Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg tror transekjønn er en mental sykdom

Anbefalte innlegg

Tilstanden er ikkje eit symptom på psykiatrisk sjukdom eller eit kromosomalt avvik.

...

Ei diagnose er nødvendigvis ikkje eit sjukdomsstempel. Å diagnostisere tyder å betrakte eller sjå gjennom eit vindauge av viten. Til dømes er også graviditet ei diagnose, ei diagnose som blir brukt sjølv om det ikkje er nokon sjukdom, tvert i mot, som regel er det snakk om heilt friske kvinner. Graviditet er ei operasjonell diagnose på den måten at ho åpnar vegen til medisinsk teknologi og støtte. På same måte er transseksualisme ei nyttig og operasjonell diagnose på den måten at den transkjønna treng medisinsk behandling og støtte.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/29679/Prosjektoppg.Storvik.pdf?sequence=4

Altså, den transkjønna er ikke "syk", og har ingen lidelse, men trenger medisinsk behandling og støtte.... livet ut...

Det er latterlig å sammenligne dette med en graviditet, som er en midlertidig, og ikke bare en fullstendig naturlig, men nødvendig prosess for artens overlevelse. Evnen til å formere seg er faktisk et kriterie for at en homogen gruppe individer i det hele tatt falle inn under definisjonen "art". Dette er grunnen til at dyr som konsekvent fødes sterile (f.eks muldyr og mulesel) ikke defineres som en egen art.

Kjønnsidentitetsforstyrrelse er en lidelse som overhodet ikke er statistisk normalt, og som isolert sett virker imot artens overlevelse. Hadde dette vært normen, hadde mennekseheten vært på vei mot utryddelse. Det er en lidelse, og en sykdom - selv om man ikke får lov til å si det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådtittelen er om transer er mentalt syke, ikke om de har en diagnose eller ei. Det er noen som ikke klarer se forskjellen.

Det er ikke uvanlig at transseskuelle har barn. Jeg kjenner selv flere.

Det er uverdig å sammenlikne transseskuelle med dyr. Det er å dehumanisere mennesker som alt har vanskelige liv. Det synes jeg er simpelt og skittent gjort. Et menneskes verdi har ingen ting med forplantingsevne å gjøre, men er knyttet til selve det å være et til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trådtittelen er om transer er mentalt syke, ikke om de har en diagnose eller ei. Det er noen som ikke klarer se forskjellen.

Det er ikke uvanlig at transseskuelle har barn. Jeg kjenner selv flere.

Det er uverdig å sammenlikne transseskuelle med dyr. Det er å dehumanisere mennesker som alt har vanskelige liv. Det synes jeg er simpelt og skittent gjort. Et menneskes verdi har ingen ting med forplantingsevne å gjøre, men er knyttet til selve det å være et til.

Jeg sammenlignet ikke transseksuelle med dyr. Jeg poengterte hvorfor det er latterlig å sammenligne sykdommen med graviditet. Hadde man imidlertid gjort en sammenligning med et tilfelle hvor pasienten har en opplevelse av å være gravid, uten å egentlig være det, ville sammenligningen vært mer riktig. Men i så fall hadde man snakket om en vrangforestilling, som er en mental lidelse. En graviditet er uavhengig av hva pasienten selv er overbevist om, mens en kjønnsidentitetsforstyrrelse er definert av pasientens egen overbevisning. Altså ikke sammenlignbart, men snarere motsatt utgngspunkt. Man må imidlertid være intellektuelt uærlig når man ønsker å formidle et feilaktig budskap. Derfor benyttes en irrelevant og villedende sammenligning.

Et annet eksempel er den stakkars jenta jeg linket til, som tror hun er en katt. Bør vi akseptere at hun er katt? Nei. Bør vi akseptere hennes vrangforestilling dersom hun heller er overbevist om at hun er en mann? Nei. Hun er syk. Enhver person som har en opplevelse av å være noe annet enn de er, lider av en vrangforestilling - en feilaktig og urealistisk forestilling om sin egen biologi som forsvares med stor energi og affekt og som ikke lar seg rokke. Og deres opplevelse av seg selv er beviselig feilaktig nettopp fordi deres egen biologi (virkeligheten) er fasit. XY blir ikke XX ved kunstig tilførsel av estrogen. Det er snarere nettopp på grunn av dette at estrogen må tilføres kunstig resten av livet. Fordi en mann ikke er en kvinne, uavhengig av hvor overbevist han selv er.

Misforståelsen om at pasientens opplevelse er "riktig" og biologien er "feil" oppstår fordi behandlingen tar sikte på å endre kroppen for å samsvare med pasientens egen opplevelse av seg selv, fremfor å behandle vrangforestillingen direkte. Vi vet ennå ikke hvordan lidelsen kan helbredes på det kognitive planet, og dermed er det enklere å behandle pasientens dysfori (ubehag) ved å etterkomme pasientens eget ønske. Dette betyr ikke at pasienten er "frisk" eller at hans egen oppfatning av at han er kvinne er "riktig". Det betyr bare at den enkleste behandlingen (og eneste mulige p.t.) er å etterkomme hans egen illusjon ved kontinuerlig tilførsel av kjønnshormoner.

Å si "vi kan ikke helbrede sykdommen. Derfor eksisterer den ikke" er å lure seg selv til å ikke lenger leite etter en endelig kur. Dette kommer hverken samfunnet eller den syke til gode.

Jeg vet ikke helt hvorfor du plutselig prater om menneskeverd her. Mener du at dersom man aksepterer at disse menneksene er syke, så sier man også at de er mindre verdt? Jeg ser ingen sammenheng her. Igjen ser det ut som at du tar avstand fra å anse en person som syk fordi du har implisitte emosjonelle antagelser om hva dette innebærer. Tidligere sammenlignet du en mental lidelse med å være psykotisk, som om lidelsesspekteret ikke er mer nyansert. I tillegg har du antydet at i stedet for å anse transkjønnede som mentalt syke, så skal man møte dem med varme, respekt og omsorg - akkurat som dette er motsetningen til å akseptere at de har en mental lidelse. Respekt og omsorg er å innse problemet, og forsøke å løse det. Ikke la psykologen fortelle dem at alt er greit, før man eventuelt starter opp en livsvarig hormonkur og legger dem på operasjonsbordet - nettopp fordi deres vrangforestilling ikke samsvarer med virkeligheten. Nei, de har ikke fått "feil kropp". De har fått en vrangforestilling om sin egen kropp. Akkurat som kattejenta ikke har fått feil kropp. Hun har bare en feilaktig oppfatning av hva hun er.

Det har blitt påpekt at du ser ut til å argumentere fra følelser, og ikke fra logikk, og jeg må si meg enig. Dagens behandling er ingen endelig kur. Det er en midlertidig løsning fordi problemet ikke er endelig løst. Og det er heller ikke riktig å forlange at resten av samfunnet skal late som at en mann er en kvinne, bare fordi han tar estrogen og har klippet og limt litt. Han er en mann som opplever seg selv som, og ønsker å fremstå som å være kvinne. Men egentlig er mann.

Jeg tror at jeg har forklart synspunktet mitt svært tydelig. Hvis du likevel ikke forstår hva jeg mener, eller er uenig i enkelte sammenhenger i logikken jeg illustrerer, må du påpeke det og kommentere det direkte. Under forutsetning av at du forstår hva jeg mener, hva er den konkrete, og saklig relevante årsaken til at du ikke aksepterer logikken jeg forklarer? Prøv å ikke bland inn følelser i svaret.

Jeg tror for øvrig heller ikke at det er de transkjønnede selv som krever at samfunnet skal rette seg etter dem, men at det er utenforstående som blander seg inn og vil diktere samfunnets syn på transkjønnede - noe ala det du driver med her. Jeg synes imidlertid ikke det er akseptabelt at du skal fortelle meg at en mann er en kvinne, bare fordi du selv føler at det er ubehagelig å trosse mannens vrangforestillinger om seg selv. Etter min oppfatning er ikke det å kjøpe andres vrangforestillinger, og later som de representerer virkeligheten, synonymt med å vise respekt. Det er snarere å ikke respektere sin egen intelligens.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Hva syns du om de samme type folkene som krangler med en prest om relgion?

Med tanke på at religion og vitenskap er to vidt forskjellige ting, synes jeg det er helt på sin plass å krangle med prester om religion, mens det å krangle med fagfolk om fagfeltet deres er hinsides idiotisk.

Eller prøvde du nå å være lur, ved å sammenligne psykologer med prester, diagnosemanualen med Bibelen og fagfeltet "psykologi" med eventyret "religion"?

:wallbash:  :wallbash:  :wallbash:

Anonymous poster hash: c8f93...078

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva syns du om de samme type folkene som krangler med en prest om relgion?

Med tanke på at religion og vitenskap er to vidt forskjellige ting, synes jeg det er helt på sin plass å krangle med prester om religion, mens det å krangle med fagfolk om fagfeltet deres er hinsides idiotisk.

Eller prøvde du nå å være lur, ved å sammenligne psykologer med prester, diagnosemanualen med Bibelen og fagfeltet "psykologi" med eventyret "religion"?

:wallbash:  :wallbash:  :wallbash:

Anonymous poster hash: c8f93...078

Jeg aner ikke hvem som utgir seg for å være psykolog eller annet her inne. Men siden du skriver som anonym, er det ikke umulig at det er deg selv som følte for å etablere posisjon. En tittel er imidlertid ikke et motargument for hva som har blitt sagt i tråden. En appell til autoritet betyr i seg selv ingenting, når man ikke en gang kan forklare sitt eget standpunkt, eller forklare hvorfor motargumentene er feilaktige.

Om man ikke klarer å formidle at man vet hva man snakker om på annen måte enn å slenge rundt seg med en intetsigende tittel, så fortjener man åpenbart heller ikke denne tittelen.

Edit: Psykologien er for øvrig langt fra en eksakt vitenskap. Psykologien inneholder sannsynligvis flere overlappende teorier enn noen annen vitenskap, og de foreldes også raskere.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså det er som å tro at du bokstaveligtalt er en katt. Du trenger mental hjelp om du tror slikt?. Fleste transer har vel begått selvmord pga de ikke var fornøyd med det utifra operasjoner osv. Så dette er alvorlig mer eller mindre

Du... "Født i feil art" er trolleri... -_- Det er lastet opp av "Verdens Rikeste Land" fra P3 og det er helt åpenbart om du ser videoen at det er total bullshit. Det er skuespill. Trollet gjør en god jobb til hun skal oversette menneskespråk til kattespråk. Jeg kunne gjort det bedre.

Troll finnes ikke bare på internett lenger, det begynner å bli en del av dem utenfor også.

Ikke misforstå meg, jeg synes videoen er hysterisk! 10/10 satire.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Trollet gjør en god jobb til hun skal oversette menneskespråk til kattespråk. Jeg kunne gjort det bedre.

Poenget er vel heller ikke at hun skal overbevise andre enn seg selv. Ville du blitt mer overbevist av en gal person som prater med gresset?

Lenke til kommentar

Poenget er vel heller ikke at hun skal overbevise andre enn seg selv. Ville du blitt mer overbevist av en gal person som prater med gresset?

Men det er jo det som er greia. Er hun ikke et troll og tror dette selv så er hun bare sprø stakkars. Sånn sett kan man jo bare håpe at det er funnet på. Den dagen man tar slike selverklærte diagnoser seriøst så kan mye rart skje.
Lenke til kommentar

Men det er jo det som er greia. Er hun ikke et troll og tror dette selv så er hun bare sprø stakkars. Sånn sett kan man jo bare håpe at det er funnet på. Den dagen man tar slike selverklærte diagnoser seriøst så kan mye rart skje.

Det er uansett bare to muligheter:

1. Hun er et "troll".

2. Hun har en vrangforestilling.

Ingen av disse alternativene er at hun faktisk er en katt.

Den samme logikken kan også tillegges en mann som er overbevist om at han er kvinne.

Han er ikke kvinne. Han er mann.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

For å være kort, Løgn.

Jeg godtar ikke premisset ditt; kjønnsdysfori er ikke en vrangforestilling og heller ingen sykdom. Derfor kan jeg naturligvis heller ikke godta konklusjonen din.

Du kan nok finne en og annen i de mørke avkrokene som støtter ditt syn, men de fleste fagfolk vil ikke stille seg bak en slik forståelse av transpersoner.

At du synes graviditet er en latterlig sammenlikning, og viser at jeg også i dag har gledet i alle fall ett menneske. Du blander sammen graviditet og transseksualisme og ser ikke at det ikke er poenget,  men at det er samme kategori diagnose, ikke samme kategori tilstand. Jeg tror ikke vi kommer videre i den diskusjonen. Du ser ikke forskjellen.

Jeg blander ikke spesielt mye følelser inn i dette, transpersoner skal møtes med varme, omsorg og respekt som alle som søker helsehjelp. Men de har selvsagt ingen rett på spesialbehandling, noe de heller ikke får, snarere tvert i mot. I mange år har de vært helsevesenets pariakaste der lengst nede ved bordenden sammen med utviklingshemmede, narkomane, de med utlagt tarm og pasienter med hemoroider.

SItat: "Det er latterlig å sammenligne dette med en graviditet, som er en midlertidig, og ikke bare en fullstendig naturlig, mennødvendig prosess for artens overlevelse. Evnen til å formere seg er faktisk et kriterie for at en homogen gruppe individer i det hele tatt falle inn under definisjonen "art". Dette er grunnen til at dyr som konsekvent fødes sterile (f.eks muldyr og mulesel) ikke defineres som en egen art.

Kjønnsidentitetsforstyrrelse er en lidelse som overhodet ikke er statistisk normalt, og som isolert sett virker imot artens overlevelse. Hadde dette vært normen, hadde mennekseheten vært på vei mot utryddelse. Det er en lidelse, og en sykdom - selv om man ikke får lov til å si det."

Poenget med menneskeverd er at Løgn sammenlikner transpersoner med esel og andre dyr som ikke kan formere seg. Det synes jeg var tarvelig og en forsøpling av diskusjonen, og noe han skulle holde seg for god til. Det er ussel gjerning å sparke krykkene vekk under en krøpling. Alle har rett til så gode liv som de kan få ut fra sine forutsetninger.

Han gjør forsåvidt det samme når han drar inn denne kattevideoen; selv om den er et falskneri, så gjør han en kategorisammenblanding når han fremstiller transpersoner på samme måte. Basal slutningsfeil ala: en sten kan ikke fly, Mor Nille kan ikke fly, ergo er Mor Nille en sten. Lemfeldig omgang med både fakta og kilder, for ikke si en påfallende logikk.

Det finnes ingen kur for transpersoner som kan gjøre dem cis, på samme måte som det ikke finnes noen kur som gjør homo til hetero, høyrehendte til venstrehendte, mørkhudet til hvit - simpelthen fordi dette og mye, mye annet er naturlig variasjon, som jo naturen jo er full av. Takk og pris. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Så nå skal du ha det til at bare "mørkets avskum", folk i mørke avkroker, er uenig med det du sier. Det er typisk for folk som deg å demonisere de som ikke vil godta vrangforestillingene dine. Det er den forsvarsmekanismen du har; å angripe. For du har ignorert alle argumentene du ikke kan svare på. Rotten og avskyelig atferd.

Lenke til kommentar

For å være kort, Løgn.

Jeg godtar ikke premisset ditt; kjønnsdysfori er ikke en vrangforestilling og heller ingen sykdom. Derfor kan jeg naturligvis heller ikke godta konklusjonen din.

Enig. Jeg har aldri sagt noe annet. Vi prater om to ulike ting her. Kun to. Jeg hadde aldri trodd at det skulle være så vanskelig å skille to ulike ting fra hverandre, men jeg skal hjelpe deg. Dysfori refererer til personens opplevde ubehag. Ubehag er ikke en vrangforestilling, og heller ikke en sykdom. Det er et symptom. Akkurat som smerte.

Et symptom på hva? Kjønnsindentitetsforstyrrelse.

Dette er altså to forskellige ting. Ikke det samme. Men forskjellig. Det ene fører til det andre.

Kjønnsidentitetsforstyrrelse -> Kjønnsdysfori.

Ser du?

Du blander sammen graviditet og transseksualisme og ser ikke at det ikke er poenget,  men at det er samme kategori diagnose, ikke samme kategori tilstand. Jeg tror ikke vi kommer videre i den diskusjonen. Du ser ikke forskjellen.

Ja, jeg ser poenget med at ikke alle diagnoser er sykdommer. Argumentet ditt er likevel invalid.

Argumentet ditt ser ut til å være følgende:

P1: Ikke alle diagnoser beskriver sykdommer.

P2: Transekjønn er en diagnose.

P3: Graviditet er en diagnose.

P4: Graviditet er ikke en sykdom.

K: Transekjønn er ikke en sykdom.

Du må vel oppfatte at konklusjonen ikke logisk følger fra premissene? Det er ingen sammenheng her.

Igjen avviser du argumentet mitt ved å ikke engang hensynta det. Se nå her: En transperson er en person som har en opplevelse av å være et annet kjønn enn personen ved klinisk undersøkelse beviselig er. Det vil derfor være mer riktig å sammenligne denne tilstanden med en person som har en opplevelse av å være gravid, uten å egentlig være det. Det er opplevelsen av noe annet enn virkeligheten som er essensiell her. Ikke det faktum at begge deler faller inn under en form for diagnose.

Jeg blander ikke spesielt mye følelser inn i dette, transpersoner skal møtes med varme, omsorg og respekt som alle som søker helsehjelp. Men de har selvsagt ingen rett på spesialbehandling, noe de heller ikke får, snarere tvert i mot. I mange år har de vært helsevesenets pariakaste der lengst nede ved bordenden sammen med utviklingshemmede, narkomane, de med utlagt tarm og pasienter med hemoroider.

Selvfølgelig får de spesialhjelp. De får en behandling som er tilpasset deres behov.

Men for å se dette fra ditt perspektiv: Er det virkelig "tvert imot" å få spesialhjelp at man må vente "lengst nede ved bordenden" sammen med folk med ekte sykdommer og lidelser, når man angivelig ikke har en sykdom selv? Hva er det du snakker om? Hvis disse menneskene er friske, hva skal de da med behandling? Hvis de er friske, bør de ikke ta opp en eneste venteplass i helsevesenet.

Poenget med menneskeverd er at Løgn sammenlikner transpersoner med esel og andre dyr som ikke kan formere seg. Det synes jeg var tarvelig og en forsøpling av diskusjonen, og noe han skulle holde seg for god til. Det er ussel gjerning å sparke krykkene vekk under en krøpling. Alle har rett til så gode liv som de kan få ut fra sine forutsetninger.

Som tidligere forklart, er dette en feilaktig tolking av hva jeg sa. Jeg har poengtert uttrykkelig hva jeg mente, men dette velger du å se bort ifra. Du gir deg imidlertid ikke med stråmannsargumentasjonen som du forsøker å vinne over ved nok en svak taktikk, nemlig å vise til moralske verdier fremfor å konfrontere hva jeg faktisk sier. Du er intellektuelt uærlig, og det er helt gjennomsiktig. Det er patetisk.

Uansett, dersom majoriteten av befolkningen hadde vært transekjønn, og fått behandlingen du skriker etter, så hadde menneskeheten gått mot utryddelse. Behandlingen er en form for hormonterapi som reduserer forplantningsevne, og en operasjon som direkte lemlester og fjerner forplantningsorganene.

Han gjør forsåvidt det samme når han drar inn denne kattevideoen; selv om den er et falskneri, så gjør han en kategorisammenblanding når han fremstiller transpersoner på samme måte. Basal slutningsfeil ala: en sten kan ikke fly, Mor Nille kan ikke fly, ergo er Mor Nille en sten. Lemfeldig omgang med både fakta og kilder, for ikke si en påfallende logikk.

Dette er tankefeilen du selv fremfører når du sammenligner transekjønn med graviditet - som vist over. Du unnlater også å forklare nettopp hvorfor kattejenta ikke illustrerer en tilsvarende problemstilling som en transperson. I stedet presenterer du nok en stråmann, ved å ikke engang bruke mitt eksempel med kattevideoen når du påstår at argumentet ikke er relevant. Hva med å holde deg til det jeg faktisk sier, og ikke kritisere dine egne eksempler? Jeg gjorde dette ovenfor da jeg gikk gjennom ditt argument. Men det er naturligvis enkelt for meg fordi jeg har rett. Når du imidlertid er intellektuelt uærlig, vil din egen logikk rakne når du prøver å dissekere mitt argument.

Og derfor må du lage stråmann på stråmann på stråmann...

Det finnes ingen kur for transpersoner som kan gjøre dem cis, på samme måte som det ikke finnes noen kur som gjør homo til hetero, høyrehendte til venstrehendte, mørkhudet til hvit - simpelthen fordi dette og mye, mye annet er naturlig variasjon, som jo naturen jo er full av. Takk og pris.

Du har naturligvis rett i at ikke all naturlig variasjon er lidelser. Men når de er lidelser på et nivå som krever livsvarig behandling, inkludert operasjoner, så er det på det rene at disse lidelsene ikke er ønsket. Ikke for pasienten, og ikke for samfunnet.

At det ikke ennå finnes en kur for slike lidelser er ikke noe å være takknemlig for. Hva i all verden er det du snakker om?

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Det er flere år siden jeg sluttet å bruke energi på personer som kun irriterer.

Når det er sagt, så hører det også med at de synspunktene som jeg har lagt frem i tråden ikke bare er mine private.

Det er et viktig poeng for meg å legge frem synspunkt som det er allmenn enighet om i fagmiljøet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere år siden jeg sluttet å bruke energi på personer som kun irriterer.

Når det er sagt, så hører det også med at de synspunktene som jeg har lagt frem i tråden ikke bare er mine private.

Det er et viktig poeng for meg å legge frem synspunkt som det er allmenn enighet om i fagmiljøet.

Nok en gang droppet du å svare på noe av kritikken eller motargumentene.

Jeg har ingen problemer med å forstå at du ikke kun fremlegger ditt eget standpunkt, for du ser heller ikke ut til å ha forståelse for dine egne argumenter. Om du hadde forstått hvorfor du innehar din egen posisjon, så hadde du klart å forsvare den, og du hadde klart å forklare hvorfor min posisjon er feilaktig i følge din egen logikk.

Men uten forståelse, har du ingen logikk. Du vet ikke selv hvorfor du mener det du mener, men fremmer synspunktene du har blitt fortalt at er "riktig". Din posisjon bygger således på tillærte prinsipper som du ikke engang kjenner grunnlaget for. Derfor appellen til autoritet og populære meninger.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...