Eirik Helland Urke / TU Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Hør hvorfor i ukens podcast.– Stempelmotoren har ingen fremtid Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Hm.... Det er nok noe med stempelmotoren dere ikke har tenkt over..... Et lite clue til videre tenkning her : Hva er vitsen med en elektrisk Harley ? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Proton1 Skrevet 6. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2016 Du kan jo få hjelm med høyttalere, så kan du velge mellom "bråket" fra Harley, Ducati. eller Honda mens du suser avgårde som en skygge. Om poenget med lyden fra Harley'en er å imponere andre, for ikke å si plage andre, så bør du kanskje oppsøke psykolog - på den annen side har du et poeng. 11 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Hm.... Det er nok noe med stempelmotoren dere ikke har tenkt over..... Et lite clue til videre tenkning her : Hva er vitsen med en elektrisk Harley ? Spør dei som har prøvd. Harley Davidson lagar ein elektrisk modell, nettopp for at du skal få prøve og fortelle dei kva du tykkjer om han etter å ha prøvd: http://www.harley-davidson.com/content/h-d/en_US/home/motorcycles/project-livewire.html Om du tykkjer det er dumt at sykkelen ikkje vekkjer naboane på søndags morgon, kan du prøve å feste pappbitar til framgaffelen med klesklyper, slik at eikane på hjula treff dei når hjula går rundt. 4 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Så og si samtlige motorsykler i dette landet mangler lyddemper i eksospotta. Hva sier det om kundegrunnlaget for en elektrisk variant? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 (endret) Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien. Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket. Endret 6. mai 2016 av perpyro 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Mange dumpere er diesel-elektriske, så halve jobben med å elektrifisere dem er allerede gjort. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Mange dumpere er diesel-elektriske, så halve jobben med å elektrifisere dem er allerede gjort. Er klar over det men batteripakken til disse måtte bli både stor og dyr og skjøteledning slik gravemaskinene i gruvene har blir helt absurd. Funker fint til en gravemaskin som for det meste skal stå i ro men ikke til en dumper. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien. Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket. Ja... Eller enda verre, Nordlandsbanen på kjøreledning! Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien. Småutstyret er stadig oftare elektrisk. TU testa batteridrivne snøfresarar i vinter. Det finst fleire batteridrivne motorsager i handelen, elektriske grasklipparar med leidning har du fått kjøpt i minst 20 år, og no får du tilogmed batteridrivne grasklipparar som slår graset utan hjelp av vaksne. Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket. Dei er diesel-elektriske. Eg veit ikkje om dei har stempelmotor eller turboshaft. Turboshaft vert gjerne brukt i staden for stempelmotor når ein treng ein robust motor med høg effekt og høg verknadsgrad på lite vekt. Det er berre småfly og småhelikopter som kjem med stempelmotor, og mange jobbar med elektriske versjonar av desse. Større fly og helikopter har turbin. Eg vil tru at det same gjeld mange lokomotiv og andre dieselektriske maskiner. Ulempen er at turbin bråkar litt meir. 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien. Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket. Ja... Eller enda verre, Nordlandsbanen på kjøreledning! Ja det skjer om minimum 100 år med dagens politikk. Ikke glem at det er Norges lengste jernbanestrekning. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien.Småutstyret er stadig oftare elektrisk. TU testa batteridrivne snøfresarar i vinter. Det finst fleire batteridrivne motorsager i handelen, elektriske grasklipparar med leidning har du fått kjøpt i minst 20 år, og no får du tilogmed batteridrivne grasklipparar som slår graset utan hjelp av vaksne. Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket.Dei er diesel-elektriske. Eg veit ikkje om dei har stempelmotor eller turboshaft. Turboshaft vert gjerne brukt i staden for stempelmotor når ein treng ein robust motor med høg effekt og høg verknadsgrad på lite vekt. Det er berre småfly og småhelikopter som kjem med stempelmotor, og mange jobbar med elektriske versjonar av desse. Større fly og helikopter har turbin. Eg vil tru at det same gjeld mange lokomotiv og andre dieselektriske maskiner. Ulempen er at turbin bråkar litt meir. Joda er kjent med at en del småelektrisk utstyr får du på batteri men ikke noe av de store greiene selv om Ariens 24" snøfreseren var imponerende nok er det fortsatt en relativt liten fres. Men tross alt en del utstyr med småmotorer vil man fortsatt ha på grunn av lang ønsket driftstid på steder uten strøm som for eksempel i skogen. Funker dårlig med batteridrevet motorsag når man er langt unna nærmeste lader. Blir mye enklere med en kanne bensin da. Og for ikke å nevne elektriske agregater, hva er alternativet her? Nordlandbanen i dag kjøres med Agenda NSB type 93 som har en turbodiesel motor med automatisk styrt girkasse og tradisjonelle tog med vogner og DI4 lokomotiv. Dette er da en 16 sylindret 2 takts turbodiesel på intet mindre en 3330 HK. I tillegg kjører NSB trønderbanen opp til steinkjer med Type 92 togsett som også er dieselelektrisk med 2 Mercedes dieselmotorer. https://no.wikipedia.org/wiki/NSB_type_93 https://no.wikipedia.org/wiki/Di._4 https://no.wikipedia.org/wiki/NSB_type_92 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Så og si samtlige motorsykler i dette landet mangler lyddemper i eksospotta. Hva sier det om kundegrunnlaget for en elektrisk variant? Proton1 hadde et godt poeng om behov for psykolog. Det er mye jeg kunne tenkt meg å gjøre som jeg lar være til å gjøre av hensyn til andre, Min glede over å gjøre det skal ikke ødelegge for mange andre. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Proton1 hadde et godt poeng om behov for psykolog. Det er mye jeg kunne tenkt meg å gjøre som jeg lar være til å gjøre av hensyn til andre, Min glede over å gjøre det skal ikke ødelegge for mange andre. Så du mener at så og si samtlige eiere av motorsykler i dette landet burde besøke psykolog? Selv husker jeg fremdeles godt den sommeren jeg var sju år og følte meg som en konge når jeg syklet rundt i byen med påmonterte pappskiver på eikene. Jeg unner alle motorsyklister den samme følelsen. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 (endret) Kan godt hende at stempelmotoren blir borte etterhvert i kjøretøy men klarer ikke å se hva som skal erstatte stempelmotoren i småutstyr eller agregatet på hytta, 2-takteren i motorsaga eller stempelmotoren i båten, for ikke å snakke om de store dieslene skipsfarten og industrien.Småutstyret er stadig oftare elektrisk. TU testa batteridrivne snøfresarar i vinter. Det finst fleire batteridrivne motorsager i handelen, elektriske grasklipparar med leidning har du fått kjøpt i minst 20 år, og no får du tilogmed batteridrivne grasklipparar som slår graset utan hjelp av vaksne. Klarer ikke å se for meg nordlandsbanen på batteri, eller dumperen i gruva som haler 300 tonn malm i flaket.Dei er diesel-elektriske. Eg veit ikkje om dei har stempelmotor eller turboshaft. Turboshaft vert gjerne brukt i staden for stempelmotor når ein treng ein robust motor med høg effekt og høg verknadsgrad på lite vekt. Det er berre småfly og småhelikopter som kjem med stempelmotor, og mange jobbar med elektriske versjonar av desse. Større fly og helikopter har turbin. Eg vil tru at det same gjeld mange lokomotiv og andre dieselektriske maskiner. Ulempen er at turbin bråkar litt meir. Joda er kjent med at en del småelektrisk utstyr får du på batteri men ikke noe av de store greiene selv om Ariens 24" snøfreseren var imponerende nok er det fortsatt en relativt liten fres.Men tross alt en del utstyr med småmotorer vil man fortsatt ha på grunn av lang ønsket driftstid på steder uten strøm som for eksempel i skogen. Funker dårlig med batteridrevet motorsag når man er langt unna nærmeste lader. Blir mye enklere med en kanne bensin da. Og for ikke å nevne elektriske agregater, hva er alternativet her? Nordlandbanen i dag kjøres med Agenda NSB type 93 som har en turbodiesel motor med automatisk styrt girkasse og tradisjonelle tog med vogner og DI4 lokomotiv. Dette er da en 16 sylindret 2 takts turbodiesel på intet mindre en 3330 HK. I tillegg kjører NSB trønderbanen opp til steinkjer med Type 92 togsett som også er dieselelektrisk med 2 Mercedes dieselmotorer. https://no.wikipedia.org/wiki/NSB_type_93 https://no.wikipedia.org/wiki/Di._4 https://no.wikipedia.org/wiki/NSB_type_92 Ein stjerne til perpyro.Dei som har kjøpt forbrenningsmotor i dag vil kjøpe drivstoff i 20 år. Så så lang tid tar det minst, siden China bare kjøpte 300 000 batteribiler i 2015. Tallenes tale, ikke noe å sturle over. Som den tog kunnige over repliserte, vekt er ikke et lokomotiv problem. Grad av virkning er, og der har girkasse turboshaft sneket seg inn. Ha en god kveld, med 135 eller hva det måtte vere. Betalingsviljen vil vere høg for redskap som ikke treng oppdateringer med PC (pisse og chite), og drivstoffet kan man jo lage sjøl. Endret 7. mai 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Dieselbiler er fortsatt ganske gode med nyeste teknologi, og problemet med NOx kan fjernes med urea/ad blue som det nevnes i podcasten. Det ultimate er en liten dieselmotor på 1L og ca. 150 hk og 400NM. Dette kan nås med to eller tre turboer og 3000 BAR direkte innsprøytning. Men elmotoren er selvfølgelig bedre, men det er batteriene som holder den tilbake. Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Den har vi hørt før. Wankel og gassturbin skulle jo erstatte stempel motoren. Men slik gikk det ikke. Det er 40+ år siden. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Så og si samtlige motorsykler i dette landet mangler lyddemper i eksospotta. Hva sier det om kundegrunnlaget for en elektrisk variant? Proton1 hadde et godt poeng om behov for psykolog. Det er mye jeg kunne tenkt meg å gjøre som jeg lar være til å gjøre av hensyn til andre, Min glede over å gjøre det skal ikke ødelegge for mange andre. "Loud pipes saves lives" Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Dette ble vel litt uvitenskapelig. Pr. dags dato er det ikke noen kjent teknologi for omdanning av flytende drivstoff til mekanisk energi som har høyere vikningsgrad enn dieselprosessen. Og det er ikke noe som vil endre seg de nærmeste årene. Så hvis vi fortsetter å bruke dagens drivstoff (eller en vidreutvikling av dette), vil nok stempelmotoren fortsette å spille en rolle. (Om ikke i bilen så i kraftverket som leverer elektrisiteten). Var også noen uklare uttalelser her angående utslipp, så la oss slå fast at for dieselmotoren er det NOx og sot/partikler som er hovedutfordringen, og for otto motoren er det uforbrente hydrocarboner og CO (som holdes i sjakk med katalysator og derav følgende nøye styring av luft/drivstofforholdet v.hj.a spjeld). Hvordan drivstoffet kan påvirke NOx utslippa i en diesel må dere forklare. Og mens dere er i farta kan dere jo også forklare eventuel reduksjon i partikkelutslipp også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå