Studenten! Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Hei! Jeg leser et prospekt til en leilighet jeg har tenkt å se på. Det er imidlertid noen opplysninger vedrørende bad og separat WC som bekymrer meg noe. Her er linken til boligen: https://www.eiendomsmegler1.no/eiendommer/eiendom/?propertyid=75265861 Og dette er det aktuelle utdraget fra prospektet: Opplysninger fra taksten: Defekte varmekabler på badet. Åpent i vegg på wc til rør og stoppekran. Opplysninger fra egenerklæringen: Eier opplyser om at det var faglærte som la ny membran på badet i 2007. Borettslaget skiftet sluket. Eier opplyser om at de ikke lengre har dokumentasjon på arbeidene som ble gjort på badet. 1) Jeg er ikke sikker på "defekte varmekabler på badet" betyr. Betyr dette at det er problemer med tilstrekkelig varmtvann? Evt. betyr det også at det problemer med varmtvannsrøret? 2) Som dere også kan se ut fra bildet av totalettet og ut fra det som står i prospektet er det et "hull" i veggen til rør og stoppekran. Er dette på noe vis problematisk utover det rent estetiske? Det er vel ikke noe skadelig/risikabelt ved å ha rør og stoppekran eksponert på denne måten? Er det evt. problematisk dersom vann skulle komme inn i hullet, dvs. mtp. råte/fukt? 3) At eieren opplyser at de ikke lenger har dokumentasjon på arbeidet som er gjort på badet, men hevder dette ble utført av faglærte, gjør meg litt mistenkelig. Dersom arbeidet faktisk var gjort av faglærte, bør de jo kunne fremskaffe dokumentasjon på et eller annet vis? På forhånd takk for hjelpen. Jeg skal på visning på tirsdag, men tenker jeg vil være forberedt. I tillegg er meglere ofte ikke forberedt på å svare på slike spørmål/mangler den nødvendige kunnskapen her, ut fra det jeg har erfart på tidligere visninger. Det er jo i og for seg veldig merkelig da det bør forventes av en megler. Uansett, håper på noen avklaring og tips og råd fra dere hjelpsomme mennesker her. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 1. Varmekabler er de kablene som ligger i gulvet, som varmer opp gulvet. Du får altså ikke varme i gulvet på bader, det har ingenting med varmtvannet 2. Det er tilsynelatende hull i membranen på badet, og det er potensiellt utsatt for fuktskade, men i praksis har det ikke så mye å si ettersom det ikke er ett sted der det er så stor fare for fukt. Fordelen med hullet på visning er jo at du kan se at/om det er membran der. 1 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 1. Varmekabler er de kablene som ligger i gulvet, som varmer opp gulvet. Du får altså ikke varme i gulvet på bader, det har ingenting med varmtvannet 2. Det er tilsynelatende hull i membranen på badet, og det er potensiellt utsatt for fuktskade, men i praksis har det ikke så mye å si ettersom det ikke er ett sted der det er så stor fare for fukt. Fordelen med hullet på visning er jo at du kan se at/om det er membran der. Tusen takk for rask svar! 1) Så dette vil ikke være noe jeg trenger å ta ut/skifte med mindre jeg ønsker gulvvarme? Det at rørene der er efekte er ikke noe som kan skape problemer ift. råte/fukt? 2) Membranen er det som ligger under flisene på totalettet, hvis jeg har forstått det riktig? Jeg kan sikker tette igjen hullet selv dersom jeg ønsker å forhindre fukt og råte i fremtiden? Vet du forresten hva som kan være grunnen til at den ikke er tettet igjen? Takk igjen! Første boligkjøp og jeg bekymrer meg for alt mellom himmel og jord selv om jeg leser meg opp. :/ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) 1. De går vel antagelig på strøm vil jeg tro, om de gjør det er det kun varme det går ut over ja. Er det vannbåren varme(rør med varmt vann som varmer gulvet) kalles etter det jeg vet ikke for varmekabler men vannbåren varme. 2. Membran er det som gjør at badet er vanntett og ligger under fliser osv ja. Men det er jo ikke vanntett i hullet der ser det ut som. Var det ikke en stoppekran der da? Du kan jo ikke ha den sittende inni veggen uten tilgang. Du kan jo sette inn en inspeksjonsluke, da ser det mye bedre ut, men er fortsatt ikke vanntett. Jeg ville ikke vært så bekymret for 1 og 2. 3 er mer usikkert, da du strengt tatt ikke vet hva som er under gulvet og bak veggen... Endret 5. mai 2016 av aklla Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 Tusen takk igjen for rask og forklarende svar! Setter pris på det! Nr. 3 vil vel i verste fall gi seg utslag i at det oppdages lukt/råte etter hvert, regner jeg med? Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 På den annen side skal arbeidet ha blitt utført i 2008. Er det da ikke et godt tegn at det har holdt ut så lenge? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 For varmekablene kan det være flere årsaker til feilen. Defekt termostat er det enkleste, men dersom det er feil på kabelen må den byttes. Stor jobb, men sjelden det er feil på varmekabler (unntatt lavvolt-anlegg). Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 På den annen side skal arbeidet ha blitt utført i 2008. Er det da ikke et godt tegn at det har holdt ut så lenge? Problemet er jo at man ikke vet om det holder eller ikke, for det er ikke det man ser som er viktigst på ett bad, men det man ikke ser. Men, det er jo dusjkabinett der, så det skal jo litt til, men at det ser bra ut betyr ikke at det er bra. Men, prospektet pleier å si noe om fuktmåling på veggene, antar det ikke er funnet noe der? Personlig ville jeg ikke vært for bekymret heller, man vet aldri 100% hva man får da en del av skadene kan være skjult, det gjelder uavhengig av hva man kjøper... Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 Takk for svar! Ja, det er jo som du sier lignende farer i enhver slik situasjon... bare lurer på om det er en "ekstra" slik fare i denne situajsonen da eier ikke kan legge frem dokumentasjon. hadde man hatt dokumentasjon kunne man tross alt tatt noe på garanti osv., eller i det minste vite konkret hva som er utført. Det er jo alltids godt å vite dersom det skulle skje noe senere... Jeg leser i taksten, og det er opplyst følgende: Møbler og inventar er ikke flyttet av takstmannen under befaringen. Dette kan medføre at skader som er tildekket/skjult ikke fremkommer i taksten. Takstmannen kan ikke svare for slike forhold. Grunnforhold/setningsskader er ikke kontrollert. Taksten må ikke forveksles med en tilstandsrapport som beskriver byggets tekniske/vedlikeholdsmessige tilstand. Det er ikke observert eller gjort til kjenne skader eller andre forhold som takstøkonomen har tatt i betraktning på takserings tidspunktet. Det må alltid beregnes noe overflatebehandling ved et evt salg. Arealene er målt opp på stedet i hht. NS-3940, uten hensyn til byggeforskriftenes krav. Det er ikke utført inngrep i konstruksjonen på befaringen, kun enkel fuktmåling med fuktmåler indikator av type Protymeter SM. Det er kun målt på steder som fremkommer i taksten. Fuktsøk med instrumenter på bad med fliser vil kunne gi utslag på fukt, selv om membransjiktet er tett. Fuktsøkeren søker ca 2-3 cm ned i underlaget, men kan ikke bestemme om denne fukten er oppe på eller bak membran. Et utslag på en fuktsøker er derfor bare veiledende, og det anbefales alltid å måle RF ved hulltaking i tilstøtende rom til våtrom. En slik hulltaking krever inngrep i konstruksjonen. Utover dette er det ikke informert noe om selve resultatet av målingene. Det er jov veldig merkelig synes jeg... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Er vel gjerne ikke garanti på badet etter 8 år uansett...Men som sagt, du dusjer jo i dusjkabinett, så sjansen for fuktproblemer selv med dårlig membran er jo liten, med mindre du søler veldig. Fuktmåling står gjerne der det er tatt, f.eks der det står generellt om badet. Selv kjøpte jeg nylig hus med bad uten dokumentasjon uten at det bekymrer meg noe særlig Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 Takk igjen for verdifulle svar! 1) Jeg finner virkelig ingenting i taksten om målingene som er utført. Det eneste som står om badet i tillegg til det ovennevnte er Vedlikehold ol: Bygninger/leiligheter kan ha skjulte feil og mangler som er vanskelig å oppdage ved befaring. Særlig kritiske områder er membranløsninger i våtrom, isolasjon i gulv, vegger og himlinger, vann- og avløpsnett. Elde og utidsmessighet kombinert med endret bruk, kan over tid avdekke skjulte feil og mangler som ikke oppdages ved visuell kontroll. Men det er altså ikke noe spesifikt om målingene som er gjort på fukt... Burde jeg ringe takstmannen? 2) Bør jeg være bekymret for hva som kan være under dusjkabinettet? Jeg innbiller meg at det er masse mugg under der.... Taksmannen har nemlig ikke flyttet på ting i huset for å se under dem... 3) Har dere noen erarnger med hva det vil koste å fikse hullet i totalettveggen? Dvs. dekke det til på en eller annen måte så det ikke skjemmer men slik at man likevel har tilgang på stoppekranen? 4) og så lurer jeg på de defekte varmekablene i badet: bør jeg regne med at det kommer til å være tungt for strømregningen? Eller er det slik at jeg kan "slå av" disse kablene slikt som med alt annet el-utstyr, slik at det ikke krever strøm? Og så var det han over som mente at en defekt kabel må byttes ut og at det er en stor jobb... Ønsker å være så godt forberedt som mulig til visningen. Setter pris på deres hjelp! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 1. alt takstmannen vet står gjerne i prospektet, får nok ikke ut noe mer av han ved å ringe.Teksten du siterer er standardtekst og gir ikke så mye nyttig.2. strengt tatt ikke, om det er koblet riktig. Du kan jo sjekke på visning, er jo en god idè å se under kabinettet 3. Sett inn en slik http://www.byggmakker.no/search?keyword=inspeksjonsluke så har du bare jobben, den kan du jo ta selv eller få noen du kjenner til å hjelpe deg med. Er ikke så vanskelig Ser ut som du kanskje må kutte i fliser for å få de til å passe, noe som kan være litt utfordrende, men koster ikke all verden å få det til å se pent ut om du leier en flislegger heller, tar vel ett par timer eller noe slikt, maks. Kommer vel unna med 2-3k vil jeg tippe på, alt inkludert.4. De bruker jo ikke strøm i det hele tatt. Men, man kan slå de av ja, men funker de ikke så funker de ikke. Blir som en defekt lyspære...De ligger jo inni gulvet, så gulvet må jo rives og støpes på nytt, så flislegges, gjerne nytt sluk osv. også.Men, det kan være termostaten eller tilsvarende, den kan så vidt jeg vet byttes enkelt av en elektrikker. Du må kort og godt få en elektrikker til å se på det etter du har kjøpt. Er det selve varmekabelen blir det dyrt å fikse det, men du må jo ikke ha varme i gulvet. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 For varmekablene kan det være flere årsaker til feilen. Defekt termostat er det enkleste, men dersom det er feil på kabelen må den byttes. Stor jobb, men sjelden det er feil på varmekabler (unntatt lavvolt-anlegg). Dersom feilen skyldtes defekt termostat ville den mest sannsynlig vært skiftet før visning, da kostnadene ved å skifte en termostat er vesentlig lavere enn det potensielle tapet. De aller fleste synes ikke et norsk bad uten gulvvarme er særlig attraktivt, det vil påvirke prisen på leiligheten. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 når trådstarter tydeligvis har så lite greie på dette,så tar man med seg noen som har endel snekkererfaring på visning,man kjøper ikke hus,leilighet når man ikke vet hva man skal se etter,det kan fort koste millioner,sier ikke at denne leiligheten er dårlig,men man bør alltid ta med seg noen som vet hva man skal sjekke på visning. 1 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 1. alt takstmannen vet står gjerne i prospektet, får nok ikke ut noe mer av han ved å ringe. Teksten du siterer er standardtekst og gir ikke så mye nyttig. 2. strengt tatt ikke, om det er koblet riktig. Du kan jo sjekke på visning, er jo en god idè å se under kabinettet 3. Sett inn en slik http://www.byggmakker.no/search?keyword=inspeksjonsluke så har du bare jobben, den kan du jo ta selv eller få noen du kjenner til å hjelpe deg med. Er ikke så vanskelig Ser ut som du kanskje må kutte i fliser for å få de til å passe, noe som kan være litt utfordrende, men koster ikke all verden å få det til å se pent ut om du leier en flislegger heller, tar vel ett par timer eller noe slikt, maks. Kommer vel unna med 2-3k vil jeg tippe på, alt inkludert. 4. De bruker jo ikke strøm i det hele tatt. Men, man kan slå de av ja, men funker de ikke så funker de ikke. Blir som en defekt lyspære... De ligger jo inni gulvet, så gulvet må jo rives og støpes på nytt, så flislegges, gjerne nytt sluk osv. også. Men, det kan være termostaten eller tilsvarende, den kan så vidt jeg vet byttes enkelt av en elektrikker. Du må kort og godt få en elektrikker til å se på det etter du har kjøpt. Er det selve varmekabelen blir det dyrt å fikse det, men du må jo ikke ha varme i gulvet. Tusen takk, Du ha vært svært behjelpelig hele veien! Så hvis jeg skal "konkludere" når det gjelder varmekabelen: jeg trenger ikke bekymre meg for den med mindre jeg ønsker varme i badet? Jeg tenkte meg at "defekt" vil si at noe kan komme til å eksplodere eller gå lekk, eller lignende. Men hvis det rett og slett dreier seg om spørsmålet om å ha og ikke ha varme i badet, og defekt varmekabel ikke har noe å si for strømregningen, så tenker jeg at man kan la det ligge. Jeg har aldri hatt varme på badet der jeg har bodd tidligere og nå, så jeg klarer meg jo uten. Tusen takk for link til inspeksjonslukene. Jeg kommer garantert til å bruke profesjonell hjepl til å få på plass dette dersom jeg vinner frem i budrunden. Tusen takk igjen for all verifull hjelp! Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 For varmekablene kan det være flere årsaker til feilen. Defekt termostat er det enkleste, men dersom det er feil på kabelen må den byttes. Stor jobb, men sjelden det er feil på varmekabler (unntatt lavvolt-anlegg). Dersom feilen skyldtes defekt termostat ville den mest sannsynlig vært skiftet før visning, da kostnadene ved å skifte en termostat er vesentlig lavere enn det potensielle tapet. De aller fleste synes ikke et norsk bad uten gulvvarme er særlig attraktivt, det vil påvirke prisen på leiligheten. Dersom det er feil på kabelen, er det slik at den MÅ bytts ut? Altså at det er farlig/risikabelt/uforsvarlig å ha kabelen der nede da? Eller er det slik at den må fikses bare dersom man ønsker varme på badet? Jeg har klart meg uten gulvvame i alle år, og har ikke dette som noe krav til ny leilighet. Men hvis det er slik at kabelen uansett MÅ byttes ut - uavhengig av om jeg ønsker varme - så må jeg jo ta høyde for utgiftene ifm. det. Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 når trådstarter tydeligvis har så lite greie på dette,så tar man med seg noen som har endel snekkererfaring på visning,man kjøper ikke hus,leilighet når man ikke vet hva man skal se etter,det kan fort koste millioner,sier ikke at denne leiligheten er dårlig,men man bør alltid ta med seg noen som vet hva man skal sjekke på visning. Jeg er forholdsvis ny i dette, og prøver å lese meg opp på og be om hjelp til å forstå helt basic ting, slik at jeg lærer meg dette og ikke er avhengig av andre for ALT. Jeg tenkte for øvrig nå at jeg skal gå på visning begge dagene og ha med meg kyndig en av dagene - hvis jeg klarer å få til dette på kort varsel. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 (endret) Den må ikke byttes ut, den kan være der. Eneste er at du ikke får gulvvarme, er ikke verre enn det Ta det om badet skal pusses opp en gang. Den sprenger ikke, bruker ikke strøm, lekker ikke... Endret 7. mai 2016 av aklla Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 Tusen takk til deg for gode og utfyllende svar hele veien, og for tålmodigheten! Jeg har lært masse av deg Nå føler jeg meg tryggere på boligen, men skal selvfølgelig ikke gjøre meg opp noen mening før visningen. Tusen takk! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Åssen gikk det på visning? Men et bad uten varme er ganske kaldt og grusomt.. Varmekabler har man istedetfor annen varmekilde. Ikke spesielt stas å komme ut av dusjen i februar og det er 15 grader på badet og enda kaldere på gulvet.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå