Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig å søke om ny vurdering av ung ufør tillegget i ettertid?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har kunnskap om NAVs regler rundt det jeg skriver i tittelen? I 2014 fikk jeg innvilget en søknad om uføretrygd og jeg ble altså 100% ufør. Men selv om uføretidspunktet ble satt til november 2007 (da var jeg 23 år) så mente de at sykdommen ikke var alvorlig nok til at jeg fikk fordelene ved ung ufør, noe jeg er sterkt uenig i.

Jeg har hatt angst og depresjon hele livet og fra vgs og til i dag så har det etter min mening fått alvorlige konsekvenser, noe som også gjør sykdommen alvorlig etter min mening. Jeg har ikke fullført vgs og all utdanning jeg prøvde meg på i ettertid klarte jeg ikke å fullføre pga angsten. Utdanning valgte jeg til slutt å ta via nettet for å unngå folk (og måtte bryte da også), noe som også sier litt om problemene mine på den tiden. Alle forsøk på jobb i tiden før og etter ble avbrutt pga angst som igjen førte til høyt fravær. Dette gjelder også det året jeg var i jobbtrening i regi av NAV. I 2008 (da var jeg 24 år gammel) så orket jeg ikke mer og bestemte meg for å ta mitt eget liv. Angsten, måten det ødela livet mitt på og dobbeltlivet jeg levde var ikke til å holde ut lengre. Med dobbeltliv så mener jeg at jeg holdt problemene mine skjult fra de rundt meg og skyldte på mangel på motivasjon, annen sykdom osv., pluss at jeg rett og slett løy og sa at utdanningen gikk bra. Jeg har aldri klart å be om hjelp. Selvmordsforsøket var ikke et rop om hjelp, men et oppriktig ønske om å avslutte livet, og det sa jeg også til behandlerne mine i tiden etter. Men forsøket mislyktes og jeg endte opp på psykiatrisk avdeling på sykehuset og ble behandlet for dette før første gang i mitt liv.

Etter dette ble det da mer behandling, som jeg fikk lite ut av, og jobbtrening som jeg skrev om over her. Etter mye frem og tilbake så søkte jeg om ufør og fikk søknaden innvilget et halvår senere. Men så begikk jeg en grov feil. Jeg ble altså ufør på tampen av 2014, rett før de nye skattereglene kom, så jeg fikk to vedtaksbrev fra NAV. Det ene hvor det sto at jeg hadde fått søknaden innvilget og så ett for endringene for 2015 og fremover. På side en på det første vedtaksbrevet så sto det at jeg hadde blitt 100% ufør, at datoen for uførheten ble satt til 1. november 2007, at AAP opphørte og noe om ung ufør og pensjonspoeng. Så jeg tok det rett og slett for gitt at jeg ble ung ufør. Først på side to sto det at jeg ikke var innvilget ung ufør tillegget, noe jeg dessverre overså. Når jeg så datoen for uførheten var satt til før fylte 26 år så tok jeg det dessverre for gitt at jeg ble ung ufør og gikk rett over på det som sto om økonomi og nye skatteregler i det andre vedtaksbrevet. Det var også en kombinasjon av at det var en veldig lang og slitsom prosess for en fyr med angst, og jeg var bare lettet over å ha fått en avgjørelse. Jeg dreit på draget og fikk ikke muligheten til å klage innen 6 uker.

Pga veldig lav inntekt i 2014 så fikk jeg igjen over 30 000 kroner i skatt i 2015, noe som bidro til at jeg ikke kikket så nøye på økonomien min i 2015, annet enn utbetalinger og saldo i banken. Jeg visste ikke at det var så stor forskjell på ufør uten opparbeidet inntekt og ung ufør. Men nå, i forbindelse med rapportering av husleie for bostøtte så fikk jeg sjokket over at jeg faktisk ikke er ung ufør, og innser hvor mye jeg har tabbet meg ut ved å ikke sjekke dette tidligere. Så da er spørsmålet. Er toget gått? Det er noen år før jeg fyller 36, så er det noen muligheter for å få en ny vurdering av ung ufør tillegget selv om jeg ikke klaget på avslaget første gangen? Jeg mener jeg har lidd av en alvorlig sykdom helt siden vgs, og føler det er veldig bittert om brøleren min gjør at jeg må leve med 40 000 mindre i trygd resten av livet. Jeg ønsker i det minste en ny vurdering av sykdomsbildet mitt på den tiden.

Om noen gidder å lese alt og har litt innsikt i dette så setter jeg pris på svar. Takk på forhånd.

Anonymous poster hash: 754dd...de0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at du med ung ufør vil få mindre bostøtte, noe som gjør at summen å leve for ikke blir fullt så mye høyere som du tror.

Jeg er ikke sikker på om du har mulighet til å søke igjen eller ikke, men jeg tror du kan søke på nytt (det koster jo uansett ingenting å søke). Du trenger ikke å gjøre det før fylte 36 ettersom du ikke har jobbet.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Ja jeg får vel enten lite eller ingen bostøtte som ung ufør. Akkurat nå får jeg 1200 per måned i bostøtte, men har fått beskjed om det kommer til å gå ned enda mer (har gått ned ca 400 per måned det siste året). Uansett er det vel mer å hente som ung ufør enn å ha minstesatsen + bostøtte.

Det er dette jeg lurte på også, om jeg feks kan søke på på nytt og få vurdert dette ung ufør tillegget en gang til, selv om jeg ikke kan klage på avslaget. Må nesten finne ut det før jeg prøver å få tak i spesialisten som vurderte saken min, for det er en stund siden jeg var i behandling. Avsluttet det (med spesielt vel og merke) når jeg ble ufør.

Lenke til kommentar

egentlig skal du få mer i bostøtte hvis du er ung ufør, men regjeringen vil ikke justere opp grensen for hvor mye en kan tjene maksimalt for å få bostøtte etter at de økte brutto inntekt for alle på uføretrygd. Jeg gikk fra 1000 i bostøtte til 0 etter den nye uføre reformen.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at du burde ha klaget over vedtaket du fikk da du ble nektet "ung ufør"-fordelen. 

Alle tog er ikke tapt. Du kan kreve at NAV behandler spørsmålet på nytt, men for å få saken gjenopptatt må du kunne vise til ny informasjon, nye opplysninger som gir grunnlag for å se på spørsmålet på en annen måte. Når du ikke bruker klageadgangen mister du muligheten til å kreve at NAV ser på akkurat den samme informasjonen en gang til. Du må introdusere noe nytt. Og siden det er snakk om "ung ufør"-fordelen må dette nye være noe om situasjonen din fra før du fylte 26.

Dette er vanskelig, men ikke umulig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

En mulighet kan jo være å få en ny diagnose fra en psykolog da. Om du kvalifiserer for det. Om du fikk ufør pga angst og depresjon kan det jo være at det ligger en mer alvorlig diagnose under. Og en diagnosestilling på dette kan være denne nye informasjonen krikkert viser til. Da må jo også psykologen skrive en uttalelse på at det er sannsynlig at du hadde dette før fylte 26 år.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Ja jeg har nå kontaktet advokat og har fått beskjed om at jeg får en vurdering av saken på mandag.

krikkert: Betyr det at jeg må få en spesialist til å fortelle NAV at situasjonen min var mer alvorlig enn de har konkludert med? Regnes det som ny informasjon? Jeg har bare denne sykdommen som har fulgt meg hele livet, så det er jo forsåvidt informasjon de allerede har.

Det som plager meg med denne saken, bortsett fra det åpenbare hvor jeg overså muligheten til å klage, er hvor mye som skal til for at NAV mener noe er alvorlig. En sykdom som saboterer muligheten for grunnleggende skolegang, videre utdanning og det å kunne holde på en jobb, og som i tillegg nesten tok livet av meg er altså ikke alvorlig nok ifølge NAV. Det er fryktelig provoserende. Det står vel "massiv angst" på lista over krav, og det virker som om behandleren på NAV mener at "massiv angst" kun gjelder angstanfall.

Men ja, får vel høre hva advokaten sier, for jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg regner med at NAV ikke bryr seg om hva fastlege og psykiatrisk sykepleier har å si. Fastlegen har jeg hatt hele livet og sykepleieren er en jeg har kontakt med et par ganger per måned, men han kan ikke si noe om psyken min før fylte 26 år, annet enn det jeg har fortalt.

Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg mener den var alvorlig nok på det tidspunktet, noe som ikke har endret seg til i dag. Dog er jeg usikker på hvordan jeg skal få overbevist NAV, for de som kan snakke på mine vegne er ikke spesialister. Og om jeg ikke har klart å få frem hvordan jeg har hatt det ovenfor den psykologen jeg gikk til (hvor NAV har fått sine opplysninger) så blir det ikke så lett å gjøre det nå når jeg ikke går til psykolog engang.

Jeg leste en statistikk på en advokat FAQ som sa noe sånt som at 9 av 10 som blir uføre før fylte 30 år blir ung ufør. Vet ikke om det stemmer, men gjør det det så er det ganske bittert for min del. Men jeg får svar fra advokaten i morgen så da vet jeg vel mer hvilke sjanser jeg eventuelt har. Eller om jeg bare skal gi opp før jeg har begynt prosessen.

Uansett, takker for svarene.

Lenke til kommentar

Snakket med advokat i dag og kommer kanskje til å legge saken død. Ber jeg NAV om en omgjøring så har jeg ikke rett på fri rettshjelp, noe jeg ville ha fått om jeg klaget innen klagefristen. NAV vil da regne det som en ny søknad og skal jeg ha bistand fra en advokat så kommer det til å koste meg. Tror ikke jeg vil bruke oppsparte midler på å finne ut om jeg kanskje har en sak.

Men som det ble sagt over her så skader det vel ikke å søke på nytt. I verste fall så får jeg bare avslag. Men hvordan går jeg frem? Skal jeg søke uføretrygd på nytt og spesifisere årsak i søknaden/vedlegg? Jeg regner med det ikke er mulig å kun søke på ung ufør tillegget?

Planen min er å se om jeg får kontakt med psykologen jeg hadde tidligere, for en vurdering av saken og hvordan NAV/hun vurderer alvorlighetsgraden. Og så eventuelt søke på nytt etter det.

Lenke til kommentar

Skal jeg søke uføretrygd på nytt

Nei.

Jeg regner med det ikke er mulig å kun søke på ung ufør tillegget?

Det er det du søker om, så da må du søke om det. Jeg kan ikke forstå at det kan være på noen annen måte.

Du trenger ikke advokat for å søke eller anke til trygderetten. http://www.trygderetten.no/ikbViewer/page/om?p_lang=2

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...