Gå til innhold

Skatteforliket

Anbefalte innlegg

Punkt 17 i det inngåtte forliket:

"Regjeringen bes foreslå en ordning med for langsiktig sparing i børsnoterte aksjer og aksjefond i forbindelse med budsjettet for 2017 som innebærer at gevinster ikke beskattes løpende."

Noen forstår hva som menes med dette? Gevinster av fond beskattes jo ikke løpende i dag men kun når andeler selges.....

Og så lurer jeg på om noen har fått med seg hva forliket sier om den ulikheten mellom skatt på avkastning av aksjer man eier selv og via forsikringsselskap som regjeringen la opp til i fjor høst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finner jeg ikke noe om.

Men når staten skal legge til rette for denne typen spareform, så tipper jeg at det er en tankegang bak det i motsetning til i dag hvor jeg mistenker at forskjellsbehandlingen var en ren arbeidsulykke eller var ment å være midlertidig. Jeg vil tippe det endres. Det er også snakk om høyere skjermingsrente som kan bli interessant.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Betyr dette at forskjellsbehandlingen i beskatning av aksjeavkastning (ordinær konto vs. investeringskonto) opprettholdes i forliket?

Det ser ut til at skatteforliket ikke innebærer noen endring i det regjeringen foreslo i fjor høst. I 2018 vil forskjellen i skatt på avkastning være om lag 10 prosentpoeng avhengig om man eier aksjen/fondet selv eller i en investeringskonto: https://www.dn.no/nyheter/2016/05/04/1428/Ny-skattereform/-seier-for-aksjesparere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...