Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg tror transekjønn er en mental sykdom

Anbefalte innlegg

Transseksualisme er ikke en sykdomsdiagnose. Lidelsen er knyttet til det subjektive ubehaget som personen opplever ved at kroppen og identiteten ikke stemmer.

Du blander kategorier her, Løgn, og setter likhetstegn mellom lidelse og sykdom, og så tar du det hele litt lengre gjør du så transseksualisme i tillegg til en alvorlig psykiatrisk sykdom. Men det stemmer ikke med realitetene.

Det var denne forskjellen jeg selv trodde jeg akkurat gjorde deg oppmerksom på. Og jeg blander ikke. Det er det faktisk du som gjør.

Kjønnsdysfori er diagnosen som fokuserer på symptomet ubehag. Dette er altså ikke den samme diagnosen som kjønnsidentitetsforstyrrelse. Denne diagnosen fokuserer heller på selve lidelsen, ikke på pasientens opplevelse av den.

Sitatfjusket er at du skriver at transseksuelle er mentalt syke, noe som ikke kommer ikke frem i wiki-artikkelen. Les sitatet fra wiki om igjen og kommentaren din, så ser du at du legger til dette.

I verste fall kommenterer jeg et sitat. Jeg endrer det ikke.

Det er heller ikke riktig at den vanligste behandlingsformen er å gi etter for personens ønsker - 70% får avslag på Rikshospitalet, de har jo som kjent monopol på slik behandling. Det vanlige i Norge er altså å ikke få behandling.

Hvor mange som får avslag på behandling sier ingenting om hva som er den vanligste behandlingsformen. Men dersom man antar at de resterende behandlingsformene er mer vanlig, så er dette enten operasjon (som ikke skjer uten hormonell behandling), og terapi - som er mental behandling - av den mentale lidelsen pasienten lider av.

Jeg skulle ønske du og flere av de andre skeptikerne i tråden kunne bli kjent med noen transpersoner og selv få erfare hvor såre normale de er - sett bort fra dette merkelige pusset som naturen har spilt dem.

Så kunne du fått møtt noen som hadde ekte vrangforestillinger, noen med psykose, så ville du raskt oppdaget at dette er noe som ikke har noe til felles.

Å si at noen har en mental sykdom er ikke å si at de er psykotiske eller gale. Jeg tror det er du som legger en implisitt mening i ordets betydning her. Faktum er at de ikke identifiserer seg med sin egen kropp uten operasjoner eller hormonterapi. Det er en personlighetsforstyrrelse.

Ubehandlet lever transpersoner ofte vanskelige og trasige liv, med helseutfordringer og økt sykelighet, mens nesten alle får bedre helse og langt bedre livskvalitet etter å ha gjennomgått behandling. Derfor er det riktig og viktig å arbeide for at flest mulig får mulighet til å leve slik de opplever de er.

Det var vel noe av dette jeg poengterte i mitt forrige innlegg. Dette er uansett ikke et argument mot at de er mentalt syke, men snarere et argument for at det nettopp er det de er. Uten behandling vil de ikke identifisere seg med kroppen sin på grunn av sin personlighetsforstyrrelse. De må ha kunstig tilførsel av hormoner for å leve "normalt". Dersom tilførselen stoppes, vil lidelsen tre frem igjen. Akkurat som andre typer mentale lidelser som ikke medisineres. Men ja, jeg er klar over at hormonbehandling ikke er medisin mot denne lidelsen. Det er kun et substitutt for å behandle symptomene - ikke lidelsen. Derfor er dette ikke en optimal behandling. Derfor bør forskningsmiljøet akseptere at lidelsen er en lidelse, og at behandlingen ikke treffer lidelsen, men symptomene. Vi har ikke funnet kuren mot kjønnsidentitetsforstyrrelse. Det er ingen grunn til å lene seg tilbake og bare mate dem med hormoner. De er likevel ikke friske, og blir heller ikke friske gjennom denne behandlingen.

Om du tygger smertestillende for å motvirke smerten fra en skade, er du ikke frisk fra skaden selv om du ikke lenger kjenner symptomet. Jeg håper du ser denne helt klare logikken.

Å gi dem hormonbehandling er en "midlertidig" løsning fordi vi rett og slett ikke har noen bedre løsning ennå. Men dersom vi nå fortrenger selve problemet fordi vi kan maskere symptomene, så reduserer vi ytterligere sannsynligheten for at noen endelig behandling noen gang vil oppdages.

Det skjer gjennom å bedre behandlingstilbudet, der skjer det en del og Rikshospitalet må gi fra seg en del av monopolet.

Det må også arbeides politisk, slik som den nye loven om juridisk kjønn er et resultat av.

Men det må også arbeides med holdningsendring i samfunnet. Der er det at mennesker med disse utfordringene står frem, enten det er legen og professoren (og veldig lite mentalt syke) Espen Esther, Christine Jentoft, Luca Dalen Espset, eller vanlige mennesker som i TV-serien 'Født i feil kropp'.

Det er akkurat denne holdningen som er problemet - når det tas for langt. Nei, jeg mener ikke at man bør behandle syke mennesker dårlig fordi vi ikke kan helbrede dem. Men vi bør heller ikke fornekte at de faktisk er syke. Vi trenger mer forsking, og vi trenger å annerkjenne at problemet er ekte. Dersom vi fornekter problemet vil disse menneksene alltid måtte være avhengig av behandling, og de vil påføre samfunnet en byrde dersom det forventes at samfunnet skal tilpasse seg dem. En byrde som betales med resursser det er bedre å bruke på forskning for å helbrede sykdommen deres.

Dette er ikke å si at vi ikke skal ta hensyn til deres lidelse så lenge de har den. Men det er å si at vi ikke må glemme at de faktisk er syke. Både pasienten og samfunnet trenger en kur fremfor at samfunnet skal tilpasse seg lidelsen. Å tilpasse seg lidelsen, å endre holdninger, og å late som at disse menneksene er friske, er ingen kur. Det er et blindspor.

Endret av Løgn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Transseksualisme er ikke en personlighetsforstyrrelse, PF er en egen kategori av psykiske plager og har ingen ting med kjønnsdysfori å gjøre.

Transseksualisme er ikke men sykdom, men en normalvariant. Og det er i alle fall ingen vrangforestilling, det er jo en alvorlig psykoselidelse. 

Men jeg er enig med deg på generelt grunnlag at man ikke bare skal behandle symptomer, men årsakene til plagene. For mange sykdommer og skader er det sånn at vi må prøve å komme til roten av problemet og endre det som ligger der. 

Med transseksualisme er det imidlertid annerledes, her er det ingen årsak som skal behandles, men en skavank som skal rettes på. Det er å likne med dysleksi, skjeløydhet, ha for store bryster, plattfot, fuglebryst, osv. Fenomener som man selvsagt ikke dør av i seg selv, men som gir mye bedre liv om man får rettet på.

Men sånn er det med mange slags plager man kan ha; det er ikke alltid at man kan fjerne årsakene, vi kan kun gjøre livet lettere for den som sliter ved å gi støtte, tilpasning og hjelp underveis. Selv om vi gjerne skulle komme til årsakene og endre dem, får vi ikke alltid det til. Da må vi si oss fornøyd med gi menneskene bedre liv.

Det gjør vi ikke bare ved hjelp av behandling, men vel så mye ved hvordan vi møter disse menneskene; med varme, respekt og omsorg - slik vi selv ønsker å bli møtt når vi er sårbare og trenger andres hjelp.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Transseksualisme er ikke en personlighetsforstyrrelse, PF er en egen kategori av psykiske plager og har ingen ting med kjønnsdysfori å gjøre.

Transseksualisme er ikke men sykdom, men en normalvariant. Og det er i alle fall ingen vrangforestilling, det er jo en alvorlig psykoselidelse. 

Men jeg er enig med deg på generelt grunnlag at man ikke bare skal behandle symptomer, men årsakene til plagene. For mange sykdommer og skader er det sånn at vi må prøve å komme til roten av problemet og endre det som ligger der. 

Med transseksualisme er det imidlertid annerledes, her er det ingen årsak som skal behandles, men en skavank som skal rettes på. Det er å likne med dysleksi, skjeløydhet, ha for store bryster, plattfot, fuglebryst, osv. Fenomener som man selvsagt ikke dør av i seg selv, men som gir mye bedre liv om man får rettet på.

Men sånn er det med mange slags plager man kan ha; det er ikke alltid at man kan fjerne årsakene, vi kan kun gjøre livet lettere for den som sliter ved å gi støtte, tilpasning og hjelp underveis. Selv om vi gjerne skulle komme til årsakene og endre dem, får vi ikke alltid det til. Da må vi si oss fornøyd med gi menneskene bedre liv.

Det gjør vi ikke bare ved hjelp av behandling, men vel så mye ved hvordan vi møter disse menneskene; med varme, respekt og omsorg - slik vi selv ønsker å bli møtt når vi er sårbare og trenger andres hjelp.

Trans er en mental sykdom. Kan du definere hva du mener med normalvariant?  For det er overhode ikke normalt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trans mangler kjennetegnene på en mental sykdom slik vi vanligvis forstår slike sykdommer, det foreligger ingen realitesbrist eller andre alvorlige psykiatriske symptom som ledsager trasseksualisme. Diagnosen er ikke en sykdomsdiagnose. Så enkelt er det. Alle som gidder kan lete opp diagnosekriteriene og se selv. 

Alle har vi både mannlige og kvinnelige sider, vi er på en skala fra maskulinitet til femininitet. Yang og ying-greia, for å si det på en litt useriøs måte. De aller fleste har mest kjønnsidentitet som samsvarer med det biologiske kjønnet, dvs er cis-personer.

Transpersoner er lengre ute på andre enden av skalaen enn cis-personer, men likevel normale.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Trans mangler kjennetegnene på en mental sykdom slik vi vanligvis forstår slike sykdommer, det foreligger ingen realitesbrist eller andre alvorlige psykiatriske symptom som ledsager trasseksualisme. Diagnosen er ikke en sykdomsdiagnose. Så enkelt er det. Alle som gidder kan lete opp diagnosekriteriene og se selv. 

Alle har vi både mannlige og kvinnelige sider, vi er på en skala fra maskulinitet til femininitet. Yang og ying-greia, for å si det på en litt useriøs måte. De aller fleste har mest kjønnsidentitet som samsvarer med det biologiske kjønnet, dvs er cis-personer.

Transpersoner er lengre ute på andre enden av skalaen enn cis-personer, men likevel normale.

Morsomt at det er en klassifisert mental sykdom da, som jeg postet tidligere i tråden her. 

Hvilken kjennetegn mangler de for å være en mental sykdom som alle andre har? 

Lenke til kommentar

Det er kun tradisjon at diagnosen henger igjen blant de psykiatriske diagnosene. Det er nok et tidsspørsmål før den flyttes til en annen kategori. 

Kjennetegnene på psykiatrisk sykdom forklarte jeg i forrige post. Disse finner du ikke ved transseksualisme eller hos transpersoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er kun tradisjon at diagnosen henger igjen blant de psykiatriske diagnosene. Det er nok et tidsspørsmål før den flyttes til en annen kategori. 

Kjennetegnene på psykiatrisk sykdom forklarte jeg i forrige post. Disse finner du ikke ved transseksualisme eller hos transpersoner.

Det er og vil alltid være en mental lidelse. Om den forsvinner er det av press fra feministiske SJW som nekter å akseptere virkeligheten vi lever i.

Du har ikke kommet med noen eksempler, du sammenligner det med "skavanker" som på ingen måte er, eller på noen som helst måte kan sammenlignes med mentale lidelser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir ikke mental sykdom samme hvor mye du og noen andre her gjentar det.

Jeg har kommet med en rekke eksempler på hva mentale sykdom er og en rekk eksempler på hvorfor transseksualisme ikke er en mental sykdom. Det er helt i tråd med allmenn enighet i fagmiljøene.

Hva er feministiske SJW? 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir ikke mental sykdom samme hvor mye du og noen andre her gjentar det.

Jeg har kommet med en rekke eksempler på hva mentale sykdom er og en rekk eksempler på hvorfor transseksualisme ikke er en mental sykdom. Det er helt i tråd med allmenn enighet i fagmiljøene.

Hva er feministiske SJW? 

Jeg har ingen planer om å lese all teksten du har skrevet i tråden. Kan også si det er allmenn enighet i at transseksualisme er en mental lidelse. De 2 gutt til jente transene jeg har møtt i virkeligheten virket også ganske satt på at de selv var fullstendig klar over at det var en mental lidelse. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for deg og andre som det ikke omhandler.

Feministiske SJW, er irrasjonelle feminister, feminazier eller hva de kalles. De nekter å akseptere realiteten fordi det KAN gjøre at den gruppe føler seg ukomfortable i diskusjonen. De mener følelser er viktigere en kunnskap i en akademisk setting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Transseksualisme er ikke men sykdom, men en normalvariant.

Hva mener du her? På hvilken måte er det "normalt" å ha denne lidelsen?

Jeg vet ikke hvor representable disse tallene er for verden generelt sett, men i USA identifiserer 0,3% seg som "transgender".

En person som ikke føler seg hjemme i sin egen kropp er ikke til sammenligning med en person med dysleksi. Jeg nevnte også xenomelia tidligere. Når en person med xenomelia ønsker å amputere en arm fordi pasienten ikke føler at armen er en del av seg selv, er dette også et eksempel på en skavank som skal rettes på? Er det pasientens opplevelse av seg selv som er fasit? Vil du kalle en person med xenomelia mentalt frisk eller mentalt syk?

Dette har ingenting med tråden å gjøre. Problemstillingen er hvorvidt disse menneksene lider av en mental lidelse. Med mindre du mener at folk med mentale lidelser ikke fortjener å bli møtt med varme, respekt og omsorg, ser jeg ikke helt hvorfor du trekker dette frem. Hvilken relevans har dette for hvorvidt disse menneskene har en mental lidelse eller ikke?

Endret av Løgn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilket fagmiljø er det du sikter til? Kan ikke være helsepersonell i alle fall.

Jaja, jeg tror vi to ikke kommer videre i denne saken.

Vel, nevrologer og psykiater. 

Vel bare å komme med noen eksempler på hvorfor du mener det ikke er en mental lidelse basert på trekk som ikke finnes her, men finnes i samtlige anerkjente mentale lidelser som du sier. Detter jo å noe du selv har påstått du har og jeg har spurt deg 2 ganger nå om du kan fortelle meg mer her. Så nei, vi kommer ikke videre og du nekter å presentere informasjon du påstår du har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er og vil alltid være en mental lidelse. Om den forsvinner er det av press fra feministiske SJW som nekter å akseptere virkeligheten vi lever i.

Nei da. Det er bare en avstemning som skal til, og vips så er det ikke lenger en sykdom....

Slik fungerer psykriatrien...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Rudde, les hva jeg har lagt ut i denne tråden. Det blir for enkelt å komme inn langt ut i diskusjonen og ikke sette seg inni hva som er dokumentert tidligere.

Her er litt som ikke er lagt ut i tråden.

http://tidsskriftet.no/article/449592/

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=204766&a=3

http://www.ung.no/identitet/501_Transseksualisme_og_kj%C3%B8nnsidentitet.html

http://www.dinside.no/365286/ikke-psykt-aa-vaere-transkjonnet

http://www.ung.no/identitet/501_Transseksualisme_og_kj%C3%B8nnsidentitet.html

• Liker 2
Lenke til kommentar

Rudde, les hva jeg har lagt ut i denne tråden. Det blir for enkelt å komme inn langt ut i diskusjonen og ikke sette seg inni hva som er dokumentert tidligere.

Her er litt som ikke er lagt ut i tråden.

http://tidsskriftet.no/article/449592/

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=204766&a=3

http://www.ung.no/identitet/501_Transseksualisme_og_kjønnsidentitet.html

http://www.dinside.no/365286/ikke-psykt-aa-vaere-transkjonnet

http://www.ung.no/identitet/501_Transseksualisme_og_kjønnsidentitet.html

Tidsskriftet.no referer til transseksualitet som en sykdom og beviser dermed mitt poeng. De diskuterer også psykologisk behandling for sykdommen.

Psykologtidsskriftet.no artikkelen er skrevet av en sosiolog og IKKE en psykolog (engang) og hun er absolutt ikke kvalifisert til å si noe som helst av verdi om tema.

Ung.no referer til det som en sykdom og lister "kjønnskorrigerende kirurgi" som behandling.

Dinside.no sier at det er en sykdom, og at den ikke nødvendigvis er permanent (som mange bruker som argument MOT å la barn selv bestemme om de vil fysisk motarbeide sitt eget kjønn for å tranformere til det motsatte)

Du postet den identiske Ung.no artikkelen 2 ganger.

Lenke til kommentar

Transseksualisme er ikke en mental sykdom, men så klart en diagnose. Behandlingen retter seg mot å få kroppen til å stemme mest mulig med kjønnsidentiteten - ikke å endre den. Det er en rekke følgeplager som kan oppstå hos transpersoner, det skyldes belastningen ved å ha denne tilstanden, men ikke tilstanden i seg selv - disse skal selvsagt behandles. 

Tone Maria Hansen er en høyt dekorert leder for HBRS, interesseforeningen for transseksuelle. Hun har absolutt mye å fare med og vel verd å lytte til. Selv om jeg selvsagt også er uenig med henne på noen punkt. 

Kjønnskorrigerende kirurgi er et foreldet uttrykk, de fleste vil i dag bruke betegnelsen kjønnsbekreftende kirurgi. 

Beklager dobbellinkingen. Ellers anbefaler jeg at du leser hele tråden, ikke bare de siste sidene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tilstanden er ikkje eit symptom på psykiatrisk sjukdom eller eit kromosomalt avvik.

...

Ei diagnose er nødvendigvis ikkje eit sjukdomsstempel. Å diagnostisere tyder å betrakte eller sjå gjennom eit vindauge av viten. Til dømes er også graviditet ei diagnose, ei diagnose som blir brukt sjølv om det ikkje er nokon sjukdom, tvert i mot, som regel er det snakk om heilt friske kvinner. Graviditet er ei operasjonell diagnose på den måten at ho åpnar vegen til medisinsk teknologi og støtte. På same måte er transseksualisme ei nyttig og operasjonell diagnose på den måten at den transkjønna treng medisinsk behandling og støtte.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/29679/Prosjektoppg.Storvik.pdf?sequence=4

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...