Gå til innhold

Døde pixler på Hyundai Q17


Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Nei jeg vil ikke si at han har rett i det hele tatt. Uansett hvilken pris klasse man kjøper noe på skal varen fungere 100%. Man skal ikke akseptere 2 pixelfeil selv om varen er i en annen "prisklasse".

Jo, det er slik standarene fungerer. Han har for få "døde" pixler til å få byttet skjerm.

 

Han kan synes skjermen er så defekt som han bare vil, men ifølge produsenten fungerer skjermen 100% så lenge den holder seg innenfor de kravene standaren krever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei jeg vil ikke si at han har rett i det hele tatt. Uansett hvilken pris klasse man kjøper noe på skal varen fungere 100%. Man skal ikke akseptere 2 pixelfeil selv om varen er i en annen "prisklasse".

Slik er nå standarden iallefall.... Det er ikke snakk om noen høyere prisklasse grunnet bedre skjermer, det er snakk om høyere prisklasse grunnet nulltoleranse for pixelfeil, se her.

 

ISO-standarden ISO13406-2 (www.iso.org) setter kravene bransjen følger. Skjermene deles i denne standarden inn i flere kategorier. Den første kategorien tilsier at skjermen ikke skal ha noen ødelagte punkter i det hele og store -- denne typen skjermer er svært dyre pga. begrensninger man har i dagens produksjonsteknologi. Majoriteten av skjermene som selges i dag går inn under den andre kategorien i standarden. En slik skjerm garantert ikke ha mer enn to permanent svarte piksler, to permanent hvite piksler og maksimalt fem defekte subpiksler per million piksler. Pikselfeil-kategori tre tillater opptil fem hvite, 15 svarte piksler og 50 defekte subpiksler, mens pikselfeil-kategori fire tillater 50 hvite, 150 svarte og 500 defekte subpiksler per million piksler.

 

Dette er fra linken på forrige side. Les og lær ;)

Lenke til kommentar

Egentlig burde jeg ha fått rett til å bytte uansett om det var 1 eller 100 pixler som var ødelagt. PSData opplyser ikke noe om pixel feil, og vanlige folk som skal ha ny skjerm kan da umulig være klar over at det er normalt at skjermer kan være "ødelagt"? Hvilken klasse skjermen er i, og hvor mange døde pixler produsenten aksepterer er jo egentlig helt uvesentlig. Slike ting angår vel egentlig bare PSdata, når de returnerer varer til produsenten.

 

Men det får være det samme. Retur blir det uansett. Skal skrive en e-post til de nå. Får vel svar i morgen.

 

Men hvis de går med på å bytte, da er det altså de som skal betale portoen?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Interessant problemstilling dette her.

 

Følger vi ISO standarden ser vi jo med en gang at det ikker vil være noen reklamasjonssak og du kan nok regne med at de fleste butikker ikke vil ta imot skjermen på reklamasjon.

 

MEN det er samtidig et godt poeng at PS Data (i motsetning til f.eks Komplett) ikke opplyser om denne ISO standarden og da er det ikke like selvsagt at man skal godta døde pixler. Forbrukerkjøpsloven sier jo at varen skal være slik selgeren opplyser om, det tilsier at du skal få reklamert på saken. På den andre siden så er det meste av datautstyr slik at du må ha litt kjennskap til dette selv. F.eks kan du ikke reklamere på inkompabilitet (som var en diskusjon på forumet her) med annen hardware selv om denne inkompabiliteten er blitt rettet på i senere utgaver av samme produkt (noe som jo viser at produsenten innrømmer et problem med produktet).

 

Jeg ville kanskje spurt PS Data om de godtar døde pixler som en reklamasjonssak (og gjør dem er det kjempepluss i margen for PS!), men sier de nei så ville jeg ikke brukt krefter på å krangle om dette.

 

Uansett

 

reklamasjon : PS Data skal betale frakten (dvs du betaler og legger ved kontonummer og kvittering i pakken)

 

angrerett: du må selv betale returporto

 

GeeZuZz, si ifra hvordan denne saken ender da :)

Lenke til kommentar

apollox: Jeg tjener vel egentlig ikke noe ved å bruke reklamasjonsretten fremfor angreretten hvis ikke de betaler porto?

 

Anders: Sendte en "høffelig" e-post til PSdata. Skal selvsagt fortelle hva jeg får som svar. Men jeg nevnte ingenting om at jeg ville bruke angreretten hvis ikke de gikk med på et bytte. Kanskje det var litt dumt?

 

Hvis jeg hadde drevet butikken, ville jeg heller vært snill med en som spør pent, enn å være snill med en som gjør det klinkende klart at "hvis ikke dere går med på dette, bruker jeg angreretten så det holder" - nesten som en trussel... :roll:

Lenke til kommentar

Fikk en ny mail nå:

Glemte meg litt her i sta. Så lenge du bare har 2 døde pixler. Er det ikke så mye og gjøre med dette. Infocare vil bare avvise dette pga ikke nok antall døde pixler. Det du kan gjøre hvis du ønsker er og bruke din angrerett. Dvs, sende tilbake skjermen til oss og få dine penger tilbake. Det eneste vi krever er at emballasje ikke er ødelagt og at det ikke er noen fysiske skader på skjermen.

 

Det var vel egentlig det vi tenkte... :grine:

 

Men herre min hatt. Blir ikke det masse styr? Jeg vil jo ha skjerm - bare ikke en skjerm med prikker som står i veien!

 

Må jeg sende tilbake, vente på at jeg får penger, for så å bestille på nytt? Har jeg fremdeles angrerett hvis jeg bestiller på nytt? Er det stor risiko for at en eventuell ny skjerm også har døde piksler?

Lenke til kommentar
Standard eller ikke standard, den skjermen der er jo ødelagt! Er det der 'døde' piksler?? Har selv en død piksel på min Q17S, men den er det så vidt man ser på en helt hvit skjerm.. noe ganske annet enn de fyrtårnene der.

De lyser naturligvis ekstra opp på bildet. De er det eneste som er lyst på et helt sort bilde. Og som sagt, skjermen er ikke ødelagt. Den holder seg innenfor standarens krav, altså er den 100% iorden.

Lenke til kommentar
Må jeg sende tilbake, vente på at jeg får penger, for så å bestille på nytt? Har jeg fremdeles angrerett hvis jeg bestiller på nytt? Er det stor risiko for at en eventuell ny skjerm også har døde piksler?

Ja du må sende tilbake, vente på penger og så bestille på nytt såfremt du ikke har råd til å bestille ny skjerm med en gang. Det er en av ulempene med webshoper.

 

Nytt kjøp, ny angrerett. Så ja den har du også på en ny bestilling.

 

Risikoen for at du får enda en skjerm med døde pixler er vel akkurat like stor som ved første kjøp, dvs egentlig ganske liten men den er jo der.

Lenke til kommentar

Jeg leste litt nøyere på returarket som fulgte med:

Dersom du beholder varen kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare), erstatning eller heve kjøpet (få pengene tilbake).

Hva vil visse vilkår si?

 

Får sende en ny mail til PSdata. Siden jeg kommer til å bestille en lik vare uansett, har det jo ingen hensikt for verken PSdata eller meg, at jeg får pengene tilbake og bestiller på nytt... :shrug:

Lenke til kommentar

<<Betyr det liksom at PSdata liksom ikke har noe med reklamasjon/retur å gjøre?

 

 

Det er vel firmaet som har ansvaret for reklamasjoner.

 

Jeg lurer på:

Hvis man kjøper skjerm gjennom en web shop, kan man

forlange den kontrollert for eventuelle døde pixler ?

 

Kjøper man over disk:

Noen butikker vil vel gå med på en test, men neppe alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...