Turtledove Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Hei! Jeg prøver å finne ut av om jeg kan utnytte fridagen til å få gjort noek forefallende oppgaver, blant annet å klippe plena. Men jeg har lite lyst på en bot for å gjøre det. Bryter jeg helligdagsfreden hvis jeg klipper plena i dag? Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) Lov om helligdager og helligdagsfred. § 1. Lovens formål: For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov. § 2. Helligdager: Følgende dager er helligdag: a) vanlige søndager, b) nyttårsdag (1. januar), c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag), d) langfredag (siste fredag før første påskedag), e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars), f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag), g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag), h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag), i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag), j) første juledag (25. desember). § 3. Helligdagsfred: På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet. Brudd og medvirkning til brudd på loven straffes med bøter. I utgangspunktet: ja I realiteten: du har noen fæle naboer om du får en bot Endret 5. mai 2016 av Brattus Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Ja, hvis du bruker kniv, saks eller ljå. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Har gått en lengre tur idag og observert flere plenklippere, anleggsmaskin og motorsag i aksjon. Vi er i 2016 og lov om hellidagsfred er på dødsleie. 5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Terskelen for kva som er akseptabelt på helligdagar har endra seg mykje i dei siste åra. Uansett er det verdt å merke seg at lova forbyr "utilbørlig larm", her vil det med andre ord være rom for tolkning. Plenklipping i dag vil være ulovlig dersom du like greit kunne gjort arbeidet i morgå. Men dersom arbeidet må gjerast i dag av ein eller anna grunn så er det ikkje sikkert det er "utilbørlig" bråk lenger. Det kan også være fornuftig å sjå helligdagslova i samanheng med grannelova. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Lov om helligdager og helligdagsfred. § 1. Lovens formål: For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov. § 2. Helligdager: Følgende dager er helligdag: a) vanlige søndager, b) nyttårsdag (1. januar), c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag), d) langfredag (siste fredag før første påskedag), e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars), f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag), g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag), h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag), i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag), j) første juledag (25. desember). § 3. Helligdagsfred: På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet. Brudd og medvirkning til brudd på loven straffes med bøter. I utgangspunktet: ja I realiteten: du har noen fæle naboer om du får en bot I utgangspunktet: nei i realiteten: naboene har loven på sin side om de velger å "gjøre noe med det". Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Bot er en ting. Sinte naboer er noe annet. Det første er tvilsomt, det andre er temmelig sannsynlig. 1 Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Remember thy sabbath, to keep it Holy. Neida, som nevnt så må du ha kjipe naboer hvis de ikke lar deg gjøre dette. 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 r første pinsedag), j I utgangspunktet: nei i realiteten: naboene har loven på sin side om de velger å "gjøre noe med det". Hvorfor nei? En gressklipper må vel defineres som utilbørlig larm? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Kan jeg klippe plena i dag? Er det ikke ganske utrolig at man må spørre om man har lov til å klippe egen plen? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Kan jeg klippe plena i dag? Er det ikke ganske utrolig at man må spørre om man har lov til å klippe egen plen? Spørsmålet er ikke om man har lov til å klippe egen plen, derimot om man har lov til å forstyrre naboene på en helligdag. 2 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Mine naboer bor så langt unna at de ikke vil høre om jeg bruker motorsag eller gressklipper. Men det går en vei forbi huset mitt som ofte blir benyttet av turfolk. Kan turfolket klage med henvisning til lovverket over eller kan jeg bare fortsette å bråke og henvise til at det er helt frivillig å benytte seg av veien som går over tomten min? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Bryter jeg helligdagsfreden hvis jeg klipper plena i dag? Det kommer an på hvor langt fra naboene du er, men i utgangspunktet ja, sånn jeg forstår det. Er det ikke ganske utrolig at man må spørre om man har lov til å klippe egen plen? Man klipper så mye man vil. Vi har imidlertid noe som kalles eiendomsrett (du er sikkert veldig klar over hva det er). På grunn av dette er det i noen tilfeller forbudt å sende bråk inn på andres eiendom. De eier tross alt eiendommen sin, og bør få bestemme om de skal ha bråk der. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 "...som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm" Etter loven kan de sikkert klage. Selv ville jeg aldri startet en motorsag på en helligdag, den lager en "skjærende" lyd som når langt. Gressklipper er mer uskyldig, et nødvendig verktøy for å vedlikeholde hagen og i dagens travle samfunn må helligdagene benyttes. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 http://www.dagbladet.no/2016/05/08/nyheter/innenriks/helligdag/44153612/ Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Jeg har klipt plena mange søndager, aldri fått noe reaksjoner selv om det er "ulovlig". Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Kan du? Ja. Bør du? Nei. Naboen driter vel i om du bare har tid på en søndag. Hva om du prøver å nyte fridagen på terassen og han tar med trommesettet sitt ut på plenen for å øve soloer? 1 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 9. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2016 Kan oppdatere med hva det ble til. Jeg starta med litt 'stille arbeid' (rake, klippe greiner osv), og etter hvert kom naboen ut og begynte selv. Det var null stress, og heldigvis virker det som at han gir litt beng i helligdagsfreden. Prøver jo å få det til i ukedagene, men jeg har for få timer i døgnet fra før av. Fint å bruke fridagene til å få gjort litt. 1 Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Så lenge du ikke gjør det innmari tidlig på morran eller dritseint på kvelden, er det sikkert bare å gunne på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå