Gå til innhold

Isbilen selger hvalbiff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk er imot alt som ikke påvirker dem selv. Det er ikke mange som liker å spise hval, derfor vil de gjerne beskytte dem.

Derimot har de ingenting imot at havene tømmes for torsk og at norskehavstorsken nå er listet som truet art, eller at f.eks husdyrhold ødelegger planeten.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Hvorfor slutte med hvalfangst? Ikke alle hvaler er utryddningstruet vet du. Skal vi slutte med laks i samme slengen?

Hvorfor slutte med hvalfangst? Ikke alle hvaler er utryddningstruet vet du. Skal vi slutte med laks i samme slengen?

Jeg har vist dette lenge. Har vurdert å kjøpe dette lenge, men det er litt dyrt.

Nei, dette skriver jeg ikke for å provosere, jeg bare liker hvalkjøtt.

Gjør de? Det ante jeg ikke en gang. Noe så genialt! Det er så få steder de har det.

Kvifor er folk so opphengt i kvalfangst, eigentleg?

Grunnen er hvordan de blir fanget og drept. Det er grusomme metoder som er ekstremt smertefullt for hvalen. 

This is how Dr Lillie, a ship’s physician on an Antarctic whaling expedition in 1946, described what he saw:

“If we can imagine a horse having two or three explosive spears stuck into its stomach and being made to pull a butcher’s truck through the streets of London while it pours blood in the gutter, we shall have an idea of the present method of killing. The gunners themselves admit that if whales could scream, the industry would stop, for nobody would be able to stand it.”

Det er klart det ikke er like brutalt i dag som for 70 år siden, men det er fortsatt brutalt. De bruke harpuner med eksplosiver. Som er ment til å drepe hvalen kanske fort, men det er ikke alltid det er tilfellet og da lider hvalen. Andre steder i verden bruker de fortsatt spyd og lar hvalen blø ihjel. Island gjeter hvalen til grunne og drar den opp på land med en metallkrok og kutter hovedpulsåren.

Dette er høyt intelligente dyr med følelser. Som vi brutalt slakter for mat vi absolutt ikke trenger 

Endret av Demonickon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk er imot alt som ikke påvirker dem selv. Det er ikke mange som liker å spise hval, derfor vil de gjerne beskytte dem.

Derimot har de ingenting imot at havene tømmes for torsk og at norskehavstorsken nå er listet som truet art, eller at f.eks husdyrhold ødelegger planeten.

Fint at du vet hvordan vi tenker da. Jeg bruker WWF sin sjømatsguide når jeg handler fisk. Problemet mitt er hvordan hvalen blir drept

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leste igjennom reklameblekka til Isbilen og ble overrasket når jeg så at de selger hvalbiff!? Var folk klar over dette? Kommer selv til å slutte å handle fra Isbilen etter dette. Er det ikke på tide at vi slutter med hvalfangst?

Slutte nå? Bråkete, masete markedsføring som forstyrrer det rolige hagelivet med skrikerunger som bråker og maser fordi de ikke får? Nei takk, jeg har klokelig valgt å boikotte isbilen så lenge den har eksistert. Men jeg handler gjerne hvalbiff på butikken. Hvalbiff er mye mer etisk riktig og miljøriktig enn å ete kubiff!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man får jo veldig lyst til å slenge ut denne her når debatten om hvalkjøtt dukker opp:

Jeg for min del har ikke noe i mot å kjøpe og spise hvalkjøtt hvis de har blitt fanget på en ordentlig måte (hva det vil si er jeg dog ikke sikker på)

• Liker 7
Lenke til kommentar

Fint at du vet hvordan vi tenker da. Jeg bruker WWF sin sjømatsguide når jeg handler fisk. Problemet mitt er hvordan hvalen blir drept

Det finnes ikke noe miljøvennlig måte å spise kjøtt på.

Selvfølgelig er det det. Insekter! Men mitt problem med fangsten er heller lidelsen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg har vist dette lenge. Har vurdert å kjøpe dette lenge, men det er litt dyrt.

Nei, dette skriver jeg ikke for å provosere, jeg bare liker hvalkjøtt.

Gjør de? Det ante jeg ikke en gang. Noe så genialt! Det er så få steder de har det.

Kvifor er folk so opphengt i kvalfangst, eigentleg?

Grunnen er hvordan de blir fanget og drept. Det er grusomme metoder som er ekstremt smertefullt for hvalen. 

This is how Dr Lillie, a ship’s physician on an Antarctic whaling expedition in 1946, described what he saw:

“If we can imagine a horse having two or three explosive spears stuck into its stomach and being made to pull a butcher’s truck through the streets of London while it pours blood in the gutter, we shall have an idea of the present method of killing. The gunners themselves admit that if whales could scream, the industry would stop, for nobody would be able to stand it.”

Det er klart det ikke er like brutalt i dag som for 70 år siden, men det er fortsatt brutalt. De bruke harpuner med eksplosiver. Som er ment til å drepe hvalen kanske fort, men det er ikke alltid det er tilfellet og da lider hvalen. Andre steder i verden bruker de fortsatt spyd og lar hvalen blø ihjel. Island gjeter hvalen til grunne og drar den opp på land med en metallkrok og kutter hovedpulsåren.

Dette er høyt intelligente dyr med følelser. Som vi brutalt slakter for mat vi absolutt ikke trenger 

Foreløpige resultater indikerer at rundt 80% av dyrene dør momentant. Det er sannsynlig at flere av de dyrene som ikke er registrert momentant døde, har mistet bevisstheten momentant og dermed ikke kjent smerte. Under 0,5% måtte avlives med omskudd.[3] Hvert år, før fangsten begynner, må alle skyttere gjennomgå et kurs der skyting og avliving er et sentralt tema. I tillegg er det obligatoriske skyteprøver med både harpunkanon og rifle.

Sakset fra wikipedia. Om du skal diskutere hvalfangst må du komme med konkrete fakta fra nøytrale kilder. Før du gjør det ber jeg deg tenke gjennom følgende:

Jeg er et normalt menneske. Jeg liker ikke å se dyr lide. Jeg mener alle dyrearter på kloden har rett til å bestå. Likevel støtter jeg hvalfangst i kontrollerte former, slik Norge har det idag. Om du vil bruke tiden din på å kjempe for dyrevelferd (noe jeg absolutt støtter) se heller på f.eks. kyllingproduksjon osv. Det er mye mer industrialisert.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe miljøvennlig måte å spise kjøtt på.

Selvfølgelig er det det. Insekter! Men mitt problem med fangsten er heller lidelsen

Hvorfor spise insekter, når du kan spise vegetarkjøtt som smaker nesten det samme som vanlig kjøtt og er laget av sunne planter?

Lenke til kommentar

This is how Dr Lillie, a ship’s physician on an Antarctic whaling expedition in 1946, <..>

1946 ja! Det høres ut som du er en "smule" utdatert på temaet så jeg anbefaler deg å lese deg opp på hvordan det foregår i dag i stedet for å komme drassende med sånt nå.. Hva blir det neste? "amerikanere driver med slavehandel så derfor bla bla sikkert ikke like ille i dag da, men likevel ille bla bla"

Det er klart det ikke er like brutalt i dag som for 70 år siden, men det er fortsatt brutalt. De bruke harpuner med eksplosiver. Som er ment til å drepe hvalen kanske fort, men det er ikke alltid det er tilfellet og da lider hvalen.

Hvalen dør like raskt som kyr drepes. Det er bare den forskjellen at man må drepe 30 kyr for å få like mye kjøtt som én hval. Er det bedre å drepe 30 individer enn étt? Hva med 7500 individer i stedet for ett da? (kylling)

Andre steder i verden bruker de fortsatt spyd og lar hvalen blø ihjel. Island gjeter hvalen til grunne og drar den opp på land med en metallkrok og kutter hovedpulsåren.

Get your facts strait first! Det er på Færøyne de driver på slik, ikke Island. På Færøyene holder de på slik én dag i året under en hvalfangstfestival og da er det en svært kontroversiell sak der borte. Skulle ønske Færøyene kunne slutte med dette sånn at ikke hvalfangstmostandere kan misbruke dem som stråmannseksempel på hvordan norsk og japansk hvalfangst foregår. Du åpnet første post med et ønske om at vi skal forby hvalfangst og begrunner det altså med hvordan noen helt andre holder på en gang i året. Er det egentlig Færøyenes hvalfangstfestival du vil til livs? Eller den norske? Start gjerne en tråd for hver for det er vidt ulike fangstmetoder som ikke må forveksles.

Dette er høyt intelligente dyr med følelser.

Tja, det er også kyr, gris, sau, fjærfe, geit etc som vi i Norge slakter i størrelseorden 10 000 ganger flere individer av hvert år. Dyr som til og med har vært holdt i fangenskap hele livene sine og fått servert unaturlig fetende mat så de skal bli fete i en rekordfart så de kan drepes når de kommer i ung voksen alder for da er de fete nok. Det står i ganske sterk kontrast til hvordan blant annet hval, elg, rådyr, rype og villsvin lever sine liv.

Som vi brutalt slakter for mat vi absolutt ikke trenger

Kjøtt er kjøtt. Da påstår du i samme slengen at andre typer kjøtt også er mat vi absolutt ikke trenger. Det kan jo hende du har rett i det, men da bør du starte din egen vegetarianer/veganer-tråd og ikke angripe bare én kjøttype spesielt. Det blir bare hyklersk.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...