Gå til innhold

Utveksling USA - hvilken mobil skal jeg velge + selskap?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg reiser ett år til USA nå i august, og sliter litt med å finne ut av hvilken mobil jeg bør skaffe meg. Jeg har en telefon nå som er ganske så ny, men ikke særlig kompatibel i USA. Verizon sa den ikke var kompatibel hos dem i det hele tatt, og AT&T måtte jobbe på den for å få den til å fungere. Så jeg tenker det bare er greiere å skaffe meg en helt ny.

...men jeg ønsker å kunne bruke den i Norge når jeg kommer tilbake uten problemer. Noen som har noe peiling på hvilke merker / mobiler jeg da bør gå for? Jeg har jo en mobil som jeg helst vil fortsette å bruke når jeg kommer tilbake, så tanken er heller å selge den / gi den bort til noen i familien når jeg kommer hjem.

Er veldig dårlig dekning i området jeg skal bo, så har fått anbefalt å enten gå for AT&T eller Verizon. (Aner ikke om det har noe av si for bruksmulighetene når jeg kommer tilbake til Norge).  

Håper noen har god peiling på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken operatør du bør velge avhenger av forholdene der du bor, ja. Sjekk dekningskartene til de forskjellige operatørene i området du vil primært bruke mobilen. Her i Georgia så hadde jeg mens jeg var på utveksling AT&T, men de siste årene har jeg hatt T-mobile. I fjor høst byttet jeg til Ting (bruker Sprint og T-mobile sinenettverk), og har aldri vært mer fornøyd.

Ville holdt meg unna Verizon. De bruker vel fremdeles CDMA-nettverk, og du er enten nødt til å registrere mobilen igjennom dem (kun mulig med et lite knippe mobiler), eller kjøpe en CDMA-mobil fra dem. AT&T har vel BYOD (Bring your own device) på sine kontantkort, det samme har T-mobile og Ting på sine abonnement, som ikke krever SSN.

Hvilken mobil har du nå?

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Sjekk dekningskart. Jeg bruker T-Mobile som er relativt rimelig i bruk. T-Mobile har en hendig funksjon dersom du har/kjøper en kompatibel enhet: wifi calling. Om man er koblet til wifi bruker telefonen internett i stedet for mobilnettet, noe som er ganske praktisk. Blant de øvrige tilbyderne, i hvert fall de store, betaler man ofte overpris.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en billig sak fra net10 (2009) kjøpt på walmart. Det var snakk om en klapp-telefon fra samsung. Det kosta riktig nok penger både ved sending/mottak av både meldinger og anrop, men det var den billigste løsningen på lang sikt.

Lenke til kommentar

Ville holdt meg unna Verizon. De bruker vel fremdeles CDMA-nettverk, og du er enten nødt til å registrere mobilen igjennom dem (kun mulig med et lite knippe mobiler), eller kjøpe en CDMA-mobil fra dem. AT&T har vel BYOD (Bring your own device) på sine kontantkort, det samme har T-mobile og Ting på sine abonnement, som ikke krever SSN.

Hvilken mobil har du nå?

Jeg har en Huawei P8 Lite. Et dårlig mobilvalg når det gjelder å ha en som vil fungere i USA. ;) Om jeg kjøper en mobil via en mobiloperatør "prepaid", er den da låst til akkurat det selskapet? Slik at jeg må kjøpe en "unlocked" en via f.eks. Target eller Walmart for å ha en som vil kunne fungere her hjemme igjen? (Regner med at selskapene selv ikke tilbyr "unlocked"?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du velger AT&T kan du bruke den mobilen du vil, så lenge den ikket ikke har operatørlås. Den du har vil sikkert funke fint med 3G og lavere, men det kan være at du ikke får 4G (selv synes jeg 3G funker fint, får 20 Mbps på 3G). Ta den med til en AT&T-sjappe, og kjøp et prepaid abonnement (du får ikke annet uten US bank account og social security number). Koster 40-60 USD pr mnd, og AT&T har stort sett veldig bra dekning. T-Mobile har tilsvarende løsning, men har mye dårligere dekning utenfor store byer/stede. Verizon har CDMA, så de styrer du unna.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg anbefaler www.frequencycheck.com. Masse info om frekvenser og sånt.

2G i Usa og Europa er nokså likt. Usa har 850 og 1900, Europa har 900 og 1800, men de aller fleste telefoner dekker alle båndene.

3G er 900 og 2100 i Europa, 850 og 1900 i Usa. Igjen er det så at de fleste telefoner dekker alle båndene, men Verizon og Sprint har enn annen teknologi enn T-Mobile og ATT. Jeg er ikke helt sikker men jeg tror teknologien til de to siste er den samme som brukes i Europa. Legger til at det skjer teknologibytter i Usa på 3G for tiden.

4G kjøres på en haug av frekvensbånd i Usa og varierer mellom operatør og stat.. Hvis du kjøper telefon i Usa så sjekk at den dekker de nåværende Europeiske frekvensene 800, 1800 og 2600, og gjerne 900/2100 som vil bli tatt i bruk senere.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler www.frequencycheck.com. Masse info om frekvenser og sånt.

2G i Usa og Europa er nokså likt. Usa har 850 og 1900, Europa har 900 og 1800, men de aller fleste telefoner dekker alle båndene.

3G er 900 og 2100 i Europa, 850 og 1900 i Usa. Igjen er det så at de fleste telefoner dekker alle båndene, men Verizon og Sprint har enn annen teknologi enn T-Mobile og ATT. Jeg er ikke helt sikker men jeg tror teknologien til de to siste er den samme som brukes i Europa. Legger til at det skjer teknologibytter i Usa på 3G for tiden.

4G kjøres på en haug av frekvensbånd i Usa og varierer mellom operatør og stat.. Hvis du kjøper telefon i Usa så sjekk at den dekker de nåværende Europeiske frekvensene 800, 1800 og 2600, og gjerne 900/2100 som vil bli tatt i bruk senere.

Dette er nettsiden jeg får opp for mobilen min (sjekket at det er heeelt riktig type). Er ikke så teknisk kompetent, så forstår ikke helt hva GSM, UMTS og LTE betyr? På AT&T står det at mobilen er kompatibel med både GSM og UMTS, men ikke LTE. Om det at LTE mangler bare vil bety at jeg ikke vil kunne få 4G på mobilen min gjør vel ikke det noe? Den har vel like god dekning uansett, bare ikke like... rask? Øhm? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

LTE=4G. 99% av oss vil ikke merke om vi er på 3G eller LTE, så dette går fint. AT&T anbefales foran T-Mobile pga bedre dekning, Verizon frarådes pga teknologi (CDMA), selv om de har god dekning.

Lenke til kommentar

LTE=4G. 99% av oss vil ikke merke om vi er på 3G eller LTE, så dette går fint. AT&T anbefales foran T-Mobile pga bedre dekning, Verizon frarådes pga teknologi (CDMA), selv om de har god dekning.

Takker for svar! Da får jeg dra mobilen min med meg innom en AT&T-butikk når jeg kommer bort. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ting er under endring over hele verden, stort sett. Toppmodellene fra Samsung og Apple pleier å ha det meste, bortsett fra Verizon, som er en egen greie.

En billigere telefon fra Norge vil stort sett mangle frekvenser utenfor Europa.

2G legges ned flere steder i verden. Noen operatører har allerede gått bort fra det. Så selv en gammel Quad-band telefon vil ikke fungere på bare tale overalt i verden lenger.

I USA har du valget mellom smartphone hvor du MÅ betale for en plan (abbonement) med data, eller feature phone uten data. Ikke som i Norge, hvor du kan gjøre hva du vil med kombinasjon av mobil og abb.

Lenke til kommentar

Ser det er fler her som skriver at Verizon frarådes, men det gjøres dessverre på gammelt grunnlag. 

Verizon har faset ut stort sett alt av sitt gamle CDMA nettverk og kjører nå LTE (4G) på frekvensene sine. (1900Mhz PCS, 700Mhz, 1700/2100Mhz AWS). De har fortsatt CDMA på 850Mhz men resten er altså LTE.

Verizon har i mine øyne den største dekningen. Jeg var nylig på 3 ukers bobilferie i USA og etter massevis av research så landet jeg på Verizon sitt nettverk. De har litt dyrere abbenomenter men jeg hadde dekning på Verizon 4G mange fler steder enn det jeg hadde med at&t og t-mobile til sammen da jeg roamet med mobiltelefonen gjennom Telenor - motsatt tilefeller opplevde jeg aldri.

Anbefaler Verizon på det sterkeste.

Verizon er veldig strenge på mobiler de godtar i sitt nettverk. Har du egen telefon så kommer de til å si at den ikke er kompatibel uansett - men faktum er at de bare ikke vil aktivere simkort til andre telefoner enn de du har kjøpt hos dem. Det finnes butikker hvor ansatte ser igjennom fingrene, eller du kan eventuelt låne telefon fra noen andre som har Verizon for å få aktivert simkort. Det går altså helt fint selv om de sier at den ikke er kompatibel.

Edit, fant dette bildet som illustrerer forskjellene.

sfkpul.png

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...