Gå til innhold

– Stempelmotoren har ingen fremtid

Anbefalte innlegg

motoren er det uforbrente hydrocarboner og CO (som holdes i sjakk med katalysator og derav følgende nøye styring av luft/drivstofforholdet v.hj.a spjeld).

Flisespikking: bilen styrer luft/drivstofforholdet vha insprøytningstiden. Spjeldet styrer du med foten din.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien.

Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket.

Det første hydrogendrevne toget er bestilt i Tyskland, så om 2-3 år får vi nok noen resultater. Jeg har også ofte vanskelig for å se for meg løsningene om 10-30 år, men jeg opplever stadig at utviklingen overgår min egen fantasi.

For bare 10 år siden var det få som så for seg at solpaneler har potensiale til å dekke hele klodens energibehov for billig strøm, men det skjer trolig om bare 20 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om 20 år danker Torium basert kjernekraft ut solkraft med store marginer er det jeg tro om jeg skal titte i krystallkula.

Når enten Kineserne får dette i gang i stor skala eller noen andre tar de igjen vil billig kjernekraft med stor sansynlighet bli en realitet.

Kineserne er allerede i gang med å bygge sitt første Torium baserte kjernekraftverk basert på flytende salt prinsippet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien.

Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket.

Det første hydrogendrevne toget er bestilt i Tyskland, så om 2-3 år får vi nok noen resultater. Jeg har også ofte vanskelig for å se for meg løsningene om 10-30 år, men jeg opplever stadig at utviklingen overgår min egen fantasi.

For bare 10 år siden var det få som så for seg at solpaneler har potensiale til å dekke hele klodens energibehov for billig strøm, men det skjer trolig om bare 20 år.

Det De mener å si; solen dekker energibehovet.

Det er det ingen som protesterer på, det er fremmet politisk og vedtatt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...