sak.) Uansett er dette usedvanlig klønete håndtert fra både arbeidsgiver og deg. Når vaktlistene settes opp (og eventuelt drøftes) burde eksamensdatoer og andre eventer for arbeidstakerne være kjent for arbeidsgiver. For øvrig er det ikke forbudt å drikke alkohol før kl 13 på fridagene sine. Ikke er det spesielt klandreverdig heller, men det er særdeles klandreverdig å be noen møte på jobb, etter å ha blitt fortalt av arbeidstaker at de har inntatt en dose alkohol som gjør at de ikke kan kjøre bil på fem seks timer. (Funker alltid) Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 (endret) For øvrig er det ikke forbudt å drikke alkohol før kl 13 på fridagene sine. Ikke er det spesielt klandreverdig heller, men det er særdeles klandreverdig å be noen møte på jobb, etter å ha blitt fortalt av arbeidstaker at de har inntatt en dose alkohol som gjør at de ikke kan kjøre bil på fem seks timer. (Funker alltid) Den har jeg også brukt En gang passa jeg på at formann hørte jeg gikk til kjøleskapet og spratt opp en boks. Vel og merke var dette noe spøkefullt og ingen ble sure men han skjønte at det ikke var aktuelt å mase videre Endret 9. mai 2016 av Zim3000x Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå