Sandy Koufax Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Jeg er overrasket over at ingen har opprettet en tråd om dette ennå. Så jeg får gjøre det. Erna Solberg har bestemt seg for å sende norske soldater til Jordan for å bistå med å trene sunni-muslimske opprørere i kampen mot ISIS. Disse samme soldatene har også fått en ordrebeskrivelse som tyder på at de kan delta i eventuelle kamper mot ISIS inne i Syria om nødvendig. Det er da hovedsakelig snakk om provinsene Raqqa (nesten helt under ISIS, med unntak for nordsiden som er kontrollert av SDF) og Deir ez Zor (med sterk kontroll av ISIS, med unntak for en garnison i selve hovedstaden i provinsen for Assad sine soldater ledet av drusisk divisjon som er kjent for sin sterke kampmoral). En del spørsmålstegn kommer da opp i dette i øyemed. Hvilke side er disse sunni-opprørerne på? De er ikke på Assads side, de skal kjempe mot ISIS. Betyr det da at de skal bli med i SDF? Eller skal de være en fjerde maktbase? Altså da at Norge skal være med på å komplisere denne konflikten ytterligere. Her kan vi se noen hint ut i fra amerikanske distribusjoner av soldater. De sendte nylig 250 soldater til nord i Syria, som er kontrollert av SDF. SDF består av 60 prosent kurdere, 10 prosent kristne militser (hovedsakelig assyrere, men også armenere) og 30 prosent arabere (grupper som Jaysh al Thuwar og Al-Sanadid styrkene (en styrke bestående av soldater fra Shammar-stammen og har rundt 10 000 soldater)). Her har amerikanerne ytret ønske om å øke andelen sunni-opprørere til 50 prosent, noe også tyrkerne også ønsker. Vi må også påpeke at tyrkerne misliker SDF sterkt fordi det er sett på som ateistisk og i nært samband til PKK-geriljaen som kjemper i Tyrkia. Man ønsker å øke andelen fordi de ikke ønsker at kurderne skal ta over byer som Raqqa og Deir ez Zor, ettersom disse provinsene er hovedsakelig arabiske. Kurderne kan bistå som hjelpere. Dette er også noe de kurdiske gruppene der også mener. Det kan også være at amerikanerne, under påvirkning av tyrkerne, ønsker å skape en fjerde maktbase, nemlig sunni-arabiske opprørere som kjemper mot ISIS, men også eventuelt kurderne (når Clinton tar over makten i USA). Clinton-familien er kjente for å være svært pro-tyrkiske og vil være medgjørlige for tilnærmet alle ønsker den tyrkiske ledelsen vil ha. Dette kan bli problematisk for Norge og jeg er usikker på om den norske befolkningen vil være interessert i at norske soldater drar ned til Syria for å kjempe mot en etnisk minoritet. Samtidig er denne etniske minoriteten de eneste som kjemper aktivt mot ISIS og har drept mange av ISIS-medlemmene som har planlagt terrorangrep mot Europa. Amerikanerne og tyrkerne hadde et slikt program for en fjerde maktbase, men de fikk kun trent noen få soldater, som senere ble fanget av Al-Nusra (et affiliat av Al-Qaeda). Det var etter dette at amerikanerne allierte seg med SDF i nord. Det kan hende at tyrkisk press har tvunget USA tilbake hit, og da er Norge med å bistå en slik politikk. Samtidig vil jeg påpeke at denne politikken øker sannsynligheten for terrorangrep mot norske mål. Spesielt på strender i Tyrkia, Nord-Afrika og Hellas/Spania. Hva mener dere om dette? Hva er intensjonen til Erna Solberg når hun har beordret dette? Det norske folk fortjener å vite hvilken side vi er på. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 En uttalelse som dette fra Sverre Diesen hjelper ikke akkurat til å bidra med en forståelse av intensjonene til regjeringen: http://www.dagbladet.no/2016/05/05/nyheter/forsvar/krig_og_konflikter/politikk/44120440/ Det ser da ut som om man skal danne en gruppe av radikale jihadister for å kjempe mot en annen gruppe radikale jihadister, for så å senere lage flere grupper som igjen skal kjempe mot den gruppen vi lager nå.... Kanskje en grunn til at menneskene i midtøsten har det så ille som de har. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Ja dette er jo helt på jordet, snakk om å stikke hodet rett inn i et vepsebol. Merker jeg blir oppgitt. Hvorfor skal vi blande oss borti dette. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) Sverige og Stockholm hadde en kredibel trussel ifra IS i forrige uke og den er vel ikke over ennå. Sverige deltar ikke i krigen mot IS.Tror dere virkelig at det spiller noen rolle om vi bekjemper dem eller ikke? De vil drepe oss fordi vi ikke er som dem. Dere kan løpe, men dere kan ikke gjemme dere ifra islamisme. Den er kommet for å bli - inntil vi nedkjemper den. Men vi må bruke hardere skyts. Endret 5. mai 2016 av misanthrope 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Amerikanerne er på ny engasjerte i Irak, mot IS. Peshmerga stakk av under kampene etter å ha lidd 15 tap. Amerikanske SEALs stod løpet ut, mistet èn mann, og drepte hundrevis på hundrevis av IS krigere. Så mange at de måtte bruke bulldozere og gravemaskiner for å begrave dem i Tel Asqof. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) Ja dette er jo helt på jordet, snakk om å stikke hodet rett inn i et vepsebol. Merker jeg blir oppgitt. Hvorfor skal vi blande oss borti dette. Et norsk bidrag til kampen trenger ikke å være en dårlig ting. Men måten det skjer på i dette tilfellet virker veldig merkelig. Det er ingen andre nasjoner, etter det jeg har forstått, som trener opp sunnimuslimske (altså høyst sannsynligvis radikale jihadister som Ahrar al Sham og ny dannede grupper med en medlemsbase som er felles med andre jihadistgrupper) organisasjoner. Jeg skjønner ikke hva Solberg tenker på her. Andre nasjoner som har gitt bidrag har gjort det gjennom å sende fly ned dit, som for eksempel Danmark. @misantrophe Vi er alle enige om at radikal islamisme må bekjempes. Dette er spesielt viktig for moderate muslimer. Men det bør ikke gjøres ved å danne andre radikale grupper som du føler du kan kontrollere. Man må gi støtte til sekulære grupper. Og en organisasjon som SDF med komponenter fra kristne, kurdere og arabere er den beste måten å gjøre det på i Syria. Solberg må egentlig komme på banen og forklare hva intensjonen til hennes regjering er. Spørsmålet er egentlig, støtter det norske folk opptrening av radikale sunnigrupper under pretekst at de kjemper mot ISIS, mens de egentlig har samme ideologi. Husk at når ISIS tredte frem som en maktfaktor var det mange vestlige etterretningstjenester som støttet dem og forsøkte å sende lokale jihadister ned der. Man mente at ISIS var en lokal organisasjon som fokuserte på Syria/Irak og ikke var en trussel for Vesten. Dette viste seg å være en grov feiltagelse (akkurat som støtten til Al-Qaeda var under Afghanistan-konflikten). Endret 5. mai 2016 av Sandy Koufax Lenke til kommentar
Besinnet Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Vanvittig at Norge deltar med soldater i et annet land. Disse soldatene vil ganske sikkert havne i konflikt med Assad og kurderne. Skammelig! 1 Lenke til kommentar
Besinnet Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Da USA sist gang prøvde å trene opp "moderate" opprørere ble de rekrutert av Al Quaida og ISIL. Store mengder våpen havnet hos islamistene. Assad har helt rett, det er et brudd på internasjonal lov. Disse "juristene" leser lovene vilkårlig! Så nå skal det landet som deler ut Nobels fredspris opptre som agressorer uten mål og mening! Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Litt morsomt samtidig som det er strengt forbudt for folk i Norge å dra ned å krige der på eget initiativ, uten at det koster Ola og Kari ett rødt øre. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Vi som sitter her på berget har alt for lite kunnskap om konsekvenser. Det er jo et vepsebol av "nasjonaliteter" der, og hvilke av disse vil være best for vesten å gi støtte til? Hvilke grupper har de verste muslimer blant seg? Økonomisk gevinst slik USA tenker bør ihvertfall Norge opponere i mot, og heller forsøke å bidra til noe som gavner alle mennesker, inkludert de som lever i regionen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) Jeg ville foretrukket å ha norske soldager langs Norges grenser for å beskytte Norge. Edit: Soldater for pokker! Soldater! Endret 5. mai 2016 av Bruker-245639 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) Norge deltar i krig uten lovlig hjemmel i internasjonal lov. Norge er dermed det X'ende landet siden NAZI Tyskland som gjør dette. Listen over land som har gjort dette etter NAZI Tyskland består hovedsaklig av USA sine allierte og har hovedsaklig foregått siden 2001. Høyre driver krig bak ryggen på det Norske folk. Endret 5. mai 2016 av zeebra Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Jeg ville foretrukket å ha norske soldager langs Norges grenser for å beskytte Norge. Husk å utstyre nordmenn med solbriller da Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Jeg ville foretrukket å ha norske soldager langs Norges grenser for å beskytte Norge. Husk å utstyre nordmenn med solbriller da Føkk jeg hater stavekontroll... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Hva om alle land går sammen om å teppebombe hele landet.. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 (endret) Hva om alle land går sammen om å teppebombe hele landet.. Mange land har allerede gått sammen under USA sin regi for å ødelegge Syria. Landet ligger allerede i ruin. Teppebombing er ikke nødvendig. Endret 5. mai 2016 av zeebra Lenke til kommentar
nydag Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Flott artikkel. Bruun-Hansen får IS til å høres ut som selveste nazi-Tyskland med uttalelser som "Verdenssamfunnet kjemper mot ISIL på bred front". Så ved å håndtere problemet indirekte via andre opprørsgrupper skal Norges bidrag bidra til "fred" i Syria? Hadde faktisk IS/ISIS/ISIL/Daesh vært et problem for verdenssamfunnet hadde vi sett en HELT annen kampanje enn den proxykrigen som foregår nå. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Forsvaret-risikerer-a-trene-opprorere-som-vil-slass-for-IS-8461693.html Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 10. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Jeg vil også gi min støtte til denne offiseren (for hva nå det er verdt). Han ser ut til å forstå denne konflikten bedre enn sine overordnede. Vi har i denne konflikten tre maktbaser: 1. Assad sin regjeringsstyrker som har sitt fundament i alawittene, kristne og mye av den sunniarabiske middelklassen. 2. Forskjellige jihadister som ISIS, Al-Nusra, Ahrar al Sham og en del mindre grupperinger med mer eller lik ideologi (består hovedsakelig av fremmedkrigere og syrere fra rurale strøk) 3. SDF bestående av kurdere, assyrere, armenere, arabere som bor nord i landet og andre etniske minoriteter Hvilken side skal disse soldatene inn i? Eller skal de danne en fjerde maktbase, noe som vil medføre at man skal trene 15-20 000 soldater og videre forlenge krigen ytterligere. Krigen i Syria er på vei til å ta slutt, Assad kontrollerer sine områder, SDF kontrollerer sine og ISIS holder på å bli slått. De kontrollerer bare to provinser nå og det er en dragkamp om dem. Jeg tror at innen 3/2 år, så er krigen i Syria over. Hvis Norge skal være med på å reise en hær på 15-20 000 soldater fordi tyrkerne er bekymret for at kurderne vil bli for sterke (noe som må den virkelige grunnen til denne handlingen), så vil konflikten økes i noen flere år og flere hundretusener vil bli drept. Samtidig vil langt flere flyktninger strømme inn i Europa og sine naboland! Regjeringen må komme på banen og si hva dets intensjoner er. Det norske folk støtter ikke opptrening av jihadister som senere kan angripe Europa (slik de gjorde med med ISIS og Al-Qaeda). Å si at man er med i Inherent Resolve er ikke nok, fordi det er en reell fare for at disse soldatene kommer til å brukes mot sekulære SDF ved en Clinton-administrasjon. Endret 10. mai 2016 av Sandy Koufax Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 (endret) Jeg håper virkelig Kina går inn i USA for å drive regimeendring og bringe demokrati til det landet og frir verden fra tyranni. De får jo begynne med å trene profesjonelle regiment og legioner i USA og støtte ekstremister, seperatister, militsen osv i USA. Så kan Kina sende våpen via Mexico og gi disse til de som behøver slikt. Alt fra maskingevær til antiluftskyts, tanks og droner. Lurer på hvordan folk hadde reagert da. Endret 10. mai 2016 av zeebra Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 12. mai 2016 Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Jeg vil også gi min støtte til denne offiseren (for hva nå det er verdt). Han ser ut til å forstå denne konflikten bedre enn sine overordnede. Vi har i denne konflikten tre maktbaser: 1. Assad sin regjeringsstyrker som har sitt fundament i alawittene, kristne og mye av den sunniarabiske middelklassen. 2. Forskjellige jihadister som ISIS, Al-Nusra, Ahrar al Sham og en del mindre grupperinger med mer eller lik ideologi (består hovedsakelig av fremmedkrigere og syrere fra rurale strøk) 3. SDF bestående av kurdere, assyrere, armenere, arabere som bor nord i landet og andre etniske minoriteter Hvilken side skal disse soldatene inn i? Eller skal de danne en fjerde maktbase, noe som vil medføre at man skal trene 15-20 000 soldater og videre forlenge krigen ytterligere. Krigen i Syria er på vei til å ta slutt, Assad kontrollerer sine områder, SDF kontrollerer sine og ISIS holder på å bli slått. De kontrollerer bare to provinser nå og det er en dragkamp om dem. Jeg tror at innen 3/2 år, så er krigen i Syria over. Hvis Norge skal være med på å reise en hær på 15-20 000 soldater fordi tyrkerne er bekymret for at kurderne vil bli for sterke (noe som må den virkelige grunnen til denne handlingen), så vil konflikten økes i noen flere år og flere hundretusener vil bli drept. Samtidig vil langt flere flyktninger strømme inn i Europa og sine naboland! Regjeringen må komme på banen og si hva dets intensjoner er. Det norske folk støtter ikke opptrening av jihadister som senere kan angripe Europa (slik de gjorde med med ISIS og Al-Qaeda). Å si at man er med i Inherent Resolve er ikke nok, fordi det er en reell fare for at disse soldatene kommer til å brukes mot sekulære SDF ved en Clinton-administrasjon. Jeg bor ikke så langt unna et flyktninge-mottak med mange unge menn. Jeg bare lengter etter å sende mine barn for å sloss i Syria hvor disse spreke unge menn kommer fra :-) For som hvite mennesker har vi da ansvar i denne verden :-) Disse andre skal bare "integreres" :-)) Ironi slutt. Endret 12. mai 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå