Gå til innhold

Manualtåken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Berre lækkert igjen.

Jeg ville nok forsøkt ytterligere skjerping, men så er jeg da ikke engang kommet til amatørstadiet når det gjelder slikt som dette.

Har du et sånt tårn med teleskop etc. tilgjengelig når du holder på med disse greiene her?

Tror ikke en gang en 800 mm med 2X extender hadde fått øye på den fargerike tåkeklædden der.

Roar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger! :)

Roar, er det noe spesielt du tenkte på vedrørende forbedringer? Farger, skarphet, kontrast, støy?

Jeg er i utgangspunktet ganske fornøyd med fargene, å støynivået er ikke så alt for ille. Det jeg personlig savner litt er mer dybde i selve tåken, samt så kunne jeg forsøkt å skarpe opp bare tåken litt. Er det dette du tenkte på?

Jeg har vel ikke direkte noe tårn nei, men litt større en et vanlig kamerastativ og et kit-objektiv er det nok.

Jeg la ved et bilde som viser hvordan jeg tar bildene mine her: http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/maneformorkelse-med-supermane/1596759 Som du ser, dessverre en del lydforurensninger, å ikke noe gigantisk oppsett. Alt er dog data-styrt, så jeg holder meg som regel innendørs i det lille lekehuset du ser på venstre siden der.

800mm som du sier er jo midt i blinken egentlig. Jeg bruker 1000mm F/5.0 med 1.6x crop kamera, så om du bruker fullformat er jo dette eksakt samme som 800mm med 2x extender. Alt du mangler er egentlig en tracker for å følge himmelen. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...