asshole Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 motoren er det uforbrente hydrocarboner og CO (som holdes i sjakk med katalysator og derav følgende nøye styring av luft/drivstofforholdet v.hj.a spjeld). Flisespikking: bilen styrer luft/drivstofforholdet vha insprøytningstiden. Spjeldet styrer du med foten din. Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien. Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket. Det første hydrogendrevne toget er bestilt i Tyskland, så om 2-3 år får vi nok noen resultater. Jeg har også ofte vanskelig for å se for meg løsningene om 10-30 år, men jeg opplever stadig at utviklingen overgår min egen fantasi. For bare 10 år siden var det få som så for seg at solpaneler har potensiale til å dekke hele klodens energibehov for billig strøm, men det skjer trolig om bare 20 år. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Om 20 år danker Torium basert kjernekraft ut solkraft med store marginer er det jeg tro om jeg skal titte i krystallkula. Når enten Kineserne får dette i gang i stor skala eller noen andre tar de igjen vil billig kjernekraft med stor sansynlighet bli en realitet. Kineserne er allerede i gang med å bygge sitt første Torium baserte kjernekraftverk basert på flytende salt prinsippet. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien. Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket. Det første hydrogendrevne toget er bestilt i Tyskland, så om 2-3 år får vi nok noen resultater. Jeg har også ofte vanskelig for å se for meg løsningene om 10-30 år, men jeg opplever stadig at utviklingen overgår min egen fantasi. For bare 10 år siden var det få som så for seg at solpaneler har potensiale til å dekke hele klodens energibehov for billig strøm, men det skjer trolig om bare 20 år. Det De mener å si; solen dekker energibehovet.Det er det ingen som protesterer på, det er fremmet politisk og vedtatt. Endret 27. juni 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå