del_diablo Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Kvifor er folk so opphengt i kvalfangst, eigentleg? Import av utenlandsk naturvern. 1 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 4. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2016 1946 ja! Det høres ut som du er en "smule" utdatert på temaet så jeg anbefaler deg å lese deg opp på hvordan det foregår i dag i stedet for å komme drassende med sånt nå.. Hva blir det neste? "amerikanere driver med slavehandel så derfor bla bla sikkert ikke like ille i dag da, men likevel ille bla bla" Du har rett. Det var for å sette det på spissen, og det har ingen verdi som et argument Hvalen dør like raskt som kyr drepes. Det er bare den forskjellen at man må drepe 30 kyr for å få like mye kjøtt som én hval. Er det bedre å drepe 30 individer enn étt? Hva med 7500 individer i stedet for ett da? (kylling) Nei Andre steder i verden bruker de fortsatt spyd og lar hvalen blø ihjel. Island gjeter hvalen til grunne og drar den opp på land med en metallkrok og kutter hovedpulsåren. Get your facts strait first! Det er på Færøyne de driver på slik, ikke Island. På Færøyene holder de på slik én dag i året under en hvalfangstfestival og da er det en svært kontroversiell sak der borte. Skulle ønske Færøyene kunne slutte med dette sånn at ikke hvalfangstmostandere kan misbruke dem som stråmannseksempel på hvordan norsk og japansk hvalfangst foregår. Du åpnet første post med et ønske om at vi skal forby hvalfangst og begrunner det altså med hvordan noen helt andre holder på en gang i året. Er det egentlig Færøyenes hvalfangstfestival du vil til livs? Eller den norske? Start gjerne en tråd for hver for det er vidt ulike fangstmetoder som ikke må forveksles. Sitat Dette er høyt intelligente dyr med følelser. Tja, det er også kyr, gris, sau, fjærfe, geit etc som vi i Norge slakter i størrelseorden 10 000 ganger flere individer av hvert år. Dyr som til og med har vært holdt i fangenskap hele livene sine og fått servert unaturlig fetende mat så de skal bli fete i en rekordfart så de kan drepes når de kommer i ung voksen alder for da er de fete nok. Det står i ganske sterk kontrast til hvordan blant annet hval, elg, rådyr, rype og villsvin lever sine liv. Sitat Som vi brutalt slakter for mat vi absolutt ikke trenger Kjøtt er kjøtt. Da påstår du i samme slengen at andre typer kjøtt også er mat vi absolutt ikke trenger. Det kan jo hende du har rett i det, men da bør du starte din egen vegetarianer/veganer-tråd og ikke angripe bare én kjøttype spesielt. Det blir bare hyklersk. Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke har peiling på hvalfangst. Jeg trodde jeg viste det, men det bilde jeg hadde av dette var ikke slik virkeligheten er. Men da er det er jo flott med et forum hvor det er folk med gode argumenter! Dine og andres argumenter her har endret mitt syn på dette helt. Jeg er helt enig i at å leve fritt for å så bli drept for mat er MYE bedre enn å vokse opp i en kynisk industri lagd for kun en ting. Ville ha en diskusjon rundt hvalfangst etter at jeg så Isbilen selge det, og det er jo nesten utrolig at en diskusjon på nett med ukjente parter klarer å endre synet til en annen. Å diskutere på nett er som oftest som å snakke til en vegg. Kan vel egentlig sette denne tråden som løst 3 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Det står respekt av å innrømme at man har hatt feil syn på en ting :-) Når det er sagt, hvalkjøtt som er tilberedt riktig, og med riktig tilbehør, er faktisk veldig godt. Men ikke kjøp fra en tilfeldig hvalselger på gata med mindre du vet hva han gjør... du kan ende opp med hvalkjøtt som smaker tran. Hvordan hvalkjøttet til isbilen er, aner jeg ikke. 4 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Jeg er mer "opprømt" over at en isbil selger hvalbiff som konsept? Hval er da ikke is? AtW Selskapet "Isbilen" er både is- og fiskebil. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Hval er ikke fisk. Det er ikke ulogisk at en bil med fryseboks tilbyr andre frosne produkter enn bare iskrem. Er det lønnssomt, så hvorfor ikke? Endret 4. mai 2016 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Hvalkjøtt er jo snadder! Og om man skal snakke om jakt og fiske, hva med alle fiskene som blir dratt rundt med kroker i kjeften. Er det noe bedre en hvalfangst? 1 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Det er klart det ikke er like brutalt i dag som for 70 år siden, men det er fortsatt brutalt. De bruke harpuner med eksplosiver. Som er ment til å drepe hvalen kanske fort, men det er ikke alltid det er tilfellet og da lider hvalen. Andre steder i verden bruker de fortsatt spyd og lar hvalen blø ihjel. Island gjeter hvalen til grunne og drar den opp på land med en metallkrok og kutter hovedpulsåren. Dette er høyt intelligente dyr med følelser. Som vi brutalt slakter for mat vi absolutt ikke trenger Det er faktisk Færøyene som jakter på den måten. Norge og Island jakter på den vanlige måten med eksplosiver. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Det må være tidenes helomvending Demonickon! Jeg spiser dessverre alt for sjeldent hval siden resten av familien ikke er så glad i det, men kommer du innom så får jeg et godt påskudd for å lage det. Da kan jeg by på for noe sunt, godt, etisk og miljøriktig som for eksempel hvalfajitas eller hvalbiff stroganoff. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 4. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2016 Det er klart det ikke er like brutalt i dag som for 70 år siden, men det er fortsatt brutalt. De bruke harpuner med eksplosiver. Som er ment til å drepe hvalen kanske fort, men det er ikke alltid det er tilfellet og da lider hvalen. Andre steder i verden bruker de fortsatt spyd og lar hvalen blø ihjel. Island gjeter hvalen til grunne og drar den opp på land med en metallkrok og kutter hovedpulsåren. Dette er høyt intelligente dyr med følelser. Som vi brutalt slakter for mat vi absolutt ikke trenger Det er faktisk Færøyene som jakter på den måten. Norge og Island jakter på den vanlige måten med eksplosiver. Ja fikk med meg dette Det må være tidenes helomvending Demonickon! Jeg spiser dessverre alt for sjeldent hval siden resten av familien ikke er så glad i det, men kommer du innom så får jeg et godt påskudd for å lage det. Da kan jeg by på for noe sunt, godt, etisk og miljøriktig som for eksempel hvalfajitas eller hvalbiff stroganoff. Hehe, ja hva kan jeg si. Du hadde noen poeng som var vanskelig å argumentere mot. Forresten jakter på den vanlige måten med eksplosiver. Den quoten der var litt morsom Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke har peiling på hvalfangst.Hva? Noen på Internett uttaler seg om noe de overhodet ikke har peil på? Dette må være første gangen jeg ser noe slikt! 3 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke har peiling på hvalfangst.Hva? Noen på Internett uttaler seg om noe de overhodet ikke har peil på? Dette må være første gangen jeg ser noe slikt! Jeg trodde hadde jeg viss anelse. Man er ikke nødt til å være professor for å kunne lage et emde Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Det må være tidenes helomvending Demonickon! Jeg spiser dessverre alt for sjeldent hval siden resten av familien ikke er så glad i det, men kommer du innom så får jeg et godt påskudd for å lage det. Da kan jeg by på for noe sunt, godt, etisk og miljøriktig som for eksempel hvalfajitas eller hvalbiff stroganoff. Ja takk. Det høres jo godt ut! Jeg synes det er rimelig bra at isbilen selger hval. Kanskje de burde begynne å selge reker også? Reker til de voksne og is til barna Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 alt som tilbringer 100% av tiden i vann er fisk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Ergo, flygefisk og laks er ikke fisk, men kråkeboller, tang og ubåter er fisk? 4 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 isbilen er et enkeltmannsforetak som drives av en alkis som røyker 40 sigg om dagen.... det er et møkkafirma hval er forøvrig godt 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Haha, så det er samme duden som kjører rundt i hele Norge ? 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Mange tror at julenissen er all-seeing and all-knowing, så hvorfor ikke Isbilmannen? Isbilen er nå avslørt i å servere kjøtt fra hvalen, et vesen som for mange betyr mer enn et menneske. Fysj og føy Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 (endret) Kanskje Julenissen og Isbilmannen er samme person = ? Jeg tror jeg skal spør Isbilmannen neste gang jeg handler hvalkjøtt. Endret 6. mai 2016 av Mr.Duklain 2 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Tidligere har isbilen solgt økologisk laks (iallfall noen steder). Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Tja, det er også kyr, gris, sau, fjærfe, geit etc som vi i Norge slakter i størrelseorden 10 000 ganger flere individer av hvert år. Dyr som til og med har vært holdt i fangenskap hele livene sine og fått servert unaturlig fetende mat så de skal bli fete i en rekordfart så de kan drepes når de kommer i ung voksen alder for da er de fete nok. Det står i ganske sterk kontrast til hvordan blant annet hval, elg, rådyr, rype og villsvin lever sine liv. Alle dyr er ikke like. Eller skal vi begynne og spise gorillar og litt dumme mennesker også? Mens kuer er smartere enn hva folk gir de kredit for, er de fremdeles langt lengre ned på skalaen i forhold til hvaler(greit nok Bardehvaler er igjen ikke like smarte som tannhvalene) Når du kommer til en grense hvor et dyr har så komplekse følelser som hvaler bør de ikke jaktes på. Akkurat som det å knuse en flue ikke er det samme som å kvele en ku, er det å drepe en ku ikke det samme som å drepe en hval, eller drepe en hval det samme som og drepe et menneske Det er graderinger. Om du ikke syns det er ok å drepe Gorillaer for kjøtt(da basert på det etiske ikke pga. miljøvern) Bør du ikke synes det er ok å drepe hvaler for kjøtt. Og at dyrene liksom avlives humant har lite å si, stresset de opplever før de blir drept er mye mye høyere enn ei ku som går inn i en bås og får en bolt i hode. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå