Farner Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Hei, har en flott gaming PC som er litt syk i hardwaren sin Hvis PCen ikke har vært skrudd på siste 5 minuttene, skjer det overhode ingenting hvis man trykker på power-knappen. Men må holde inne knappen, mens strømkabelen er dratt ut (typ vente på at kondensatorer tømmes for strøm?) i rundt et minutt, så kan jeg koble inn igjen strømkabelen og trykke på knappen. Typisk når jeg kommer og skal skru på PCen må jeg legge noe på knappen, stikker å henter meg mat/går på dass/fikser noe, kommer tilbake og skrur på. Antar dette enten er et hovedkort eller strømforsynings problem. Har prøvd å koble fra det meste, harddisker, gfx-kort og vifter, og koblet ut mest mulig kabler bak, bare strømkabel i. Den står ikke i jordet kontakt. Er det power supplyet som sliter med levere strøm når hovedkortet prøver å starte opp, eller hovedkortet som sliter med å gjøre det den skal under power-on? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Ta hovedkortet ut av maskinen og test dette på benk/bordet. Det kan være noe med kabinett , studs som kortslutter noe , hovedkort i spenn , eller selve kabinett bryteren/ledninger m.m. Bruk ikke knapp for å sette mens på benk , men start med å puls kortslutte pwr-on pin til gnd. 2 Lenke til kommentar
Farner Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 Ta hovedkortet ut av maskinen og test dette på benk/bordet. Det kan være noe med kabinett , studs som kortslutter noe , hovedkort i spenn , eller selve kabinett bryteren/ledninger m.m. Bruk ikke knapp for å sette mens på benk , men start med å puls kortslutte pwr-on pin til gnd. Testet akkurat med hovedkortet utenfor maskinen, og samme problemet nå og. Og da er ingenting annet enn CPU og MB strømkabler fra PSU koblet til. Det er jo en sjans det kan være PSUen eller? Men jeg føler det naturlig at feilen da ligger i hovedkortet, og jeg er nesten i ferd med å føle meg komfortabel med å sende det inn til komplett... noen som kanskje kan tenke seg at PSUen er årsaken? Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Ta hovedkortet ut av maskinen og test dette på benk/bordet. Det kan være noe med kabinett , studs som kortslutter noe , hovedkort i spenn , eller selve kabinett bryteren/ledninger m.m. Bruk ikke knapp for å sette mens på benk , men start med å puls kortslutte pwr-on pin til gnd. Testet akkurat med hovedkortet utenfor maskinen, og samme problemet nå og. Og da er ingenting annet enn CPU og MB strømkabler fra PSU koblet til. Det er jo en sjans det kan være PSUen eller? Men jeg føler det naturlig at feilen da ligger i hovedkortet, og jeg er nesten i ferd med å føle meg komfortabel med å sende det inn til komplett... noen som kanskje kan tenke seg at PSUen er årsaken? Lån av et annet power hadde jo kanskje besvart spørsmålet men du bor vel alt for langt unna... Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Bor du i krs området kan jeg låne deg en PSU. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Kan være begge deler. Hold up spenningsnivå kan jo skape litt bry. Men det høres for meg ut som hovedkortet. Har du en haswell cpu eller nyere sammen med en psu som ikke takler c6/c7 states og du har ikke disablet de states ii hovedkortets bios. 1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 (endret) -slett- Trodde Syar var TS. Endret 7. mai 2016 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Tja: Første ts må si hva er hw? Alle årene jeg har mekket i data har jeg opplevd ett hk kort død. Men nok om det. For meg høres det ut som psu/eller bad bios. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Åpenbart en fordel å informere om merke modell av både hovedkort,cpu og strømforsyning. @Christian , jeg har aldri selv laget en tråd med behov for hjelp i "Maskinen funker ikke" Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Åpenbart en fordel å informere om merke modell av både hovedkort,cpu og strømforsyning. @Christian , jeg har aldri selv laget en tråd med behov for hjelp i "Maskinen funker ikke" Når du nevner det: Har aldri startet en tråd. Men nok off topic Lenke til kommentar
Farner Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 Har du en haswell cpu eller nyere sammen med en psu som ikke takler c6/c7 states og du har ikke disablet de states ii hovedkortets bios. Takk for hjelpa så langt! Prøvde å disable "Intel C states" i BIOS... Ingen forskjell. Åpenbart en fordel å informere om merke modell av både hovedkort,cpu og strømforsyning. ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 Intel Core i7-4770K Corsair AX750 Ser det i blant er en søt liten vifte på hovedkortet som fortsetter å spinne til jeg kobler ut strømmen. Og etter jeg koblet strømmen inn igjen etter vifta stoppa ville den ikke starte igjen. Holdt på knappen inne i 1 minutt igjen også startet den. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Okay, har du gammel eller nye bios? ASUS SABERTOOTH Z87. Er det hele navnet på hk? Asus.com kan hjelpe deg med det og annet. Hva med asus update program Lenke til kommentar
Farner Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 Okay, har du gammel eller nye bios? ASUS SABERTOOTH Z87. Er det hele navnet på hk? Asus.com kan hjelpe deg med det og annet. Hva med asus update program Ja, det er hele navnet. "Ny eller gammel bios?" UEFI type, siste versjonnummer. Ønsker du specs til hovedkortet kan du ta en titt her: https://www.komplett.no/product/781696?noredirect=true evt produktsiden hos ASUS http://www.asus.com/no/Motherboards/SABERTOOTH_Z87/HelpDesk_Manual/ Lenke til kommentar
Flin Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Når du prøver å starte PCen, og det ikke funker, hører du noen lyder?Spesifikt, hører du en høy-tonen pipelyd fra PSUen? Ofte når kondensatorer går istykker kan de gi fra seg en slik lyd. 1 Lenke til kommentar
Farner Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 Når du prøver å starte PCen, og det ikke funker, hører du noen lyder? Spesifikt, hører du en høy-tonen pipelyd fra PSUen? Ofte når kondensatorer går istykker kan de gi fra seg en slik lyd. Ja, det er viss piping, coil-whine eller tilsvarende. Hvis jeg skrur strøm-vippebryteren av og på kan jeg høre den forandrer tone. Kanskje det faktisk er powersupplyet. :S Det som er litt merkelig er at jeg har hatt dette problemet i sikkert 1,5 år, men det er først nå som jeg skal selge den at jeg trenger å få fikset det. Det er jo en AX750 som har 7 års fabrikkgaranti. Eneste problemet er at jeg kjøpte den på Digital Impuls og ikke var lur nok til å få registrert det på navn... Så har ingen kvittering på det... Tror kanskje jeg kan få tak i et annet supply å teste med imorgen. Bor i Oslo, så burde vel ha en kompis med en PSU til overs @Christian , jeg har aldri selv laget en tråd med behov for hjelp i "Maskinen funker ikke" Når du nevner det: Har aldri startet en tråd. Gjør dette veldig sjeldent selv. Har forholdsvis grei peiling på PC, men akkurat i denne saken er jeg så usikker på om det er MB eller PSU som er problemet. Jeg har fiksa mange maskiner som har virket helt døde, med å "tømme" for strøm, med å koble alt fra og holde inn på-knappen. Men dette er første tilfellet hvor denne feilen gjenskapes hver eneste gang man lar maskinen stå avslått i >5 min. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Har du testet med clear cmos? Har selv msi med z77a. For å få det ene kortet i gang må jeg trykke inn oc knapp, da funker det. Har prøvd alt, men så lenge de gamle kortene funker er jeg fornøyd, hehe.. Neste er prøv en annen psu. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Hvis den ikke slår seg på etter > 5 minutter uten at du fjerner strømmen fra hovedkortet. Er det antagelig cmos og hovedkortet som har låst seg (iom at du ved å fjerne SBY 5v spenningen får det å starte igjen). Ofte mye funky disse Asus korta. Dette er også samme som skjer med nye prosessor dvale states (problemer å vekke cpu fra c6/c7 sleep) med psu som ikke står på "haswell lista". Men din er okay. Bruker du dvale/standby funksjon fra operativsystemet ? Alltid problemer med dette på mange desktop systemer . Prøv såfall med dvale, hybrid dvale og standby disablet og ta "normal shutdown" når du skrur av. Load moderate/normale cmos instillinger , ikke noe aggressivt/auto klokke Asus greier og ikke noe eco energi sparende defaults. Noen ganger hjelper det også med en re-mount av prosessoren (kan være short i et par pins eller en sklidd av pin-pad som lager rare feil. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 Tja! Kan være at psu er helt grei men at det er et problem et annet sted, siden trådstarter har påpekt at han har hatt problemer ganske så lenge så kan det være hovedkortet som har tatt kvelden endelig... Test psu i en annen pc. Lenke til kommentar
Farner Skrevet 7. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2016 Dette ble litt for spennende, så jeg dro å hentet PSUen for å få dette sjekke ikveld! oooog det er PSUen som er problemet. Kobla nå opp en Corsair HX650W, og nå starter maskinen uten problemer. Jeg brukte dvale endel på maskina for en stund tilbake, og det kan nok ha gjort sitt for at powersuppliet har begynt å slite. Eneste problemet nå er at jeg ikke har kvitteringa fra Digital Impuls Men det er ikke et problem jeg regner med dette forumet er her for å løse! Jeg vil sjekke imorgen og for å se at den skrur seg på like lett etter en natt uten å være påslått. Takk for hjelpa! Digg å ha noen å lufte ideer med når all feilsøkinga mi ikke ga resulteter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå