Gå til innhold

Dubai skal slå egen rekord - bygger verdens høyeste bygning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Dubai er det jo heller ikkje noe problem om noen hundre asiatiske "gjestearbeidere" stryker med på ett slikt prosjekt.

Her i Norge er HMS på ett litt annet nivå  :hmm:

Så lenge araberene får fallosene sine bygget driter de i kordan de som gjør jobben har det.

Endret av Dragavon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og godt er det. Jeg vil mye heller at Oslo kommune bruker pengene på parker, t-bane og annen offentlig kommunikasjon, i stedet for å svi av 10-20 milliarder på et luftslott.

Altså samme gjelder med private grunnet latterlig behandlingstid av inkompetente  folk i plan og bygg.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig imponerende bygg. 

Når det kommer til kritikken mot Dubai, så er det en plan for hvorfor de bygger som de gjør. Dubai er et emirat på størrelse med en by i De Forente arabiske emirater (UAE) og trenger disse byggene for å hjelpe turistnæringen i emiratet. De har ikke særlig mye til hydrokarboner (selv om nasjonen har det i sum) og trenger å tiltrekke seg oppmerksomhet og imponerende bygg er med på å bidra til dette. 

De kan også gjøre dette fordi UAE har, hvis man legger sammen foreign exchange reserves og sovereign wealth funds, så overgår deres monetære verdier utenfor nasjonen til og med en nasjon som Norge (som har investert forholdsvis lite i infrastruktur og satser mer på utenlandsinvesteringer) en høy gang. 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Fjern korrupsjon og slavearbeid fra UAE og det er ingenting igjen. Søppelland med søppelkultur. Mye imponerende i glass, stål og betong. Men totalt blottet for sjel. Det er en lekegrind for de empatiløse med penger. Lurer på hvor mange asiatiske slaver som vil dø under byggingen av dette monumentet over arkitektonisk masturbasjon.

Lenke til kommentar

Fjern korrupsjon og slavearbeid fra UAE og det er ingenting igjen. Søppelland med søppelkultur. Mye imponerende i glass, stål og betong. Men totalt blottet for sjel. Det er en lekegrind for de empatiløse med penger. Lurer på hvor mange asiatiske slaver som vil dø under byggingen av dette monumentet over arkitektonisk masturbasjon.

Dette. Sånn som de behandler fremmedarbeidere der nede så setter ikkje eg min fot i de landene eller legger igjen en eneste krone der nede noensinne.

Folk som reiser dit som turist burde virkelig tenke seg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mye mer nyansert enn som så. Du har bygningsarbeidere under typiske slavekontrakter, taxisjåfører som jobber 14 timer om dagen og har fri 2 dager i måneden. De aller fleste fremmedarbeiderne  jobber i alt fra butikker og restauranter, til sykehus og en mengde stillinger i det offentlige (rundt 90% av de som bor i landet er fremmedarbeidere). Felles for dem alle er at de reiser for å få et bedre liv og at de i løpet av oppholdet, enten de jobber der et par år eller flere tiår, rekker å sende store beløp tilbake til familiene sine.

Jobber du som fremmedarbeider i det offentlige og har en relevant utdanning kan du fint tjene et par millioner kr i året skattefritt. Arbeidskulturen i UAE er ikke veldig forskjellig fra USA, hvor de som har gode stillinger tjener svært godt og de som har mindre forhandlingsrom gjerne blir behandlet deretter.

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

Og godt er det. Jeg vil mye heller at Oslo kommune bruker pengene på parker, t-bane og annen offentlig kommunikasjon, i stedet for å svi av 10-20 milliarder på et luftslott.

Altså samme gjelder med private grunnet latterlig behandlingstid av inkompetente folk i plan og bygg.

Hvor mye konkret erfaring har du med byggesakskontoret i større prosjekt? AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er nok mye mer nyansert enn som så. Du har bygningsarbeidere under typiske slavekontrakter, taxisjåfører som jobber 14 timer om dagen og har fri 2 dager i måneden. De aller fleste fremmedarbeiderne  jobber i alt fra butikker og restauranter, til sykehus og en mengde stillinger i det offentlige (rundt 90% av de som bor i landet er fremmedarbeidere). Felles for dem alle er at de reiser for å få et bedre liv og at de i løpet av oppholdet, enten de jobber der et par år eller flere tiår, rekker å sende store beløp tilbake til familiene sine.

Jobber du som fremmedarbeider i det offentlige og har en relevant utdanning kan du fint tjene et par millioner kr i året skattefritt. Arbeidskulturen i UAE er ikke veldig forskjellig fra USA, hvor de som har gode stillinger tjener svært godt og de som har mindre forhandlingsrom gjerne blir behandlet deretter.

Tror du virkelig på dette selv? Virkelig? Det er ren og skjær slavedrift der arbeiderne har ingen andre rettigheter enn å dø om nødvendig. Slaver fra India, og prostituerte (totalt uten rettigheter) fra alle andre steder. Og straff for kvinner som anmelder voldekt... Blodpenger brukes hyppig, og det er han med mest penger som har rett. UAE og alle de andre arabiske landene er land vi bør vende ryggen.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig på dette selv? Virkelig? Det er ren og skjær slavedrift der arbeiderne har ingen andre rettigheter enn å dø om nødvendig. Slaver fra India, og prostituerte (totalt uten rettigheter) fra alle andre steder. Og straff for kvinner som anmelder voldekt... Blodpenger brukes hyppig, og det er han med mest penger som har rett. UAE og alle de andre arabiske landene er land vi bør vende ryggen.

Jeg har jobbet i UAE ved flere anledninger, så ja jeg tror virkelig på dette selv. For min del har det alltid gått fint og har til gode å bli behandlet som en slave uten rettigheter.

Når man jobber i et annet land over lenger tid og snakker med lokale, andre utenlandske arbeidere og det man tradisjonelt kaller "fremmedarbeidere", får man et litt annet inntrykk enn når man sitter bak et tastatur. Jeg anbefaler deg virkelig å utvide horisonten din, den virker på meg noe sneversynt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...