Rbkk Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Hei Sitter på en linje ADSL 2+ 5 fra Telenor som normalt har gitt en målt fart på mellom 1,5-2 Mbits på målinger ved speedtest.net Modem: ZyXEL P8702N. I en lengre periode nå har farten ligget stabilt rundt 0,3-0,5 Mbits noe som gjør internett omtrent ubrukelig til å se videoer selv i de dårligste kvaliteter. Denne nedlastningsfarten gjelder også om man bruker kabel direkte fra modemet i stede for det trådløse nettet. Løsningen ved å slå av og på modemet er gjort flere ganger uten at det hjelper. Internettet kommer i gjennom fasttelefon. Automatsikringene i sikringsskapet har slått seg ned 2 ganger uten at det tilsynelatende er noe mer i bruk enn modemet på den kursen i de aktuelle tidsperiodene. Kan disse bruddene ha påvirket modemet eller er det mulig at modemet har gjort at sikringen har løst ut? ADSL Training Status: Showtime Mode: ADSL2+ Annex B Traffic Type: ATM ModeLink Uptime: 0 day: 2 hours: 9 minutes============================================================================ADSL Port Details Upstream DownstreamLine Rate: 0.264 Mbps 0.557 MbpsActual Net Data Rate: 0.255 Mbps 0.511 MbpsT rellis Coding: ON ONSNR Margin: 25.8 dB 17.7 dBActual Delay: 8 ms 8 msTransmit Power: 13.0 dBm 19.2 dBm Receive Power: 4.7 dBm 4.7 dBm Actual INP: 3.5 symbols 13.0 symbolsTotal Attenuation: 0.0 dB 0.0 dBAttainable Net Data Rate: 1.063 Mbps 9.332 Mbps Resultat fra speedtest.net: test 1 Download speed: 0,44 Mbps Upload speed: 0,20 Mbps Ping:30 ms Resultat fra pingtest.net: test 1/test 2 Packet loss: 0% / 0% Ping: 41 ms / 105ms Jitter: 1 ms / 51 ms Noen som har en formening om hvor en evt. feil kan ligge? Alle målinger oppgitt her er gjort med Ethernetkabel fra PC til modem. Målinger gjort via trådløs gir omtrentlig samme resultat. Ping varierer mer en det som er gitt her, har opplevd ping opp i nesten 900 ms i noen øyeblikk.. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Det kan være feil på modem, telefonkontakt eller telefonlinje. Eller en kombinasjon av disse. Ring Telenor og meld feil. Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Sikkert litt seint svar, men kanskje andre vil ha nytte senere Ser ut til å være 2 problemstillinger: 1: Linja konfigurert med lav hastighet ADSL Port Details Upstream DownstreamLine Rate: 0.264 Mbps 0.557 Mbps SNR Margin: 25.8 dB 17.7 dB Linja di er tydeligvis konfigurert med lav hastighet nå. En årsak kan være at kvaliteten på linja var redusert en liten periode. Ser ut som kvaliteten på linja er tilbake ettersom støymarginene(SNR) er såpass høye. Så da er det nok bare å ta en telefon til 05000 og få de til å sette igang prosessen som får hastigheten din tilbake på plass. Vær obs. på at dette kan ta opptil en uke.2. Høye svartider At linja er konfigurert med lav hastighet forklarer ikke i seg selv hvorfor du får så høye svartider, men henger trolig sammen med den lave opplastingshastigheten din (0,26Mbit). Når opplastingshastigheten på linja blir makset, vil du få en nedlasting som er i allefall like treg som opplastingen, i tillegg til svært høye svartider. Siden det er så begrenset opplastingshastighet skal det svært lite til før opplastigen blir makset. Løsningen i første omgang er lik som problemet over, siden du da får noe høyere hastighet =) Lenke til kommentar
Rbkk Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 Sikkert litt seint svar, men kanskje andre vil ha nytte senere Ser ut til å være 2 problemstillinger: 1: Linja konfigurert med lav hastighet ADSL Port Details Upstream Downstream Line Rate: 0.264 Mbps 0.557 Mbps SNR Margin: 25.8 dB 17.7 dB Linja di er tydeligvis konfigurert med lav hastighet nå. En årsak kan være at kvaliteten på linja var redusert en liten periode. Ser ut som kvaliteten på linja er tilbake ettersom støymarginene(SNR) er såpass høye. Så da er det nok bare å ta en telefon til 05000 og få de til å sette igang prosessen som får hastigheten din tilbake på plass. Vær obs. på at dette kan ta opptil en uke. 2. Høye svartider At linja er konfigurert med lav hastighet forklarer ikke i seg selv hvorfor du får så høye svartider, men henger trolig sammen med den lave opplastingshastigheten din (0,26Mbit). Når opplastingshastigheten på linja blir makset, vil du få en nedlasting som er i allefall like treg som opplastingen, i tillegg til svært høye svartider. Siden det er så begrenset opplastingshastighet skal det svært lite til før opplastigen blir makset. Løsningen i første omgang er lik som problemet over, siden du da får noe høyere hastighet =) Internetten har nå krabbet seg tilbake til normal hastighet, etter over en uke med svært lav hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå