Eriksendrul Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) Jeg kjenner 2 stykker som lager helt idiotiske mengder øl, og det er godt. så de kjøper aldri noe selv. men hvorfor er dette lov `? Det er jo ikke lov og lage sprit.. Om det handler om alkohol så skjønner jeg det ikke, men sikkerhet er jo noe annet Har heller ikke hørt at det er ulovlig og lage vin, noe jeg vet skjer flere steder. Endret 5. mai 2016 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Det har med alkoholmengden å gjøre. Det er en grense på 20%, så hvis du vil kan du lage "whisky" på 19.99%. 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Det har med alkoholmengden å gjøre. Det er en grense på 20%, så hvis du vil kan du lage "whisky" på 19.99%. Er dette noe du vet, eller noe du gjetter? For Lov om omsetning av alkoholholdig drikk sier [...]Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter. Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin[...] Og § 8-1.Forbud mot tilvirking og omdestillering av brennevin.Det er forbudt å foreta tilvirking eller omdestillering av brennevin for andre enn de som har tillatelse til det. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Det er lovlig for privatpersoner i Norge å tilvirke alkohol, med unntak av brennevin, noe som vil si drikke med mindre enn 22 volumprosent alkohol (jf. alkoholloven paragraf 6-1). Som loven sier er det kun lov å tilvirke alkohol til eget bruk. Det er dermed forbudt å selge hjemmebrygget alkohol. Det er helt forbudt å tilvirke eller destillere brennevin privat. Brennevin er i alkoholloven definert som alt over 22 volumprosent alkohol (jf. alkoholloven paragraf 8-1). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Det har med alkoholmengden å gjøre. Det er en grense på 20%, så hvis du vil kan du lage "whisky" på 19.99%. Er dette noe du vet, eller noe du gjetter? For Lov om omsetning av alkoholholdig drikk sier [...]Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter. Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin[...] Og § 8-1.Forbud mot tilvirking og omdestillering av brennevin.Det er forbudt å foreta tilvirking eller omdestillering av brennevin for andre enn de som har tillatelse til det. Ja, jeg har jo helt rett. Tallet er 22 i stedet for 20, men hvem bryr seg om den detaljen? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Ja,jeg har jo helt rett. Tallet er 22 i stedet for 20, men hvem bryr seg om den detaljen? Nei, du har ikke helt rett.... Omdestillering er forbudt uansett (unntatt om du har bevilling etc.), og om varen er over 22% regnes den som brennevin uavhengig av produksjonsmetode.. Så hva var helt rett? Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 Jeg klarer også og slå opp i en lovbok det er ikke det. jeg vet at det ikke er lov så det og linke masse paragrafer er lite vits. Jeg lurer på hvorfor det ikke er lov. Er det sikkerheten det går på ? er det rusproblematikken ? er det salg og "svarte penger" `? er det salg så statens eget vinmonopol taper penger ? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Ja,jeg har jo helt rett. Tallet er 22 i stedet for 20, men hvem bryr seg om den detaljen? Nei, du har ikke helt rett.... Omdestillering er forbudt uansett (unntatt om du har bevilling etc.), og om varen er over 22% regnes den som brennevin uavhengig av produksjonsmetode.. Så hva var helt rett? Omdestillering? Hva prater du om? Jeg svarte på spørsmålet, og såvidt jeg vet hadde jeg rett. Hvis du mener jeg tar feil, så får du heller tro det og forklare bedre i stedet for å kritisere meg! Herregud, for en ufyselig type du er... 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Hvorfor er det lov og lage øl og ikke sprit ? Tråden er nok feilplassert, tema du tar opp er ikke juss, men politikk. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Eller i det minste i grenseland mellom de to, ja...? Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hjemmebrentapparat-eksploderte-hus-loeftet-fra-grunnmuren/a/10142870/ Mulig dette er noe av grunnen?.. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 Er vell forsåvidt politikk men det er jo litt juss i dette og siden det er regler mot det, Jeg lurer bare på hva de reglene prøver og hindre spesifikt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Politikk, siden Stortinget bestemmer lover og forskrifter ang. alkohollovgivning her på berget Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Det er lovlig for privatpersoner i Norge å tilvirke alkohol, med unntak av brennevin, noe som vil si drikke med mindre enn 22 volumprosent alkohol (jf. alkoholloven paragraf 6-1). Som loven sier er det kun lov å tilvirke alkohol til eget bruk. Det er dermed forbudt å selge hjemmebrygget alkohol. Det er helt forbudt å tilvirke eller destillere brennevin privat. Brennevin er i alkoholloven definert som alt over 22 volumprosent alkohol (jf. alkoholloven paragraf 8-1). Og er det over 60 % så blir en straffet som om det er narkotisk stoff du besitter, eller tilvirker. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hjemmebrentapparat-eksploderte-hus-loeftet-fra-grunnmuren/a/10142870/ Mulig dette er noe av grunnen?.. Sikkerhetsventil, ekstremt god ventilering, gittervegger som omslutter apparatet og sikkert andre finurlige ting man kan finne på for å lempe på farer. Ikke ha et tungt tak over apparatet som kan falle i hode på deg. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Omdestillering? Hva prater du om? Jeg svarte på spørsmålet, og såvidt jeg vet hadde jeg rett. Hvis du mener jeg tar feil, så får du heller tro det og forklare bedre i stedet for å kritisere meg! Herregud, for en ufyselig type du er... Sprit er det produktet du får når du omdestillerer gjæret sukkerholdig væske. Man lager denne satsen av sukker, epler, poteter, mais eller annet og lar en egnet gjærsopp lage (i hovedsak) etanol av diverse sukkerater (så langt er alt lov) dette blir da en alkoholholdig væske med inntill 22% alohol (for da dør gjærsoppen) så så desitilleres denne og blir (om du ikke har de nødvendige tillatelser) til det ulovlige produktet sprit, Så er det slik at det går ann å øke alkoholprosenten betydelig over 22% ved andre måter enn omdestillering (frysing og siling f.eks.) og loven sier da att det du får er sprit uansett om produktet du ender opp med inneholder over 22 volumprosent alkohol. Så "whisky", som er ett produkt av destillasjon av alkoholholdig væske er forbudt fremstilt i kongeriket selv om du ender på 19,99% 6 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Hey, en dag uten at man lærer noe er en bortkastet dag 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Rett og slett fordi det er tapte inntekter og bare vent så skal du se at det blir enten ulovlig uansett prosent eller at det blir maks noen liter ALT var bedre før, ingen som vart blind eller daua av litt heimbrent, men når de startet å konfiskere apparatene så dødde folk som fluer fordi det ble importert sprit med masse rart i Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Jeg kjenner 2 stykker som lager helt idiotiske mengder øl, og det er godt. så de kjøper aldri noe selv. men hvorfor er dette lov `? Det er jo ikke lov og lage sprit.. Om det handler om alkohol så skjønner jeg det ikke, men sikkerhet er jo noe annet Har heller ikke hørt at det er ulovlig og lage vin, noe jeg vet skjer flere steder. Fordi Norge er et idiotland og fordi det er betydelig farligere å lage sprit enn det er å lage øl eller vin. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) Er vell forsåvidt politikk men det er jo litt juss i dette og siden det er regler mot det, Jeg lurer bare på hva de reglene prøver og hindre spesifikt.Dette har fremfor alt historisk bakgrunn. Øl har vi brygget i all tid i Norge, og gulatingsloven ga muligheten til å landsforvise de som ikke brygget øl flere år på rad. Da destilasjonskunsten kom til Europa og Norge ble spriten medisin. Potetprestene lærte bøndene å lage sprit på potet. Man drakk sprit før man gikk til arbeidet i bondesamfunnet, og en fødende kvinne kunne drikke en halv liter under fødselen. Dette fikk de konsekvensene man kan forestille seg, og spriten ble et kjempeproblem. Dessuten skulle man finansiere staten utover 1800-tallet, og da skattla man spriten, og gjorde det straffbart å brenne selv. Tror skatter på sprit sto for noe slikt som tyve prosent av statens inntekter på 1840-tallet. Og folk drakk mindre sprit. Det er i korte trekk. Det er laget en utmerket dokumentar om dette som heter Hjemmebrenning, en kultur i nød. http://m.youtube.com/watch?v=3rRdR2eJsjg Edit: Her husket jeg mye feil. Se dokumentaren. Den er utmerket. Endret 5. mai 2016 av Simon Aldra 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå