Gå til innhold

Døde pixler på Hyundai Q17


Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag den nye 17" LCD skjermen jeg bestillte fra PSDATA, og jeg var så heldig at jeg fikk to døde pixler... :(

 

Den ene pixelen er knallgrønn, slik at jeg nesten blir blendet når det er svart bakgrunn, mens den andre er knallblå - og ikke fullt så sterk.

Se bilder HER og HER (den grønne er egentlig mye kraftigere enn den blå)

 

Jeg synes ikke dette er akseptabelt på en skjerm til 4000 kroner.

 

Er det noe problem å få byttet skjermen i en ny med den grunnen? Hvis ikke det går, kan jeg vel bruke angreretten min?

 

Jeg regner med at ett av de alternativen kan brukes, men problemet er den pokkers portoen.

 

Sist gang jeg kjøpte en harddisk (fra komplett), endte jeg opp med å betale totalt 300kr i porto pga returer. Det er utrolig irriterende.

 

Hvordan er det med portoen:

- Hvis jeg bruker angreretten?

- Hvis jeg bruker normal retur av "defekt" vare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Hva du syns er akseptabelt og ikke har vel heller lite å si. Tror ikke en skjerm til 4000 kroner er i en slik klasse at du har krav på å få byttet den om du har 2 pixelfeil. Men du kan jo sjekke det.. hvilken klasse er skjermen i?

 

(Mener det har stått en artikkel på hardware.no om hvor mange pixelfeil de forskjellige fabrikantene tåler for hver klasse)

Lenke til kommentar

En Pixsel er tredelt. En blå, en rød og en grønn. Blanding av grønn og blå gir gul ved additiv fargeblanding (blanding med lys). Det er såvidt jeg kan bedømme det snakk om at bare en tredjedel av pixselen funker. Hadde en feks. vært gul, ville det bare vært den røde som hadde fallt ut.

Jeg har hørt at "massering" kan bringe lys tilbake, men er ikke noe en bør akseptere på en ny skjerm. Dette er en klar mangel i følge kjøpsloven og om slikt skal selges, så skal det opplyses på forhånd.

Lenke til kommentar
psdata er jo kjent for god service også de, så jeg tror nok ikke det skal by på noen problemer. Men som nevnt over, har du prøvd masseringsteknikken?

Som nevnt ovenfor har jeg prøvd å massere... ;)

 

Jeg regner med det skal gå bra å få byttet/levert tilbake skjermen - men det jeg lurer på egentlig er det med porto...

 

Er det jeg som må betale portoen?

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal kontakte PSdata...

 

I "lagersalg" kategorien har de endel skjermer med 1 eller 2 ødelagte pixler. Kan jo tyde på at de bytter slike skjermer.

 

Forresten, det står jo ingenting om døde piksler på skjermene hos PSdata. Hvis døde piksler er noe en kunde skal "forvente" - så burde det vært opplyst. (ikke det at jeg ikke var klar over at det var vanlig - men mamma hadde f.eks ikke hatt noen anelse).

 

Jeg prøvde nettopp å kjøre et visual plugin i fullskjerm med winamp. De døde pixlene (den grønne) var faktisk utrolig irriterende, og ødelagte nesten "3d følelsen". Er nesten umulig å unngå å fokusere på pixelen.

 

Det kan ikke tenkes at de døde pikslene "våkner opp" igjen etter litt bruk av skjermen?

Og hvor stor er egentlig sannsynligheten for å få døde piksler? Er det "uvanlig" å få en skjerm uten? Vil liksom ikke ende opp med 1000kr i porto pga en voldsom retur-traffikk til PSdata.

 

Takk for svarene folkens!

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Sendte et spørsmål til [email protected] om det samme ang min H950, men fikk bare til svar at jeg skulle kontakte ett eller annet firma som de har en support avtale med. Jeg ville ha ett svar fra firmaet jeg hadde kjøpt av og ikke en eller annen 3. part så jeg handlet heller resten av det jeg skulle ha ett annet sted. Mulig de synes at det er akseptabelt, men det synes ikke jeg eller firmaet. Vi byttet leverandør til psdata og mpx for der følte ihvertfall jeg at de svarer på sine e-poster selv.

Lenke til kommentar
psdata er jo kjent for god service også de, så jeg tror nok ikke det skal by på noen problemer. Men som nevnt over, har du prøvd masseringsteknikken?

Som nevnt ovenfor har jeg prøvd å massere... ;)

 

Jeg regner med det skal gå bra å få byttet/levert tilbake skjermen - men det jeg lurer på egentlig er det med porto...

 

Er det jeg som må betale portoen?

Tror da du skulle fått bytta skjermen selv om du har bare 2, har iallefall hørt at de gjør det.

Lenke til kommentar

Moralen er: Kjøp IKKE LCD pr. post. Dette med 3 pixelfeil som nærmest er standarisert som grense tvinger fram nødvendigheten av å se produktet i bruk før pengene er på bordet. Synd men sant, spes. for de i utkantstrøk. Klart man kan bruke angreretten , men de eneste som til slutt tjener på dette er befrakter. (Posten som regel).

Lenke til kommentar
Hei

 

Hva du syns er akseptabelt og ikke har vel heller lite å si. Tror ikke en skjerm til 4000 kroner er i en slik klasse at du har krav på å få byttet den om du har 2 pixelfeil. Men du kan jo sjekke det.. hvilken klasse er skjermen i?

 

(Mener det har stått en artikkel på hardware.no om hvor mange pixelfeil de forskjellige fabrikantene tåler for hver klasse)

Den skjermen har kommet best i test flere steder. Så før du kommer med slike utsagn bør du være litt mer informert.

Lenke til kommentar
Hei

 

Hva du syns er akseptabelt og ikke har vel heller lite å si. Tror ikke en skjerm til 4000 kroner er i en slik klasse at du har krav på å få byttet den om du har 2 pixelfeil. Men du kan jo sjekke det.. hvilken klasse er skjermen i?

 

(Mener det har stått en artikkel på hardware.no om hvor mange pixelfeil de forskjellige fabrikantene tåler for hver klasse)

Den skjermen har kommet best i test flere steder. Så før du kommer med slike utsagn bør du være litt mer informert.

Om den er best i test eller ikke spiller da vel ingen rolle... Det er som Talisar sier, den skjermen er ikke i en slik prisklasse at du kan få byttet den ved en eller 2 pixelfeil... Hvis du skal ha en skjerm med slik standard må du opp i en helt annen klasse, og til en skjerm som følger den høyeste ISO standarden, som jeg tviler på at noen av oss har råd til.

 

Informer deg selv du... Talisar har helt rett.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...