Fearling Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Oppgaven er "Regn ut P(krone i andre kast) og P(krone i andre kast | mynt i første kast). Jeg har skrevet opp utfallene: km, mk, mm og kk. For å få krone i andre kast blir det jo utfallene mk og kk, altså det blir 1/2. Men på den andre så er det jo bare mk? Altså 1/4. Men i fasiten er svaret 1/2 på denne også, så hva tenkte jeg feil her? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Gitt at du fikk krone i andre kast, hvor mange mulige utfall fins det av første kast? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) P(krone i andre | mynt i første) = P(krone i andre og mynt i første)/P(mynt i første) = P(krone i andre)*P(mynt i første)/P(mynt i første) = P(krone i andre) = 1/2. I første likhetsrelasjon har jeg brukt definisjonen av betinget sannsynlighet P(A | B) = P(A snitt B)/P(B) og etter andre likhetstegn har jeg brukt at hendingene er uavhengige. Sannsynligheten for at du får kron i andre kast påvirkes ikke av hva du fikk først, sannsynligheten er den samme hele tiden = 1/2. Endret 5. mai 2016 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå