Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

førstebil 80k

Anbefalte innlegg

lyst på førstebil til ca 80lapper. leter etter en litt "sportslig" bil, noe som er gøy å kjøre. er 190cm så dette må tenkes på. er også fordel hvis man kan ha personer i baksetene. forhjulstrekk/4wd/bakhjulstrekk er litt det samme, vil ikke ha en for gammel bil. vil ha en bil som er god å kjøre men samtidig også en som kan "dra" litt. kan strekke budsjettet for riktig type bil. har ikke tilgang til garasje, derfor vil jeg ha en bil man ikke må skru for mye på, hatt lappen i over halvt år. takker på forhånd for hjelp.

Endret av jonny67
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du spisse krava litt mer?

Er det viktigst med mye hk eller kjøreegenskaper ?

Vil du ha nyere bil eller kan du ha noe fra 80-90-tidlig 2000-tallet?

Noen formening om du vil ha forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk?

Hvor mye kan/vil du skru?

BMW 3-serie (320i 2,2- 330i 231hk) er flotte sporty biler med masse ettermarkedsdeler hvis man bryr seg om sånt.

Lenke til kommentar

lyst på førstebil til ca 80lapper. leter etter en litt "sportslig" bil, noe som er gøy å kjøre. er 190cm så dette må tenkes på. er også fordel hvis man kan ha personer i baksetene. kan strekke budsjettet for riktig type bil. takker på forhånd for hjelp.

Nettopp fått lappen?

Da bør du tenke på forsikring først ;)

(har du mye penger så no problem)

Lenke til kommentar

Kan du spisse krava litt mer?

Er det viktigst med mye hk eller kjøreegenskaper ?

Vil du ha nyere bil eller kan du ha noe fra 80-90-tidlig 2000-tallet?

Noen formening om du vil ha forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk?

Hvor mye kan/vil du skru?

BMW 3-serie (320i 2,2- 330i 231hk) er flotte sporty biler med masse ettermarkedsdeler hvis man bryr seg om sånt.

oppdaterte annonsen.

Lenke til kommentar

lyst på førstebil til ca 80lapper. leter etter en litt "sportslig" bil, noe som er gøy å kjøre. er 190cm så dette må tenkes på. er også fordel hvis man kan ha personer i baksetene. forhjulstrekk/4wd/bakhjulstrekk er litt det samme, vil ikke ha en for gammel bil. vil ha en bil som er god å kjøre, vil ikke ha en bil med 500hester med skikkelig dårlig kjøreegenskaper. kan strekke budsjettet for riktig type bil. har ikke tilgang til garasje, derfor vil jeg ha en bil man ikke må skru for mye på, hatt lappen i over halvt år. takker på forhånd for hjelp.

Du vil ha en sportslig bil, en som er gøy å kjøre, men samtidig skal den være god (komfortabel) å kjøre. Pleier å bli litt vanskelig å finne noe ordentlig balanse her. Du vil ikke ha en bil med 500 hester og skikkelig dårlige kjøreegenskaper. Det får du som regel ikke heller i kombinasjon originalt..  :dremel:   Den skal ikke være for gammel.. Så da kan vi si under 15 år. 2001-.  Du sier også at du kan strekke budsjettet for riktig type bil, men her tenker jeg du heller bør holde budsjettet og heller bruke penger på servicer. For vet du hva, service på den type biler som faller innen for kravene dine er dyre.  :closedeyes: 

Den typen bil jeg snakker om er nettopp denne. BMW er jo det mest kjente luksusmerke som også fokuserer på sport, om man ser litt svart hvitt på det. Bilen nevnt over har jeg selv. En 2003 320i 2.2l.. Den er veldig behagelig når man kjører ordentlig, den er veldig sporty om man føler seg inspirert, og du kan få utstyr som ikke engang er standard på "japsebiler" i dag. (Når det er sagt.. jeg elsker japsebiler).

Med rekkersekseren på 210nm og 170 hester som drar veldig jevnt over hele spekteret (føler jeg i hvert fall) så kommer du deg fint opp i 100 på korte akselerasjonsfelt, i motsetning til kompisene dine sine Golfer. Du kan også kjenne stoltheten på at selv om ikke den er verdens raskeste på noen som helst måte, så drar den jo fra det meste av hverdagslige biler. (Passat, Golf, Polo, Mondeo, Fokus med de vanligste motorene)  :w00t:

Hva mer har jeg å si? Jo, at det er veldig viktig å ikke bruke for mye penger på selve bilen. En slik facelift, spesielt om du finner en med lav km stand (90-150) kan bli dyrt, men det er absolutt ikke det værste. Vent til du begynner å fylle den 63L store bensintanken en gang i uka, og må skifte klosser og skiver rundt hele på merkeverksted siden du ikke har tid til å gjøre det selv..  :rofl:

Edit: Velger du en BMW fra den tiden ville jeg hatt manuell. Selv har jeg kjørt mange forskjellige automat og manuell, og foretrekker lett manuell akkurat på disse BMW..

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

lyst på førstebil til ca 80lapper. leter etter en litt "sportslig" bil, noe som er gøy å kjøre. er 190cm så dette må tenkes på. er også fordel hvis man kan ha personer i baksetene. forhjulstrekk/4wd/bakhjulstrekk er litt det samme, vil ikke ha en for gammel bil. vil ha en bil som er god å kjøre, vil ikke ha en bil med 500hester med skikkelig dårlig kjøreegenskaper. kan strekke budsjettet for riktig type bil. har ikke tilgang til garasje, derfor vil jeg ha en bil man ikke må skru for mye på, hatt lappen i over halvt år. takker på forhånd for hjelp.

Du vil ha en sportslig bil, en som er gøy å kjøre, men samtidig skal den være god (komfortabel) å kjøre. Pleier å bli litt vanskelig å finne noe ordentlig balanse her. Du vil ikke ha en bil med 500 hester og skikkelig dårlige kjøreegenskaper. Det får du som regel ikke heller i kombinasjon originalt..  :dremel:   Den skal ikke være for gammel.. Så da kan vi si under 15 år. 2001-.  Du sier også at du kan strekke budsjettet for riktig type bil, men her tenker jeg du heller bør holde budsjettet og heller bruke penger på servicer. For vet du hva, service på den type biler som faller innen for kravene dine er dyre.  :closedeyes: 

Den typen bil jeg snakker om er nettopp denne. BMW er jo det mest kjente luksusmerke som også fokuserer på sport, om man ser litt svart hvitt på det. Bilen nevnt over har jeg selv. En 2003 320i 2.2l.. Den er veldig behagelig når man kjører ordentlig, den er veldig sporty om man føler seg inspirert, og du kan få utstyr som ikke engang er standard på "japsebiler" i dag. (Når det er sagt.. jeg elsker japsebiler).

Med rekkersekseren på 210nm og 170 hester som drar veldig jevnt over hele spekteret (føler jeg i hvert fall) så kommer du deg fint opp i 100 på korte akselerasjonsfelt, i motsetning til kompisene dine sine Golfer. Du kan også kjenne stoltheten på at selv om ikke den er verdens raskeste på noen som helst måte, så drar den jo fra det meste av hverdagslige biler. (Passat, Golf, Polo, Mondeo, Fokus med de vanligste motorene)  :w00t:

Hva mer har jeg å si? Jo, at det er veldig viktig å ikke bruke for mye penger på selve bilen. En slik facelift, spesielt om du finner en med lav km stand (90-150) kan bli dyrt, men det er absolutt ikke det værste. Vent til du begynner å fylle den 63L store bensintanken en gang i uka, og må skifte klosser og skiver rundt hele på merkeverksted siden du ikke har tid til å gjøre det selv..  :rofl:

Edit: Velger du en BMW fra den tiden ville jeg hatt manuell. Selv har jeg kjørt mange forskjellige automat og manuell, og foretrekker lett manuell akkurat på disse BMW..

dette var et veldig bra formulert svar, setter stor pris på det! har egentlig prøvd å styre unna bwm, men kan vel ta en titt. noe andre biler du anbefaler? fint med flere alternativer.

Endret av jonny67
Lenke til kommentar

Fiat Stilo Abbarth http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69566501&fks=69566501

2.4 liters motor med 170 hk med lav km og ganske så lav pris i forhold til annet sammenliknbart.

Morsomt girsystem med spaker på ratt, kan kjøres i både manuell og automat modus.

Søk på youtube etter denne modellen.

Hadde jeg bare hatt plass til en bil til.......... Denne har ligget til salgs minimum siden 27. Mars

Vær obs på at den har register reim, kan trolig være på tide og bytte denne pga alder, eventuelt km.

VW New Beetle Turbo, da GT versjonen med 180 Hk (standard turbo har 150) har langt bedre plass innvendig enn man skulle tro.

Billig og eie, pga karosseriets stivere form føles dette som en helt annen bil enn Golf GTI. GT utgaven er det litt langt mellom her til lands.

Skal du ha morsom og småsprek bil som er meget rimelig og eie er Mini Cooper S tingen. 190 cm ingen problem, har en slik selv og nevøen på nær 2 meter han "elsker" denne bilen. Dog ikke plass til noen i setet bak ham, men går meget bra med 1 x 2 m og eks 2 x 175.

Med baksetet nedlagt får man greit inn ex en vaskemaskin.

Clubman versjonen har enda bedre plass.

Denne har ikke registerreim, rimelig service og for det aller meste ganske rimelige deler.

Den lokale BMW forhandleren sier det i forhold til antall biler som går her er det den "BMW'n" det selges desidert minst deler til, de andre lokale dele pusherne selger heller nesten ikke deler til Mini. Jeg ville tatt det som  tegn på at disse er solide.(rene slite deler som bremser etc er da unntatt)

På de eldste versjonene bør man se extra godt etter for bobler i skjøter på dørene og bakluka, om tidligere eiere har slurvet med vask/polering av bilen kan det skje ting her.

Aldri hatt ny bil, men har hatt fra snaut 1 år gamle BMW'r til Fiat fra 1960, til sammen vel rundt 50 biler, nesten alltid versjonen med største tilgjengelige motor, men ingenting har fått frem smilet på samme måte som Mini'n. Har dog gjort noen endringer i understellet og bremser for og forberede eventuell trimming, men merker ikke noe særlig til dette i det daglige bruket. Har byttet eksos, synes nå eksos lyden passer bilen bedre, ikke høyere, men bare litt grovere og råere..

Har også hatt en New Beetle Turbo(150hk), var chippet til ca 200 hk da jeg kjøpte den, det var ganske morsom det og(fjernet dog chippen fordi det ga noen snodige hendelser, disse forsvant med chippen). Med kun 150 HK kommer denne også meget lagt opp på lista over god biler. Dette er nok bilen som har gitt flest smil pr tusenlapp brukt. Har du en fin slik en får du nesten like mye oppmerksomhet som med en fin veteran når du er på butikken etc.

Ikke bruk alle pengene du har til bil på kjøp, bruktbil kan være og overta annen manns "skjulte" problemer, greit og ha en buffer for dette og eventuelle endringer du kunne ønske deg på spesifikk bil.

Lenke til kommentar

Med tanke på ønske om plass og at bilen ikke skal være for gammel foreslår jeg følgende:

2 stk Ford Mondeo Titanium X med sports styling og kraftig diesel motor. Meget gode kjøreegenskaper på disse.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72051486

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74956009

Mazda 6, med automat da.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75168892

Opel Vectra GTC med stor motor. Mye plass men de to andre har mer sportslige kjøreegenskaper.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75300257

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

Focus er kjent for "sportslige" kjøreegenskaper. Tør ikke anbefale diesel, så da er det stort sett 1,6 på 100hk som gjelder. Kanskje litt slapt?

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73035928

Evt har man første generasjon ST170

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68879986

Evt Lexus is200 er litt i samme gata som BMW

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75136934

Lenke til kommentar

Mazda MX-5 duger for mennesker med vertikalt avvikende størrelse, for voksne mannfolk er den rett og slett for liten. (Gjelder alle generasjoner)

At folk vil seg selv så vondt som å kjøpe en Stilo er mer enn jeg kan forstå.. Man kjøper ikke Fiat.

Når det kommer til Mini funker den for noen høye mennesker men ikke for alle, personlig mener jeg setene i de er forferdelige og ikke gir meg den støtten jeg vil ha til lårene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...