Mick444 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Hei Har kjøpt meg en ny mini PC til soverommet. I hele leiligheten har jeg rundt 30 mb hastighet ned/opp på alle andre enheter, bortsett fra på den nye mini pc. Der ligger den rundt 10 ned og 15 opp. Kjører jeg speed test på iphone rett ved siden av den nye PC får jeg opp mot 30 mb. Kan det være noe galt med nettverkskortet, eller noen instillinger jeg kan endre på? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Hva slags pc\nettverkkort er det snakk om? De fleste nye pcer i dag bør fint klare 80 mbit trådløs. Vil tippe feil nettverkkort driver eller noe slik eller feil med oppsettet hos deg. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Vanskelig å si uten at du sier noe om hva slags type pc det er, hvordan nettverket er satt opp etc. Det er ikke sikkert det er noe galt med pcen men heller at det rett og slett ikke takler høyere hastighet. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 (endret) At folk enda spør om hjelp uten å oppgi NOE mer informasjon enn "det virker ikke" så folk må sitte å gjette seg frem til problemet forundrer meg. Hva slags PC har du? Er PCen ny for deg eller ny på markedet? Hva slags router har du? Bruker du 5Ghz på både PC og telefon? Avstand mellom router og PC? Litt pirk, men det er ganske vesentlig forskjell på 30MB og 30Mbit. Jeg skjønner at du ikke oppgir milli bit (som mb egentlig betyr) da dette ikke er noe vanlig brukt målestandard, men MB/s og Mbit/s brukes om hverandre. Og til slutt: Er det noe problem at du bare får 10/15? Hakker/bufrer det du skal se på denne PCen? Endret 6. mai 2016 av LtdEdFred 2 Lenke til kommentar
Mick444 Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 (endret) Hei takk for alle svar! Mini PC jeg kjøpte er denne: http://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_324845.html Jeg bruker en D-link DIR-655 trådløs ruter. Selve modemet er fra GET fibernett. (Vet ikke merke/modell) Avstanden er ganske kort. 70 kvm leilighet hvor stua og rommet er vegg i vegg. i forhold til MB/s og Mbit så vet ikke jeg forskjellen, men det står 30 Mbps ned på get sin hjemmeside. Jeg har nå forsøkt å koble til en Netgear extender og ta kabel fra den til PCn for å se om det kunne være at PCn fungerte bedre med kabel enn med trådløst nett. Bruker denne extender: Netgear EX6150 Si i fra dersom det er noe mer jeg burde informere om Igjen: får riktig hastighet på flere mobiler, nettbrett samt at jeg hadde en bærbar PC som stod der hvor Mini PC står nå. Den bærbare ble ødelagt og da kjøpte jeg denne lille dingsen fra kina Derfor jeg lurte på om det kunne være noe feil med PCn, mtp at det er en billig liten boks. Endret 6. mai 2016 av Mick444 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Her er det mye å ta tak i. Jeg har selv fiber fra Get og modemet jeg har fra dem er også en router. Er du sikker på at du er tilkoblet D-Linken? Siden du bor i leilighet kan det tenkes at det er veldig mange andre enheter i nærheten som skaper trøbbel for ditt nett. Om Get-modemet også er en router som jeg mistenker vil jo den være hvert fall skape bry for D-Linken. Sjekk først hvilken router du faktisk er koblet til (og om dette gjelder alle enheter du opplever forskjellig hastighet på). Last ned f. eks WiFi analyzer på telefonen din. Der kan du sjekke hvilken kanal de andre routerne i nærheten er koblet til. Den vil foreslå den beste kanalen for deg (den kanalen det er færrest andre routere på). Prøv så å endre kanal om den foreslår en annen enn den du bruker. Både routeren din og PCen støtter n-protokollen så det er hvert fall teoretisk mulig å oppnå høyere hastigheter enn du opplever. Siden dette er en "Kina-PC" kan det godt hende at problemet rett og slett er antenna til PCen. Hvordan er signalstyrken på det trådløse nettverket på PCen? Får du noe lavere enn 4 streker vil naturlig nok hastigheten lide. Ble det noe bedre da du forsøkte med kabel rett i PCen? Dette med Mbit/s og MB/s er det mange som ikke har helt kontroll på. MB/s = MegaByte per sekund der MegaByte er den størrelsen filer som regel oppgis i på harddisken din (et bilde er typisk 2-3MB) Mbit/s = Mega bit per sekund. En Byte er 8 bit. Dette er som regel hastigheten du får oppgitt av Get og andre leverandører av datatrafikk (det samme gjelder mobildata). I de aller fleste programmer der du laster ned ting oppgis hastigheten i kB/s (k = kilo = 1000) eller MB/s (M = mega = 1.000.000). For å finne ut hvor mange MB/s du kan laste ned med linja di må du gjøre om 30Mbit/s til MB/s. Siden en Byte er 8 bit gjøres dette ved å dele på 8: 30Mbit/8 = 3.75 MB/s. 1 Lenke til kommentar
Mick444 Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 Hei Ruteren/modemet fra Get har trådløst nett i seg, men det fungerte så dårlig (fikk dårlig signal på alle andre rom) så jeg slo av Wifi på modemet og koblet heller kabel til D-link ruteren. Da får jeg full styrke i hele leiligheten. Merket kanskje litt forbedring når jeg koblet inn Netgear extender og tok kabel fra den og inn i mini pc. Men ja, siden alle andre enheter får riktig hastighet (mobil, nettbrett og bærbar pc) mens det kun er mini pc fra kina som får dårlig hastighet så regnet jeg med at det kanskje var noen dårlige komponenter i den. Kan prøve tipset med WiFi analyzer - men med kanal, hvordan bytter jeg det? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Så bra. Da har du gjort det samme som meg. Det med deaktiveringen av WiFi er viktig så ikke den forstyrrer den routeren du helst vil bruke. For å bytte kanal må du inn i routermenyen på D-Linken. Mulig du må trykke på Advanced el. Noen ganger finnes det også rett under WiFi (gjerne der du velger passord og slikt), men det er en stund siden jeg har hatt D-Link. Heter ganske enkelt "Channel" på engelsk. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Vanskelig å isolere årsaken her. Kina-WLAN brikken i Kina-PC'en er neppe den beste som er å få tak i. D-Link DIR-655 er en 9 år gammel FÆL router. Kombinasjonen er kanskje ikke heldig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå