Gå til innhold

[Løst] Katten tisser isenga mm.


Anbefalte innlegg

Hei alle katteelskere,

 

Dette er min andre tråd om kattene jeg har. Sist var de kattunger og jeg som uerfaren katteeier trengte litt råd og tips sist gang. 

 

Nå har kattene blitt 1 år gamle, og smårar adfers har begynt å oppstå. 

 

Vi har nettopp flyttet, to uker tilbake. Og jeg leste at katter kan bli stresset av dette, derfor planla jeg å ha dem på kattehotell under flyttinga slik at de skulle slippe alt styret med ut, inn, fram og tilbake og bokser overalt. Da dagen kom og jeg skulle levere dem hadde kattehotellet glemt av avtalen og stengt hotellet for oppussing. Dette satt en real kinkig situasjon. Vi endte med å ha dem i den gamle leiligheten mens vi bærte ut ting og tang. De merket at ting skjedde og viket litt unna, men det gikk forsovet bra. Etter at det største tingene var kommet på plass i den nye leiligheten (seng, sofa osv.) hentet vi dem og lot dem gå fritt rundt i leiligheten å bli kjent. Gikk over all forventing, de spiste, lekte og sov på kattestativet (som vi hadde passet på var på på plass slik at de ville lukte seg selv og gjennkjenne ting fra den gamle leiligheten. Men etter to uker har små ting begynt å oppstå som jeg ikke helt skjønner hva jeg skal gjøre med.

 

Jeg har prøvd å lese endel om hva som kan være problemet, men søker tips og råd.

 

Katt nummer 1 (som er størst i str): Han er rolig, kosen og vokst til å bli en fin ung kattegutt, problemet er at han tisser i senga. Han gjorde dette en gang i den gamle leiligheten da døren var åpen og han fikk gå inn uten "tilsyn". Etter dette gjorde han det ikke mer, men vi holdt også døren lukket. Vi har alltid døren lukket, men da dette skjedde var det rett før vi skulle legge oss og kjæresten min lot døren stå åpen, så han smatt inn å la fra seg en flekk. 

 

I den nye leiligheten har vi kjøpt ny seng og sofa. Og vi syns det var en unaturlig sterk lukt ved hodene våres, men jeg trodde det var fordi senga var ny. Da vi skulle skifte sengetøy igår så var det jaggumeg en stor tisseflekk mellom våres hodeputer. Han tisser aldri når vi faktisk ligger isenga så jeg skjønte ikke hvordan dette hadde skjedd, da vi alltid har døren lukket uten at vi er tilstedet. Kjæresten kom med en tilståelse at hun hadde latt døren stå åpen et par minutter, og da så katten sitt snitt til å smette inn og gjøre fra seg. 

 

Jeg har lest at dette kan være pga markering hvor katten ønsker å markere enten oss eller senga. Vet ikke hva. 

 

Katt nr 2: Rett før vi skal legge oss, altså vi ligger isenga med soveromsdøren åpen, så begynner å han å snakke endel, og dette er ikke vanlig mjauing, men en ganske sterk knurremjau. Også begynner løpingen, han løper over gulvet og man hører ganske kraftig at klørne skraper mot parketten, og han løper opp i sofaen og han er virkelig overalt. Han river ned ting og enser ikke hvor han løper eller hva han løper inn i. Noen ganger har det vært fordi de har lekt eller noe, for man hører litt tumulter. Men andre ganger har han bare fått skikkelig raptus, så når jeg går ut for å se hva som skjer så er det bare minstemann som løper alene rundt i leiligheten som en galning. Fullstendig amok faktisk. Den andre katten bare ligger på kattestativet å ser på. Hvorfor denne raptusen kommer så voldsomt aner jeg ikke, og så fort jeg viser meg, ser de på meg som om ingenting har skjedd og legger seg ned, mens de ser på meg. Så fort jeg går inn på rommet begynner de igjen. Enten begge eller bare minstemann. Jeg er klar over at katter er nattedyr, men så ille?? Vi leker med dem hver dag for å prøve å slite dem ut, men de viser ikke tegn på å bli slitne.

 

Kjæresten min har sagt at de er ungdommer og kommer til å vokse dette av seg. Men jeg vet ikke hvor lang tid det tar før de virkelig gjør skade på seg selv eller andre ting i huset. 

 

En annen ting er at de har begynt å hoppe opp på kjøkkenbenken, enten for å titte på akvariet eller legge seg på ovnen. I den gamle leiligheten var benken for høy og de kom seg aldri opp. Men nå hopper de fra sofaen og over på kanten og ned på kjøkkenbenken, sofaryggen er lent opp mot kjøkkenbenkkanten. De går opp der så fort de tror eller vet at vi ikke ser det. De hopper ned så fort en av oss kommer ut, dvs jeg tror de skjønner de ikke har lov. Det med ovnen er at det er touch ovn, så jeg er redd for at en av kattene skal klare å skru på ovnen med poten og skade seg. Har prøvd å sprute vann på de, eller bestemt løfte dem ned. Men disse to her ser bare ikke ut til å lære. 

 

Dette ble veldig mye, men ja, kan være jeg kan virke litt nazi, men jeg fortrekker å ha kattene alle andre steder enn kjøkkenbenken, ja vi vasker den osv. mtp at vi lager mat der, men det hjelper ikke når de kan gjøre som de vil når vi sover. Jeg har ligget i stua på sofaen uttallige ganger for å prøve å si nei til de når de gjør det. 

 

Kjøpte nettopp også vår første plante som de spiser av, dette plager ikke meg så mye, men kjæresten min liker ikke dette, (hu kjøpte den). Så jeg har tenkt å kjøpe kattegress, kanskje dette kan funke. 

 

Jeg sover veldig lett, og våkner når jeg hører de hopper ned fra kjøkkenbenken for da vet jeg de har vært der. 

 

Noen tips? 

 

Takk på forhånd od beklager hvis jeg har fornærmet noen som ikke liker at man spruter vann på kattene. 

Endret av Parkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flytting er en naturlig årsak til "ny type" adferd for slike karapyler. Det kan være nok med at man kjøper et nytt møbel - man merker det tar tid før de tilvenner seg det. Enkelte katter takler flytting dårligere enn andre og mange opplever at utekattene deres forsvinner i løpet av en kort periode - man har i enkelte tilfeller sett at kattene har funnet tilbake til sitt gamle hjem da de har ekstrem retningssans.

 

Urinering i senga "kan" være en slik reaksjon men det er umulig å si noe om sikkert. Siden dette kun skjer i senga - aldri slipp den inn der da :)

 

"Raptuser" er helt normalt og mine får det med jevne mellomrom, men kun ved 10-15sekunders varighet og sjeldnere og sjeldnere jo eldre de blir. Mine er riktignok utekatter og har ikke det samme behovene der som en innekatt vil få - utløp for energi. Så lenge ikke katten virker "sinna" eller den viser tegn til "panikk og stress" når den starter med slike raptuser ville jeg ikke tenkt noe mer på det - det er helt normalt.

- Det ser gjerne ut som en blanding av at de er på jakt og leker samtidig, og ting går litt i rykk og napp når de først setter igang eller?

 

Hopping til kjøkkenbenk er vanskelig å bortlære når de først ha satt i gang. En ting man ihvertfall kan sørge for er aldri å ha noe "interessant" på kjøkkenbenken. Aldri ha matrester der eller boller/kjøkkenglass stående med vann i i oppvaskkummen. Du kan også prøve å sperre "inngangsdøra" til kjøkkenbenken, det punktet der de vanligvis hopper opp ved å sette noe der som hindrer dem i å komme opp.

 

Spruting av vann fungerer dårlig er min mening.

Et bestemt "NEI" med negativt tonefall samtidig som man nærmer seg dyret er mer effektivt. Nå er riktignok mine 5år gamle, men de reagerer på "NEI" uten at jeg trenger å nærme meg de nå.

 

Katter lærer det de selv vil og det kan være utrolig vanskelig å lære de akkurat det man selv synes er viktigst. Viktig å huske på er også at de bare er 1år gamle. De er fulle av energi som ofte kommer ut i boble-doser som plutselig sprekker.

Forsøk å stimulere de til å få utløp for energien - skaff dem et skikkelig klatrestativ om de ikke allerede har det. En litt stor pappeske på gulvet er også populært både med tanke på lek og soveplass :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flytting er en naturlig årsak til "ny type" adferd for slike karapyler. Det kan være nok med at man kjøper et nytt møbel - man merker det tar tid før de tilvenner seg det. Enkelte katter takler flytting dårligere enn andre og mange opplever at utekattene deres forsvinner i løpet av en kort periode - man har i enkelte tilfeller sett at kattene har funnet tilbake til sitt gamle hjem da de har ekstrem retningssans.

 

Urinering i senga "kan" være en slik reaksjon men det er umulig å si noe om sikkert. Siden dette kun skjer i senga - aldri slipp den inn der da :)

 

"Raptuser" er helt normalt og mine får det med jevne mellomrom, men kun ved 10-15sekunders varighet og sjeldnere og sjeldnere jo eldre de blir. Mine er riktignok utekatter og har ikke det samme behovene der som en innekatt vil få - utløp for energi. Så lenge ikke katten virker "sinna" eller den viser tegn til "panikk og stress" når den starter med slike raptuser ville jeg ikke tenkt noe mer på det - det er helt normalt.

- Det ser gjerne ut som en blanding av at de er på jakt og leker samtidig, og ting går litt i rykk og napp når de først setter igang eller?

 

Hopping til kjøkkenbenk er vanskelig å bortlære når de først ha satt i gang. En ting man ihvertfall kan sørge for er aldri å ha noe "interessant" på kjøkkenbenken. Aldri ha matrester der eller boller/kjøkkenglass stående med vann i i oppvaskkummen. Du kan også prøve å sperre "inngangsdøra" til kjøkkenbenken, det punktet der de vanligvis hopper opp ved å sette noe der som hindrer dem i å komme opp.

 

Spruting av vann fungerer dårlig er min mening.

Et bestemt "NEI" med negativt tonefall samtidig som man nærmer seg dyret er mer effektivt. Nå er riktignok mine 5år gamle, men de reagerer på "NEI" uten at jeg trenger å nærme meg de nå.

 

Katter lærer det de selv vil og det kan være utrolig vanskelig å lære de akkurat det man selv synes er viktigst. Viktig å huske på er også at de bare er 1år gamle. De er fulle av energi som ofte kommer ut i boble-doser som plutselig sprekker.

Forsøk å stimulere de til å få utløp for energien - skaff dem et skikkelig klatrestativ om de ikke allerede har det. En litt stor pappeske på gulvet er også populært både med tanke på lek og soveplass :)

 

Tusen takk @Countryman for bra og utfyllende svar! Akkurat det jeg trenger! HAHA.

 

Du har helt rett at de er bare "babyene" enda, ifølge samboeren :p og den minste reagerer faktisk på nei, han andre... not so much, men han skjønner tegninga når jeg går mot han. Når han spiser på planten og jeg sier nei, da skjønner han, men det er den eneste gangen storemann skjønner et nei. Ja begge gangene har tisset isenga har samboeren ved et uhell lat døren stå åpen, det er helt klart at han har en trang til å gjøre fra seg der mtp at han har gjort det så raskt når døren først er åpen, men nei han har i utgangspunktet ikke lov å være der når ikke vi er i senga :)

 

Jeg kjøper nye leker til stadighet, da lasermusa ble gammel for de, kjøpte jeg en ny stang med dusk på enden. Den elsker de, men kjøper en ny igjen når denne er oppreven osv. 

 

Jeg er helt klar over at det kan ta litt tid å tilpasse seg for dem, men jeg kjenner jeg blir stressa selv noen ganger når det går så utover nattesøvnen :/ 

 

Men uansett, når det gjelder kjøkkenbenken så hadde jeg en mistanke om det du sier, at det er vanskelig å få dem til å slutte med, MEN vi holder det alltid ryddig og rent der så ikke de kan skade seg eller knuse noe osv. Men ja...

 

Ville du forresten forstyrret i raptusen om natten hvis de leker/sloss/raptuser skjer, eller ville du bare latt dem slite ut seg selv? For jeg kan love deg at enten om det er begge eller bare minstemann så er det ikke 10-15 seks varighet! :p 

 

Du sier du ikke er en ekspert, men for en noob som meg så høres du ut som en, noen ganger trenger man bare å vite og høre ting fra andre. Selv om jeg tenkte meg at disse tingene er lite å gjøre med er det alltid greit å få en verifisering at det stemmer og generelt bare høre andres meninger, for noen ganger kommer det ting opp man ikke har tenkt på selv :)

 

Tusen takk igjen. Ha en fin dag! 

Endret av Parkan
Lenke til kommentar

 

 

Du sier du ikke er en ekspert, men for en noob som meg så høres du ut som en, noen ganger trenger man bare å vite og høre ting fra andre.

 

Det er det som er så skummelt med intenettet idag :)

Men siden dette ikke er et veldig alvorig tema er det vel greit.

 

Finner ingenting unormalt med det du beskriver i TS, og bare hyggelig å kunne være til hjelp :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Du sier du ikke er en ekspert, men for en noob som meg så høres du ut som en, noen ganger trenger man bare å vite og høre ting fra andre.

 

Det er det som er så skummelt med intenettet idag :)

Men siden dette ikke er et veldig alvorig tema er det vel greit.

 

Finner ingenting unormalt med det du beskriver i TS, og bare hyggelig å kunne være til hjelp :)

 

Igjen, takk! Jeg får bare følge opp dem, også vokser de det nok av seg og blir noen fine ungkatter! Det er de jo allerede, men litt har de igjen å vokse på! :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...